Basisschool Samenwerkingsschool Oostermoer in Gieterveen

Het team van Samenwerkingsschool Oostermoer in Gieterveen

Current section: team
Bonnerveen 7 A
9511 Gieterveen

Zie hier hoe het team van Samenwerkingsschool Oostermoer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Samenwerkingsschool Oostermoer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Samenwerkingsschool Oostermoer bij jullie?

Ontdek hoe goed Samenwerkingsschool Oostermoer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Samenwerkingsschool Oostermoer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Samenwerkingsschool Oostermoer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (40%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Samenwerkingsschool Oostermoer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Samenwerkingsschool Oostermoer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Maat bij Oostermoer

Bij Samenwerkingsschool Oostermoer begrijpen we dat onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte of gepland verlof voor professionele ontwikkeling, een stabiele leeromgeving kunnen beïnvloeden. Daarom hebben we een robuust systeem voor leerkrachtvervanging ingericht. Onze prioriteit is het minimaliseren van onderbrekingen in het leerproces van uw kind. Wanneer een leerkracht niet aanwezig kan zijn, zetten we direct de juiste vervanging in. Dit kan variëren van een getalenteerde collega binnen onze eigen school die bijspringt, tot een professionele kracht uit de specifieke vervangerspool van Stichting PrimAH. Voor een optimale en snelle inzet van gekwalificeerde invallers, werken wij nauw samen met SLIM Personeelsbemiddeling. Zij garanderen dat we altijd beschikken over ervaren en betrouwbare leerkrachten, zodat uw kind kan blijven rekenen op kwalitatief hoogstaand onderwijs, ongeacht de situatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Sws Oostermoer is een dorpsschool waar we werken met combinatiegroepen. Dit betekent dat er 2 groepen in een klas zitten met 1 leerkracht. We werken met 1 groep 1/2, 1 groep 3/4, 1 groep 5/6 en 1 groep 7/8 en we werken met het leerstofjaarklassen systeem. We proberen daar waar mogelijk het systeem van kansrijke combinatiegroepen te hanteren. Dat betekent dat we daar waar het kan instructies samenvoegen, omdat de doelen van de lessen op elkaar aansluiten. Vanaf groep 3 werken we met het bovengenoemde leerstofjaarklassen systeem. Leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd werken met dezelfde leerstof.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Samenwerkingsschool Oostermoer

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Specialisten aan het Woord

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Oostermoer
Coördinator Taal en Lezen SWS Oostermoer
Coördinator Meer- en Hoogbegaafdheid (HB)
Coördinator Rekenen SWS Oostermoer

Toelichting van de school:

Op Samenwerkingsschool Oostermoer geloven we in een proactieve aanpak voor de ontwikkeling van onze leerlingen. We hebben een team van toegewijde coördinatoren die gespecialiseerd zijn in diverse vakgebieden, waaronder taal, lezen en rekenen. Onze taal- en leescoördinatoren stimuleren leesplezier en taalvaardigheid door middel van gerichte activiteiten en een gestructureerde aanpak. Zij zorgen voor een consistente kwaliteit van het taalonderwijs en ondersteunen leerkrachten bij de implementatie van effectieve lesmethoden. De coördinator meer- en hoogbegaafdheid (HB) ontwikkelt uitdagende leertrajecten en biedt individuele begeleiding aan leerlingen die extra intellectuele stimulans nodig hebben. Deze specialist ondersteunt ook leerkrachten bij het signaleren en differentiëren voor deze leerlingen. Onze rekencoördinatoren focussen op de vernieuwing van onze rekenmethodes, zoals Semsom en Pluspunt, in het schooljaar 2025-2026. Zij bieden leerkrachten praktische ondersteuning en training, met als doel het rekenonderwijs te optimaliseren. Onderwijsassistenten spelen hierbij een cruciale rol in het bieden van extra oefening. Deze specialisten werken nauw samen om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin elke leerling zijn of haar potentieel kan bereiken.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist SWS Oostermoer
Intern Begeleider
Coördinator De Vreedzame School

Toelichting van de school:

Bij Samenwerkingsschool Oostermoer staat het welzijn van onze leerlingen voorop. Onze gedragsspecialist biedt gespecialiseerde ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied of bij gedragsvraagstukken. De gedragsspecialist werkt nauw samen met leerkrachten en ouders om individuele begeleidingsplannen op te stellen. Dit kan variëren van preventieve coaching tot gerichte interventies in de klas of individuele gesprekken. Het doel is om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden, emotieregulatie en een positieve werkhouding. Daarnaast coördineert een specialist het programma 'De Vreedzame School', wat bijdraagt aan een positieve groepsdynamiek en een veilige leeromgeving. Deze aanpak bevordert samenwerking, respect en conflictoplossing binnen de school. Deze integrale aanpak zorgt ervoor dat leerlingen zich niet alleen cognitief, maar ook sociaal-emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. We streven ernaar een school te zijn waar elk kind zich gezien en gesteund voelt.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakgerichtheid: Expertise en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Coördinator Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Samenwerkingsschool Oostermoer zet expertise in om leerlingen te ondersteunen bij hun gedrag, werkhouding en taakgerichtheid. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en orthopedagoog werken samen om een optimale leeromgeving te garanderen. De gedragsspecialist biedt individuele begeleiding aan leerlingen die uitdagingen ervaren met concentratie, plannen of het zelfstandig afronden van taken. Dit gebeurt door middel van strategieën op maat, coaching en het opstellen van handelingsplannen. Leerkrachten ontvangen ondersteuning bij het creëren van een taakgerichte omgeving en het implementeren van effectieve didactische aanpakken. De coördinator meer- en hoogbegaafdheid draagt bij aan het stimuleren van taakgerichtheid bij deze specifieke leerlingen. Onderwijsassistenten worden ingezet om leerlingen extra te begeleiden bij het starten en uitvoeren van werkzaamheden. Dit versterkt de zelfstandigheid en bevordert een positieve werk- en leerhouding. Onze gezamenlijke inspanningen zijn gericht op het bevorderen van zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en een positieve schoolervaring voor elke leerling.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gerichte Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Leerlingen met specifieke motorische uitdagingen, zoals fijne of grove motoriek, ontvangen bij Samenwerkingsschool Oostermoer gerichte ondersteuning. In samenwerking met externe specialisten zoals fysiotherapeuten en ergotherapeuten, en onder begeleiding van onze intern begeleider, bieden we aangepaste oefeningen en hulpmiddelen. Deze ondersteuning kan bestaan uit oefensessies in de klas, aangepast schrijfmateriaal of een ergonomische werkplek. Het doel is om leerlingen te helpen hun fysieke vaardigheden te ontwikkelen, zodat zij optimaal kunnen deelnemen aan alle schoolactiviteiten. We streven ernaar een inclusieve omgeving te creëren waarin elke leerling, ongeacht fysieke uitdagingen, de kans krijgt om zich volledig te ontplooien.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met GGD

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen rondom medische zorg en persoonlijke verzorging van onze leerlingen werkt Samenwerkingsschool Oostermoer nauw samen met de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Jeugdgezondheidszorg. De GGD, met professionals zoals de schoolarts en jeugdverpleegkundige, biedt ondersteuning bij gezondheidsonderzoeken, preventieve zorg en advisering. Deze samenwerking waarborgt dat leerlingen de nodige begeleiding krijgen voor hun welzijn en ontwikkeling. Ouders worden actief betrokken bij dit proces, zodat er een integrale aanpak ontstaat die het kind ten goede komt. Door deze samenwerking zorgen we voor een holistische benadering van de gezondheid en ontwikkeling van elke leerling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal

Optimale Leerlingondersteuning op Samenwerkingsschool Oostermoer

Onze Visie op Passend Onderwijs en Individuele Begeleiding

Bij Samenwerkingsschool Oostermoer geloven we dat elk kind een plek verdient waar het kan floreren. In principe starten we ervan uit dat alle leerlingen bij ons welkom zijn. Echter, wanneer de specifieke onderwijsbehoeften van een kind, in combinatie met onze schoolfaciliteiten, leiden tot twijfels over de optimale onderwijskwaliteit, gaan we direct in gesprek met de ouders. Samen met u zoeken we naar de beste oplossingen, eventueel met inzet van externe expertise. Factoren die we hierbij zorgvuldig afwegen zijn onder andere de huidige groepsdynamiek, de impact op de leeromgeving voor alle kinderen, en de balans tussen onderwijs-, zorg- en behandelingsvraagstukken. Ook de deskundigheid van ons team, de organisatiecapaciteit en de fysieke toegankelijkheid van onze school spelen een rol. In uitzonderlijke situaties, waarbij het verschil tussen de ondersteuningsvraag van het kind en ons aanbod te groot is, zelfs met aanvullende hulp, kunnen we besluiten dat onze school niet de meest geschikte plek is. In dat geval ondersteunen we u actief bij het vinden van een passende onderwijsplek elders, conform de zorgplicht van Passend Onderwijs. Passend Onderwijs: Een Gedeelde Verantwoordelijkheid Wij streven ernaar dat uw kind een onderwijsplek vindt die naadloos aansluit bij zijn of haar unieke leerbehoeften. Dit kan binnen onze school zijn, bij een andere basisschool binnen ons bestuur, of op een school voor speciaal (basis)onderwijs. Hiervoor werken we nauw samen met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22.01 (Assen en Omgeving). Samen verzekeren we een dekkend netwerk van onderwijsondersteuning voor elk kind in onze regio. Het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe faciliteert dit proces. Zij zorgen ervoor dat alle leerlingen, van basisschool tot voortgezet onderwijs, de benodigde ondersteuning ontvangen. Dit integrale netwerk omvat scholen uit Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo, en benadrukt de gezamenlijke verantwoordelijkheid van schoolbesturen, leerkrachten, professionals, ouders, zorgpartners en gemeenten. Wet Versterking Positie Ouders en Leerlingen Vanaf 1 januari 2025 treedt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs in werking. Deze wet voorziet in een ouder- en jeugdsteunpunt per samenwerkingsverband, waar ouders en leerlingen terechtkunnen voor onafhankelijke informatie en ondersteuning bij passend onderwijs. Dit steunpunt kan adviseren en assisteren bij gesprekken met scholen. Toekomstig Aanbod: Flexibele Ondersteuning op Maat Op Samenwerkingsschool Oostermoer stellen we elk kind centraal. We zorgen ervoor dat iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt, ook als het leren of het functioneren in de groep extra aandacht vereist. Onze combinatiegroepen bieden een dynamische leeromgeving, waarin we door zorgvuldige afstemming en duidelijke keuzes de uitdaging aangaan. Onze leerkrachten personaliseren de instructie en het lesaanbod door middel van instructiegroepen. Sommige leerlingen ontvangen extra ondersteuning, zoals preteaching of verlengde instructie, terwijl anderen zelfstandig werken of juist verdieping zoeken. Dit garandeert dat ieder kind de instructie ontvangt die het nodig heeft voor optimale groei. Een slimme organisatie is cruciaal in combinatiegroepen. Onze planning zorgt voor afzonderlijke instructiemomenten per leerjaar, waardoor er ruimte ontstaat voor individuele aandacht, persoonlijke gesprekken en extra begeleiding. Met gedifferentieerde weektaken bieden we elk kind uitdagend werk dat aansluit bij zijn of haar ontwikkelingsniveau. Daarnaast zetten we onderwijsassistenten en ondersteunend personeel in om kleine groepen te begeleiden of bij te springen tijdens de les. Dit stelt de leerkracht in staat om nog gerichter aandacht te besteden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. We investeren continu in de professionalisering van ons team en stimuleren teamoverleg om de omgang met onderwijs- en groepsverschillen te optimaliseren. Onze intern begeleider speelt een sleutelrol in de zorgstructuur en het opstellen van heldere afspraken. In samenwerking met ouders en collega's ontwikkelen we individuele leerplannen, waarin doelen en aanpak nauwkeurig zijn afgestemd. Ouders zijn voor ons onmisbare partners. We koesteren een open communicatie en regelmatige afstemming. Ook de kinderen zelf betrekken we actief via kindgesprekken, waarin we samen bespreken wat goed gaat en waar we nog aan kunnen werken. Zo bouwen we samen aan een omgeving waarin elk kind de aandacht en ondersteuning krijgt die het verdient.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Ontwikkelingen van Samenwerkingsschool Oostermoer

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan voor het komende jaar?

Bij Samenwerkingsschool Oostermoer staat de kwaliteit van ons onderwijs centraal. We hanteren een continue verbetercyclus, de PDCA-methode (Plan-Do-Check-Act), om onze ontwikkeling te waarborgen. Onze belangrijkste ontwikkelpunten voor de periode 2025-2026 richten zich op het versterken van rekenvaardigheden, met specifieke aandacht voor automatisering en begrip, en het bereiken van referentieniveau 1S. We investeren in rekentaal en volgen een gespecialiseerde cursus om onze nieuwe rekenmethode effectief te implementeren. Daarnaast zetten we in op het verbeteren van begrijpend lezen door de 'Close Reading'-aanpak te integreren. We verkennen ook een nieuwe methode voor taalverzorging en evalueren de leerlijn Burgerschap om deze blijvend te verankeren in ons curriculum. Tot slot willen we de digitale geletterdheid van zowel leerlingen als leerkrachten in kaart brengen en een strategisch plan ontwikkelen voor verdere groei. De voortgang en resultaten van deze ontwikkelingen worden nauwgezet gevolgd en vastgelegd in ons verantwoordingsdocument, de Schoolmonitor. Dit document, samen met de PDCA-cyclus, zorgt voor een gestructureerde aanpak en een duidelijke visie op de toekomstige ontwikkeling van onze schoolgemeenschap.

