
De resultaten van ODS De Starter in Groningen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van ODS De Starter, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past ODS De Starter bij jullie?
Ontdek hoe goed ODS De Starter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op ODS De Starter
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Op ODS De Starter meten we dit met de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Onze leerlingen in groep acht behalen gemiddeld een score van 96.27%, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Ter vergelijking, het landelijk gemiddelde ligt op 97.54%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden van onze leerlingen uitstekend op orde zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Groei op ODS De Starter
Het streefniveau op ODS De Starter daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basis. We streven ernaar dat een significant deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt voor taal en rekenen. De prestaties van onze leerlingen op het streefniveau zijn met 70.40% zeer positief, ruim boven de voor deze school vastgestelde signaleringswaarde van 56.2%. Dit resultaat overtreft ook het landelijk gemiddelde van 67.18%, wat de effectiviteit van ons onderwijs op hogere cognitieve vaardigheden onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van ODS De Starter?
Bij ODS De Starter in Groningen begeleiden we leerlingen vanaf groep 6 naar een passend schooladvies. We maken gebruik van de Plaatsingswijzer, een methode die de Cito-toetsen uit groep 6 tot en met 8 integreert om een doordacht advies te formuleren. Wij geloven in actieve betrokkenheid van onze leerlingen. Tijdens persoonlijke gesprekken bespreken we de Plaatsingswijzer, waarbij leerlingen samen met hun leerkracht leerdoelen stellen. Na de Cito-toets in groep 8 presenteren diverse schoolprofessionals, waaronder leerkrachten en de intern begeleider, een voorlopig advies. Dit advies is gebaseerd op toetsresultaten, sociale ontwikkeling, werkhouding en gedrag, altijd met het welzijn van het kind voorop. Zowel ouders als leerlingen worden betrokken bij het uitstroomperspectief. Na ontvangst van de doorstroomtoetsuitslag, vergelijken we deze met ons eigen advies en passen dit indien nodig aan. Het definitieve schooladvies wordt verstrekt vóór de aanmeldingsperiode voor het voortgezet onderwijs, die plaatsvindt tussen 25 en 31 maart. Dit zorgt voor een soepele overgang naar de middelbare school.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op ODS De Starter: Een Positieve Leeromgeving
Bij ODS De Starter in Groningen creëren we een inspirerende en veilige leeromgeving waar elk kind optimaal kan floreren. Een veilige school is de fundering voor succesvolle persoonlijke en academische groei, zowel voor onze leerlingen als voor ons toegewijde team van onderwijsprofessionals. Wij omarmen het Vreedzame School-programma, een bewezen aanpak die een democratische gemeenschap bevordert. Binnen deze gemeenschap hebben alle leden – leerlingen, leerkrachten, ondersteunend personeel en ouders – een stem en worden zij gehoord en gewaardeerd. Dit stimuleert positief gedrag, zelfstandigheid, effectieve samenwerking en een collectief verantwoordelijkheidsgevoel voor onze school. Onze proactieve inzet voor een veilige en sociale omgeving zorgt ervoor dat iedereen zich welkom en ondersteund voelt, wat essentieel is voor een prettige schoolervaring.
Een veilige leeromgeving voor iedereen
Gezamenlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid
Onderlinge hulp en ondersteuning bevorderen
Hoe bevordert ODS De Starter de sociale vaardigheden van leerlingen?
Onze aanpak is geworteld in de principes van De Vreedzame School, waarbij we leerlingen actief betrekken bij het oplossen van conflicten en het versterken van hun sociale competenties. Dit draagt bij aan het tegengaan van pestgedrag en het bevorderen van een harmonieuze sfeer. We stimuleren samenwerking door middel van integratiegroepen, waarbij klassen gezamenlijk creatieve activiteiten ondernemen, elkaars optredens bijwonen en elkaar voorlezen. Aan het begin van elk schooljaar stellen de leerlingen samen duidelijke gedragsafspraken op, die zichtbaar in de klas hangen. Binnen de klas fungeren maatjes als ondersteuning, waarbij leerlingen elkaar kunnen helpen en gezamenlijk opdrachten uitvoeren. We bieden gerichte lessen over onderwerpen als groepsvorming, effectieve communicatie, omgaan met gevoelens, verantwoordelijkheid nemen en het waarderen van diversiteit. Leerlingen in groep 7 en 8 worden opgeleid tot mediator om zo kleine conflicten op het schoolplein te helpen oplossen, waarbij ze om beurten deze rol vervullen. Met behulp van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, waardoor we ons lesaanbod nauwkeurig kunnen afstemmen op hun behoeften. Het sociogram biedt ons inzicht in de sociale dynamiek binnen de groepen, en vanaf groep 6 maken we gebruik van de monitor vensters om de voortgang te volgen.
Welke tools zet ODS De Starter in om sociale groei te meten?
ODS De Starter maakt gebruik van de volgende gestandaardiseerde methoden om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren hanteert ODS De Starter?
Onze school zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door middel van de volgende erkende methodiek:
- De Vreedzame School
Inspectierapport ODS De Starter: Inzicht in Onderwijskwaliteit
De Onderwijsinspectie heeft op 18 april 2024 een grondig kwaliteitsonderzoek uitgevoerd bij ODS De Starter. Als onderdeel van een landelijke steekproef, draagt De Starter bij aan een breder rapport over de onderwijskwaliteit in Nederland. Dit uitgebreide onderzoek biedt essentiële inzichten in de specifieke onderwijspraktijken en de algehele kwaliteit van onze school. De bevindingen helpen ons om ons onderwijs continu te verbeteren en te voldoen aan de hoogste standaarden.