
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool de Bron in Goirle
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool de Bron, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool de Bron bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool de Bron bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing: De Basis voor Succes op Basisschool de Bron
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland en is cruciaal voor de kwaliteitsmeting.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behalen: Ambitie en Resultaten op Basisschool de Bron
Het streefniveau biedt een verdere uitdaging bovenop het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt voor de zomervakantie van groep acht. Per basisschool wordt door de inspectie, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vastgesteld. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, weerspiegelt de ambitie en de resultaten van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool de Bron?
Bij Basisschool de Bron streven we ernaar om zo veel mogelijk enkelvoudige schooladviezen te geven, in lijn met de afspraken binnen POVO-013 en de wensen van het voortgezet onderwijs in onze regio. Dit betekent dat we per leerling een weloverwogen advies uitbrengen. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld bij specifieke leerresultaten of persoonlijke omstandigheden, kan een dubbel advies nodig zijn. Sinds de invoering van de doorstroomtoets is het geven van dubbele adviezen bij bepaalde resultaten verplicht. Hoewel de school deze verplichting niet volledig onderschrijft, houden we ons aan de geldende wetgeving. We zien dat de meeste leerlingen na drie jaar nog steeds op het door ons gegeven advies zitten, wat boven het landelijk gemiddelde scoort. Dit duidt op de passendheid van onze adviezen. De verwachting is echter dat dit percentage zal dalen door de verplichte dubbele adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling Sociaal Welbevinden Basisschool De Bron Goirle
Op Basisschool De Bron in Goirle creëren we een warme, veilige en geborgen omgeving waar kinderen floreren. Respectvolle interacties tussen leerlingen en voorbeeldgedrag van leerkrachten staan hierbij centraal. Onze gedeelde grondwet, 'Wij zorgen voor onszelf, wij zorgen voor elkaar, wij zorgen voor onze omgeving', vormt de basis van ons positieve schoolklimaat. De Onderwijsinspectie beoordeelde ons pedagogisch klimaat in januari 2017 als 'goed'. Ze benadrukten de stimulerende, rustige en gestructureerde sfeer op De Bron. Duidelijke afspraken en het voorbeeldgedrag van leraren dragen bij aan een prettige leeromgeving. Leerlingen geven aan graag naar school te gaan, waarderen de aandacht voor sociale vaardigheden en de minimale aanwezigheid van pestgedrag. Meer gedetailleerde informatie over ons onderwijs en onze aanpak vindt u in ons schoolplan.
Acceptatie van iedereen
Veilig en geborgen schoolklimaat
Gestructureerde en rustige leeromgeving
Hoe bevordert Basisschool De Bron de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is verankerd in onze grondwet: 'We zorgen voor onszelf, we zorgen voor elkaar, we zorgen voor onze omgeving'. Deze grondwet dient als leidraad voor alle sociale afspraken en regels binnen de school. Specifieke, visueel ondersteunde afspraken per ruimte verduidelijken de verwachtingen voor kinderen. We treden actief op bij pestgedrag en ongewenst gedrag, onderverdeeld in 'groen', 'oranje' en 'rood' gedrag met gekoppelde consequenties. Dit zorgt voor duidelijkheid voor zowel kinderen, ouders als het team over gewenst en ongewenst gedrag. Onze leerkrachten waarborgen een ontspannen sfeer met aandacht voor structuur en een uitdagende, geordende leeromgeving. Het welbevinden van groepen en individuele leerlingen wordt regelmatig besproken met de intern begeleider en tijdens teamvergaderingen. We gebruiken jaarlijks IEP Hart&Handen en MijnKleuterGroep om de sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren en hier proactief op in te spelen. Via welbevinden-gesprekken vragen we leerlingen naar hun ervaringen, met schriftelijke vastlegging.
Welke instrumenten worden gebruikt om sociale opbrengsten te meten op De Bron?
Basisschool De Bron maakt gebruik van de volgende instrumenten om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- IEP Hart&Handen
- MijnKleuterGroep
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?
Voor het sociaal-emotioneel leren zet Basisschool De Bron de volgende methoden in:
- Kleurenmonsters
- Specifieke activiteiten ter ondersteuning van SLO-doelen