
De resultaten van IKC De Wieling in Haalderen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Wieling, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Wieling bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Wieling bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten middels de eindtoets of doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode de basisvaardigheden onder de knie moet hebben. Bij IKC De Wieling streven we ernaar dit percentage te overtreffen, zodat al onze leerlingen een solide basis meekrijgen voor hun verdere schoolloopbaan en toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Doorontwikkeling van Leerlingen
Het streefniveau ligt boven het fundamenteel niveau en daagt leerlingen uit om hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Het is ons doel om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken tegen het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor onze school om de voortgang en prestaties te monitoren. IKC De Wieling zet zich actief in om leerlingen te stimuleren excelleren en hun potentieel volledig te benutten, wat resulteert in optimale resultaten op het streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Wieling?
Bij IKC De Wieling bereiden we uw kind optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. In groep 8 ontvangen leerlingen een persoonlijk schooladvies, afgestemd op hun leerprestaties en aanleg. Dit advies indiceert het meest passende onderwijssoort voor hun ontwikkeling. Indien een doorstroomtoets een hogere uitslag laat zien dan het initiële schooladvies, wordt het advies herzien. Een aangepast advies kan hoger uitvallen, maar zal nooit lager zijn dan het oorspronkelijke advies. Uw kind verdient het beste startpunt voor zijn of haar verdere schoolcarrière.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC De Wieling: Een Veilige Basis voor Groei
IKC De Wieling creëert een warme, veilige en gestructureerde omgeving waar elk kind de kans krijgt om zich volledig te ontplooien. Ons zorgvuldig opgestelde beleid voor sociale veiligheid is dynamisch en wordt voortdurend aangescherpt op basis van nieuwe inzichten, ouderlijke input en overheidsrichtlijnen. Wij geloven dat een positief schoolklimaat essentieel is voor de ontwikkeling van kinderen tot respectvolle, zelfverzekerde individuen die verantwoordelijkheid durven nemen. Een gevoel van geborgenheid en plezier op school vormt de basis voor academisch en persoonlijk succes. Op IKC De Wieling gaan leerkrachten en leerlingen op een respectvolle en prettige manier met elkaar om. We stimuleren open communicatie over gedrag, zowel gewenst als ongewenst, wat bijdraagt aan een positieve en veilige leeromgeving. Onze school is laagdrempelig en staat open voor alle kinderen, ook zij met specifieke zorgbehoeften. Ouders worden actief betrokken en hun perspectieven worden gewaardeerd. We streven naar een open schoolcultuur die diversiteit omarmt en verschillen erkent. Dit bevordert een sfeer van wederzijds respect en waardering. Fysieke veiligheid wordt gewaarborgd door duidelijke regels en toezicht, terwijl persoonlijke veiligheid wordt gestimuleerd door een benaderbare en ondersteunende houding van het onderwijspersoneel. Kinderen worden gestimuleerd, geprezen en uitgedaagd, rekening houdend met individuele leerstijlen, tempo, interesses en talenten.
Erkend worden en gezien zijn
Groeien door elkaar te versterken
Vertrouwen en geborgenheid
Hoe bevordert IKC De Wieling sociale en emotionele vaardigheden bij leerlingen?
IKC De Wieling implementeert het erkende sociaal-emotionele leerprogramma (SEL) genaamd 'Kwink'. Dit online programma, geschikt voor groep 1 t/m 8, richt zich op sociaal-emotionele ontwikkeling, burgerschap en mediawijsheid. Kwink is wetenschappelijk onderbouwd, praktisch, boeiend en actueel, met als doel pestpreventie en het versterken van groepsdynamiek. Het sluit naadloos aan bij de principes van Positive Behaviour Support (PBS). Kwink is gebaseerd op de inzichten van dr. Kees van Overveld en erkend als een 'goed onderbouwd' programma door de Erkenningscommissie interventies. Internationaal onderzoek, zoals dat van CASEL, toont aan dat een sterk SEL-programma in combinatie met effectief klassenmanagement leidt tot verbeterde resultaten op het gebied van taal, lezen en rekenen. De opname van Kwink in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugd instituut (NJi) onderstreept de kwaliteit en effectiviteit.
Welke methoden gebruikt IKC De Wieling voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Voor het nauwkeurig in kaart brengen van sociale opbrengsten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, maakt IKC De Wieling gebruik van de volgende gestructureerde registratiemethoden:
- Kijk! observatiesysteem
- Zien! leerlingvolgsysteem
Welke specifieke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op IKC De Wieling?
Op IKC De Wieling zetten we effectieve methoden in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Onze keuze valt specifiek op:
- Kwink lesmateriaal
Onderwijsinspectie Rapport IKC De Wieling: Inzicht in Kwaliteit
IKC De Wieling in Haalderen, met 98 leerlingen, staat garant voor kwalitatief basisonderwijs. Dit rapport van de onderwijsinspectie biedt een gedetailleerd inzicht in onze prestaties en de onderwijsontwikkeling. Wij streven naar uitmuntendheid in alle facetten van het onderwijs, van didactiek tot pedagogiek. De bevindingen van de inspectie helpen ons om onze sterke punten te benutten en gebieden voor verdere verbetering te identificeren. Ontdek hoe IKC De Wieling zich inzet voor een veilige, stimulerende leeromgeving waar elk kind kan bloeien. De officiële rapporten zijn een essentieel onderdeel van onze transparantie en continue kwaliteitsborging.