Basisschool De Wissel in Geffen

Het team van Basisschool De Wissel in Geffen

Current section: team
Kloosterstraat 4
5386 Geffen

Zie hier hoe het team van Basisschool De Wissel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Wissel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Wissel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Wissel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Wissel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 96.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (96.3%)
Man (3.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Wissel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (34.6%)
35-45 jaar (7.7%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (30.8%)
&ge;65 jaar (3.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Wissel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.5%)
Direct ondersteunend personeel (14.8%)
Management (3.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Wissel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Wissel

Bij Basisschool De Wissel streven we naar een continue en kwalitatieve lesdag voor al onze leerlingen. Wij zijn aangesloten bij de regionale vervangingspool CPV Ingenium om de continuïteit van ons onderwijs te waarborgen. Ondanks zorgvuldige planning kan er door een landelijk tekort aan leerkrachten een situatie ontstaan waarin directe vervanging niet altijd mogelijk is. In samenwerking met Filios Scholengroep hebben we daarom een duidelijk protocol opgesteld. Dit protocol beschrijft de stappen die we ondernemen bij kortdurend ziekteverlof van onze leerkrachten. Ons uitgangspunt is dat gekwalificeerd personeel het lesprogramma verzorgt. We doen er alles aan om het onderwijs zoveel mogelijk doorgang te laten vinden. Mocht er onverhoopt toch geen vervanger beschikbaar zijn, dan volgen we onderstaande procedure om de impact op uw kind te minimaliseren. 1. Eerste aanspreekpunt zijn onze eigen flexibele krachten en parttimers. Zij worden als eerste benaderd voor invulling van de lesuren. 2. De schoolleiding onderzoekt intern de mogelijkheden. Hierbij wordt gekeken naar de inzet van onderwijsassistenten, ambulante leerkrachten, coördinatoren of LIO-studenten. De directeur en intern begeleider hebben specifieke taken die essentieel zijn voor de schoolcontinuïteit en zorg, waardoor zij niet structureel voor de klas staan. 3. Indien nodig, schakelen we de expertise van Qrabbl in. Een medewerker van Qrabbl kan gericht lesgeven in de getroffen groep, waarna dezelfde medewerker de parallelklas versterkt. De collega van de parallelklas neemt dan de lesuren van de zieke leerkracht over, met prioriteit voor de kernvakken. 4. Het opdelen van klassen wordt zoveel mogelijk vermeden. Dit kan leiden tot te grote groepen en praktische problemen, omdat leerlingen uit verschillende jaargroepen niet zomaar bij elkaar geplaatst kunnen worden. Het onderwijs wordt hierdoor voor iedereen bemoeilijkt. 5. Als leerlingen niet naar school kunnen komen, informeren wij u uiterlijk om 07.45 uur via Social Schools. In het geval van geen onderwijs, kunnen leerlingen zelfstandig opdrachten maken via Classroom. 6. Wij adviseren ouders om een noodplan voor kinderopvang achter de hand te hebben. Mocht u onverhoopt in de ochtend bericht ontvangen dat uw kind niet naar school kan en er geen opvangmogelijkheden zijn, meldt dit dan via Social Schools aan de MT-mailbox. Uw kind wordt dan opgevangen in een van de parallelklassen. 7. Een klas kan maximaal twee aaneengesloten dagen thuis zitten bij een gebrek aan vervangers. Is er daarna nog steeds geen vervanging, dan wordt een andere parallelklas ingeroosterd om thuis te blijven. 8. Om te voorkomen dat klassen meerdere keren per schooljaar thuis moeten blijven, maken we bij aanhoudende situaties de keuze om parallelgroepen thuis te laten. De leerkracht van deze parallelgroep verzorgt dan het onderwijs voor de groep die eerder thuis zat, eveneens maximaal twee dagen achter elkaar. Indien ouders geen opvang kunnen regelen, is de school verplicht opvang te bieden. Tegen het uurtarief van de lokale buitenschoolse opvang (BSO) kunnen kinderen gebruikmaken van de opvangfaciliteiten op school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepering

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Hoe Basisschool De Wissel Extra Ondersteuning Biedt met Gespecialiseerde Teams

