Basisschool de Horizon in Harmelen

Het team van Basisschool de Horizon in Harmelen

Current section: team
Hendriklaan 3
3481 Harmelen

Zie hier hoe het team van Basisschool de Horizon is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Horizon. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Horizon bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Horizon bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Horizon zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Horizon. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Horizon werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Horizon gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Basisschool de Horizon: Continuïteit van Leren

Bij Basisschool de Horizon garanderen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Ons beleid voor personeelsvervanging is erop gericht om altijd een passende oplossing te vinden, zodat uw kind ononderbroken kan blijven leren. In eerste instantie zetten we vol in op interne vervanging. Dit betekent dat collega's binnen ons eigen enthousiaste Horizon-team direct inzetbaar zijn. Mochten we intern de ideale match niet direct vinden, dan kijken we naar de expertise binnen onze bredere scholengroep, Stichting Klasse. Dit netwerk stelt ons in staat om snel te schakelen. Als interne oplossingen niet volstaan, maken we gebruik van Transvita Invalpool. Dit is een gespecialiseerd samenwerkingsverband met gecertificeerde en ervaren invalleerkrachten die klaarstaan om het onderwijs naadloos over te nemen. Hun expertise zorgt voor een stabiele leeromgeving. In uitzonderlijke gevallen, wanneer de invalpool geen uitkomst biedt, benaderen we ons ambulant personeel, zoals onze toegewijde intern begeleiders en coördinatoren. Zij springen bij waar nodig om de educatieve kwaliteit te waarborgen. Wanneer al deze opties zijn benut, bundelen we de krachten binnen het team om creatieve en praktische organisatorische oplossingen te bedenken. Ons uitgangspunt is helder: we sturen in principe geen klassen naar huis, zodat het leerproces van elk kind gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Horizon wordt er in verschillende groeperingsvormen gewerkt. De groepen 1 t/m 4 zijn verdeeld in twee combinatiegroepen: groep 1/2 en groep 3/4. Twee keer per week vormen zij samen Unit 1, waarbij deze groepen door elkaar werken. De kinderen leren met én van elkaar binnen hetzelfde thema. Tijdens het Unitwerken is er aandacht voor de kernwaarden samenwerken, eigenaarschap, betrokkenheid en veiligheid. Het unitwerken zorgt, naast de organisatie in de combinatiegroepen, voor een goede voorbereiding op het werken in Unit 2.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek ons team van onderwijsexperts: Specialisten voor Extra Ondersteuning op Basisschool de Horizon

6

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Gedragsspecialist
Specialist Digitale Geletterdheid

