
De resultaten van OBS De Bosrank in Havelte
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Bosrank, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS De Bosrank bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS De Bosrank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen op OBS De Bosrank
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep 8 meten we dit met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief OBS De Bosrank.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Excellente Prestaties op OBS De Bosrank
Het streefniveau biedt een uitdagende standaard die verder gaat dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep 8 dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een ambitieus streefpercentage vast, gebaseerd op onze specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van OBS De Bosrank.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Bosrank?
Op OBS De Bosrank gebruiken we de ROUTE 8 als afsluitende toets aan het einde van de basisschoolperiode. Voor een passend advies voor het Voortgezet Onderwijs (VO) hanteren we de Friese Plaatsingswijzer, aangevuld met de inzichten van onze ervaren leerkrachten. De voorbereiding op het VO start al in groep 7. Gedurende dit jaar bespreken de leerkrachten de schoolresultaten van elke leerling in samenspraak met zowel de leerling als de ouders of verzorgers. De persoonlijke wensen van de leerling staan hierbij centraal. De leerkracht deelt waardevolle feedback over diverse aspecten, waaronder talenten, taakgerichtheid, planningsvaardigheden, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en creativiteit. Halverwege groep 8 wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Mocht u bezwaar willen maken tegen dit advies, dan kunt u de officiële bezwaarprocedure volgen zoals beschreven in de Talent-gids (https://www.talentwesterveld.nl/). Het schooladvies is doorslaggevend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. Een VO-school mag uw kind hoger plaatsen dan het schooladvies, maar lager plaatsen is enkel mogelijk op uitdrukkelijk verzoek van de ouders. Sinds 2024 speelt de uitslag van de Doorstroomtoets een belangrijke rol in het uiteindelijke schooladvies. De school mag hierbij hoger adviseren dan de toetsuitslag, maar niet lager.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op OBS De Bosrank: Kanjertraining en Gouden Weken voor een Positieve Groei
Op OBS De Bosrank zetten we vol in op de sociale ontwikkeling van elke leerling door middel van de effectieve Kanjertraining. Deze training wordt in alle groepen toegepast, waarbij kinderen actief leren door middel van verhalen, praktische opdrachten en rollenspellen. Ons toegewijde team is uitgebreid geschoold in de principes van sociale vaardigheden, zodat de training op de meest optimale manier wordt ingezet. De Kanjertraining richt zich op het creëren van een veilige en vertrouwde leeromgeving. We versterken de sociale competenties van onze leerlingen en leren hen effectieve strategieën voor het omgaan met conflicten en pestgedrag. Daarnaast stimuleren we het bewustzijn van de eigen uniekheid en het nemen van verantwoordelijkheid, wat bijdraagt aan actief burgerschap en sociale integratie. Elk schooljaar starten we bovendien met de 'Gouden Weken', een periode waarin leerkrachten gericht werken aan het bevorderen van een positieve groepsvorming. Dit initiatief is essentieel om een harmonieuze en ondersteunende sfeer te creëren die het hele schooljaar voortduurt, door de interactie tussen leerlingen en leerkrachten te koesteren.
Vertrouwen in elkaar en de schoolomgeving
Welbevinden als basis voor leren
Sociaal vaardig zijn en samenwerken
Hoe bevordert OBS De Bosrank de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?
In de jongste groepen monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwgezet met behulp van het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) via Edumaps. Alle leerkrachten voeren tweemaal per jaar een groepsobservatie uit. Leerlingen vullen daarnaast een vragenlijst in over hun welbevinden en werkhouding via Kanvas, waarna individuele ondersteuning wordt geboden indien nodig. Leerlingen uit groep 6 tot en met 8 beantwoorden de 'Leerlingen tevredenheid en veiligheid school' vragenlijst via Vensters. Gedurende het hele schooljaar integreren we lessen over sociaal-emotionele ontwikkeling in het curriculum. Alle teamleden houden hun Kanjer-licenties up-to-date, wat bijdraagt aan een cultuur van continu leren. Onze kernwaarden – 'Talentgericht, Kwaliteit, Samenwerken, Vertrouwen en Eigenaarschap' – zijn gezamenlijk ontwikkeld door ons team. Samen met onze slogan 'Ons onderwijs is allesbehalve vanzelfsprekend!' vormen deze waarden de basis voor het welzijn, de vaardigheden en de kennis van onze leerlingen.
Welke methoden en registratiesystemen gebruikt OBS De Bosrank voor sociale groei?
OBS De Bosrank maakt gebruik van diverse methoden en registratiesystemen om de sociale en emotionele groei van leerlingen te volgen en te bevorderen. Dit omvat: Methoden voor sociaal-emotioneel leren: 'Beter omgaan met jezelf en de ander', 'Een doos vol gevoelens' en de 'Kanjertrainingen'. Registratievormen voor sociale opbrengsten: Kanvas, het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), de Sociaal Emotionele Vragenlijst en WMK.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op OBS De Bosrank?
Op OBS De Bosrank zetten we diverse effectieve methoden in om het sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Hieronder vallen: * 'Beter omgaan met jezelf en de ander' * 'Een doos vol gevoelens' * 'Kanjertrainingen'
Inspectierapport OBS De Bosrank: Kwaliteit en Toezicht
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over OBS De Bosrank. Eind 2013 oordeelde de inspectie dat ons basisonderwijs voldoende scoort en dat de school onder regulier basistoezicht valt. Dit bevestigt onze inzet voor kwalitatief goed onderwijs. In het schooljaar 2020-2021 voerden we een constructief gesprek met de Inspectie, waarbij de focus lag op de relatie tussen onze leerlingenpopulatie en de behaalde onderwijsresultaten. Deze dialoog was zeer positief en onderstreepte de vooruitgang die we boeken. Op 16 april 2025 voerde een team van beginnende auditoren, onder supervisie van H. Kemker van Bureau Meesterschap, een audit uit. Deze werd uitgevoerd volgens het geldende onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs (augustus 2023), waarbij alle standaarden werden getoetst. **Wat gaat goed op OBS De Bosrank?** Het visitatieteam beoordeelde de standaard SKA 2, gericht op de uitvoering van kwaliteitszorg, als 'goed'. Dit toont onze sterke basis in het borgen en verbeteren van onze onderwijsprocessen. **Wat is voldoende?** De volgende standaarden werden als 'voldoende' beoordeeld: OP 1 (Onderwijsaanbod), OP 2 (Zicht op ontwikkeling), OP 3 (Pedagogisch-didactisch handelen), OP 6 (Afsluiting), VS 1 (Veiligheid), VS 2 (Schoolklimaat), SKA 1 (Visie, ambities en doelen) en SKA 3 (Evaluatie, verantwoording en dialoog). Deze beoordeling weerspiegelt een solide prestatie op diverse cruciale onderwijsgebieden. **Wat moet beter?** Het visitatieteam heeft geen enkele standaard als 'moet beter' geclassificeerd. Dit betekent dat alle aspecten van ons onderwijs voldoen aan de gestelde eisen of deze overtreffen.