OBS De Bosrank in Havelte

Het team van OBS De Bosrank in Havelte

Current section: team
Havelter Schapendrift 22
7971 Havelte

Zie hier hoe het team van OBS De Bosrank is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Bosrank. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Bosrank bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Bosrank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Bosrank zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Bosrank. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (15%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Bosrank werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (89.5%)
Direct ondersteunend personeel (5.3%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Bosrank gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging van Personeel op OBS De Bosrank: Zorgeloos Leren

Bij OBS De Bosrank streven we ernaar dat uw kind altijd kan rekenen op kwalitatief goed onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. We zetten ons volledig in om de continuïteit van de lessen te waarborgen door direct te zoeken naar de meest geschikte oplossing voor de klas. Onze prioriteit ligt bij het vinden van interne oplossingen, waarbij collega's de groep overnemen, of het inschakelen van onze speciaal aangestelde boven-schoolse invallers via de Stichting. Zodra een vervanger is gearriveerd, bieden onze betrokken teamleden ondersteuning om een soepele overgang te garanderen en de leerlingen optimaal te begeleiden. In uitzonderlijke situaties waarin geen directe vervanging mogelijk is, overwegen we alternatieve maatregelen zoals het tijdelijk samenvoegen van klassen. Gelukkig hebben we dankzij een proactieve aanpak en een sterk team de afgelopen jaren deze maatregel, het naar huis sturen van leerlingen, nooit hoeven toepassen. Uw kind is bij ons in veilige handen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school willen we de leertijd effectief besteden, omdat we beseffen dat de leertijd een belangrijke factor is in het bieden van goed onderwijs. We proberen daarom verlies van leertijd te voorkomen. We werken vanuit een lesrooster en een didactisch overzicht. In principe trachten we alle leerlingen in acht jaar de einddoelen (1F) van het basisonderwijs te laten halen en zoveel mogelijk leerlingen de streefdoelen. (2F en 1S). We hebben hoge verwachtingen en streven naar het kunnen uitstromen naar het vervolgonderwijs passend bij de capaciteiten van de leerlingen. Op onze school krijgen alle leerlingen in acht jaar tijd minimaal 7520 uur les.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op OBS De Bosrank: Een Team van Experts

7

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingondersteuning
Intern Begeleider voor onderwijsontwikkeling
Orthopedagoog voor pedagogische advisering
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Expert in meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalproblematiek

Toelichting van de school:

Op OBS De Bosrank geloven we in 'Beter Onderwijs Samen'. Onze schoolcultuur is gericht op continue verbetering, waarbij elke dag een kans is om samen te groeien. Ons team is sterk gespecialiseerd om uiterst kwalitatief onderwijs te garanderen. Dit schooljaar investeren we verder in expertise: een teamlid volgt een gespecialiseerde opleiding tot taalspecialist, en drie teamleden breiden hun kennis uit met een verkorte opleiding tot rekenspecialist. Deze voortdurende ontwikkeling stelt ons in staat om elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden op het gebied van taal en rekenen, met aandacht voor individuele leerbehoeften.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Orthopedagoog voor sociaal-emotionele begeleiding
Expert in meer- en hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling

Toelichting van de school:

Wij zijn trots op onze status als Kanjerschool, waar de Kanjermethode ons leidraad geeft voor positieve interacties tussen kinderen, ouders en leerkrachten. Deze aanpak is tevens preventief gericht op het tegengaan van pestgedrag. Dit schooljaar versterkt een teamlid onze expertise door een opleiding tot gedragsspecialist te volgen. Onze specialist voor meer- en hoogbegaafdheid richt zich binnen de Plusgroep ook specifiek op de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Zij ondersteunt ook teamleden, zodat de opgedane kennis en inzichten breed gedeeld worden, wat resulteert in extra zorg en aandacht voor deze belangrijke ontwikkelingsgebieden binnen alle groepen.