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Horizon beschikken we over een breed scala aan onderwijsdeskundigen die zich inzetten voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Onze intern begeleider is een gecertificeerde rekenspecialist en expert op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast hebben we een toegewijde gedragsspecialist en twee gespecialiseerde taalleerkrachten. De rekenspecialist leidt het leerteam rekenen en waarborgt de kwaliteit van ons rekenonderwijs, met aandacht voor de laatste onderwijsontwikkelingen. Zij ondersteunt bij vermoedens van rekenproblemen en initieert diagnostisch onderzoek waar nodig. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid ontwikkelt en monitort ons beleid voor deze leerlingen. Ze coördineert deelname aan programma's zoals de Vakkendag en het Vooruitwerklab, en zorgt voor continue bijscholing van ons team. De gedragsspecialist wordt nader toegelicht bij het aandachtsgebied gedrag. Onze taalspecialisten focussen op taal- en leesonderwijs, gebaseerd op actueel wetenschappelijk onderzoek en deelname aan het leerteam geletterdheid. Zij bieden ook ondersteuning bij vermoedens van taal- of leesproblemen, in samenwerking met leerkrachten en ouders om een effectief ondersteuningsplan op te stellen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Basisschool de Horizon koestert een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle kinderen, geworteld in onze schoolmissie en -visie. Wij hanteren de KiVa-methodiek, een bewezen Fins concept dat preventieve en curatieve interventies omvat, versterkt door SterkWerk, om een positief pedagogisch klimaat te garanderen. Onze aanpak bevordert een prettige sfeer en wederzijds respect, met dagelijkse begroetingen en veel aandacht voor elke leerling, mede dankzij onze unitstructuur. De school is toegankelijk, zowel emotioneel als fysiek, voor iedereen. Binnen het sociaal-emotionele domein werken de gedragsspecialist, de intern begeleider en het leerteam pedagogisch handelen (KiVa-team) nauw samen. De intern begeleider monitort de algehele zorg binnen de school, inclusief de sociaal-emotionele ontwikkeling. Zij ondersteunt leerkrachten bij het bieden van passend onderwijs en het inspelen op individuele behoeften. Voor effectieve extra ondersteuning volgen we een gestructureerd proces: observaties door leerkrachten, de intern begeleider of het KiVa-team leiden tot besprekingen en, indien nodig, kind- en oudergesprekken. We monitoren gedrag via de KiVa-monitor en implementeren specifieke klasseninterventies, effectieve instructiemethoden (EDI) en sterk klassenmanagement. Leerkrachten zijn getraind in executieve functies, en we betrekken ouders proactief bij eventuele zorgen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een gespecialiseerde gedragsspecialist die ingeschakeld wordt voor complexe gedragsinterventies, zowel individueel als groepsgericht, en ter ondersteuning van leerkrachten. Naast de gedragsspecialist zijn alle leerkrachten getraind in de KiVa-methodiek, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving. Het KiVa-team (leerteam pedagogisch handelen) treedt op bij pestgedrag of onveilige situaties en bepaalt in overleg met de gedragsspecialist de te volgen interventiestrategie. Bij uitdagingen in werkhouding of taakaanpak kan de specialist meer- en hoogbegaafdheid worden ingeschakeld om de ondersteuningsbehoeften van de leerling te analyseren. Meer details over onze aanpak bij taal, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling zijn te vinden op de desbetreffende pagina's, waar de stappen voor het bieden van extra ondersteuning gedetailleerd worden beschreven.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Basisschool de Horizon geen specifieke motorische specialisten in dienst heeft, bieden we een rijke omgeving voor fysieke ontwikkeling. Alle gymlessen, vanaf groep 3, worden verzorgd door gekwalificeerde vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Kinderen in groep 1 en 2 genieten van wekelijkse gymlessen in sporthal de Kroon, aangevuld met frequente activiteiten in ons klim- en klauterlokaal en uitgebreide buitenspeeltijd om de motoriek optimaal te stimuleren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging, waarbij onze eigen expertise ontoereikend is, schakelen we ons samenwerkingsverband in. De intern begeleider en leerkrachten coördineren deze ondersteuning. Ons team is goed voorbereid op medische situaties: vier teamleden bezitten een BHV-diploma en één teamlid is in het bezit van een uitgebreid EHBO-diploma. Daarnaast hanteren we een strikt protocol medisch handelen om de veiligheid van alle leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Leer- en werkplekken op de gangen
Twee speellokalen
Lift/invalidetoilet (gedeeld)

