Jenaplanschool De Kleine Akkers in Goirle

Het team van Jenaplanschool De Kleine Akkers in Goirle

Current section: team
Burg Philipsenstraat 2
5051 Goirle

Zie hier hoe het team van Jenaplanschool De Kleine Akkers is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jenaplanschool De Kleine Akkers. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jenaplanschool De Kleine Akkers bij jullie?

Ontdek hoe goed Jenaplanschool De Kleine Akkers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Jenaplanschool De Kleine Akkers zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jenaplanschool De Kleine Akkers. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (46.2%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (7.7%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Jenaplanschool De Kleine Akkers werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jenaplanschool De Kleine Akkers gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten op Jenaplanschool De Kleine Akkers: Efficiënte Oplossingen

Op Jenaplanschool De Kleine Akkers zorgen we voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, ook tijdens afwezigheid van onze vaste leerkrachten. Voor langdurige vervangingen, zoals bij langdurig ziekteverlof of zwangerschapsverlof, maken we gebruik van een professionele vervangingspool. Deze pool is opgezet vanuit stichting Tangent en bestaat uit gekwalificeerde en ervaren onderwijsprofessionals. Daarnaast hanteren we een effectief systeem voor kortdurende vervangingen. Elke locatie van Jenaplanschool De Kleine Akkers heeft een eigen, toegewijde invalkracht die direct beschikbaar is. Dit garandeert dat uw kind ook bij onverwachte korte afwezigheid van de eigen leerkracht kan rekenen op kwalitatief goed onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Kleine Akkers werkt met Akkers voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Iedere Akker heeft een onderwijsassistent die de Akkers ondersteunt. Binnen de Akkers werken de stamgroepen nauw met elkaar samen waardoor we stamgroepoverstijgend gebruik kunnen maken van elkaars kwaliteiten en talenten.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Kleine Akkers

Onze Aanpak voor Individuele Groei en Succes

Bij Jenaplanschool De Kleine Akkers geloven we heilig in het principe "Samen duurzaam groeien". We realiseren ons dat sommige kinderen extra begeleiding nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. In plaats van kinderen apart te plaatsen, streven we ernaar deze ondersteuning zoveel mogelijk binnen de vertrouwde stamgroepen te bieden. Dit betekent dat onze extra begeleiders direct in de groep werken, waardoor elk kind zich een gewaardeerd onderdeel voelt van de gemeenschap. Voor specifieke leerbehoeften organiseren we gerichte RT-momenten in kleine groepjes met gelijkgestemde kinderen. Dit bevordert niet alleen het leren van elkaar, maar benadrukt ook dat niemand er alleen voor staat. Door kinderen actief te betrekken bij hun leerproces, bijvoorbeeld door instructie in andere leerjaren aan te bieden die beter aansluit bij hun ontwikkelingsniveau, maximaliseren we de kansen voor elk kind. Onze investeringen in ondersteunende middelen, zoals deelname aan SWV Plein013 voorzieningen en extra begeleiders, onderstrepen dit commitment. Wij hanteren de visie "Eerst relatie, dan prestatie". Een kind dat zich veilig en gewaardeerd voelt, kan zich beter ontwikkelen. Daarom leggen we sterk de nadruk op het opbouwen van een positieve relatie met elk kind en de stamgroep, met speciale aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Zodra deze basis stevig staat, sturen we op prestatie, waarbij we zowel de relationele als de academische vooruitgang nauwlettend monitoren. Onze derde kernwaarde is "Ontdekken wie je bent". We focussen op de unieke kwaliteiten van elk kind, want daarin schuilt de sleutel tot groei. Binnen De Kleine Akkers spreken we niet over 'zorg', maar over 'ontwikkeling'. Elk kind bewandelt zijn eigen pad, en wij bieden de begeleiding die nodig is, of dit nu extra ondersteuning vraagt met een ontwikkelingsperspectief of een nieuwe koers in samenspraak. Ons team van specialisten, waaronder een taal/leesspecialist, gedragsspecialist en coördinator sociale veiligheid, werkt nauw samen om de expertise binnen de school te vergroten. Daarnaast zijn onze samenwerkingen met externe partners essentieel voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Onze ambities voor extra ondersteuning richten zich op het integreren van hulp binnen de groep, het versterken van expertise op sociaal-emotioneel gebied en gedrag, en het actief betrekken van kinderen bij hun leerproces. We streven naar een solide vangnet voor leerkrachten en een verhoogde expertise in vroegsignalering, zodat we elke leerling de best mogelijke kansen kunnen bieden. LEES MEER

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Jenaplanschool De Kleine Akkers: Kwaliteitszorg en Schoolplan

Wat zijn de doelstellingen in het schoolplan van Jenaplanschool De Kleine Akkers?

