
De resultaten van St. Bavoschool in Harmelen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van St. Bavoschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past St. Bavoschool bij jullie?
Ontdek hoe goed St. Bavoschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Basisonderwijs: Wat Behalen Onze Leerlingen?
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. We meten dit in groep acht met de doorstroomtoets, een cruciale indicator voor de voortgang. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle basisschoolleerlingen in Nederland dit fundamentele niveau dient te halen, een standaard die wij ook nastreven.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Basisonderwijs: Ambitie en Resultaten
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor elke school individueel een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau moeten halen, een maatstaf die we nauwlettend volgen om onze educatieve doelen te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van St. Bavoschool?
De St. Bavoschool in Harmelen hecht veel waarde aan de persoonlijke ontwikkeling van elke leerling. Wij hanteren een breed leerlingvolgsysteem dat niet alleen cognitieve resultaten meet, maar ook het sociaal-emotionele welzijn en andere unieke kindkenmerken in kaart brengt. Dit stelt ons in staat om een passend schooladvies te geven voor het voortgezet onderwijs. Vanaf het voorjaar van groep 7 ontvangen ouders en leerlingen een voorlopig advies. Gedurende groep 8 wordt dit advies verder aangescherpt en ontvangen leerlingen halverwege groep 8 hun definitieve schooladvies. Om de overstap naar het voortgezet onderwijs soepel te laten verlopen, volgt de school de POVO-procedure (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs). Alle ouders en leerlingen van groep 8 worden aan het begin van het schooljaar uitgebreid geïnformeerd over de POVO-procedure en de mogelijkheden die de school biedt. We streven naar een optimale voorbereiding op de volgende onderwijs fase.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op de St. Bavoschool
Op de St. Bavoschool geloven we in de kracht van elk kind. We zien onze school als een veilige oefenplaats waar kinderen leren omgaan met zichzelf en anderen. Dit draagt bij aan een positieve ontwikkeling en wederzijds begrip. Ieder kind is uniek en mag er zijn. Binnen onze schoolomgeving, geïnspireerd door de Kanjertraining, leren kinderen om bewust keuzes te maken over hun gedrag in groepsverband. Wij beschouwen sociale vaardigheden als een essentieel onderdeel van het leerproces, net zoals taal en rekenen. Door expliciete aandacht en reflectie maken we sociaal wenselijk gedrag concreet voor onze leerlingen. Ons doel is een positieve en veilige leeromgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen als mens. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd in de Kanjertraining, de basis van onze sociaal-emotionele lessen. Met behulp van de vier Kanjerpetten leren kinderen elkaar vertrouwen, elkaar helpen en een respectvolle houding aannemen, wat zichtbaar wordt op de Kanjerposter in elke klas.
Gezamenlijk Vertrouwen
Individuele Verantwoordelijkheid
Leren als een Oefenplaats
Hoe bevordert de St. Bavoschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Ons team werkt met eenduidige verwachtingen naar kinderen en ouders, waarbij we dezelfde 'kanjertaal' spreken. De Kanjerpetten zijn prominent aanwezig in elke klas, wat ons in staat stelt om bij ongewenst gedrag direct te interveniëren met verwijzing naar de petten. Vragenlijsten voor leerkrachten en bovenbouwleerlingen worden geanalyseerd door Kanjercoördinatoren en leerkrachten om gerichte interventies op groeps- of individueel niveau te starten. Kinderen worden actief betrokken bij het opstellen van groepsafspraken, wat zorgt voor duidelijkheid en een gedeelde verantwoordelijkheid voor een positieve sfeer. Deze afspraken zijn zichtbaar in de school en versterken onze gezamenlijke aanpak voor sociaal gedrag.
Welke tools zet de St. Bavoschool in voor het meten van sociale resultaten?
De St. Bavoschool maakt gebruik van de volgende registratiemethode om de sociale opbrengsten in kaart te brengen:
- Kanvas voor gestructureerde registratie
Met welke methodiek ontwikkelt de St. Bavoschool sociaal-emotionele vaardigheden?
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen maken wij gebruik van:
- Kanjer trainingen als kernmethode
Inspectierapport St. Bavoschool: Kwaliteit en Ontwikkeling
De St. Bavoschool in Harmelen, een bloeiende basisschool met 193 leerlingen, wordt regelmatig beoordeeld door de onderwijsinspectie. Dit inspectierapport biedt een objectief beeld van de onderwijskwaliteit, de schoolorganisatie en de pedagogische aanpak. Ontdek hoe onze school presteert op het gebied van leerresultaten, de ontwikkeling van leerlingen en de tevredenheid van ouders en leerkrachten. Dit rapport is essentieel voor iedereen die meer wil weten over de educatieve standaarden en de voortdurende verbeteringen binnen onze school. We nodigen u uit om de officiële bevindingen van de inspectie in te zien. Het rapport geeft inzicht in onze sterke punten en de gebieden waar we ons verder willen ontwikkelen om het beste onderwijs te bieden aan uw kind.