Basisschool Basisschool De Sprankel in Grave

De resultaten van Basisschool De Sprankel in Grave

Current section: resultaten
Gasthuishoeve 1
5361 Grave

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Sprankel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Sprankel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Sprankel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes bij De Sprankel

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt zorgvuldig gemeten in groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te behalen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool De Sprankel. Wij streven ernaar deze norm ruimschoots te overtreffen en een solide basis te leggen voor de verdere educatieve reis van uw kind.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Potentieel op Basisschool De Sprankel

Het streefniveau markeert een uitdagender prestatieniveau, dat verder reikt dan de basisvaardigheden. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit hogere streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school. Bij Basisschool De Sprankel zetten we ons dagelijks in om leerlingen te stimuleren hun volledige potentieel te benutten en zo veel mogelijk leerlingen te laten excelleren op dit ambitieuze niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Sprankel?

Het protocol voor het schooladvies van groep 8 op Basisschool De Sprankel in Grave is zorgvuldig opgesteld om een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs te garanderen. Sinds 2015 is het schooladvies leidend voor plaatsing in het voortgezet onderwijs, een wettelijke bepaling die wij serieus nemen. Basisschool De Sprankel verstrekt dit schriftelijke advies uiterlijk op 31 januari, zodat leerlingen tijdig kunnen worden toegelaten tot het voor hen meest geschikte schooltype. Voorlichting voor Ouders over het Voortgezet Onderwijs Jaarlijks organiseren we in oktober een informatieve avond voor ouders en verzorgers van leerlingen in groep 7 en 8. Tijdens deze avond bieden we workshops die diepgaande inzichten geven in het adviseringstraject en de diverse schooltypen binnen het voortgezet onderwijs. Ouders ontvangen in oktober/november een overzicht van open dagen en informatieavonden van middelbare scholen in de regio Grave. In november krijgen leerlingen de kans om het Merlet College in Grave te bezoeken, wat een uitstekende gelegenheid biedt om kennis te maken met de organisatie en werkwijze van het voortgezet onderwijs. Traject Groep 7: Voorlopig Schooladvies en Ontwikkeldoelen In juni/juli van groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies. Voorafgaand hieraan maken de leerlingen de CITO-toetsen eind groep 7. Na analyse van deze resultaten nodigen we ouders en leerlingen uit voor een persoonlijk adviesgesprek. Dit advies wordt tot stand gebracht in nauwe samenwerking tussen de leerkracht(en) van groep 7, de directeur en de intern begeleider. Het advies is gebaseerd op CITO-leerlingvolgsysteem resultaten (t/m E7), resultaten van methodegebonden toetsen en observaties van de leerkracht betreffende taakgerichtheid, motivatie en doorzettingsvermogen. Tijdens het gesprek bespreken we de wensen van ouders en leerling. Samen stellen we de leer- en ontwikkeldoelen voor groep 8 vast, waarbij we focussen op accenten in het leren en thuis te ondersteunen activiteiten. De gemaakte afspraken worden gedeeld tijdens het overdrachtsgesprek met de leerkracht van groep 8 en de intern begeleider. Traject Groep 8: Definitief Advies en Doorstroomtoets In september starten we het schooljaar met kennismakingsgesprekken voor groep 8, waarbij leer- en ontwikkelwensen van leerling en ouders met de groepsleerkracht worden besproken. In oktober nemen we de B8-toets van Leerling in Beeld (CITO) af, ter vervanging van de M8-toets. In december stelt de leerkracht het Onderwijskundig Rapport (OKR) op, waarin schoolvorderingen, werkhouding en schooladvies worden beschreven. Ouders hebben recht op inzage van alle gegevens. De definitieve adviesgesprekken vinden plaats vóór 31 januari, met deelname van leerling, ouders en directeur. Het definitieve advies wordt opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8, de intern begeleider en de directeur, gebaseerd op het voorlopig advies, de B-toetsen, advies van de Cito Portal, methodegebonden toetsen en leerkrachtobservaties. In februari maken de leerlingen de Doorstroomtoets van CITO, die het taal- en rekenniveau meet en een advies geeft voor een schoolniveau. De uitslagen, die in maart binnenkomen, worden vergeleken met het reeds afgegeven schooladvies. Het schooladvies blijft leidend, tenzij de Doorstroomtoets een hoger advies geeft en de school dit kan motiveren. De aanmeldweek voor het voortgezet onderwijs vindt plaats rond eind maart. Ouders melden hun kind zelf aan. Bij uitloting of afwijzing kan men zich na de aanmeldweek alsnog aanmelden bij een andere VO-school. Warme Overdracht naar het Voortgezet Onderwijs In juni/juli vindt de 'warme overdracht' plaats, waarbij de leerkracht van groep 8 de leerling mondeling toelicht aan de ontvangende middelbare school. Dit zorgt voor een soepele start in het voortgezet onderwijs. Extra Ondersteuning en Samenwerkingsprojecten Voor leerlingen die extra voorbereiding nodig hebben op de overstap naar het voortgezet onderwijs, biedt Basisschool De Sprankel een brugklastraining. Voor specifieke behoeften kan een aanvraag worden gedaan voor een gespecialiseerde training via het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk. Daarnaast werkt Basisschool De Sprankel samen met het Merlet College aan een 'Doorstroomproject PO-VO voor gelijke kansen'. Dit project is gericht op leerlingen die potentie hebben voor een hoger schoolniveau, maar extra ondersteuning nodig hebben vanwege omgevingsfactoren of thuissituatie. Dit programma omvat extra ondersteuning op zowel de basisschool als de middelbare school, inclusief zes lessen op het Merlet College over zelfkennis, schooloriëntatie, studievaardigheden en sociale vaardigheden. Leerlingen die hiervoor in aanmerking komen, worden intern besproken en na overleg met ouders aangemeld.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Sprankel