Bij Jenaplanschool De Kleine Akkers staat kwaliteitszorg centraal: samen bouwen aan excellente educatie. Wij bieden een heldere kwaliteitskaart die helpt bij het optimaal vormgeven van zorg. Onze aanpak is gebaseerd op de kwaliteitskenmerken uit het toezichtkader van de Inspectie van het Onderwijs. We voldoen aan de normen van de eindtoetsen en respecteren de verplichte onderwijstijd. Een gedetailleerd overzicht van onze toetsen, meetinstrumenten en observaties vindt u in de bijlagen. Naast het ontwikkelen van essentiële vaardigheden, focussen we op het creëren van een veilige leeromgeving en het bevorderen van zelfstandigheid. We excelleren in het aanbieden van gedifferentieerde lesstof binnen een betekenisvolle leercontext. De Inspectie van het Onderwijs heeft onze school positief beoordeeld. Hun bezoek in maart 2019 bevestigde dat ons onderwijs en onze kwaliteitszorg voldoen aan de gestelde eisen. Meer informatie over de inspectierapporten is te vinden op www.onderwijsinspectie.nl. VOORBEREIDING OP HET VOORTGEZET ONDERWIJS Kinderen verlaten De Kleine Akkers na gemiddeld 8 jaar basisonderwijs, soms na een verlengd traject van 9 jaar. 'Verlenging' betekent dat kinderen doorgaan waar ze gebleven zijn, zonder herhaling van leerstof. In januari van het laatste schooljaar stellen we een onderwijsadvies op, gebaseerd op de sociaal-emotionele ontwikkeling en leerprestaties gedurende de hele basisschoolperiode. Dit advies, inclusief de resultaten van de door de minister goedgekeurde eindtoets (IEP), wordt besproken met ouders en opgenomen in het onderwijskundig rapport. De keuze voor de IEP eindtoets is bewust gemaakt omdat deze beter aansluit bij onze Jenaplanwerkwijze. De opbouw van de toets, met een focus op begrijpend lezen en oplopende moeilijkheidsgraad, zorgt voor een positieve leerervaring. Indien de eindtoetsscore hoger uitvalt dan ons advies, heroverwegen we dit. Een toetsadvies dat lager ligt dan ons schooladvies, leidt niet tot een aanpassing van ons advies. We monitoren de voortgang van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs en zien dat zij succesvol zijn. Vaak worden onze leerlingen omschreven als zelfstandig, mondig en sociaal vaardig. SOCIALE VEILIGHEID OP DE AKKERS Een veilig pedagogisch klimaat is een kernwaarde binnen ons Kindgericht Centrum. De wettelijke verplichting voor een veilige schoolomgeving versterkt onze inzet. Een veilige en positieve sfeer is essentieel voor de ontwikkeling en het leerproces van kinderen. We treden actief op tegen pesten, uitsluiting, discriminatie en ander ongewenst gedrag. Onze aanpak, gebaseerd op de Regelrups, omvat duidelijke afspraken en consequenties: Eerste waarschuwing: een milde benadering. Tweede keer: begeleiding door de leerkracht. Derde keer: een opdracht op de 'nadenkplek'. Specifieke afspraken volgen na een gesprek. Bij opzettelijke pijn veroorzaken volgt direct een 'nadenkopdracht'. Er is een coördinator sociale veiligheid als aanspreekpunt voor ouders en kinderen. We blijven onze preventieve aanpak en de ontwikkeling van kindgesprekken, via de Jenaplanopleiding, continueren.

Hoe realiseert Jenaplanschool De Kleine Akkers haar educatieve doelen?

Voor elke schooljaar stellen we een gedetailleerde jaarplanning op met daarin de specifieke interventies. Elke interventie heeft een toegewezen kartrekker die verantwoordelijk is voor de monitoring en verantwoording. Jaarlijks evalueren we de voortgang van onze interventies. Op basis van deze evaluatie passen we onze plannen aan voor het volgende schooljaar, vastgelegd in onze 'zaaikalender'. Dit zorgt voor continue verbetering van ons onderwijs.
Team | Jenaplanschool De Kleine Akkers in Goirle | [2025] Schoolregister