Basisschool Openbare Basisschool De Molenberg in Grootegast

Het team van Openbare Basisschool De Molenberg in Grootegast

Current section: team
Bovenweg 56 A
9861 Grootegast

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Molenberg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Molenberg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Molenberg bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Molenberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Molenberg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Molenberg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Molenberg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Molenberg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Personeelsvervanging op De Molenberg

Bij Openbare Basisschool De Molenberg staat de continuïteit van onderwijs voorop. Wanneer een leerkracht wegens ziekte, bijscholing of andere geplande afwezigheid niet aanwezig kan zijn, zorgen wij voor een adequate vervanging. Ons beleid voor personeelsvervanging is gericht op het minimaliseren van onderbrekingen in het leerproces van uw kind. Wij werken nauw samen met 'Slim-Vervanging', een gespecialiseerd extern bureau dat zorgdraagt voor de aanstelling van gekwalificeerde vervangende leerkrachten. Deze partnerschap garandeert dat onze leerlingen les krijgen van ervaren professionals, zelfs tijdens afwezigheid van de vaste leerkracht. In uitzonderlijke situaties waarin extern geen passende vervanging gevonden kan worden, zetten wij intern oplossingen in. Dit kan betekenen dat personeelsleden met een ondersteunende rol tijdelijk lesgevende taken overnemen, of dat leerlingen verdeeld worden over bestaande klassen. Alle inspanningen zijn erop gericht om de impact op het onderwijs zo klein mogelijk te houden. Pas wanneer alle andere opties uitgeput zijn en de continuïteit van de dagelijkse schoolactiviteiten in het gedrang komt, wordt overwogen om leerlingen tijdelijk naar huis te sturen. De Molenberg streeft ernaar dit soort situaties te allen tijde te voorkomen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij het samenstellen van de groepen gaan wij uit van de ontwikkeling van de kinderen in plaats van de leeftijd. Leeftijd speelt bij de ontwikkeling uiteraard een rol, maar is niet doorslaggevend. Het welbevinden van de leerlingen staat voorop en ieder kind krijg een persoonlijk aanbod van leren, waarbij de leerling eigenaar is van zijn eigen leerproces.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool De Molenberg: Deskundige Specialisten

3

Taal en Rekenen: Boost voor Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Molenberg werken we met een toegewijd team van professionals die zich continu bijscholen. Onze intern begeleider, tevens in opleiding tot kwaliteitscoördinator, werkt nauw samen met de directeur om de onderwijskwaliteit te waarborgen. Zij speelt een cruciale rol in het stimuleren van het team en het bieden van individuele begeleidingsadviezen voor leerlingen. De lijnen met de orthopedagoog van Quadraten zijn kort, wat essentieel is voor een integrale aanpak. Eén van onze leerkrachten rondt binnenkort de opleiding tot rekenspecialist af, waardoor onze interne expertise op het gebied van rekenonderwijs aanzienlijk wordt versterkt. Naast de kennis binnen onze school, maken we optimaal gebruik van de gespecialiseerde expertise van het bovenschools onderwijsteam van Quadraten.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Veilig en Stimulerend Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen zetten wij de expertise van het onderwijsteam van Quadraten in. Dit zorgt voor een sterke ondersteuningsbasis waar onze leerlingen van profiteren.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Ons team maakt effectief gebruik van het bovenschools ondersteuningsteam van Quadraten. Indien nodig kunnen leerkrachten een beroep doen op gespecialiseerde gedragsdeskundigen en orthopedagogen om leerlingen optimaal te begeleiden. De kwaliteitscoördinator, orthopedagoog en schooldirecteur bewaken gezamenlijk de leerlingenzorg binnen De Molenberg. Wij werken planmatig met de Leerkracht-aanpak om schoolbrede doelen te realiseren. Het schooljaar 2023-2024 stond in het teken van lezen, met trainingen van de Hogeschool Utrecht. Voor schooljaar 2024-2025 focussen we op rekenen, met een teamscholing van CEDIN en de implementatie van de Pluspunt-methode voor leerlingen vanaf groep 5. Leerlingen in groep 8 sluiten het schooljaar af met de digitale leeromgeving Gynzy.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein + stilteplein
Keuken - restaurant
Schooltuin - Moestuin
Verkeersplein
I-pads + chromebooks