4

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsstrategieën
Intern Begeleider voor onderwijsbegeleiding
Orthopedagoog voor pedagogische ondersteuning
Expert in meer- en hoogbegaafdheid voor executieve functies

Toelichting van de school:

Dit schooljaar zetten we opnieuw extra in op de ontwikkeling van de 'executieve functies' bij onze leerlingen. Ons toegewijde team werkt actief aan het verbreden van kennis en vaardigheden op dit cruciale gebied van zelfregulatie en planning. Daarnaast start dit jaar een leerkracht met de opleiding tot gedragsspecialist. Zij zal haar opgedane expertise delen met het gehele schoolteam, om zo de begeleiding van leerlingen te optimaliseren. Twee van onze leerkrachten fungeren bovendien als ambassadeurs voor het Process Communication Model (PCM). Deze focus op gedrag, werkhouding en taakaanpak zorgt ervoor dat leerlingen beter uitgerust zijn om uitdagingen aan te gaan en hun leerdoelen te bereiken.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Orthopedagoog voor ontwikkelingsstimulatie
Logopedist voor communicatie en motoriek

Toelichting van de school:

OBS De Bosrank beschikt over een gediplomeerde specialist met een CIOS-sportopleiding, die bijdraagt aan de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Daarnaast maken we actief gebruik van de expertise en begeleiding van de Beweegcoaches van Gemeente Westerveld. Vanaf de meivakantie starten de schoolzwemlessen in ons nabijgelegen zwembad De Kerkvlekken. De leerkracht inventariseert de zwemdiploma's van de leerlingen, zodat het zwemonderwijs op elk niveau kan plaatsvinden. Een extra zwemleerkracht is aanwezig voor leerlingen zonder diploma. Deze zwemlessen zijn een integraal onderdeel van ons reguliere onderwijsprogramma, gericht op zowel zwemveiligheid als lichamelijke fitheid.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor coördinatie
Orthopedagoog voor begeleidingsadvies
Verpleegkundigen voor medische assistentie

Toelichting van de school:

Op OBS De Bosrank bieden we onderwijs aan kinderen met medische zorg, zoals diabetes. Ons doel is om deze leerlingen thuisnabij kwalitatief onderwijs te bieden in een veilige omgeving. Als onderwijsschoolteam stellen we duidelijke grenzen en werken we volgens een vastgesteld medisch protocol. Een overeenkomst tussen school en ouders waarborgt de afspraken. Elke medische situatie is uniek en vereist een persoonlijke aanpak en aanpassing. Medisch geschoold personeel is van harte welkom op school om de benodigde verzorging te bieden. Zij ondersteunen ook ons team, waardoor we de kennis en kunde vergroten om deze leerlingen optimaal te begeleiden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal

Maatwerk en Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op OBS De Bosrank

Hoe OBS De Bosrank leerlingen optimaal begeleidt

OBS De Bosrank biedt een stimulerende leeromgeving voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Wij geloven dat elk kind uniek is en verdient een onderwijsaanbod dat hier perfect op aansluit. Daarom streven we naar een individuele aanpak, aangepast aan het leertempo en de leerstijl van uw kind. Onze toegewijde teamleden, waaronder de intern begeleider, bieden proactief extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben. Dit zorgt ervoor dat ook kinderen met specifieke onderwijsbehoeften zich optimaal kunnen ontwikkelen en succesvol zijn in hun schoolloopbaan. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, zoals meer- en hoogbegaafde kinderen, bieden we verdiepende activiteiten. De groepsleerkracht werkt hierin nauw samen met onze specialist voor meer- en hoogbegaafdheid om een uitdagend en passend programma te garanderen. Als basisschool voor regulier onderwijs zijn wij aangesloten bij Samenwerkingsverband (SWV) 2203 Meppel. Dit partnerschap stelt ons in staat om expertise en aanvullende hulp in te schakelen wanneer nodig, conform de zorgplicht voor 'Passend Onderwijs' sinds 1 augustus 2014. Dit garandeert dat elk kind, ook met extra ondersteuningsbehoeften, een passende plek krijgt binnen ons samenwerkingsverband. Vooruitblik: Innovatie in Ondersteuning en Ouderbetrokkenheid Dit schooljaar focussen we op een verdiepte analyse van de leerlingontwikkeling met de ZOO-werkgroep (Zicht Op Ontwikkeling). We vertalen deze inzichten naar effectieve, planmatige ondersteuningscycli. Tevens versterken we de ouderbetrokkenheid, omdat wij overtuigd zijn van de kracht van samenwerking voor de groei van onze leerlingen, met name die met extra ondersteuningsvragen. Onze kwaliteitsverbetering staat centraal. Na de succesvolle ADAPT-opleiding vorig jaar, blijven we onze differentiatievaardigheden aanscherpen in alle fasen van het lesgeven. Dit stelt ons in staat om de afstemming op de individuele behoeften van elke leerling continu te optimaliseren, wat essentieel is voor hun succesvolle en plezierige schoolervaring.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs bij OBS De Bosrank

