
Het team van IKC De Wieling in Haalderen
Current section: teamZie hier hoe het team van IKC De Wieling is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Wieling. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past IKC De Wieling bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Wieling bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij IKC De Wieling zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Wieling. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij IKC De Wieling werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Wieling gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Verzekerde Lescontinuïteit: Ons Plan bij Leerkrachtafwezigheid
Bij IKC De Wieling zetten we alles op alles om uw kind te voorzien van kwalitatief goed onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Ons beleid is erop gericht om de lescontinuïteit te waarborgen door middel van een gestructureerd stappenplan. Onze eerste stap is het inschakelen van ervaren leerkrachten uit de regionale invalpool, waar IKC De Wieling deel van uitmaakt. Mocht er onverhoopt geen geschikte invaller beschikbaar zijn, dan benaderen we onze flexibele parttimers om extra uren te werken en de lessen van de afwezige collega over te nemen. Als deze opties niet volstaan, kijken we naar de inzet van getalenteerde Pabo-studenten uit leerjaar 3 of 4. Deze studenten, die al stage lopen binnen onze school, kunnen onder deskundige begeleiding van een naburige leerkracht de groep tijdelijk overnemen. Hierdoor kan een eigen leerkracht de groep van de zieke collega ondersteunen. Tevens zorgen we ervoor dat er altijd een noodlessenpakket beschikbaar is, zodat de leerlingen tijdens deze momenten productief bezig kunnen blijven. In het uiterste geval, wanneer alle vervangingsmogelijkheden zijn uitgeput en we geen geschikte oplossing kunnen vinden, kan het voorkomen dat een groep leerlingen verzocht wordt thuis te blijven. Dit besluit wordt altijd genomen in nauw overleg met de directeur-bestuurder van stichting De Linge en wordt gemeld aan de onderwijsinspectie. Ouders en leerlingen worden in zo'n situatie tijdig geïnformeerd via e-mail en Klasbord over de situatie en het feit dat de les die dag niet doorgaat. Indien dit zich meerdere dagen achtereen voordoet, zal er dagelijks gewisseld worden tussen de groepen die mogelijk thuis moeten blijven. De leerkrachten die hierdoor vrijkomen, zullen de groep van de afwezige collega opvangen. Wij doen er alles aan om uw kind het onderwijs te bieden waar het recht op heeft. Soms staan externe factoren ons echter in de weg. In dergelijke situaties streven we ernaar de kinderen zo goed mogelijk op school te begeleiden. Als dit onverhoopt niet lukt en al onze inspanningen zijn uitgeput, nemen wij contact met u op omdat we de groep van uw kind helaas naar huis moeten sturen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Ons IKC werkt met een leerstofjaarklassensysteem en heeft combinatiegroepen. Leerlingen met dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in de groep, waarbij vier groepen gecombineerd zijn. Bijvoorbeeld in groep 1-2. Deze kinderen zitten in een groep van 4 tot en met 6-jarigen, omdat bij de jongere kinderen de totale ontwikkeling dan beter tot zijn recht komt. Behalve dat het onderwijs zich richt op optimale resultaten op het gebied van rekenen, taal en lezen is ons onderwijs zo ingericht dat we aandacht hebben voor belangrijke competenties, waar kinderen de rest van hun leven profijt van zullen hebben. Zo wordt in het afgestemde onderwijsproces actief gewerkt aan; het kunnen plannen, samenwerken, creativiteit, presenteren, reflecteren, ondernemen en verantwoordelijkheid nemen. Wij vinden het belangrijk om een aantal activiteiten gezamenlijk te doen, zoals vieringen, projectwerk en de sportdag.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op IKC De Wieling: Specialisten voor Elke Leervraag
Taal en Rekenen: Verbeteren van Basisvaardigheden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij IKC De Wieling zetten we vol in op de ontwikkeling van taal en rekenen. Ons team volgt momenteel een uitgebreide implementatietraining voor de vernieuwde rekenmethode 'Wereld in Getallen 5'. Dit zorgt voor een frisse en effectieve aanpak van wiskundige concepten. Daarnaast lopen we een speciaal begrijpend leestraject. Dit traject, dat loopt van de jongste peuters tot en met groep 8, focust op het creëren van een doorlopende leerlijn en het stimuleren van leesplezier. Peuters leren begrijpend kijken, de kleuters focussen op begrijpend luisteren, en de oudere leerlingen ontwikkelen hun vaardigheden in begrijpend lezen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze toegewijde gedragsspecialist biedt gerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften op sociaal en emotioneel vlak. Deze specialist is een leerkracht die zich verder heeft geschoold in deze belangrijke domeinen. Samen met de gedragsspecialist werken we aan een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Deze expertise draagt bij aan een positieve schoolervaring voor al onze leerlingen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor een optimale gedragsontwikkeling, werkattitudes en effectieve taakaanpakken, beschikt IKC De Wieling over gespecialiseerde leerkrachten. De intern begeleider speelt hierin een cruciale rol. De intern begeleider zorgt voor het efficiënt benutten van leerlingvolgsystemen en groepsadministraties. Zij ondersteunt leerkrachten bij het analyseren van observaties en toetsresultaten, en vertaalt deze inzichten naar concrete, op maat gemaakte plannen en activiteiten. Bovendien voert de intern begeleider zelfstandig onderzoek uit op leerling-, groeps- en schoolniveau om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
IKC De Wieling stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Naast onze enthousiaste vakleerkracht gym, onderhouden we nauwe contacten met gespecialiseerde therapeuten in de omgeving. Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft op fysiek gebied, kunnen ouders worden geadviseerd over mogelijke doorverwijzingen naar deze externe professionals. Zo zorgen we ervoor dat elk kind de best mogelijke begeleiding krijgt om fit en actief te blijven.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Veiligheid en gezondheid staan voorop bij IKC De Wieling. Ons team telt drie gecertificeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners), waarvan één fungeert als coördinator. De BHV-coördinator is verantwoordelijk voor de uitvoering van het veiligheidsbeleid. Dit omvat het opstellen en onderhouden van een veiligheidsbeheersplan, en het operationeel houden van de bedrijfshulpverlening door middel van gerichte opleiding, training en oefeningen. Dit garandeert een veilige omgeving voor iedereen op ons kindcentrum.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Wieling
Ons Schoolbeleid voor Passend Onderwijs
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Ontwikkeling op IKC De Wieling
Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan op IKC De Wieling?
Hoe waarborgt IKC De Wieling de kwaliteit van het onderwijs?
Downloaden
Download Ons Schoolplan HierProgramma voor het Jonge Kind bij IKC De Wieling: Spelenderwijs Leren
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt IKC De Wieling extra programma's voor jonge kinderen?
Absoluut! IKC De Wieling biedt een rijk en stimulerend programma voor jonge kinderen, gericht op hun brede ontwikkeling. Dit omvat spelenderwijs leren, creatieve activiteiten en sociale interactie.