Basisschool ODS De Starter in Groningen

Het team van ODS De Starter in Groningen

Current section: team
Parkweg 128
9727 Groningen

Zie hier hoe het team van ODS De Starter is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van ODS De Starter. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past ODS De Starter bij jullie?

Ontdek hoe goed ODS De Starter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor ODS De Starter gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallerregeling bij ODS De Starter: Zekerheid voor uw Kind

Bij ODS De Starter staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten tijdelijk afwezig is door ziekte of verlof, garandeert de directie een passende vervanging. Wij werken met een zorgvuldig samengestelde lijst van gekwalificeerde invallers binnen Openbaar Onderwijs Groningen. Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde professional. Ondanks onze inspanningen kan de huidige krappe arbeidsmarkt soms uitdagingen met zich meebrengen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer een directe invalkracht niet beschikbaar is, kunnen ervaren parttimers of stagiaires onder deskundige begeleiding de lesgroep overnemen. Communicatie is cruciaal. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om vervanging te regelen, dan informeren wij u minimaal één dag van tevoren via een spoedbericht in het ouderportaal. Wij vragen u dan vriendelijk om uw kind die dag thuis te houden. Uw begrip en medewerking zijn hierbij van onschatbare waarde.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Locatie

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij ODS De Starter

2

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Bij ODS De Starter zetten we in op een solide basis voor taal en rekenen. Onze interne kwaliteitsontwikkelaar coördineert de begeleiding van leerlingen en werkt nauw samen met ons team van specialisten. Samen monitoren we de onderwijsresultaten en de kwaliteit van ons onderwijs in elke groep, zodat iedere leerling optimaal kan presteren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De sociale veiligheid van onze leerlingen staat voorop. Onze aangestelde coördinator anti-pestbeleid, Rosa Haije, bevordert een pestvrije omgeving. Samen met onze gedragsspecialisten bieden we gerichte ondersteuning. Bij complexere vragen schakelen we expertise in vanuit het samenwerkingsverband 20.01. Ons schoolveiligheidsplan, met onze visie op veiligheid, is beschikbaar op onze website https://destarter.openbaaronderwijsgroningen.nl.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Studie-aanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Voor gespecialiseerde hulp bij gedrag, werkhouding en taakaanpak werken we samen met het Kenniscentrum (KCOO). Onze orthopedagoog en ambulant begeleider bieden hierin expertise. Daarnaast is er een Kindteam op school, met vertegenwoordigers van het WIJteam, de jeugdverpleegkundige en de leerplichtambtenaar, voor een brede ondersteuning.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Levensstijl

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

ODS De Starter stimuleert een actieve levensstijl. Voor medisch advies en ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling kunnen we een beroep doen op het Paramedisch Team van Cedin. Zij bieden ons toegang tot verpleegkundigen en ergotherapeuten voor consultatie.

0

Medisch en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze school waarborgt de zorg voor leerlingen. Voor specifieke medische ondersteuning en persoonlijke verzorging bieden wij maatwerk. We maken gebruik van externe expertise wanneer nodig om elke leerling de best mogelijke zorg te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Starter Lab (voor kunst & cultuur en projecten)
Voorschoolse opvang en BSO SKSG