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in het schoolplan van OBS De Bosrank?

Ons strategisch beleidsplan 2024-2028 excelleert met diverse verbeterthema's, waaronder talentgericht onderwijs en het bevorderen van eigenaarschap. We streven naar zo inclusief mogelijk onderwijs en dynamisch leren, met een focus op groene schoolgebouwen en een gezonde leeromgeving. Investeren in de kwaliteit van zowel onderwijs als organisatie staat centraal, evenals de ontwikkeling van leiderschap en het versterken van competenties. Daarnaast zetten we in op aantrekkelijk werkgeverschap met een talentgericht HR-beleid, mobiliteit en werkplezier. De betrokkenheid van ouders en onze sterke positie binnen de lokale gemeenschap zijn eveneens cruciale pijlers. Voor de schooljaren 2024-2025 en 2025-2026 benutten we een subsidie om basisvaardigheden zoals rekenen, taal, burgerschap en digitale geletterdheid te versterken. Dit betekent dat onze primaire focus in deze periode ligt op deze essentiële vakgebieden. Onze specifieke doelen voor deze twee schooljaren omvatten: het stimuleren van leerlingmotivatie en betrokkenheid bij geïntegreerde taal-, lees- en wereldoriëntatie-onderwijs. De succesvolle implementatie van de nieuwe Staal versie 2 taal- en spellingmethode zorgt voor activerend taalonderwijs met hoge resultaten. Door middel van onderzoek naar leesmotivatie en gerichte scholing verbeteren we continu het leesonderwijs. Leerkrachten in de onderbouw volgen trainingen om thematisch werken naar een hoger niveau te tillen. Ons rekencurriculum is volledig afgestemd op de nieuwe kerndoelen, met heldere leerdoelen per groep en de inzet van hybride rekenen. Burgerschapsonderwijs sluit aan bij de nieuwe kerndoelen, met een samenhangende aanpak voor maatschappelijke participatie. We bieden mediawijsheid aan met een doorlopende leerlijn voor digitale geletterdheid in alle jaargroepen. De betrokkenheid van ouders wordt duurzaam versterkt, en we optimaliseren data-analyse via Zicht op Ontwikkeling (ZOO) voor doelgerichte planning. Verder verdiepen we differentiatietechnieken met ADAPT en passen we dynamisch leren toe. Jaarlijkse teamscholingen richten zich op taal, lezen, rekenen, gedrag, thematisch werken, de inzet van PCM, ADAPT, Kanjertraining, EDI en W.O.

Hoe realiseert OBS De Bosrank haar onderwijsdoelen effectief?