3

Verbetering Taal- en Rekenniveau voor Succesvolle Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gespecialiseerde Rekencoach
Deskundige Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde rekenspecialist en taalspecialist sturen onze gespecialiseerde leerteams aan. Deze teams zijn cruciaal voor het implementeren van bewezen effectieve lesmethoden en het identificeren van eventuele hiaten in het onderwijs. Ze zorgen voor de juiste interventies, wat resulteert in een optimale leerervaring voor elke leerling op De Wissel.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Weerbaarheid Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rots & Water Trainer

Toelichting van de school:

Binnen onze schoolomgeving besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Met name de leerlingen in groep 5 en 6 profiteren van gerichte trainingen in het Rots & Water programma, verzorgd door externe professionals om hun weerbaarheid en zelfvertrouwen te vergroten.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Basisschool De Wissel biedt proactieve ondersteuning op het gebied van gedrag en werkhouding. Onze twee intern begeleiders werken nauw samen met leerkrachten om aan te sluiten bij de individuele zorgbehoeften van elke leerling. Eén van deze toegewijde begeleiders is tevens een gecertificeerde gedragsspecialist, wat zorgt voor gespecialiseerde expertise binnen ons team.

1

Bevordering van Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Combinatiefunctionaris SEC Oss

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal in onze bewegingslessen. Deze worden met enthousiasme verzorgd door de deskundige combinatiefunctionarissen van het Sport Expertise Centrum Oss, wat zorgt voor een dynamische en leerzame gymervaring.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging voor Alle Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen de directe ondersteuningsstructuur van de school. We monitoren de behoeften continu.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Extra Ondersteuning op Basisschool De Wissel: Uw Kind Centraal

Passend Onderwijs en Zorgplicht op De Wissel

Bij Basisschool De Wissel geloven we dat elk kind recht heeft op kwalitatief hoogstaand onderwijs, met speciale aandacht voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Ons streven is dat zoveel mogelijk leerlingen binnen het reguliere onderwijs optimaal worden voorbereid op hun toekomst en volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij. Hoewel speciaal onderwijs een belangrijke rol blijft spelen voor leerlingen met specifieke behoeften, richten wij ons op een inclusieve aanpak. Om deze zorgplicht te vervullen en een passend onderwijsaanbod te garanderen, werken reguliere scholen en speciaal onderwijsinstellingen nauw samen binnen ons samenwerkingsverband, SWV PO 30.06. Dit verband omvat scholen in Oss, Bernheze, Landerd en Meierijstad (Veghel), met duidelijke afspraken over ondersteuning en financiering. Meer details vindt u in het ondersteuningsplan op www.swvpo3006.nl. Sinds 1 augustus 2014 geldt de zorgplicht voor alle basisscholen, wat betekent dat wij verplicht zijn een passende onderwijsplek te vinden voor elke leerling die extra ondersteuning behoeft. Wij nodigen u uit uw kind aan te melden bij de school van uw keuze. Samen met u onderzoeken we of onze school, of eventueel een andere school binnen het reguliere of speciale onderwijs, het beste aansluit bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Hierbij houden we rekening met de draagkracht van zowel het kind, de groep als de leerkracht. Het Ouder- en Jeugdsteunpunt 30.06 biedt heldere informatie en ondersteuning bij vragen over passend onderwijs. Op hun website, www.ouderjeugdsteunpunt3006.nl, vindt u veelgestelde vragen, antwoorden en uitleg van relevante begrippen, zowel voor het basis- als voortgezet onderwijs. Aarzel niet om contact op te nemen voor persoonlijk advies of om uw vragen te stellen. Op De Wissel zetten we ons in om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte zoveel mogelijk te laten participeren in de groepsdynamiek. De leerkracht biedt de eerste ondersteuning, mede dankzij gevolgde scholing in Verrijken Didactiek. Wanneer de school de onderwijsbehoefte niet volledig kan invullen, schakelen we deskundige externe professionals in om het traject te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Strategie voor Educatief Succes

Wat zijn de strategische doelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan omvat concrete, vierjarige onderwijsdoelen die nauw aansluiten bij het koersplan van Filios Scholengroep. Elk schooljaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op, gebaseerd op de resultaten van ons schoolplan. Het team werkt effectief samen in leerteams, geleid door specialisten en LC-leerkrachten, om deze ambitieuze doelen te realiseren. Het managementteam van Basisschool De Wissel volgt de voortgang nauwlettend en evalueert regelmatig met de kartrekkers.

