Basisschool Openbare Basisschool De Molenberg in Grootegast

De resultaten van Openbare Basisschool De Molenberg in Grootegast

Current section: resultaten
Bovenweg 56 A
9861 Grootegast

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Molenberg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Molenberg bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Molenberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen

Ontdek hoe Openbare Basisschool De Molenberg presteert op het fundamenteel niveau voor taal en rekenen. Dit essentiële niveau, te behalen aan het einde van de basisschool, wordt gemeten met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief De Molenberg.

Grafiek

Grafiek laden...

Behalen van het Streefniveau op De Molenberg

Bekijk de resultaten van Openbare Basisschool De Molenberg op het streefniveau, een ambitieuzer doel dan het fundamenteel niveau. Het is onze ambitie om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken in groep acht. Het specifieke streefniveau percentage wordt door de inspectie per school vastgesteld, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school in Grootegast.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Molenberg?

Op Openbare Basisschool De Molenberg bereiden we leerlingen optimaal voor op hun toekomst. In het schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vernieuwd tot de doorstroomtoets, wat invloed heeft op het schooladviesproces. Met één aanmeldweek en de integratie van leerresultaten in de plaatsingswijzer vanaf leerjaar 6, bieden we een helder beeld van het prestatieniveau van elk kind. Dit instrument helpt ons om het onderwijs naadloos te laten aansluiten bij de individuele behoeften. Een gezamenlijk gesprek tussen leerkracht, leerling en ouder bepaalt het doorstroomdoel en de benodigde ondersteuning. In leerjaar 7 toetsen we met de AMN overgangstoets de voortgang en identificeren we ontwikkelpunten. Ouders ontvangen proactief informatie over vervolgstappen naar het voortgezet onderwijs, inclusief open dagen. Op basis van alle resultaten, inclusief houding en gedrag, geven wij een weloverwogen advies voor de middelbare school. Een warme overdracht, met toestemming van ouders, faciliteert een soepele overgang.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op De Molenberg

Bij Openbare Basisschool De Molenberg vormen sociaal-emotionele ontwikkeling en een veilige leeromgeving de kern van ons onderwijs. Wij geloven dat een omgeving waarin iedereen zich gerespecteerd en veilig voelt essentieel is voor academisch succes. Leerlingen leren actief verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen groei en ontwikkeling. Dagelijks evalueren we met de kinderen hun voortgang en bespreken we hun welzijn. Twee keer per jaar meten we het welbevinden van alle leerlingen, en vaker indien nodig. Elk kind ontvangt bovendien tien keer per jaar een persoonlijk coachingsgesprek, waarin onder andere hun welbevinden centraal staat. De sociaal-emotionele ontwikkeling is integraal onderdeel van onze projecten, met name via het Jeelo-programma. Dit zorgt ervoor dat deze belangrijke vaardigheden continu aan bod komen, bij elk thema. In het schooljaar 2022-2023 heeft een student psychologie onderzoek gedaan naar ons aanbod, wat leidde tot een nog bewuster inzet van het Jeelo-onderwijs door onze leerkrachten. Elke week lichten we een specifieke 'deugd' uit om deze waarden te versterken.

Wederzijds respect en waardering

Ruimte voor individuele groei: een kind mag kind zijn

Ontwikkeling van zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid

Hoe bevordert Openbare Basisschool De Molenberg de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Op De Molenberg staat de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Wij creëren een veilige en respectvolle omgeving waar leerlingen leren omgaan met zichzelf en anderen. Dit gebeurt door dagelijkse evaluaties, individuele coachingsgesprekken en de integratie van sociaal-emotionele leerdoelen in ons projectonderwijs. Een psychologiestudent heeft ons aanbod geanalyseerd, wat heeft geresulteerd in een nog effectievere aanpak via het Jeelo-programma, waarbij elke week een deugd centraal staat.

Welke registratiemethoden gebruikt De Molenberg voor sociale opbrengsten?

Om de sociale ontwikkeling nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van specifieke registratiemethoden:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst
  • Vragenlijsten uit de methode 'Werken met Kwaliteitskaarten'

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Molenberg?

Onze school hanteert de volgende effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren:

  • Jeelo: 'Omgaan met Jezelf'
  • Jeelo: 'Omgaan met de ander'

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling op Basisschool De Molenberg

Openbare Basisschool De Molenberg hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. Voor een uitgebreid en gedetailleerd inzicht in de prestaties en de kwaliteitsborging van onze school, nodigen we u van harte uit om het officiële inspectierapport te raadplegen. Hier vindt u alle informatie over ons onderwijs. Dit rapport biedt een compleet beeld van de educatieve standaarden en de voortdurende ontwikkeling die wij nastreven voor elke leerling.