
De resultaten van Katholieke Basisschool De Lunetten in Heemskerk
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Katholieke Basisschool De Lunetten, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Katholieke Basisschool De Lunetten bij jullie?
Ontdek hoe goed Katholieke Basisschool De Lunetten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau: Kernvaardigheden Taal en Rekenen op De Lunetten
Ontdek hoe onze leerlingen presteren op het fundamentele niveau, essentieel voor succes in taal en rekenen aan het einde van de basisschool. Dit niveau, gemeten in groep acht via de doorstroomtoets, is cruciaal voor de verdere ontwikkeling van elk kind. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een gestandaardiseerde maatstaf voor basisscholen in heel Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Behalen Streefniveau: Ambitie en Resultaten op De Lunetten
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender academisch doel dan het fundamentele niveau. Wij streven ernaar dat zoveel mogelijk van onze leerlingen dit hogere niveau bereiken aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, weerspiegelt onze ambitie en de resultaten die we nastreven op De Lunetten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Katholieke Basisschool De Lunetten?
Katholieke Basisschool De Lunetten in Heemskerk bereidt leerlingen van groep 8 uitstekend voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Onze leerlingen stromen door naar diverse vooraanstaande scholen, waaronder het Kennemer College met al haar afdelingen, maar ook naar het Vellesan College en Gymnasium Felisenum in Velsen. Daarnaast vinden leerlingen hun weg naar het Bonhoeffer, JP Thijsse en Vonk in Castricum. Voor een gedetailleerd inzicht in de uitstroomgegevens van de schooljaren 2017-2020, inclusief de specifieke schooladviezen, verwijzen wij u graag naar dit document en het jaarverslag. Meer informatie over onze school en de onderwijsmethoden vindt u tevens op de officiële schoolwebsite: http://www.kbslunetten.nl/.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Lunetten: Kanjers in de Klas
Op Katholieke Basisschool De Lunetten geloven we dat onderwijzen meer inhoudt dan alleen academische vaardigheden aanleren. Wij zien opvoeden als een integraal onderdeel van ons onderwijs, gericht op de persoonlijke groei van elk kind. Ons doel is om een omgeving te creëren waarin leerlingen hun unieke talenten kunnen ontdekken en volop kunnen ontwikkelen. Dit doen we door een breed curriculum aan te bieden dat cognitieve groei, inventiviteit, originaliteit, creativiteit en sportiviteit stimuleert. Met de Kanjertraining leren onze leerlingen dat ze stuk voor stuk kanjers zijn en hoe ze positief gedrag kunnen vertonen, wat essentieel is voor een gezonde sociale ontwikkeling.
Samenwerking en wederzijds vertrouwen
Gezamenlijk werken aan succes
Plezier in leren en samenzijn
Hoe bevordert De Lunetten de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?
Wekelijks besteden alle groepen aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van de Kanjertraining. Door middel van het KanVAS (Kanjer Volg en AdviesSysteem), dat tweemaal per jaar wordt ingevuld, focussen we op het versterken van sociale vaardigheden. Dit gebeurt via gerichte gesprekken, spelletjes en toneelstukjes, aangepast aan de behoeften van de groep of individuele leerlingen. Voor de jongste groepen (1-2) gebruiken we BOSOS observaties, waarvan de resultaten, indien nodig, met ouders worden besproken. In de groepen 3-8 vullen leerkrachten de KanVAS-vragenlijsten in, waarbij leerlingen uit groep 7 en 8 ook een eigen inbreng hebben. De analyse door de leerkracht, gedragsspecialist en zorgcoördinator leidt tot passende interventies om de sociale groei te ondersteunen.
Welke systemen gebruikt De Lunetten voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Katholieke Basisschool De Lunetten monitort de sociale opbrengsten met behulp van het volgende registratiesysteem:
- Kanvas
Welke lesmethoden zet De Lunetten in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren maakt onze school gebruik van de volgende beproefde methode:
- Kanjer trainingen
Onderwijsinspectie Beoordeling Katholieke Basisschool De Lunetten: Kwaliteit en Vooruitgang
De Onderwijsinspectie heeft in oktober 2016 een grondig vierjaarlijks kwaliteitsbezoek uitgevoerd bij Katholieke Basisschool De Lunetten. De inspectie concludeerde dat de onderwijskwaliteit van onze school uitstekend is en dat het basisarrangement gehandhaafd blijft. Dit bevestigt de sterke prestaties op het gebied van leerresultaten, het onderwijsaanbod en de uitvoering van het onderwijsproces. Onze school biedt een inspirerende en verzorgde leeromgeving. Er is significant geïnvesteerd in moderne leermiddelen en lesmateriaal om een optimale leerervaring te garanderen. Het pedagogisch klimaat wordt door de inspectie als zeer positief beoordeeld, met speciale nadruk op het welbevinden en de veiligheid van elke leerling. Leerlingen uiten zich positief over hun schoolervaring en voelen zich veilig. Ouders waarderen de prettige sfeer en de hoge kwaliteit van het onderwijs. Kwaliteitsverbetering is een doorlopend proces bij De Lunetten. Voor de komende periode richten we ons op het verder optimaliseren van de leerlingontwikkeling en het versterken van onze kwaliteitsstructuur. Dit omvat ook actieve deelname aan wetenschappelijk onderzoek om het onderwijs continu te innoveren. Wij registreren leerlingresultaten in een leerlingvolgsysteem om ons onderwijs te verbeteren en transparant te communiceren met ouders en de Inspectie. Deze gegevens, met name van taal- en rekentoetsen, zijn essentieel voor het analyseren van de voortgang en schoolprestaties. Dit stelt ons in staat om ouders optimaal te informeren en het onderwijs af te stemmen op individuele leerbehoeften, conform de AVG-richtlijnen. Onze school draagt bij aan landelijk onderwijsverbeterend onderzoek door resultaten van taal- en rekentoetsen te delen met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze data wordt anoniem gebruikt binnen het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) voor breed maatschappelijk en wetenschappelijk onderzoek. Het CBS garandeert een veilige dataverwerking waarbij leerlingen en scholen volledig anoniem blijven, in lijn met de wet- en regelgeving. Het delen van taal- en rekendata met het CBS is toegestaan omdat dit geen 'bijzondere' persoonsgegevens betreft en scholen wettelijk verplicht zijn hun onderwijs te verbeteren. Ouders die bezwaar hebben tegen het delen van hun kind's gegevens kunnen dit melden bij de directie, waarna de gegevens niet worden gedeeld.