Uitmuntende Ondersteuning op Basisschool de Horizon

Ontdek ons Passend Onderwijs Beleid

Bij Basisschool de Horizon geloven we in de kracht van samenwerking om elk kind de best mogelijke leerervaring te bieden. Ons onderwijs is afgestemd op de individuele behoeften van uw kind, zodat iedereen zich optimaal kan ontwikkelen binnen onze veilige en stimulerende omgeving. Wij werken nauw samen met Samenwerkingsverband Passenderwijs om passend onderwijs te garanderen. Dit betekent dat we flexibel omgaan met lesmethoden, instructies en leermaterialen. Kinderen met specifieke uitdagingen, zoals dyslexie, ontvangen de daarvoor bestemde aanpassingen, waardoor ze volop mee kunnen doen in hun eigen klas. Soms overstijgen de onderwijsbehoeften van een kind de mogelijkheden binnen de school. In dergelijke gevallen, en altijd in overleg met u als ouder, doen we een aanvraag bij Passenderwijs. Dit samenwerkingsverband biedt expertise om passende oplossingen te vinden. Als de benodigde ondersteuning niet meer binnen onze school geboden kan worden, zoeken we samen met u en Passenderwijs naar de meest geschikte externe onderwijsvoorziening. Met ingang van schooljaar 2025-2026 streven we ernaar onze ondersteuningsstructuur te versterken. We willen ervoor zorgen dat het ondersteuningsniveau van elk kind duidelijk is voor ons team en dat onze werkwijzen hier perfect op aansluiten. Hiermee kunnen we leerlingen langer binnen de schoolomgeving begeleiden en ontwikkelen, conform de principes van passend onderwijs. Daarnaast willen we het aanbod voor getalenteerde en hoogbegaafde leerlingen verder optimaliseren, zodat dit naadloos aansluit bij hun unieke leerprofielen. Onze ambitie is om het proces rondom ondersteuningsbehoeften van niveau 2 tot 4 transparanter en systematischer te maken. Dit stelt ons in staat om sneller in te spelen op de behoeften van uw kind en hen langer de juiste begeleiding te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Strategisch Schoolplan van Basisschool de Horizon

Wat zijn de kernambities van het schoolplan van Basisschool de Horizon?

Basisschool de Horizon zet zich in voor eigentijds onderwijs, waarin elke leerling de kans krijgt om te excelleren. Onze twee kerntaken omvatten het ontwikkelen van essentiële kennis en vaardigheden bij leerlingen, en het fungeren als een lerende organisatie die bijdraagt aan een dynamische en vooruitstrevende samenleving. Onderwijs is constant in beweging door maatschappelijke veranderingen. Wij erkennen de noodzaak om ons onderwijs continu aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Als lerende organisatie blijven we actief leren en ons onderwijsaanbod verbeteren, gebaseerd op onze visie die meebeweegt met de behoeften van onze leerlingen. Ons schoolplan voor 2025-2030, ontwikkeld in samenwerking met teamleden, ouders en leerlingen, weerspiegelt deze dynamiek. De komende jaren focussen we op belangrijke doelen, waaronder het versterken van onze openbare identiteit met kernwaarden als gelijkwaardigheid en ontmoeting, en het waarborgen van een veilige leeromgeving met een KiVa-team. We streven naar sterk onderwijs door thematisch onderwijs uit te breiden met focus op taal en schrijven. Engels krijgt een impuls met nieuwe toetsingsmethoden en didactische benaderingen, gebaseerd op actueel onderzoek. De ondersteuning voor meer- en hoogbegaafde leerlingen wordt versterkt, en rekenonderwijs met hoge verwachtingen wordt voortgezet. Digitale geletterdheid krijgt een vaste plek conform de nieuwe kerndoelen. Als werkgever stimuleren we een cultuur van continue verbetering, waarbij persoonlijke en schoolontwikkeling hand in hand gaan. Samenwerking met interne en externe partners, inclusief ouders, is cruciaal voor onze gezamenlijke groei. Vernieuwingen ten aanzien van ICT en onderwijsinhoudelijke aspecten verbeteren onze schoolomgeving. We monitoren onze voortgang via diverse instrumenten zoals trendanalyses, enquêtes onder ouders en leerlingen, en medewerkerstevredenheidsonderzoeken. De inzichten uit deze analyses leiden tot concrete interventies en nieuwe plannen, die de basis vormen voor onze jaarplannen. Leerteams werken continu aan onderwijsverbetering, ondersteund door de directie die richting geeft en schoolontwikkeling faciliteert. Binnen ons kwaliteitsbeleid is er veel aandacht voor de professionele ontwikkeling van onze medewerkers.

Welke methodieken hanteert Basisschool de Horizon voor kwaliteitsbewaking en doelrealisatie?

