Basisschool CBS de Schakel in Harderwijk

Het team van CBS de Schakel in Harderwijk

Current section: team
Vondellaan 26
3842 Harderwijk

Zie hier hoe het team van CBS de Schakel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS de Schakel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS de Schakel bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS de Schakel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS de Schakel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.2%)
Man (27.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS de Schakel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (27.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS de Schakel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.7%)
Direct ondersteunend personeel (5.3%)
Indirect ondersteunend personeel (15.8%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS de Schakel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning bij CBS de Schakel: Zekerheid van Continuïteit

Bij CBS de Schakel staat de continuïteit van het onderwijs voorop, zelfs bij afwezigheid van lesgevend personeel. We zetten ons actief in om leerlingen te omringen met vertrouwde gezichten, zoals de duo-collega van de betreffende leerkracht. Deze aanpak zorgt voor herkenbaarheid en stabiliteit in de klas, wat essentieel is voor een optimale leeromgeving. Onze prioriteit is het minimaliseren van onderbrekingen in het leerproces van uw kind. Indien interne opvang niet toereikend is, beschikken wij over een geselecteerd netwerk van vaste invallers binnen onze stichting. Deze professionals zijn bekend met onze school en onze onderwijsmethodieken, waardoor zij direct inzetbaar zijn en de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op CBS de Schakel

6

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gerichte aanpak
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor communicatie
Bouwcoördinator voor vroege geletterdheid
Leesbegeleider voor leesachterstanden (Zorgniveau 3)

Toelichting van de school:

Op CBS de Schakel zetten wij ons in met een team van toegewijde specialisten die gedeeltelijk per week beschikbaar zijn. Deze expertise wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie voor basisvaardigheden, verkregen op basis van onze ouderpopulatiegegevens. Onze specialisten zijn hooggekwalificeerd of volgen momenteel een opleiding, en zij bieden directe ondersteuning aan onze leerkrachten. De logopedist deelt zijn/haar expertise ook met andere scholen binnen het VCO-netwerk. Deze gespecialiseerde aanpak garandeert dat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is voor optimale ontwikkeling op het gebied van taal en rekenen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei in een Veilige Omgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal welzijn
Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Plusleerkracht voor hoogbegaafden (groep 5-8)
Emotieregulatie Specialist voor emotionele vaardigheden
Gedragsspecialist voor gedragsmanagement

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten zijn getraind in het effectief toepassen van de Kanjertraining, wat bijdraagt aan een positieve groepsdynamiek. We starten het schooljaar met de 'Gouden Weken', waarin we extra aandacht besteden aan groepsvorming en onderlinge verbinding. Na de kerstvakantie volgt een herhaling met de 'Zilveren Week' om de opgedane vaardigheden te versterken. Een van onze onderwijsassistenten is gespecialiseerd in het geven van emotieregulatietrainingen. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met het Centrum voor Jeugd en Gezin, waarvoor we vijf keer per jaar een spreekuur op school organiseren om ouders te ondersteunen bij uiteenlopende hulpvragen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Zelfstandigheid Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor begeleiding
Orthopedagoog voor specialistische hulp
Leader in Me Specialist voor leiderschap

Toelichting van de school:

Binnen CBS de Schakel hanteren we het 'Leader in Me' onderwijsconcept, waarbij we leerlingen aanmoedigen om eigenaarschap te nemen en zelfstandig leiding te geven aan hun leerproces en omgeving. Dit bevordert zelfredzaamheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun gedrag of werkhouding, worden besproken met onze orthopedagoog. Deze specialist staat onder de stichting en biedt waardevolle inzichten en begeleiding om leerlingen weer op weg te helpen. Door deze aanpak creëren we een omgeving waarin elke leerling wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging als Basis

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerd Gymdocent voor sportieve lessen

Toelichting van de school:

Onze school biedt wekelijks een gestructureerde gymles aan alle groepen door een gekwalificeerde gymdocent. De tweede gymles wordt verzorgd door de eigen leerkracht, die hiervoor een specifieke gymopleiding heeft afgerond. In groep 2 vindt er een screening plaats door de GGD gericht op logopedie. Leerlingen die hiervoor in aanmerking komen, ontvangen een gerichte verwijzing voor verdere begeleiding. Deze focus op fysieke activiteit en vroegtijdige signalering draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van al onze leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Externe Expertise

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Indien nodig maken we gebruik van externe expertise om leerlingen met specifieke medische behoeften of verzorgingsvraagstukken optimaal te ondersteunen. In het verleden hebben we succesvol samengewerkt met specialisten voor slechtziende en slechthorende leerlingen, evenals voor leerlingen met een verstandelijke beperking of een levensbedreigende ziekte. Deze flexibele en proactieve benadering zorgt ervoor dat we altijd de juiste zorg kunnen bieden, afgestemd op de individuele situatie van elke leerling. Onze school streeft ernaar een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren voor iedereen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Schakelklas (Schakel 1)
BSO Noria (Schakel 1)
PSZ Stampertjes en Robbedoes (Schakel 1)
TSO Brood en Spelen (Schakel 1 en 2)
Plusklas VCO (Schakel 2)

