IKC De Wieling in Haalderen

Het team van IKC De Wieling in Haalderen

Current section: team
Kolkweg 5
6685 Haalderen

Zie hier hoe het team van IKC De Wieling is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Wieling. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Wieling bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Wieling bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Wieling zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Wieling. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (57.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Wieling werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Wieling gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Verzekerde Lescontinuïteit: Ons Plan bij Leerkrachtafwezigheid

Bij IKC De Wieling zetten we alles op alles om uw kind te voorzien van kwalitatief goed onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Ons beleid is erop gericht om de lescontinuïteit te waarborgen door middel van een gestructureerd stappenplan. Onze eerste stap is het inschakelen van ervaren leerkrachten uit de regionale invalpool, waar IKC De Wieling deel van uitmaakt. Mocht er onverhoopt geen geschikte invaller beschikbaar zijn, dan benaderen we onze flexibele parttimers om extra uren te werken en de lessen van de afwezige collega over te nemen. Als deze opties niet volstaan, kijken we naar de inzet van getalenteerde Pabo-studenten uit leerjaar 3 of 4. Deze studenten, die al stage lopen binnen onze school, kunnen onder deskundige begeleiding van een naburige leerkracht de groep tijdelijk overnemen. Hierdoor kan een eigen leerkracht de groep van de zieke collega ondersteunen. Tevens zorgen we ervoor dat er altijd een noodlessenpakket beschikbaar is, zodat de leerlingen tijdens deze momenten productief bezig kunnen blijven. In het uiterste geval, wanneer alle vervangingsmogelijkheden zijn uitgeput en we geen geschikte oplossing kunnen vinden, kan het voorkomen dat een groep leerlingen verzocht wordt thuis te blijven. Dit besluit wordt altijd genomen in nauw overleg met de directeur-bestuurder van stichting De Linge en wordt gemeld aan de onderwijsinspectie. Ouders en leerlingen worden in zo'n situatie tijdig geïnformeerd via e-mail en Klasbord over de situatie en het feit dat de les die dag niet doorgaat. Indien dit zich meerdere dagen achtereen voordoet, zal er dagelijks gewisseld worden tussen de groepen die mogelijk thuis moeten blijven. De leerkrachten die hierdoor vrijkomen, zullen de groep van de afwezige collega opvangen. Wij doen er alles aan om uw kind het onderwijs te bieden waar het recht op heeft. Soms staan externe factoren ons echter in de weg. In dergelijke situaties streven we ernaar de kinderen zo goed mogelijk op school te begeleiden. Als dit onverhoopt niet lukt en al onze inspanningen zijn uitgeput, nemen wij contact met u op omdat we de groep van uw kind helaas naar huis moeten sturen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons IKC werkt met een leerstofjaarklassensysteem en heeft combinatiegroepen. Leerlingen met dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in de groep, waarbij vier groepen gecombineerd zijn. Bijvoorbeeld in groep 1-2. Deze kinderen zitten in een groep van 4 tot en met 6-jarigen, omdat bij de jongere kinderen de totale ontwikkeling dan beter tot zijn recht komt. Behalve dat het onderwijs zich richt op optimale resultaten op het gebied van rekenen, taal en lezen is ons onderwijs zo ingericht dat we aandacht hebben voor belangrijke competenties, waar kinderen de rest van hun leven profijt van zullen hebben. Zo wordt in het afgestemde onderwijsproces actief gewerkt aan; het kunnen plannen, samenwerken, creativiteit, presenteren, reflecteren, ondernemen en verantwoordelijkheid nemen. Wij vinden het belangrijk om een aantal activiteiten gezamenlijk te doen, zoals vieringen, projectwerk en de sportdag.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC De Wieling: Specialisten voor Elke Leervraag