Bij Basisschool De Sprankel staat de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. We werken met de methodieken Werkconcept Critical Skills (WCS) en Vreedzame School, beide gericht op het principe dat ieder kind gezien en gehoord wordt. Onze aanpak stimuleert leerlingen om hun eigenheid te omarmen, met de overtuiging dat uniciteit de basis vormt voor zelfvertrouwen en positieve interacties. Door middel van WCS bieden we praktische tools en werkvormen die ervoor zorgen dat elk kind zich niet alleen erkend voelt, maar ook actief wordt betrokken bij zijn of haar eigen leerproces en de gemeenschap. Deze methodes helpen ons om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waarin kinderen leren respectvol met elkaar om te gaan, verschillen te waarderen en conflicten constructief op te lossen. We zien de klas als een oefenplaats voor het leven, waar samenwerking en wederzijds begrip centraal staan.

gezien en gehoord worden

Hoe bevordert Basisschool De Sprankel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool De Sprankel monitort het welbevinden van leerlingen tweemaal per jaar met behulp van gevalideerde vragenlijsten uit het ParnasSys-systeem, waaronder 'Leerling in Beeld, Sociaal Emotioneel' voor groepen 3-8 en 'Leerlijnen Jonge Kind' voor groep 1-2. Ook de executieve functies worden geëvalueerd. De resultaten van deze evaluaties worden grondig geanalyseerd op school-, groeps- en individueel niveau. Op schoolniveau worden de bevindingen besproken tijdens studiedagen en vertaald naar borgingsdocumenten en jaarplannen. Op groepsniveau vinden besprekingen plaats tijdens groepsvergaderingen, en op individueel niveau worden de resultaten gedeeld en besproken met leerlingen en ouders. We hechten veel waarde aan het creëren van een 'samenwerkende leergemeenschap'. Dit wordt gestimuleerd door middel van community builders, teamrollen en groepsafspraken, met als doel een krachtige klassencultuur te ontwikkelen waarin leerlingen, leerkrachten en ouders actief betrokken zijn. Het programma van Vreedzame School ondersteunt dit proces, met als ultiem doel leerlingen op te voeden tot verantwoordelijke en betrokken leden van de school en de samenleving.

Welke registratiemiddelen worden gebruikt om sociale resultaten te meten op De Sprankel?

Basisschool De Sprankel maakt gebruik van specifieke registratiemiddelen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Deze middelen bieden inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling en de voortgang van jonge kinderen. De belangrijkste registratievormen die wij inzetten zijn: * Leerling in Beeld, Sociaal Emotioneel * ParnasSys leerlijnen Jonge Kind

  • Leerling in Beeld, Sociaal Emotioneel
  • ParnasSys leerlijnen Jonge Kind

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren hanteert Basisschool De Sprankel?

Basisschool De Sprankel zet effectieve methoden in om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te stimuleren en te ondersteunen. Deze methoden zijn zorgvuldig geselecteerd om een positief en constructief leerklimaat te garanderen. De kernmethoden die wij hanteren zijn: * Vreedzame School * Werkconcept Critical Skills (WCS)

  • Vreedzame School
  • Werkconcept Critical Skills (WCS)

Inspectierapport Basisschool De Sprankel: Kwaliteit en Vooruitgang

Basisschool De Sprankel in Grave staat garant voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Met een toegewijd team van leerkrachten en een stimulerende leeromgeving, werken we continu aan de ontwikkeling van elke leerling. Onze school richt zich op een brede ontwikkeling, waarbij we zowel aandacht besteden aan academische vaardigheden als aan sociale en emotionele groei. De schoolresultaten en de bevindingen van de onderwijsinspectie geven inzicht in onze prestaties en de continue kwaliteitsverbetering waar wij voor staan. Ontdek hoe Basisschool De Sprankel uw kind een solide basis biedt voor de toekomst.