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Molenberg

Ons Passend Onderwijs Beleid Uitgelegd

De Molenberg biedt een gestructureerde aanpak voor extra leerlingondersteuning, conform de Wet passend onderwijs. Ons doel is een onderwijsplek te garanderen waar elk kind, ook met specifieke behoeften, volledig tot bloei kan komen. We hanteren een vijfledige ondersteuningspiramide om de zorgvraag per leerling optimaal af te stemmen en de ondersteuning stapsgewijs op te bouwen. Niveau 1: Sterk Basis aanbod Ons fundament ligt bij kwalitatief hoogstaand onderwijs door effectieve leerkrachten. Door toepassing van Expliciete Directe Instructie (EDI) ontvangen leerlingen gestructureerd en krachtig onderwijs. Dagelijkse monitoring via het leerlingvolgsysteem zorgt dat de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig wordt gevolgd en waar nodig direct wordt bijgestuurd. Niveau 2: Verrijking van het Basis aanbod Wanneer leerlingen behoefte hebben aan meer dan het reguliere aanbod, passen wij binnen de groepsdynamiek het onderwijs aan. Denk hierbij aan flexibele instructietijd, aangepaste leermaterialen of extra verwerkingsopdrachten. Onze leerkrachten delen expertise met collega's en de kwaliteitscoördinator om de best passende aanpak te garanderen. Niveau 3: Gerichte Schoolinterne Begeleiding Bij complexere onderwijsbehoeften intensiveren we de begeleiding. De kwaliteitscoördinator en de groepsleerkracht werken nauw samen om specifieke ondersteuning te bieden, zowel binnen als buiten de klas. Een onderwijsassistent kan hierbij ingeschakeld worden, en alle afspraken worden vastgelegd in een gedetailleerd handelingsplan. Niveau 4: Intensieve Interventies en Expertise Is de schoolinterne ondersteuning ontoereikend, dan schakelen we gespecialiseerde expertise in. Via een multidisciplinair overleg (MDO) ontwikkelen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met aanvullende ondersteuningsmaatregelen. Vanaf schooljaar 2025-2026 wordt ook het kind actief betrokken via hoorrecht, naast het instemmingsrecht van de ouders op het handelingsdeel. Niveau 5: Doorverwijzing naar Passend Speciaal Onderwijs Blijkt dat de ondersteuningsvraag van een leerling onze schoolmogelijkheden overstijgt, dan zoeken we in nauwe samenwerking met ouders en onze orthopedagoog naar een alternatieve onderwijsplek. Hierbij wordt gekeken naar een passende plek binnen het speciaal (basis)onderwijs. Extra Voorzieningen en Samenwerking De Molenberg maakt gebruik van een breed scala aan aanvullende voorzieningen via ons schoolbestuur en samenwerkingsverband. Dit omvat de plusklas Skills2 voor hoogbegaafde leerlingen, de praktijkgerichte klas Practical Skills, en Triskel voor observatie. Vanaf schooljaar 2025-2026 breiden we dit uit met een voltijdse hoogbegaafdheidsklas. Onderwijsarrangementen met extra middelen of personele inzet zijn eveneens aanvraagbaar via onze orthopedagoog. Bestuursbrede Zorgkadering Wij heten elk kind welkom en streven naar een optimale leeromgeving. Wanneer de benodigde ondersteuning echter de capaciteit van onze school overstijgt, stellen we dit transparant. In lijn met onze zorgplicht zoeken we actief naar de meest geschikte onderwijsplek, in overleg met ouders en de orthopedagoog van het bestuur. Deze beoordeelt of de zorgvraag elders passend kan worden ingevuld of dat doorverwijzing naar speciaal (basis)onderwijs noodzakelijk is, rekening houdend met bestuursbrede criteria zoals zindelijkheid, functioneren in groepsverband, individuele leerbehoeften en gedragsmatige aspecten die de veiligheid of leerbaarheid beïnvloeden. Toekomstgericht Onderwijs en Ontwikkeling Sinds schooljaar 2022-2023 focussen we intensief op leesmotivatie en leeskwaliteit met de LIST-aanpak, ondersteund door scholing van de Hogeschool Utrecht. Dit resulteerde in een merkbaar verbeterd leesklimaat. De rekencoördinator initieerde een traject ter verhoging van de rekenvaardigheid, met als doel alle leerlingen het 1F of 1S niveau te laten behalen. Kind- en leergesprekken versterken de eigenaarschap van leerlingen over hun leerproces. Innovaties in Rekenen en Taal In schooljaar 2023-2024 evalueerden we onze rekenmethode Gynzy, waarna we voor leerjaar 1-4 overstapten op de succesvolle SemSom methode, die spel en schrift combineert. Vanaf schooljaar 2024-2025 implementeren we Pluspunt voor leerjaar 5-7, met als doel de rekeninstructie verder te optimaliseren. De focus op basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap blijft centraal staan.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Strategisch Schoolplan