Het kwaliteitszorgsysteem van Basisschool de Horizon is ingericht om onze voornemens, afspraken en beloften systematisch in beeld te brengen en te monitoren. We hanteren een cyclische aanpak die start met een strategisch schoolplan, wordt uitgewerkt in jaarplannen, en geëvalueerd via een monitoringsdocument. Ons schoolplan, gebaseerd op de strategische koers van Stichting Klasse, dient als leidraad voor het schoolbeleid voor een periode van vijf jaar. Jaarplannen concretiseren deze doelstellingen en volgen een vaste cyclus die op 1 september van start gaat. In februari en juni presenteert de directeur de 'scholenmonitor', een rapportage die de prestaties analyseert en dient als basis voor gesprekken met het College van Bestuur (CvB). Deze planmatige cyclus en de scholenmonitor stellen zowel de schooldirecteuren als het CvB in staat de voortgang op scholen te volgen. De rapportages voorzien de Inspectie van het Onderwijs van een onderbouwde analyse, anticiperend op toekomstige wijzigingen in het toezichtkader. Bovendien vormen ze de input voor een halfjaarlijks dashboard ten behoeve van de onderwijscommissie van de Raad van Toezicht. Op schoolniveau passen we de Hoger-Gemiddelde-Waarde (HGW) cyclus toe. Deze vergelijkbare cyclus waarborgt de interne processen en evalueert de toegepaste werkwijzen, wat bijdraagt aan een continue verbetercyclus binnen onze organisatie.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen op Basisschool de Horizon

Toelichting van de school

Basisschool de Horizon biedt een stimulerende omgeving voor de brede ontwikkeling van uw kind. Hoewel we geen VVE-school zijn, onderhouden we nauwe banden met lokale peuterspeelzalen en kinderdagverblijven om een naadloze voor- en vroegschoolse educatie te garanderen. Binnen onze kleuterklassen en de groepen van de midden- en bovenbouw besteden we veel aandacht aan zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei. Een sterke taalontwikkeling, waarbij kinderen goed leren spreken en begrijpen, staat hierbij centraal. In de kleutergroep stimuleren we taalontwikkeling via interactieve kringgesprekken, spel en het werken met uitdagend ontwikkelingsmateriaal. Regelmatige herhaling van voorgelezen verhalen en themagerelateerde woordenschat in kleine groepjes versterkt het leerproces. Voor de midden- en bovenbouwgroepen blijven we de taalvaardigheid en woordenschat actief bevorderen door middel van lezen, schrijven en gerichte taalactiviteiten. We maken hierbij ook gebruik van de expertise en materialen van onze zuster­scholen binnen Stichting Klasse, wat zorgt voor een rijke en veelzijdige leerervaring.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Horizon specifieke programma's voor jonge kinderen?

Basisschool de Horizon focust op een brede, algehele ontwikkeling vanaf de start. We bieden geen aparte, extra programma's specifiek voor jonge kinderen, maar integreren hun ontwikkeling in het reguliere onderwijs met veel zorg en aandacht.

Met welke organisaties werkt Basisschool de Horizon samen voor de ontwikkeling van jonge kinderen?

Voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool de Horizon samen met diverse partners, waaronder: KMN Kind&Co, BSO Ballies Zie Za Zo Kinderopvang Heldenopvang. Deze samenwerkingen zorgen voor een brede ondersteuning en een goede aansluiting met de opvang buiten schooltijd.

Voor de optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool de Horizon samen met diverse partners, waaronder: KMN Kind&Co, BSO Ballies Zie Za Zo Kinderopvang Heldenopvang. Deze samenwerkingen zorgen voor een brede ondersteuning en een goede aansluiting met de opvang buiten schooltijd.

KMN Kind&Co, BSO Ballies
Zie Za Zo Kinderopvang
Heldenopvang
Team | Basisschool de Horizon in Harmelen | [2025] Schoolregister