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op ODS De Starter

Ons Pedagogisch en Didactisch Beleid Uitgelegd

De Zorgroute: Vanaf dag één observeert de leerkracht uw kind en stemt het onderwijs af op individuele leerbehoeften. We hanteren een gestructureerde aanpak, gebaseerd op Handelingsgericht Werken (HGW). De leerkracht monitort de voortgang van uw kind en de klas, en beoordeelt de beheersing van leerstof en de groei in vaardigheden. Op basis hiervan creëert de leerkracht een basisaanbod voor de hele groep en specifieke leerarrangementen voor verschillende leerclusters. De intern begeleider ondersteunt dit proces en coördineert gezamenlijke evaluatiemomenten met de leerkrachten. Drie keer per jaar vinden er groepsbesprekingen, leerlingbesprekingen en klassenconsultaties plaats. Daarnaast voert de intern begeleider regelmatig korte observaties uit om een continue, reflectieve dialoog te bevorderen. Verschillende Onderwijsbehoeften: Elk kind is uniek en heeft eigen leerstijlen en behoeften. Ons onderwijs is erop gericht om optimaal aan te sluiten bij deze individuele verschillen. Door middel van Expliciete Directe Instructie (EDI) differentiëren we, zodat de leerkracht effectief kan inspelen op de variatie binnen de klas. We hanteren drie instructievormen: een instructieonafhankelijke groep voor meerbegaafden, een instructiegevoelige groep voor de basis, en een instructieafhankelijke groep voor kinderen die intensieve begeleiding en oefening nodig hebben. Dit principe passen we toe bij rekenen, taal, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen, met als doel de leermogelijkheden voor ieder kind te maximaliseren en succes te garanderen. Dit schooljaar zetten we de succesvolle EDI-instructie voort, met een sterke focus op hoge verwachtingen van onze leerlingen. Een verdere training zal de flexibele toepassing van EDI, de integratie van Dalton-samenwerkingsvormen, het effectief loslaten van leerlingen die het leerdoel al beheersen, en het belang van hoge verwachtingen van de leerkracht versterken. Hoge verwachtingen stimuleren leerlingen om beter te presteren, en dit is een kernonderdeel van ons onderwijsfilosofie. Begaafdheid: Ons uitgangspunt is om hoogbegaafde leerlingen zowel pedagogisch als didactisch passend onderwijs te bieden. Hoewel we hoogbegaafdheid niet formeel vaststellen, gebruiken we observatie- en signaleringsinstrumenten om deze leerlingen te identificeren. We maken onderscheid tussen meerpresteerders en hoogbegaafde leerlingen. Meerpresteerders excelleren snel in het reguliere werk, maar passen niet binnen de definitie van hoogbegaafdheid; zij lopen voor op één of meerdere vakgebieden. Kinderen uit groep 3 tot en met 8 die als hoogbegaafd worden geïdentificeerd, komen om de week samen in onze Kangoeroegroep voor extra uitdagende begeleiding en opdrachten die aansluiten bij hun unieke manier van leren en denken. Leerlingen die meer leertijd, herhaling of kleinere stappen nodig hebben: Sommige leerlingen nemen leerstof snel op, terwijl anderen baat hebben bij extra oefening en herhaling. We streven ernaar om leerlingen zo lang mogelijk binnen het gemeenschappelijke aanbod te houden om een sterke basis te leggen. Indien nodig, kan een leerling een individueel leertraject volgen voor specifieke vakken, met name vanaf groep 5. Beslissingen hierover worden zorgvuldig genomen in overleg met een orthopedagoog en u als ouders, om de best passende ondersteuning te garanderen. Verlengen van schooljaar: Als uw kind extra tijd nodig heeft voor de overgang naar de volgende groep, bespreekt de leerkracht dit met u. Na aanvullende besprekingen en onderzoeken, wordt bepaald of een schooljaarverlenging of extra begeleiding binnen de huidige groep het meest gunstig is. De definitieve beslissing wordt uiterlijk in juni in overleg met u genomen. Speciaal Basisonderwijs en Speciaal Onderwijs: Voor plaatsing in het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs, vragen we samen met u een toelaatbaarheidsverklaring aan bij de Commissie van Advies van het samenwerkingsverband. Meer details hierover vindt u op de website van het samenwerkingsverband of via onze school. Leerlingen met Specifieke Onderwijsbehoeften: ODS De Starter streeft ernaar om rekening te houden met individuele verschillen. We zijn principieel bereid om kinderen met een handicap of langdurige ziekte op te nemen en bieden hen onderwijs op maat. Deze ondersteuning valt buiten de basisondersteuning. Voor deze leerlingen stellen we een ontwikkelingsperspectief op dat de specifieke ondersteuningsbehoeften beschrijft. Het Samenwerkingsverband (SWV) 20.01 beoordeelt of aanvullende ondersteuning mogelijk is. We hebben gedetailleerde informatie van u als ouders nodig over de handicap of ziekte van uw kind, aangevuld met gegevens van andere deskundigen. Een volledig beeld van het kind, inclusief de sociaal-emotionele ontwikkeling, is essentieel voor ons om de benodigde ondersteuning te kunnen inschatten. Volgens de nieuwe wetgeving bent u verantwoordelijk voor het aanleveren van dit dossier. Ons uitgebreide zorgbeleid vindt u in ons schoolondersteuningsprofiel op onze website: http://destarter.openbaaronderwijsgroningen.nl Grenzen van Onze Ondersteuning: Verstoring van Rust en Veiligheid: Indien ernstige gedragsproblemen de rust en veiligheid in de groep significant verstoren, kan dit de kwaliteit van het onderwijs voor alle leerlingen beïnvloeden. In dergelijke gevallen is het bieden van kwalitatief goed onderwijs voor de groep en het betreffende kind niet meer haalbaar. Wisselwerking tussen Verzorging/Behandeling en Onderwijs: Wanneer de benodigde verzorging en specifieke behandeling van een leerling zo intensief zijn dat het onderwijs voor die leerling niet optimaal kan plaatsvinden, stellen we grenzen. Dit kan ertoe leiden dat het bieden van kwalitatief goed onderwijs aan het kind bemoeilijkt wordt. Verstoring van het Leerproces van Andere Kinderen: Als de aandacht en tijd die een leerling vraagt, ten koste gaan van de aandacht voor de rest van de groep, en dit het leerproces van andere kinderen belemmert, is het niet meer mogelijk om kwalitatief goed onderwijs aan de gehele groep te garanderen. Toekomstig Aanbod: We zijn momenteel een taal- en leesspecialist aan het opleiden om onze expertise op het gebied van taal en lezen verder te vergroten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Toekomstvisie: Het Schoolplan van ODS De Starter