Welke Ambitieuze Doelen Bevat Ons Meerjaren Schoolplan?

Ons strategisch schoolplan, vernieuwd elke vier jaar, definieert de kernambities van ons toegewijde team voor de komende schooljaren. Het huidige schoolplan 2023-2027 legt een sterke nadruk op de fundamentele vaardigheden zoals taal en rekenen. Daarnaast integreren we burgerschap als een essentieel onderdeel van ons curriculum. De specifieke implementatie van deze doelen wordt gedetailleerd uitgewerkt in onze jaarlijkse schooljaarplannen. Het schooljaarplan 2024-2025 schetst de concrete ontwikkelingsdoelen voor het aankomende schooljaar, inclusief gerichte professionele ontwikkeling voor onze leerkrachten die aansluit bij de schoolbrede ambities. Sinds 1 augustus 2021 versterkt een aangescherpte wettelijke opdracht voor burgerschap ons onderwijs. Op De Molenberg stimuleren we kinderen om zich kritisch uit te drukken en prikkelende vragen te stellen. Leerlingen maken kennis met de fundamenten van democratie. Door kinderen actief te betrekken bij besluitvormingsprocessen en hen te laten communiceren binnen de leerlingenraad, ontwikkelen ze essentiële presentatie- en uitdrukkingsvaardigheden. Vervolgens worden ideeën gedeeld en besproken tijdens klassengesprekken. Wij hechten eraan dat elk kind gehoord wordt en de ruimte krijgt om zijn of haar mening te uiten, met respect voor elkaars perspectief en in een constructieve dialoog. Via ons innovatieve projectonderwijs 'Jeelo' creëren we een stimulerende omgeving waarin leerlingen worden uitgedaagd tot nadenken en samenwerking. De Jeelo-lessen, die 's middags plaatsvinden, zijn hier specifiek op gericht. De doelstellingen van burgerschapsvorming zijn nauw verbonden met het bevorderen van veiligheid, vertrouwen en betrokkenheid. Deze aspecten monitoren we zorgvuldig middels onze kwaliteitskaarten (WMK). Burgerschap is van cruciaal belang, net als de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden. Wij vinden samenwerking en wederzijds respect fundamenteel. Het vermogen om een onderbouwde mening te geven, verrijkt het leerproces. Ons projectonderwijs 'Jeelo' ondersteunt dit proces en waarborgt een consistente leerlijn van groep 1 tot en met groep 8. Regelmatige klassenobservaties en collegiale consultatie vormen de basis voor onze continue kwaliteitsverbetering. Tweemaal per jaar evalueren we de resultaten middels een trendanalyse, waarna we de PDCA-cyclus toepassen voor concrete vervolgstappen. Jaarlijks voeren we tevredenheidsonderzoeken uit onder leerlingen, ouders en medewerkers. In de tussenliggende jaren focussen we op de evaluatie en verbetering van onze ontwikkelpunten. De specifieke doelen voor het schooljaar 2023-2024 waren: Herijking van de visie op leren: Van thema-gedreven naar doelgerichte aanpak. Het team heeft de visie op leren geactualiseerd om beter aan te sluiten bij de huidige leerlingenpopulatie, die meer gerichte