Ontdek de Extra Ondersteuning op Maat bij CBS de Schakel

Ontwikkeling van Verrijkend Onderwijs voor Elk Kind

CBS de Schakel streeft ernaar om alle leerlingen, van jong tot oud, optimaal te stimuleren. We willen kinderen die behoefte hebben aan extra uitdaging binnen het reguliere onderwijs, een nog rijker en passender leerervaring bieden. Om dit doel te bereiken, faciliteren wij onze onderbouwcoördinator. Deze coördinator speelt een cruciale rol in het ontwikkelen en implementeren van gedifferentieerde lesprogramma's. Hierdoor kunnen we de lesstof op maat aanbieden en verrijken voor elke leerling. Ons team zet zich dagelijks in om een uitdagende leeromgeving te creëren waar talenten worden ontdekt en ontwikkeld. Wij geloven in een toekomst waarin elk kind de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te benutten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: De Schakel in Basisonderwijs

Welke kernambities sturen ons schoolplan aan?

Bij CBS de Schakel geloven we in de brede ontwikkeling van uw kind. We omarmen de drie pijlers van persoonsvorming (subjectivatie), socialisatie en kwalificatie, zoals benadrukt door experts zoals Biesta. Deze pijlers zien wij als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van school, ouders en de bredere gemeenschap. Onze focus ligt op een geïntegreerde aanpak, waarbij we niet alleen de academische kennisoverdracht (kwalificatie) centraal stellen, maar ook de persoonlijke groei (persoonsvorming) en de sociale vaardigheden (socialisatie) van elke leerling. Onze belangrijkste doelen zijn: 1. Continue professionele ontwikkeling van ons team, geïnspireerd door de principes van 'Leader in Me'. 2. Het stimuleren van kritisch denkvermogen en leiderschapskwaliteiten bij onze leerlingen. 3. Het opbouwen van een sterke, samenwerkende relatie tussen ouders en school, gericht op de gezamenlijke ontwikkeling van leiderschapskenmerken. 4. Een actief Leerling Lighthouseteam dat leiderschapsrollen binnen de school monitort. 5. Het bevorderen van leerling-eigenaarschap in hun leerproces.

Hoe realiseren we onze ambitieuze schoolresultaten?

De realisatie van onze doelen is een continu proces. Nieuwe teamleden worden grondig ingewerkt in de principes van 'Leader in Me', terwijl ons gehele team zich blijft ontwikkelen in leiderschap. Dit monitoren we systematisch met behulp van ontwikkelkaarten en een gestructureerde werkcyclus. We integreren de leiderschapsprincipes direct in ons lesaanbod en de dagelijkse schoolactiviteiten. Door het goede voorbeeld te geven en de gewoonten actief voor te leven, leren leerlingen deze principes toe te passen in hun eigen leerpad. Een open en duidelijke communicatie met ouders is essentieel. We bieden informatie en uitleg over de principes die we hanteren, zodat u thuis kunt aansluiten bij de ontwikkeling van uw kind. Het Junior Lighthouseteam, bestaande uit leerlingen, komt maandelijks bijeen onder begeleiding van onze specialist om de leiderschapsinitiatieven te bespreken. Leerlingen krijgen veel verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Ze formuleren zelf leerdoelen, stellen actieplannen op en houden hun voortgang bij in een persoonlijk portfolio. Dit versterkt hun zelfstandigheid en eigenaarschap over hun opleiding.

Ontdek het Jonge Kind Programma op CBS de Schakel Harderwijk

Toelichting van de school

CBS de Schakel in Harderwijk biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een warme en veilige start voor elk kind, waar spelend leren centraal staat. Onze school is er om uw kind de best mogelijke basis te geven. Wij zorgen voor een soepele overgang naar het basisonderwijs. Door middel van een rijke leeromgeving stimuleren we de nieuwsgierigheid en ontwikkeling van jonge kinderen. Uw kind ontdekt de wereld in zijn eigen tempo, met begeleiding van ervaren leerkrachten.

Veelgestelde vragen

Biedt CBS de Schakel speciaal programma-aanbod voor jonge kinderen?

CBS de Schakel richt zich op een brede ontwikkeling voor alle jonge kinderen. Hoewel we geen apart 'speciaal' programma aanbieden, is onze hele schoolomgeving ingericht om de jongste leerlingen een veilige en uitdagende start te geven. We integreren speelse leermethoden die aansluiten bij de behoeften van jonge kinderen.

Met welke partners werkt CBS de Schakel samen voor voorschoolse educatie?

CBS de Schakel werkt nauw samen met lokale partners om de doorgaande lijn voor jonge kinderen te waarborgen. We hebben een prettige samenwerking met PSZ Robbedoes en PSZ Stampertje. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuterspeelzaal naar onze basisschool, wat essentieel is voor een goede start.

CBS de Schakel werkt nauw samen met lokale partners om de doorgaande lijn voor jonge kinderen te waarborgen. We hebben een prettige samenwerking met PSZ Robbedoes en PSZ Stampertje. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuterspeelzaal naar onze basisschool, wat essentieel is voor een goede start.