0

Taal en Rekenen: Verbeteren van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij IKC De Wieling zetten we vol in op de ontwikkeling van taal en rekenen. Ons team volgt momenteel een uitgebreide implementatietraining voor de vernieuwde rekenmethode 'Wereld in Getallen 5'. Dit zorgt voor een frisse en effectieve aanpak van wiskundige concepten. Daarnaast lopen we een speciaal begrijpend leestraject. Dit traject, dat loopt van de jongste peuters tot en met groep 8, focust op het creëren van een doorlopende leerlijn en het stimuleren van leesplezier. Peuters leren begrijpend kijken, de kleuters focussen op begrijpend luisteren, en de oudere leerlingen ontwikkelen hun vaardigheden in begrijpend lezen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde gedragsspecialist biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften op sociaal en emotioneel vlak. Deze specialist is een leerkracht die zich verder heeft geschoold in deze belangrijke domeinen. Samen met de gedragsspecialist werken we aan een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Deze expertise draagt bij aan een positieve schoolervaring voor al onze leerlingen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsontwikkeling, werkattitudes en effectieve taakaanpakken, beschikt IKC De Wieling over gespecialiseerde leerkrachten. De intern begeleider speelt hierin een cruciale rol. De intern begeleider zorgt voor het efficiënt benutten van leerlingvolgsystemen en groepsadministraties. Zij ondersteunt leerkrachten bij het analyseren van observaties en toetsresultaten, en vertaalt deze inzichten naar concrete, op maat gemaakte plannen en activiteiten. Bovendien voert de intern begeleider zelfstandig onderzoek uit op leerling-, groeps- en schoolniveau om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht gym

Toelichting van de school:

IKC De Wieling stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Naast onze enthousiaste vakleerkracht gym, onderhouden we nauwe contacten met gespecialiseerde therapeuten in de omgeving. Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft op fysiek gebied, kunnen ouders worden geadviseerd over mogelijke doorverwijzingen naar deze externe professionals. Zo zorgen we ervoor dat elk kind de best mogelijke begeleiding krijgt om fit en actief te blijven.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV

Toelichting van de school:

Veiligheid en gezondheid staan voorop bij IKC De Wieling. Ons team telt drie gecertificeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners), waarvan één fungeert als coördinator. De BHV-coördinator is verantwoordelijk voor de uitvoering van het veiligheidsbeleid. Dit omvat het opstellen en onderhouden van een veiligheidsbeheersplan, en het operationeel houden van de bedrijfshulpverlening door middel van gerichte opleiding, training en oefeningen. Dit garandeert een veilige omgeving voor iedereen op ons kindcentrum.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal
Dagopvang
Voor -en Buitenschoolse opvang
Handvaardigheidslokaal

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Wieling

Ons Schoolbeleid voor Passend Onderwijs

Bij IKC De Wieling staat het welzijn en de ontwikkeling van elk kind centraal. Bij een nieuwe aanmelding beoordelen onze directeur, intern begeleider en het team nauwgezet of ons IKC de juiste omgeving kan bieden voor uw kind. Onze aanpak is gericht op inclusiviteit en maatwerk, waarbij we de individuele behoeften van elke leerling serieus nemen. We streven ernaar een omgeving te creëren waarin elk kind zich gelukkig en veilig voelt, en zich optimaal kan ontwikkelen. Als blijkt dat, ondanks onze inspanningen, een kind niet optimaal profiteert van ons onderwijs, werken we nauw samen met ouders en externe partners zoals PassendWijs. Samen zoeken we dan naar de meest geschikte onderwijsplek waar uw kind verder kan groeien. Hierbij hanteren we drie essentiële kernpunten: het geluk van het kind, de persoonlijke ontwikkeling ten opzichte van zichzelf, en de haalbaarheid van afstemming op de onderwijsbehoeften voor de leerkracht. Toekomstig Aanbod en Samenwerking voor Extra Ondersteuning IKC De Wieling participeert actief in het samenwerkingsverband voor passend onderwijs. Dit stelt ons in staat om gezamenlijk afspraken te maken over de organisatie van basis- en extra onderwijsondersteuning binnen onze regio. Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften, zoals hoogbegaafde kinderen, ontvangen bij ons onderwijs dat uitdaging biedt en aansluit bij hun capaciteiten. We leggen daarbij altijd de nadruk op de stimulerende factoren, de aanwezige mogelijkheden en de unieke talenten van elk kind. Ondersteuningsbehoeften worden door ons gedefinieerd als de middelen en aanpakken die betrokken opvoeders, zoals leraren en ouders, en andere professionals zoals pedagogisch medewerkers en intern begeleiders, nodig hebben om de onderwijs- en opvoedingsdoelen van het kind te realiseren. Ons doel is een soepele overgang naar een passende vervolgplek indien nodig.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Ontwikkeling op IKC De Wieling

