Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs in Gorinchem

Het team van Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs in Gorinchem

Current section: team
Dokter Hiemstralaan 24
4205 Gorinchem

Zie hier hoe het team van Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 94.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (94.7%)
Man (5.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (11.1%)
35-45 jaar (27.8%)
45-55 jaar (27.8%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (5.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (22%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (22.3%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (63.2%)
Direct ondersteunend personeel (31.6%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Christelijke school voor Speciaal Basisonderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op School: Continuïteit en Kwaliteit

Wij waarborgen de continuïteit van het onderwijs door uitsluitend eigen, vertrouwde leerkrachten in te zetten voor vervanging bij afwezigheid van personeel. Deze bewuste keuze voor interne vervanging minimaliseert de impact op uw kind en zorgt voor een stabiele leeromgeving. Onze leerkrachten zijn volledig ingeburgerd in onze unieke onderwijsaanpak en kennen de leerlingen en hun specifieke behoeften. Dit garandeert een soepele en rustige overgang voor elk kind, waardoor het leerproces ongestoord kan doorgaan, zelfs tijdens afwezigheid van de vaste leerkracht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Beatrix de Burcht heeft 8 leerjaren. 90% van de leerlingen stroomt in vanuit de basisschool. 10% stroomt in vanuit een andere SBO, MKD, SO, etc.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Uw Kind op Onze School

7

Taal en Rekenen Expertise

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op onze school hanteren we diverse methodieken om taal en rekenen te versterken, afgestemd op de individuele leerbehoeften van elk kind. We maken gebruik van een combinatie van traditionele leermiddelen en digitale oefeningen om de lesstof effectief in te slijpen. Voor rekenonderwijs passen we het handelingsmodel en het drieslagmodel toe. De focus ligt op het eerst 'doen' en ervaren van de som, waarna de verwerking op papier volgt. Voor verdiepende oefeningen in kleine groepen is onze Rekenwerkplaats beschikbaar, waar nieuwe leerdoelen concreet worden geïntroduceerd en uitgewerkt. Taalontwikkeling is geïntegreerd in alle vakken, met speciale aandacht voor mondelinge taalvaardigheid. Kinderen leren zich helder uit te drukken, vragen te stellen en hun mening te geven. We zetten drie kernmethodieken in: 'Met Woorden in de Weer' voor woordenschat, de Denkstimulerende Gesprekstechniek om taal te activeren, en Ondersteunend Tekenen om verhalen visueel te maken. Woordenschat wordt actief geoefend en gestimuleerd in alle klassen, waarbij ons team getraind is om kinderen de nodige tijd en begeleiding te bieden om zich verbaal te uiten.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Alle teamleden volgen de Kanjertraining, wat zorgt voor een uniforme en positieve benadering van alle leerlingen. Twee gespecialiseerde collega's blijven zich continu bijscholen op het gebied van gedragsontwikkeling en delen hun expertise met het team. Zij monitoren tevens effectieve strategieën tegen pesten en hoe kinderen hun grenzen aangeven, zowel naar medeleerlingen als naar volwassenen. Deze gedragscoaches ondersteunen leerkrachten bij het creëren van een veilige en prettige groepsdynamiek, essentieel voor een optimale leeromgeving. Ons doel is dat kinderen, na mogelijk uitdagende periodes elders, weer zelfvertrouwen ontwikkelen en stevig in hun schoenen komen te staan. We bieden gerichte ondersteuning om hen te helpen zelfstandig hun capaciteiten te ontdekken en te benutten.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten maken gebruik van de 'Leerlijn Leren Leren' om de voortgang van leerlingen op het gebied van werkhouding en taakgerichtheid te monitoren. Dit omvat vaardigheden zoals het starten van taken, doorzettingsvermogen, en het controleren van eigen werk. Ook het durven stellen van vragen bij onduidelijkheden wordt hierin meegenomen. De gedragscoaches bieden ondersteuning aan leerkrachten bij het ontwikkelen van klasspecifieke plannen en individuele begeleidingsstrategieën. De orthopedagoog wordt ingeschakeld voor specialistisch advies bij complexe casussen, om zo effectieve ondersteuningsplannen op maat te garanderen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