Hoe implementeert de school de PDSA-cyclus voor continue verbetering?

Kwaliteitszorg is een continu proces bij Basisschool De Wissel, gestructureerd via de PDSA-cyclus: **Plan:** We definiëren de gewenste onderwijssituatie, stellen specifieke verbeterdoelen en plannen de cyclus nauwkeurig, inclusief rollen, locaties, inhoud en methoden, en bepalen welke data verzameld wordt. **Do:** We voeren de geplande activiteiten uit, documenteren observaties en eventuele obstakels, en verzamelen relevante data. **Study:** We analyseren de verzamelde data om te begrijpen welke factoren bijdragen aan of juist belemmeren bij het behalen van onze doelen. Hierbij maken we gebruik van wetenschappelijk onderbouwde bronnen. **Act:** Op basis van de analyse passen we het plan aan, voeren we de verbeteringen door of verwijderen we het plan indien niet effectief. De plannen worden tweemaal per jaar geëvalueerd door de kartrekkers van de leergroepen, met tussentijdse evaluaties door het managementteam en een eindevaluatie met het voltallige team. Voor onze evaluaties maken we gebruik van een breed scala aan instrumenten, zoals methode-gebonden toetsen, IEP-resultaten, leerlingen- en ouderpanels, ondersteuningsoverleggen, leerlingbesprekingen, klasbezoeken, collegiale consultatie, observatielijsten en ontwikkelgesprekken.

Ontwikkeling van het jonge kind bij Basisschool De Wissel

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Wissel staat het jonge kind centraal met een thematisch onderwijsconcept waarin spel de basis vormt. Onze thema's sluiten naadloos aan bij de leefwereld en nieuwsgierigheid van jonge kinderen. Het volledige aanbod is gedetailleerd beschreven in ons groepsaanbod en de specifieke themaplannen. We bieden extra ondersteuning aan leerlingen die behoefte hebben aan meer zorg. Deze kinderen worden nauwlettend geobserveerd en besproken met de coördinator van KDV Het Beertje, onze teamcoördinator en de intern begeleider van de onderbouw. Na grondige observaties en in overleg met ouders en externe specialisten, besluiten we over de meest geschikte plek, zoals SBO of gespecialiseerde begeleiding binnen De Wissel. Zowel KDV Het Beertje als Basisschool De Wissel maken gebruik van het KIJK! observatie- en registratiesysteem. Bij de instroom van nieuwe kleuters delen we het observatierapport, waarna de leerkrachten van groep 1-2 de ontwikkelingslijnen verder aanvullen. Indien een ander systeem wordt gebruikt of er geen registratie is, starten we in groep 1 met de observaties via KIJK!. Onze visie op het jonge kind en het beredeneerde aanbod voor deze leerlingen zijn vastgelegd tijdens ons professionaliseringstraject in 2021-2022. Dit garandeert een doordachte en effectieve aanpak voor de eerste schooljaren.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Wissel specifieke programma's voor jonge kinderen?

Basisschool De Wissel ontwikkelt een rijk en thematisch programma voor jonge kinderen, waarbij spel en aansluiting bij hun belevingswereld centraal staan. Dit aanbod is verankerd in onze groepsaanbod en themaplanning.

Met welke partners werkt Basisschool De Wissel samen voor het jonge kind?

Basisschool De Wissel werkt nauw samen met KDV Het Beertje en PSZ Bereneigenwijs om een doorlopende en optimale ontwikkeling te waarborgen voor alle jonge kinderen.

Basisschool De Wissel werkt nauw samen met KDV Het Beertje en PSZ Bereneigenwijs om een doorlopende en optimale ontwikkeling te waarborgen voor alle jonge kinderen.

KDV Het Beertje
PSZ Bereneigenwijs
Team | Basisschool De Wissel in Geffen | [2025] Schoolregister