begeleiding vereist. Opbrengsten taal en rekenen: Streven naar een minimaal voldoende niveau met inzet van scholing van Stichting Leerkracht, List en WIZZ. De leesonderwijs-scholing heeft een positieve impact gehad op de leescultuur, met gemotiveerde leerlingen die specifieke boeken aanvragen. Minilessen verhogen de leermotivatie, en extra ondersteuning wordt structureel ingezet voor leerlingen die het leesniveau niet direct behalen. De LIST-methodiek is geborgd, wat zorgt voor overdraagbare en kwalitatief hoogwaardige lessen. De wekelijkse Bordsessies van Stichting Leerkracht ondersteunen de doorgaande leerlijn. De WIZZ-scholing heeft minder effect gehad op de lespraktijk. Het team identificeert mogelijkheden tot verbetering in de rekenopbrengsten. Vanaf schooljaar 2023-2024 implementeren we de SemSom-methode voor de groepen 1 t/m 4, waarbij de rekenlijn bij kleuters spelenderwijs wordt aangeboden. In de Zeesterren-groepen werken leerlingen met werkboeken, aangevuld met leerpleinactiviteiten en chromebooks. Leerkrachten maken gerichte keuzes binnen de lesstof. Jeelo-onderwijs: Een gedetailleerde beschrijving van de werkwijze op De Molenberg. Een gespecialiseerde Jeelo-expert begeleidt het team bij het vaststellen van leerdoelen binnen projecten en het selecteren van passende Jeelo-materialen. Behaalde doelen worden geregistreerd, en de doorgaande lijn wordt geleidelijk zichtbaar. Nieuwe collega's worden geïntegreerd in het systeem, waarbij we continu evalueren wat effectief is. Teambuilding en samenwerking: Stichting Leerkracht is een succesfactor dankzij de wekelijkse inhoudelijke gesprekken, bordsessies en lesbezoeken die de kwaliteit in de klas verhogen. Het kernteam, bestaande uit de directeur, kwaliteitscoördinator, leerkracht en onderwijsadviseur, bereidt de volgende verbeterstappen voor. In de onderbouw werkt een speciaal team van vier collega's aan wederzijdse reflectie en verbetering van de werkwijze. Nieuwe collega's in andere groepen worden ondersteund in hun integratie. We stellen continu de vraag of we de juiste dingen doen en of we deze goed doen. Na een initiële aftastingsperiode zijn alle collega's goed geland en klaar om volgend jaar te bouwen aan excellent onderwijs. We zijn uitgegroeid tot een sterk, samenwerkend team! De ambitieuze plannen voor schooljaar 2024-2025 omvatten: Implementatie van de nieuwe rekenmethode 'Pluspunt' voor groep 5 en hoger. Gerichte teamscholing voor rekenonderwijs, met focus op effectieve feedback tijdens de les. Borgen van de LIST-methodiek ('Lezen is Top') om leesplezier te stimuleren, begrijpend lezen te verdiepen en woordenschat te vergroten. Integratie van sociale vaardigheden in projectonderwijs, met nadruk op zelfzorg, zorg voor de ander en respect. Burgerschap volgens Jeelo: Het aanleren van bewuste keuzes maken. Introductie van een nieuw leerlingvolgsysteem: IEP of Leerling in Beeld.