Onze vakleerkracht gymnastiek verzorgt wekelijks een gymles voor elke groep in onze eigen gymzaal. De hieruit voortkomende oefeningen en spelvormen worden door de leerkrachten tijdens een tweede gymmoment per week geïntegreerd in het lesprogramma. De vakleerkracht stimuleert tevens actieve deelname aan bewegingsactiviteiten tijdens pauzes. Een fysiotherapeut is tweemaal per week aanwezig om leerlingen te begeleiden bij motorische ontwikkelingsdoelen, in nauwe samenwerking met ouders en leerkrachten. Kinderen die specifieke mondmotorische oefeningen nodig hebben, ontvangen hiervoor begeleiding van een logopedist tijdens schooltijd.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij specifieke medische zorgbehoeften voeren we een nauwe afstemming met ouders over de benodigde ondersteuning, zowel thuis als op school. Indien de zorgvraag de mogelijkheden van het schoolteam overstijgt, zoeken we gezamenlijk met ouders naar passende externe hulp. We streven ernaar dat alle kinderen zindelijk naar school komen. Voor kinderen die dit nog niet zijn, werken we in samenwerking met ouders en externe professionals aan het bereiken van dit doel, door middel van een gestructureerd en ondersteunend plan.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Kooklokaal
Leesplein
Rekenlokaal
Naaiatelier
Ontdeklokaal 'De Experience'

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elk Kind op Beatrix de Burcht

Onze Visie op Passend Speciaal Basisonderwijs

Op Christelijke SBO Beatrix de Burcht in Gorinchem bieden wij een unieke leeromgeving voor kinderen die baat hebben bij een andere onderwijsaanpak of een aangepast leertempo. Wij geloven in de kracht van individuele aandacht, zowel voor leerresultaten als voor de persoonlijke ontwikkeling. Onze school is er voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben vanwege leer-, gedrags- of ontwikkelingsuitdagingen. Wij streven ernaar om elk kind de kans te geven zijn of haar volledige potentieel te bereiken, met respect voor de eigenheid van elk kind. Met onze speciale onderwijsaanpak 'Levend Leren' bereiden we leerlingen voor op een toekomst waarin praktisch leren en werken centraal staat. Dit programma is ontworpen om hen de vaardigheden en het zelfvertrouwen te geven die nodig zijn voor succes in de maatschappij. Daarnaast besteden we veel aandacht aan taalontwikkeling. Kinderen die moeite hebben met zich uiten of taal minder goed begrijpen, krijgen bij ons de specifieke begeleiding die ze nodig hebben. Ons doel is om communicatieve vaardigheden te versterken, zodat elk kind zich gehoord en begrepen voelt. Wij bieden een veilige en gestructureerde omgeving voor kinderen die gevoelig zijn voor prikkels of juist behoefte hebben aan extra stimulatie. De lesmethoden en de dagindeling worden aangepast aan de individuele behoeften, zodat iedereen optimaal kan leren en groeien. Onze school verwelkomt leerlingen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar, met de mogelijkheid tot verlenging tot 13 jaar. De diversiteit aan leerlingen en hun unieke leerbehoeften zien wij als een kracht. Ons team van ervaren professionals weet precies hoe ze elk kind effectief kunnen begeleiden, altijd in nauwe samenwerking met ouders. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: Momenteel bieden we de mogelijkheid voor gastleerlingen om deel te nemen aan 'Levend Leren' vanaf groep 5. Dit kan zowel in de onderbouw als in de bovenbouw, afhankelijk van de instroommogelijkheden. Daarnaast introduceren we 'Symbiose', een programma waarbij leerlingen (maximaal 2 dagen per week) onderwijs kunnen volgen op onze school als aanvulling op hun reguliere basisschool. Wij zijn ervan overtuigd dat onze expertise op het gebied van leren, gedrag en taal een waardevolle meerwaarde kan bieden. Verder zijn we bezig met de ontwikkeling van een nieuw programma gericht op jongere kinderen die tijdelijk extra ondersteuning nodig hebben. Dit initiatief onderstreept onze voortdurende inzet om ons onderwijsaanbod te vernieuwen en aan te passen aan de veranderende behoeften van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitszorg op Onze School

Welke leerdoelen worden nagestreefd voor uw kind?