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan op IKC De Wieling?

Op IKC De Wieling werken we met het hele team aan de ambitieuze doelen die in ons schoolplan zijn vastgelegd. Deze doelen zijn onderverdeeld in drie pijlers, waarbij elke pijlergroep, bestaande uit teamleden met specifieke affiniteit, verantwoordelijk is voor de realisatie van een cruciaal onderdeel van ons schoolplan. Pijler 1 richt zich op het bieden van een stevige educatieve basis. Onze ambitie is om in 2026 op een doelgerichte manier in te spelen op de individuele niveaus van leerlingen bij de basisvakken zoals rekenen, taal en begrijpend lezen. Voor het schooljaar 2022-2023 hebben we concrete doelen gesteld. We zorgen voor een gedeelde kennis van leerlijnen en cruciale leermomenten, zodat het didactisch handelen van leerkrachten eenduidig zichtbaar is. Dit uit zich in gestructureerde lessen, directe doelgerichte instructie en differentiatie in zowel tempo als inhoud. Een specifieke aanpak voor begrijpend lezen, met behoud en vergroting van leesplezier, wordt onder begeleiding van een leesexpert geborgd. Tevens toetsen we onze rekenmethode aan de doorlopende leerlijn en implementeren deze op een consistente wijze, vastgelegd in een kwaliteitskaart. Pijler 2 focust op persoonlijke groei. Tegen 2026 willen we dat leerlingen inzicht hebben in hun eigen ontwikkeling, hun volgende leerstap kennen en weten wat ze daarvoor nodig hebben. Dit schooljaar ontwikkelen we een gezamenlijke taal voor de toepassing van de 8 leerKRACHTEN, die zorgen voor een doorlopende lijn door de school. De leerkuil wordt door leerlingen begrepen en benoemd tijdens hun leerproces. We ronden de kwaliteitskaart af over de omgang met de 8 leerKRACHTEN en werken aan een groeimindset bij zowel leerlingen als leerkrachten. Bovendien hebben we een nieuw rapport ontwikkeld dat recht doet aan de groei van leerlingen en aansluit bij onze visie, inclusief een nieuw format voor startgesprekken om de oudercommunicatie te stroomlijnen. Pijler 3 stimuleert effectieve samenwerking. Tegen 2026 werken leerlingen structureel en effectief samen met leeftijdsgenoten van verschillende niveaus en geven ze feedback op dit proces. Hiervoor zetten we de aanpak van Praatmaatjes structureel in, met succescriteria per jaargroep, vastgelegd in een kwaliteitskaart. We passen coöperatieve werkvormen toe en bieden wekelijks bewegend leren aan bij rekenen, mogelijk ondersteund door leskaarten, in samenwerking met het Lingewaard Sportakkoord. De professionele ontwikkeling van onze leerkrachten is essentieel. Regelmatige gesprekken met de directeur staan in het teken van persoonlijke groei in relatie tot schoolontwikkeling, inclusief opleiding en scholing. Dit schooljaar stellen we bekwaamheidsdossiers op om optimaal in te spelen op veranderingen in het onderwijs.

Hoe waarborgt IKC De Wieling de kwaliteit van het onderwijs?

