
De resultaten van Protestants Christelijke Basisschool Livingstone in Gouda
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Protestants Christelijke Basisschool Livingstone, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Protestants Christelijke Basisschool Livingstone bij jullie?
Ontdek hoe goed Protestants Christelijke Basisschool Livingstone bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden van Onze Leerlingen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we deze vaardigheden middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Livingstone
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en is het ambitieuze doel dat we nastreven voor al onze leerlingen aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt per school een specifiek percentage vast, gebaseerd op de leerlingpopulatie, dat moet worden behaald om aan het streefniveau te voldoen. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van Protestants Christelijke Basisschool Livingstone.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Protestants Christelijke Basisschool Livingstone?
Protestants Christelijke Basisschool Livingstone in Gouda bereidt leerlingen uit groep 8 uitstekend voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Onze leerlingen stromen door naar diverse vooraanstaande scholen in de regio, waaronder het Coornhert Gymnasium, de Driestar College en het Goudse Waarden. Wij zorgen voor een zorgvuldige en warme overdracht naar deze vervolgscholen. Om uw kind optimaal voor te bereiden, organiseren we met de groepen 7 en 8 diverse activiteiten. Denk hierbij aan bezoeken aan open dagen en uitgebreide voorlichting over het middelbaar onderwijs. We besteden ook veel aandacht aan het plannen en uitvoeren van huiswerk. De begeleiding van ouders start al in groep 7. Er is een speciale voorlichtingsavond over het voortgezet onderwijs, gevolgd door een VO-prognosegesprek aan het einde van groep 7. Dit geeft u als ouder vroegtijdig inzicht in de mogelijke schoolniveaus voor uw kind. In het begin van groep 8 wordt dit gesprek voortgezet. Na de toetsen in januari ontvangen alle leerlingen in februari een definitief schooladvies, zodat de aanmeldingen voor half maart geregeld zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool Livingstone Gouda
Op Protestants Christelijke Basisschool Livingstone in Gouda stimuleren we de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. We creëren een veilige en ondersteunende omgeving waar leerlingen leren positief met elkaar om te gaan. Met de methode Kwink focussen we op het voorkomen van ongewenst gedrag en pesten, en versterken we juist de kracht van een hechte groep. Kwink biedt praktische handvatten voor leerlingen om sociale interacties te verbeteren. Doordat de hele school gelijktijdig aan dezelfde thema's werkt, wordt het leren van sociale vaardigheden ook thuis gestimuleerd. Kwink faciliteert een sterke samenwerking tussen school en thuis door middel van ouderbrieven, zodat ouders betrokken blijven bij de sociale groei van hun kind en gedragsregels beter eigen gemaakt worden. Kwink hanteert vijf kerncompetenties voor sociaal-emotioneel leren: zelfbewustzijn, sociaal bewustzijn, verantwoordelijke besluitvorming, zelfmanagement en relatievaardigheden.
Creëren van een veilige leeromgeving
Bevorderen van onderling vertrouwen
Respect voor medemens en eigenwaarde
Hoe bevordert Basisschool Livingstone de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Een kind kan zich pas optimaal cognitief ontwikkelen als het zich sociaal veilig voelt. Daarom leggen wij bij Livingstone in Gouda veel nadruk op het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden met behulp van de Kwink methode. De eerste weken van het schooljaar, ook wel de Gouden Weken genoemd, richten we ons intensief op groepsvorming. Observaties van de leerkracht bieden waardevol inzicht en handelingsadviezen voor verdere begeleiding. Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 vullen bovendien een eigen vragenlijst in, die inzicht geeft in hun functioneren ten opzichte van de SEL-competenties. Het instrument 'Leerling in Beeld' brengt de sociaal-emotionele functioneringscategorieën in kaart die relevant zijn binnen onze schoolcontext.
Welke tools gebruikt Livingstone Gouda om sociale vooruitgang te meten?
Basisschool Livingstone Gouda maakt gebruik van het instrument 'Leerling in Beeld' om de sociale opbrengsten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te volgen.
- Leerling in Beeld
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?
Op Protestants Christelijke Basisschool Livingstone in Gouda zetten we de effectieve methode 'Kwink!' in om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te bevorderen.
- Kwink!
Onderwijsinspectie Rapport: Inzicht in de Kwaliteit van Basisschool Livingstone Gouda
De Protestants Christelijke Basisschool Livingstone in Gouda heeft in maart 2019 een grondig inspectiebezoek ontvangen van de onderwijsinspectie. Dit bezoek richtte zich op cruciale aspecten zoals de leerresultaten van onze leerlingen, de effectieve zorg en begeleiding voor alle kinderen, en de systematische kwaliteitszorg die we continu nastreven. De inspectie heeft onze school beoordeeld met een positieve conclusie: er heerst een professionele kwaliteitscultuur binnen de Livingstoneschool. Onze toegewijde leerkrachten werken met veel enthousiasme en een breed draagvlak aan de continue verbetering van ons onderwijs. Dit wordt gestuurd door een duidelijke onderwijskundige visie die onze leraren veel verantwoordelijkheid geeft. Hierdoor voelen zij zich sterk betrokken bij de resultaten en stimuleert dit open gesprekken over de analyse daarvan. Individuele professionele ontwikkeling krijgt hierbij veel aandacht, wat essentieel is voor ons onderwijs. Om onze onderwijskwaliteit verder te versterken, zien we kansen in het gestructureerd inrichten van intervisie en collegiale consultatie. Hierbij is het wenselijk om te werken vanuit een heldere leervraag, met specifieke leerdoelstellingen en concrete feedback. Ons didactisch handelen is beoordeeld als voldoende, waarbij de vaardigheden van onze leerkrachten een leerklimaat creëren dat leerlingen motiveert en aanzet tot actief leren. De leerlingen tonen zich taakgericht en zijn, mede door effectieve samenwerkingsvormen, zelf actief betrokken bij hun leerproces. Specifieke aandachtspunten voor verdere optimalisatie omvatten het nog beter laten aansluiten van onze uitleg bij de individuele onderwijsbehoeften van leerlingen die extra uitdaging aankunnen. Dit om ervoor te zorgen dat elke leerling zijn of haar volledige potentieel kan benutten binnen onze schoolomgeving.