Elk kind op onze school heeft een persoonlijk Ontwikkelperspectief (OPP). Dit plan beschrijft de doelen die uw kind kan behalen gedurende de basisschoolperiode. Jaarlijks evalueren de leerkracht en de zorgcoördinator de voortgang van uw kind. Indien nodig passen we het OPP aan of stellen we doelen bij, zodat uw kind optimaal wordt ondersteund. Deze voortgang bespreken we tweemaal per jaar tijdens de rapportgesprekken, bij voorkeur met zowel u als uw kind aanwezig. De leerdoelen van alle kinderen komen samen in onze groepsplannen. Wanneer leerdoelen van kinderen binnen een stamgroep dicht bij elkaar liggen, leren zij gezamenlijk in hun eigen groep. Als de doelen uiteenlopen, formeren we niveaugroepen waarin kinderen uit verschillende groepen samenwerken. De ontwikkeling van uw kind volgen we nauwgezet via toetsen uit lesmethoden en digitale leersystemen. We stimuleren de leerlingen actief om hun leerproces te begrijpen door hierover met hen in gesprek te gaan. Citotoetsen worden afgenomen rond de kerstvakantie en in juni. Leraren bespreken de leerresultaten van hun leerlingen periodiek in opbrengstbesprekingen en intervisiesessies. Elke vakdiscipline heeft een eigen specialist die zorgt voor actuele lesmethoden en de leerkrachten ondersteunt met vakkennis en co-teaching. Om de kwaliteit van ons onderwijs continu te waarborgen, investeren we in schoolontwikkeling, professionalisering en samenwerking met externe partners. We onderzoeken ook de mogelijkheden van een gezamenlijke huisvesting met een reguliere basisschool. Vanaf schooljaar 2028-2029 zal een nieuw gebouw gereed zijn, waarin we een vorm van hybride onderwijs zullen aanbieden.

Hoe zorgt de school voor de realisatie van de gestelde doelen?

Op basis van de doelstellingen uit het Schoolplan, wordt jaarlijks een gedetailleerd Jaarplan opgesteld. Dit plan schetst de beoogde ontwikkelingen per schooljaar en dient als leidraad voor ons onderwijs. Halverwege het schooljaar evalueren we de voortgang en stellen we de doelen bij waar nodig. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we het Jaarplan en formuleren we de nieuwe doelen voor het komende schooljaar.

Ontwikkelingskansen voor Jonge Kinderen op Onze Christelijke Basisschool

Toelichting van de school

Als streekschool in Gorinchem werken we nauw samen met kinderopvangorganisaties in de regio. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang voor uw kind naar onze school. Onze leerkrachten, orthopedagogen en gedragsspecialisten beschikken over diepgaande expertise in de ontwikkeling van kinderen tot vier jaar. Deze gespecialiseerde kennis zorgt ervoor dat zowel kinderen als ouders tevreden zijn over de begeleiding en de soepele start op school. Wij bieden een breed en gevarieerd programma, afgestemd op de individuele ontwikkeling van elk kind, van een rustiger leertempo tot een snellere ontwikkeling. Met speciale aandacht voor taalontwikkeling en motoriek, en ondersteuning van specialisten op het gebied van taal, beweging en gedrag, stimuleren we de groei van elk kind. In de jongste groepen hanteren we de STOP-4-7 aanpak, waarbij positief gedrag wordt beloond. Dit creëert een stimulerende en veilige leeromgeving, essentieel voor de vroege ontwikkeling van uw kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op onze basisschool?

Onze basisschool biedt uitgebreid aanvullend onderwijs voor de jongste leerlingen. Dit omvat gespecialiseerde begeleiding door een gedragscoach, logopedische ondersteuning om de taalontwikkeling te stimuleren, en kinderfysiotherapie gericht op het verbeteren van motorische vaardigheden.

Onze basisschool biedt uitgebreid aanvullend onderwijs voor de jongste leerlingen. Dit omvat gespecialiseerde begeleiding door een gedragscoach, logopedische ondersteuning om de taalontwikkeling te stimuleren, en kinderfysiotherapie gericht op het verbeteren van motorische vaardigheden.

Deskundige gedragscoach voor optimale ontwikkeling
Logopedische ondersteuning voor taalvaardigheid
Kinderfysiotherapie voor motorische vooruitgang

Met welke partners werkt onze school samen voor het jonge kind programma?

Onze basisschool onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties. Zo werken we samen met Kinderopvang Gorinchem (SKG) en het Medisch Kinderdagverblijf Enver, wat bijdraagt aan een veilige en stimulerende omgeving voor jonge kinderen.

Onze basisschool onderhoudt waardevolle samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties. Zo werken we samen met Kinderopvang Gorinchem (SKG) en het Medisch Kinderdagverblijf Enver, wat bijdraagt aan een veilige en stimulerende omgeving voor jonge kinderen.