Hoe waarborgt Samenwerkingsschool Oostermoer de onderwijskwaliteit en hoe worden doelen bereikt?

De voortgang van ons schooljaarplan wordt driemaal per jaar grondig geëvalueerd, waarbij concrete afspraken worden vastgelegd. De PDCA-cyclus vormt hierbij de leidraad voor al onze acties en beslissingen. Via collegiale consultatie en gezamenlijke lesobservaties stimuleren we een open dialoog over de definitie van kwaliteit binnen onze school. We bespreken actief wat we goed doen en hoe we deze positieve aspecten kunnen behouden, terwijl we tegelijkertijd gericht werken aan verbeterpunten waar nodig. Onze professionele ontwikkeling is een essentieel onderdeel van ons kwaliteitsbeleid. Het schooljaarplan bevat een gedetailleerd scholingsplan dat is afgestemd op de schoolontwikkeling, onze ambities en de individuele professionele groei van ons team. We wegen individuele scholingswensen altijd zorgvuldig mee. Samenwerkingsschool Oostermoer gelooft dat professionalisering verder gaat dan formele scholing. Een onderzoekende en open cultuur, waarin iedereen zich medeverantwoordelijk voelt, draagt bij aan een voortdurende ontwikkeling en verbetering van ons onderwijs.

Optimale Start Basisschool: Programma Jonge Kind Oostermoer

Toelichting van de school

Bij Samenwerkingsschool Oostermoer geloven we in een ontwikkelingsgerichte aanpak voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2. Wij maken gebruik van de innovatieve methode 'Onderbouwd', die de natuurlijke ontwikkeling van jonge kinderen centraal stelt door middel van spel. Met 'Onderbouwd' volgen we de voortgang van elk kind nauwkeurig en integreren we essentiële leerdoelen, zoals taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden, binnen betekenisvolle speelactiviteiten. Via gerichte kringgesprekken introduceren we doelstellingen, waarna kinderen deze zelfstandig kunnen verkennen en verwerken tijdens vrije speel- en werkperiodes. Onze aanpak is flexibel en kindgericht. 'Onderbouwd' hanteert ontwikkelingsstappen (A t/m D) die ons in staat stellen om de individuele vooruitgang van elk kind nauwkeurig te monitoren. We begrijpen dat de ontwikkeling van jonge kinderen niet altijd lineair verloopt; er zijn periodes van snelle groei en momenten van consolidatie. Door continu te observeren en het aanbod aan te passen aan de specifieke ontwikkelingsstap per doel, bieden we elk kind de ondersteuning die het nodig heeft. Aan het einde van groep 2 zullen de meeste leerlingen de gestelde ontwikkelingsstappen met succes hebben afgerond, wat zorgt voor een solide basis voor het verdere basisonderwijs. We streven naar een soepele overgang van peuterspeelzaal naar basisschool door actieve samenwerking met voorschoolse educatie-organisaties. Onze leerkrachten onderhouden nauw contact met peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Deze samenwerking garandeert een optimale afstemming van leeractiviteiten en ontwikkelingsdoelen, waardoor kinderen een vliegende start maken op de basisschool. Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften werken we nauw samen met ouders om een passend educatief traject te creëren, in lijn met ons beleid voor Passend Onderwijs.

Veelgestelde vragen

Biedt Samenwerkingsschool Oostermoer extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, Samenwerkingsschool Oostermoer biedt een verrijkend programma speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen, gericht op een optimale voorbereiding op de basisschool. Dit programma omvat diverse activiteiten die de ontwikkeling stimuleren op meerdere gebieden. We werken nauw samen met externe partners om een naadloze overgang te garanderen.

Ja, Samenwerkingsschool Oostermoer biedt een verrijkend programma speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen, gericht op een optimale voorbereiding op de basisschool. Dit programma omvat diverse activiteiten die de ontwikkeling stimuleren op meerdere gebieden. We werken nauw samen met externe partners om een naadloze overgang te garanderen.

Verbinding met Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke voorschoolse educatiepartners werkt de school samen voor het jonge kind?

Samenwerkingsschool Oostermoer onderhoudt een waardevolle samenwerking met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om de educatieve continuïteit te waarborgen. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is Kinderopvang De Hasselbraam, die ons ondersteunt in het bieden van een consistente en stimulerende leeromgeving voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming en bereidt kinderen uitstekend voor op hun start bij ons op school.

Samenwerkingsschool Oostermoer onderhoudt een waardevolle samenwerking met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om de educatieve continuïteit te waarborgen. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is Kinderopvang De Hasselbraam, die ons ondersteunt in het bieden van een consistente en stimulerende leeromgeving voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming en bereidt kinderen uitstekend voor op hun start bij ons op school.