Welke ambitieuze doelen bevat ons vierjarige schoolplan?

Elke vier jaar stellen wij bij ODS De Starter een strategisch schoolplan op. Dit document schetst onze doelstellingen en ambities voor de komende vier jaar, die vervolgens worden vertaald naar concrete jaarplannen. Door deze doelen actief te stellen, te monitoren, te verbeteren en verantwoorden, waarborgen en verhogen we continu de onderwijskwaliteit. Ons huidige schoolplan 2023-2027 omvat twee kernambities gericht op de optimale ontwikkeling van onze leerlingen: 'De basis op orde' en 'Cultuur bewustzijn'. Voor 'De basis op orde' streven we ernaar dat aan het einde van deze schoolplanperiode de resultaten op rekenen, taal, begrijpend lezen en spelling (1F, 1S/2F) consistent boven het landelijk gemiddelde liggen voor scholen met een vergelijkbare populatie. We zetten vol in op een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders, team en kinderen voor een positief werk- en leerklimaat, waarbij 'De Vreedzame School' en 'Gezonde School' principes de basis vormen voor veiligheid en welbevinden. We bieden doelmatig en samenhangend burgerschapsonderwijs, bevordering van sociale en maatschappelijke competenties, en zorgen voor een doorlopende lijn in onze Dalton onderwijsaanpak. Pedagogisch en didactisch handelen van ons team wordt continu versterkt door middel van effectieve instructiemodellen (EDI), sterk klassenmanagement en een warme pedagogische benadering. Kennisdeling, samenwerking en openheid voor feedback binnen het team zijn cruciaal. Ouders worden actief betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. Met betrekking tot 'Cultuur bewustzijn' hebben we de verouderde methode 'Uit de kunst' vervangen door de moderne en vakoverstijgende methode 'Laat maar zien'. We verrijken ons aanbod met gastlessen van externe experts en ouders, en vieren in het schooljaar 2026-2027 het 100-jarig bestaan van ons monumentale schoolgebouw aan de Parkweg 100 met een speciaal thema. Voor een gedetailleerde uitwerking van onze ambities en doelen, nodigen wij u van harte uit ons volledige schoolplan te raadplegen op onze website: https://destarter.openbaaronderwijsgroningen.nl * Meer uitleg over de beoordelingsnormen 1F/ 1S/2F vindt u in hoofdstuk 5.2 van ons schoolplan.

Hoe garandeert ODS De Starter het behalen van de gestelde onderwijskwaliteitsdoelen?