Bij IKC De Wieling streven we continu naar verbetering van ons onderwijs, met de kernvraag: 'Doen we de juiste dingen en doen we ze ook goed?'. We hanteren de PDCA-cyclus en gebruiken het systeem Schoolmonitor voor het systematisch vastleggen van plannen, evaluaties en verbetertrajecten. Dit resulteert jaarlijks in een jaarverslag dat de basis vormt voor het volgende jaarplan. Onze werkwijze op diverse vakgebieden wordt bondig beschreven in kwaliteitskaarten. Minimaal vier studiedagen per jaar faciliteren de professionele ontwikkeling van ons team. Halverwege en aan het einde van elk schooljaar evalueren we de onderwijsresultaten. Cito- en LOVS-resultaten, evenals eindopbrengsten, worden geanalyseerd en besproken tijdens intervisiemomenten met het voltallige team, gebruikmakend van groepskaarten. In nauwe samenwerking met de intern begeleider bespreken we de onderwijsbehoeften van individuele leerlingen en de groep als geheel. Eventuele interventies worden zorgvuldig vastgelegd in individuele plannen, om zo de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en te optimaliseren.

Programma voor het Jonge Kind bij IKC De Wieling: Spelenderwijs Leren

Toelichting van de school

Bij IKC De Wieling is onze voorschoolse opvang een integraal onderdeel van onze school, gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. We stimuleren de nieuwsgierigheid en het leergierige karakter van peuters door middel van uitdagende thema's en activiteiten, geïnspireerd door het Startblokken programma. Elke ochtend en middag staat garant voor een gevarieerd programma met knutselen, gym, kringspelen, muziek en sociaal spel met leeftijdsgenootjes. Onze toegewijde pedagogisch medewerkers bieden stimulerend speelgoed en creatieve materialen om de fantasie en ontdekkingsdrang van uw kind te prikkelen. Buiten spelen is essentieel; kinderen genieten van spelletjes en het verkennen van onze buitenruimte met divers speelmateriaal. We erkennen dat kinderen de wereld spelenderwijs leren kennen, door na te bootsen en deel te nemen aan dagelijkse activiteiten. Onze groepsruimtes zijn ingericht met thematische speelhoeken zoals een huishoek, bouwhoek, knutselhoek, leeshoek en speltafel. Deze uitnodigende speel-leerplekken bieden een veilige omgeving voor uw peuter om te ontdekken en te leren. Daarnaast maken we gebruik van het gymnastieklokaal voor bewegingsactiviteiten. Onze buitenruimtes zijn zo ontworpen dat kinderen veilig kunnen spelen met diverse speelmogelijkheden. Regelmatig organiseren we gezamenlijke speelmomenten op het schoolplein voor peuters en kleuters. Ons team van pedagogisch medewerkers beschikt over de vereiste beroepskwalificaties en een recente Verklaring Omtrent Gedrag. Wij hechten waarde aan continuïteit door pedagogisch medewerkers vaste stamgroepen toe te wijzen.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC De Wieling extra programma's voor jonge kinderen?

Absoluut! IKC De Wieling biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen, gericht op hun brede ontwikkeling. Dit omvat spelenderwijs leren, creatieve activiteiten en sociale interactie.

Absoluut! IKC De Wieling biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen, gericht op hun brede ontwikkeling. Dit omvat spelenderwijs leren, creatieve activiteiten en sociale interactie.

Kinderopvang Haalderen
Dagopvang voor peuters
Peuteropvang met Voor- en Vroegschoolse Educatie
Buitenschoolse opvang (BSO) De Wieling

Met welke partners werkt IKC De Wieling samen voor het programma voor jonge kinderen?

IKC De Wieling opereert zelfstandig en werkt niet samen met externe partners voor het programma voor jonge kinderen. Dit stelt ons in staat om een consistente en hoogwaardige educatieve ervaring te garanderen.