OBS De Bosrank hanteert een proactieve aanpak door middel van een vierjarig schoolplan, dat aansluit bij het strategische beleidsplan 2024-2028 van Stichting Talent. Dit schoolplan wordt jaarlijks vertaald naar een gedetailleerd schooljaarplan, waarin de concrete doelen en aanpak voor het komende jaar worden uiteengezet. Reflectie op het voorgaande jaar vindt plaats via het Schooljaarverslag, waarna de bevindingen worden gebruikt om de doelen voor het nieuwe schooljaar te formuleren. Dit cyclische proces garandeert continue verbetering. Voor de praktische uitvoering wordt een Jaarbord opgesteld, waarop de doelen en bijbehorende activiteiten gedurende het schooljaar worden gepland en gecoördineerd. Dit Jaarbord dient als leidraad voor het team. De realisatie van de doelen vindt plaats tijdens bordsessies, werksessies en stuurgroep- of werkgroepactiviteiten. Hierbij is er constante communicatie en overleg met zowel kinderen als ouders, wat de gezamenlijke verantwoordelijkheid versterkt. We ervaren een sterke teamgeest en gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij iedereen actief participeert in het realiseren van 'Beter Onderwijs Samen!'.

Downloaden

Optimale Start: Ons Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

OBS De Bosrank biedt speciale programma's voor jonge kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om een vliegende start te maken op de basisschool. Deze programma's richten zich op het stimuleren van de ontwikkeling, waardoor elk kind de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Voorschoolse educatie vindt plaats op de peuterspeelzaal of kinderopvang, terwijl vroegschoolse educatie wordt aangeboden in groep 1 en 2 van onze basisschool. Wij geloven sterk in de kracht van samenwerking en werken nauw samen met gemeenten en externe partners om deze educatieve trajecten te optimaliseren. Ouderbetrokkenheid is essentieel voor het succes van deze programma's. Wij moedigen ouders en verzorgers actief aan om deel te nemen aan de educatieve reis van hun kind, wat bijdraagt aan een consistente en ondersteunende leeromgeving. Veel van onze toekomstige leerlingen bezoeken de peuteropvang of kinderopvang van Doomijn, die zich in ons schoolgebouw bevinden. Ook de buitenschoolse opvang van Doomijn is bij ons gevestigd. Daarnaast onderhouden we waardevolle samenwerkingen met andere lokale voorzieningen zoals KaKa, om een breed scala aan ondersteuning te garanderen. Bij de overgang naar de basisschool zorgen we voor een soepele en warme overdracht naar de leerkrachten, mits ouders hiervoor toestemming geven. Dit waarborgt continuïteit in de zorg en begeleiding van uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Bosrank extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, OBS De Bosrank zet zich in voor een optimale start van elk kind. We bieden gespecialiseerde programma's die gericht zijn op de vroege ontwikkeling, met extra aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze programma's omvatten zowel voorschoolse educatie, vaak in samenwerking met onze partners, als vroegschoolse educatie binnen onze groepen 1 en 2. Het doel is om de leerontwikkeling te maximaliseren en eventuele achterstanden te voorkomen of te verkleinen.

Ja, OBS De Bosrank zet zich in voor een optimale start van elk kind. We bieden gespecialiseerde programma's die gericht zijn op de vroege ontwikkeling, met extra aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze programma's omvatten zowel voorschoolse educatie, vaak in samenwerking met onze partners, als vroegschoolse educatie binnen onze groepen 1 en 2. Het doel is om de leerontwikkeling te maximaliseren en eventuele achterstanden te voorkomen of te verkleinen.

Peuteropvang en Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke organisaties werkt OBS De Bosrank samen voor het jonge kind?

OBS De Bosrank onderhoudt sterke partnerschappen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling te waarborgen. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is Kinderopvang Doomijn, met faciliteiten in ons schoolgebouw. Deze samenwerking zorgt voor een warme overdracht en continuïteit in de begeleiding van jonge kinderen, zowel voor als na de basisschooltijd.

OBS De Bosrank onderhoudt sterke partnerschappen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een naadloze overgang en doorlopende ontwikkeling te waarborgen. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is Kinderopvang Doomijn, met faciliteiten in ons schoolgebouw. Deze samenwerking zorgt voor een warme overdracht en continuïteit in de begeleiding van jonge kinderen, zowel voor als na de basisschooltijd.