De kwaliteitsnormen van ODS De Starter worden bepaald door nationale wet- en regelgeving en het strategisch beleidsplan van Openbaar Onderwijs Groningen. Vervolgens vertalen wij als school deze normen naar concrete praktijkdoelen en methoden om deze te realiseren. In ons schoolplan, de jaarplannen, het Dalton Ontwikkel Plan en diverse andere documenten beschrijven we gedetailleerd welke onderwijskwaliteit we nastreven, hoe we deze in de praktijk brengen en hoe we deze voortdurend evalueren en verbeteren. Jaarlijks, in de periode maart tot juni, evalueren we de voortgang van de lopende projecten en deelplannen. Deze evaluaties koppelen we direct aan ons begrotings- en personeelsbeleid. In de maanden mei tot juli stellen we de activiteiten en plannen voor het komende schooljaar vast. Dit proces, beschreven in het jaarverslag, wordt ook gecommuniceerd via de schoolgids en het jaarplan. Dit alles gebeurt binnen gestructureerde overlegvormen, waaronder teamvergaderingen, het managementteam, ouderavonden, de medezeggenschapsraad en overleg met het bestuur.

Stimuleer uw Jonge Kind: Ontdek Ons Unieke Programma

Toelichting van de school

Laat de nieuwsgierigheid van uw jonge kind bloeien met ons inspirerende programma! Bij ODS De Starter geloven we dat kinderen van nature leergierig zijn. We voeden deze honger naar kennis door middel van thematisch onderwijs dat spelenderwijs leren centraal stelt. Ons programma combineert actieve samenwerking, gerichte instructie en ervaringsgericht leren met creatieve opdrachten binnen boeiende thema's en voorspelbare routines. Wij creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waar onze toegewijde leerkrachten uw kind begeleiden, concepten verduidelijken en verdieping bieden. Dit alles legt een ijzersterke basis voor toekomstig succes en levenslang leren. Ontdek de kracht van spelend leren: Spelen is de motor van ontwikkeling. In het spel leren kinderen niet alleen van elkaar, maar ook met elkaar. Door samen te spelen, ontwikkelen ze een groter bewustzijn van hun omgeving en hun eigen identiteit, en leren ze oog te krijgen voor de wereld om hen heen. Een rijke leeromgeving: Wij prikkelen de zintuigen en de geest van uw kind met een uitnodigende leeromgeving. Aantrekkelijke materialen in diverse speelhoeken stimuleren zelfstandig ontdekken en bieden uitdaging op elk niveau. Verdiepende thema's: Kinderen op onze school beschikken al over een solide basis. Daarom focussen we op verdieping door nieuwe kennis en vaardigheden actief aan te bieden. Door thema's langdurig te laten doorlopen, krijgt uw kind de kans om spelenderwijs de wereld te verkennen en diepgaande inzichten te verwerven. Daltononderwijs: Wij streven ernaar kinderen zoveel mogelijk eigenaarschap te geven over hun leerproces. Wat kinderen zelfstandig kunnen, doen wij niet voor hen. Dit bevordert zelfredzaamheid en leert hen hoe ze elkaar kunnen ondersteunen en van elkaar kunnen leren. Gestructureerde routines: Door ontwikkeldoelen dagelijks te oefenen binnen vaste routines, leggen we een stevige basis. Dit geeft de groep de ruimte om zich te concentreren op specifieke focusdoelen, die per periode en soms per kind kunnen verschillen. Zo benutten we de onderwijstijd optimaal en creëren we ruimte voor verdiepende lessen en thema's.

Veelgestelde vragen

Biedt ODS De Starter specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, ODS De Starter biedt een rijk en stimulerend programma speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat thematisch werken, spelenderwijs leren en een focus op sociale en cognitieve vaardigheden.

Ja, ODS De Starter biedt een rijk en stimulerend programma speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat thematisch werken, spelenderwijs leren en een focus op sociale en cognitieve vaardigheden.

Ontdek onze partnerschappen met kinderopvang
Verken ons kindcentrum aanbod

Met welke organisaties werkt ODS De Starter samen voor het jonge kind programma?

ODS De Starter werkt nauw samen met SKSG Stichting Kinderopvang Groningen om een naadloze en verrijkende leerervaring te garanderen voor alle jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en hoogwaardige opvang en educatie.

ODS De Starter werkt nauw samen met SKSG Stichting Kinderopvang Groningen om een naadloze en verrijkende leerervaring te garanderen voor alle jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en hoogwaardige opvang en educatie.

Team | ODS De Starter in Groningen | [2025] Schoolregister