
De resultaten van Basisschool De Wissel in Geffen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Wissel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Wissel bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Wissel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool De Wissel
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden geëvalueerd in groep acht middels de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau bereiken. Dit percentage dient als landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool De Wissel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op Basisschool De Wissel: Ambitie en Prestatie
Het streefniveau markeert een uitdagender prestatieniveau, dat hoger ligt dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk aantal leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten behalen. De inspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individuele en landelijk geldende signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage geeft aan hoeveel van onze leerlingen dit hogere niveau naar verwachting moet bereiken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Wissel?
Bij Basisschool De Wissel stellen we het schooladvies met zorg samen. We hanteren het Filios-toetsprotocol en betrekken de expertise van onze leerkrachten in groep 7 en 8, ondersteund door onze intern begeleider en directeur. Onze adviezen zijn gebaseerd op een brede kijk op de ontwikkeling van uw kind. We kijken naar leerprestaties, werkhouding, motivatie en de algehele groei gedurende de schoolloopbaan. Cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden vormen samen de basis voor een passend advies. Wij maken gebruik van de IEP-doorstroomtoets voor alle leerlingen in groep 8. Deze toets biedt een objectieve meting naast ons deskundige schooladvies. Uitzonderingen op de toetsplicht zijn er voor leerlingen die uitstromen naar speciaal voortgezet onderwijs, leerlingen met een IQ lager dan 75, of leerlingen die korter dan vier jaar in Nederland zijn en de taal nog onvoldoende beheersen. Specifieke ondersteuning bieden we waar nodig, ook tijdens de doorstroomtoets. De school onderzoekt vooraf welke aanpassingen nodig zijn. Het schooladvies, dat tussen 10 januari en 30 januari wordt verstrekt, is leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. Een betere score op de doorstroomtoets kan aanleiding geven tot heroverweging van het advies, altijd in overleg met u als ouder.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Wissel
Basisschool De Wissel in Geffen creëert een stimulerende leeromgeving waar de focus ligt op zowel academische excellentie als persoonlijke groei. Wij geloven in opbrengstgericht werken, met constante aandacht voor de unieke leerbehoeften en -stijlen van elk kind. Ons doel is om leerlingen te helpen uitblinken en te groeien, zowel individueel als binnen de groep. Wij zetten ons in voor de algehele ontwikkeling van uw kind, waarbij sociaal-emotionele vaardigheden net zo belangrijk zijn als de kernvakken. Onze leerkrachten begeleiden leerlingen actief bij het herkennen, begrijpen en beheersen van hun emoties, en die van anderen. Een positief pedagogisch klimaat, gebaseerd op veiligheid, vertrouwen en wederzijds respect, is de basis voor succesvol leren en ontwikkelen. Dit klimaat zorgt ervoor dat elk kind zich gewaardeerd en gesteund voelt om het beste uit zichzelf te halen.
Een veilige leeromgeving voorop
Bouwen op vertrouwen en respect
Wederzijds respect als fundament
Hoe bevordert Basisschool De Wissel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Vanaf april 2026 implementeert Basisschool De Wissel de gevalideerde Cito-vragenlijst voor Sociaal-Emotioneel Functioneren voor de groepen 3 tot en met 8. Dit instrument biedt diepgaand inzicht in het zelfbeeld, welzijn en sociaal gedrag van onze leerlingen, en voldoet aan de strikte kwaliteitseisen van de Onderwijsinspectie. Tot die tijd maken we gebruik van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Onze onderwijsaanpak omvat tevens de programma's 'Rots & Water' en 'The Leader in Me'. Deze methoden zijn gericht op preventie en rusten leerlingen uit met essentiële vaardigheden om emoties te herkennen, te reguleren en gezonde grenzen te stellen. We stimuleren actief het eigenaarschap bij leerlingen, ter voorbereiding op hun rol in de maatschappij.
Welke registratiemethoden gebruikt De Wissel om sociale vooruitgang te monitoren?
Basisschool De Wissel monitort de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van de volgende erkende registratiemethoden:
- Kijk! observatiesysteem
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Wissel?
Op Basisschool De Wissel zetten we de volgende effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- Taakspel voor groepsvorming en samenwerking
- Covey's 'The Leader in Me' voor leiderschapskwaliteiten
- 'Rots en Water' training voor zelfbeheersing en assertiviteit
Inspectierapport Basisschool De Wissel: Kwaliteit en Ontwikkeling
De meest recente onderwijsinspectie bij Basisschool De Wissel vond plaats van 16 tot en met 19 januari 2017. Wij zijn verheugd dat de inspectie onze kwaliteitszorg als goed functionerend heeft beoordeeld, wat aantoont dat we een realistische kijk hebben op de kwaliteit van ons onderwijs. De overeenkomst tussen onze eigen beoordeling en die van de inspectie bevestigt dit. De aanbevelingen van de inspectie worden zorgvuldig geïntegreerd in ons Schoolontwikkelingsplan 2015-2019. Een prioriteit is het uitvoeren van de herstelopdracht en het implementeren van een instrument voor de jaarlijkse monitoring van de sociale veiligheid van onze leerlingen. Dit schooljaar zetten we in op de verdere professionalisering van onze leerkrachten, met name op het gebied van diagnostische gesprekken en het analyseren van de hulpvraag van leerlingen. Binnen onze teamgedachte 'Samen werken, samen denken en samen leren' werken we aan het versterken van onze professionele cultuur. Dit omvat ook aandacht voor effectieve feedback en het creëren van meer ruimte voor de autonomie van leerkrachten. De resultaten op het gebied van technisch en begrijpend lezen blijven een belangrijk aandachtspunt, met gerichte professionalisering en kennisdeling om duurzame verbeteringen te waarborgen. De inspectie benadrukt het belang van realistische oefensituaties, zoals een leerlingenraad, als vorm van actief burgerschap. We onderzoeken diverse werkvormen om dit te integreren in ons curriculum. Onderwerpen zoals het beheersen van leerlijnen, werken met portfolio's, de integratie van creatieve vakken en het stellen van open vragen zijn reeds opgenomen in ons Schoolontwikkelingsplan en worden actief uitgewerkt.