Hoe Realiseren We Onze Onderwijsdoelen?

We monitoren onze doelen jaarlijks via gerichte bijeenkomsten: 'Kwaliteit van het Onderwijs op De Molenberg'. Hierin bespreken we gezamenlijk de successen ('parels'), verbeterpunten ('bakstenen') en ontwikkelingsgebieden, waarna deze verder worden uitgewerkt. De school initieert en communiceert de resultaten van tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen en medewerkers met alle betrokkenen. Voortgang wordt periodiek besproken met de Medezeggenschapsraad (MR) en de klankbordgroep. De jaarplanning bevat een gedetailleerd overzicht van deze evaluatiemomenten. Onze teamleden volgen voortdurend relevante scholingen om onze onderwijsdoelen te realiseren en onze expertise te vergroten.

Speciaal Aanbod Jonge Kind: Ontwikkeling en Plezier bij De Molenberg

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Molenberg biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten, gericht op een vroege start. Hoewel we geen erkende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) school zijn, geloven wij sterk in het belang van een goede start voor elk kind. VVE-programma's zijn ontworpen om mogelijke onderwijs- of ontwikkelingsachterstanden bij jonge kinderen, typisch tussen 2 en 6 jaar, te verkleinen. Onze school werkt nauw samen met Jaribabo. Deze samenwerking stelt ons in staat om potentiële ontwikkelingsvoorsprongen of -achterstanden bij jonge kinderen tijdig te signaleren. Jaribabo verzorgt zowel de voor- als naschoolse opvang binnen onze schoolmuren. Bovendien bieden zij kinderopvang aan voor kinderen van 0 tot 4 jaar in hun kinderdagverblijf. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van uw jonge kind stimuleren.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Molenberg voor jonge kinderen?

Basisschool De Molenberg biedt diverse extra activiteiten en ondersteuning specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat een stimulerende leeromgeving en nauwe samenwerking met gespecialiseerde partners. Ons doel is om elk kind een optimale start te geven, waarbij we talenten ontdekken en stimuleren. Via onze partners zorgen we voor een brede ondersteuning die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen en hun ouders.

Basisschool De Molenberg biedt diverse extra activiteiten en ondersteuning specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat een stimulerende leeromgeving en nauwe samenwerking met gespecialiseerde partners. Ons doel is om elk kind een optimale start te geven, waarbij we talenten ontdekken en stimuleren. Via onze partners zorgen we voor een brede ondersteuning die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen en hun ouders.

Kinderopvang en Vroege Educatie

Met welke organisaties werkt De Molenberg samen voor het programma voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool De Molenberg werkt samen met Jaribabo. Deze samenwerking is essentieel voor het vroegtijdig signaleren van de ontwikkeling van jonge kinderen. Jaribabo verzorgt de voor- en naschoolse opvang binnen onze school, wat zorgt voor een naadloze overgang tussen opvang en onderwijs. Tevens bieden zij kinderopvang aan voor kinderen van 0 tot 4 jaar, wat een compleet pakket aan dienstverlening voor jonge gezinnen garandeert.

Openbare Basisschool De Molenberg werkt samen met Jaribabo. Deze samenwerking is essentieel voor het vroegtijdig signaleren van de ontwikkeling van jonge kinderen. Jaribabo verzorgt de voor- en naschoolse opvang binnen onze school, wat zorgt voor een naadloze overgang tussen opvang en onderwijs. Tevens bieden zij kinderopvang aan voor kinderen van 0 tot 4 jaar, wat een compleet pakket aan dienstverlening voor jonge gezinnen garandeert.

Jaribabo: Kinderopvang en Educatie
Team | Openbare Basisschool De Molenberg in Grootegast | [2025] Schoolregister