
De resultaten van IKC Sint Jozef in Heerenveen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Sint Jozef, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Sint Jozef bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Sint Jozef bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald Door Leerlingen IKC Sint Jozef
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht door middel van de eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Sint Jozef. Het behalen van dit niveau is cruciaal voor een succesvolle doorstroom naar het voortgezet onderwijs en een solide basis voor toekomstig leren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behaald Door Leerlingen IKC Sint Jozef
Het streefniveau biedt een uitdaging om de academische prestaties van leerlingen verder te verhogen, met als doel dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school apart een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze wordt bepaald op basis van de unieke leerlingpopulatie van de school, wat zorgt voor een eerlijke en relevante beoordeling. IKC Sint Jozef streeft ernaar de leerlingen optimaal voor te bereiden, ook op dit hogere niveau, om hun potentieel volledig te benutten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Sint Jozef?
IKC Sint Jozef in Heerenveen bereidt leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. De landelijke Doorstroomtoets, die jaarlijks in februari plaatsvindt, garandeert een eerlijke kans voor elke leerling om zich aan te melden bij de middelbare school die het beste past bij hun ontwikkeling. Onze school hanteert de innovatieve plaatsingswijzer, waarbij we vanaf het schooljaar 2022-2023 gebruikmaken van de IEP-toetsen als ons leerlingvolgsysteem. De resultaten van deze toetsen, vanaf groep 6, worden nauwkeurig verwerkt in de plaatsingswijzer. Dit systeem biedt een gedetailleerd inzicht in het huidige niveau van elk kind op de gebieden van begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling. Deze gegevens, samen met resultaten van methodegebonden toetsen en de expertise van onze leerkrachten, vormen de basis voor een voorlopig, passend schooladvies. Dit advies wordt altijd uitgebreid besproken tijdens persoonlijke gesprekken met het kind, de leerkracht en de ouders of verzorgers. Na ontvangst van de Doorstroomtoets resultaten, die zowel de kinderen als ouders via school ontvangen, plannen we vervolggesprekken. Hierin bevestigen we samen het definitieve, passende niveauadvies, waarna ouders hun kind kunnen aanmelden bij het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling bij IKC Sint Jozef: Leren en Groeien
IKC Sint Jozef is een toonaangevende Daltonschool in Heerenveen, toegewijd aan de brede ontwikkeling van elk kind. Onze unieke pedagogische visie stimuleert zelfstandigheid, samenwerking en een diepgaande behoefte aan veiligheid. We creëren een omgeving waarin leerlingen zich ontwikkelen tot zelfbewuste individuen, klaar om te floreren in hun relatie met anderen en de wereld om hen heen. Als integraal kindcentrum (IKC) werken teamleden, ouders en kinderen hand in hand. Iedereen draagt bij aan een positieve en ondersteunende sfeer, waarin ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt. Een veilig pedagogisch klimaat is essentieel voor leerplezier en groei. Onze klassen kennen een rijke diversiteit aan leerlingen, elk met unieke talenten en perspectieven. Door samen te werken en respectvol met elkaar om te gaan, leren onze leerlingen van en met elkaar, wat leidt tot dynamische en voortdurende ontwikkeling.
Leren Leven met LEF: Ontwikkeling van moed en zelfvertrouwen
Zorg voor Elkaar: Versterken van verbinding en empathie
Burgerschap en Gemeenschapszin: Actieve deelname aan de samenleving
Hoe bevordert IKC Sint Jozef de sociale ontwikkeling van uw kind?
Bij IKC Sint Jozef staan kinderen centraal; ze worden gezien, gehoord en gestimuleerd in hun persoonlijke groei. In samenwerking met ouders begeleiden we kinderen bij het ontwikkelen van verantwoordelijkheidsgevoel en zelfontdekking binnen een veilige en vertrouwde omgeving. Dit helpt hen een sterk 'levenskompas' te ontwikkelen en hierop te vertrouwen. We vieren de rijkdom van verschillen en moedigen kinderen aan om verbanden te leggen tussen gebeurtenissen en hun eigen ervaringen. Door nieuwsgierigheid te prikkelen en vragen te stellen over het leven, stimuleren we hun betrokkenheid. Kinderen ervaren dat het leven waardevol is en leren dit te vieren. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van de preventieve lesmethode 'Leefstijl', die al vanaf de peuteropvang wordt geïntegreerd. Al onze leerkrachten en pedagogisch medewerkers zijn gecertificeerd voor deze methode en volgen regelmatig bijscholing.
Welke methoden gebruikt IKC Sint Jozef voor het meten van sociale vooruitgang?
IKC Sint Jozef hanteert specifieke registratievormen om de sociale vooruitgang van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te monitoren.
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
Welke lesmethoden zet IKC Sint Jozef in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maakt IKC Sint Jozef gebruik van de volgende effectieve methode:
- Leefstijl
Onderwijsinspectie Rapport IKC Sint Jozef: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over IKC Sint Jozef. Tijdens het meest recente bezoek werd ons onderwijs beoordeeld met een 'Voldoende'. Bijzonder trots zijn we op het oordeel 'Goed' voor ons pedagogisch klimaat. Dit onderstreept onze inzet voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich welkom voelt en optimaal kan ontwikkelen. Hoewel er momenteel geen nieuw inspectierapport beschikbaar is, blijven we ons continu inzetten voor de hoogste kwaliteit van onderwijs en een positieve schoolontwikkeling.