Basisschool Dalton Kindcentrum 't Kompas in Gasselternijveen

Het team van Dalton Kindcentrum 't Kompas in Gasselternijveen

Current section: team
Ceresstraat 6
9514 Gasselternijveen

Zie hier hoe het team van Dalton Kindcentrum 't Kompas is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Dalton Kindcentrum 't Kompas. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Dalton Kindcentrum 't Kompas bij jullie?

Ontdek hoe goed Dalton Kindcentrum 't Kompas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Dalton Kindcentrum 't Kompas gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van leerkrachten bij Dalton Kindcentrum 't Kompas: Onze aanpak

Bij Dalton Kindcentrum 't Kompas zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Onze prioriteit is het waarborgen van een stabiele leeromgeving voor alle kinderen. In geval van ziekte van een leerkracht, zetten we ons direct in om een gekwalificeerde invalkracht te vinden. We hebben een netwerk van beschikbare professionals om de onderwijscontinuïteit te garanderen. Indien er onverhoopt geen geschikte vervanger beschikbaar is, zal de directie proactief zoeken naar alternatieve oplossingen om de impact op de lessen te minimaliseren. De communicatie met ouders hierover is essentieel en wordt tijdig verzorgd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Optimale Ondersteuning op Basisschool 't Kompas

8

Taalontwikkeling en Rekenen: Versterk de basis met onze experts

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor gerichte hulp
Rekenspecialist voor rekenkundige uitdagingen
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling
Taalspecialist voor taalvaardigheid
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling
Daltoncoördinator en Cultuurcoördinator voor brede ontwikkeling
Beeldcoaching voor professionele groei van leraren
OICT-er voor digitale geletterdheid

Toelichting van de school:

Onze OICT-er, een leerkracht met een speciale taak, is samen met het schoolteam en de directie verantwoordelijk voor het effectief integreren van ICT in ons onderwijs. Het ICT-plan beschrijft nauwkeurig hoe wij technologie inzetten voor leerzaam en toekomstgericht onderwijs. De Onderwijsassistent en Leerkrachtondersteuner bieden essentiële extra ondersteuning in alle groepen. De kwaliteitscoördinator identificeert, samen met de groepsleerkrachten, leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften aan het begin van het schooljaar. Deze leerlingen ontvangen gerichte begeleiding, en de voortgang wordt continu geëvalueerd. De Daltoncoördinator is de drijvende kracht achter ons daltononderwijs. Hij of zij ontwikkelt en implementeert het daltonbeleid, deelt nieuwe inzichten met collega's en stimuleert professionele ontwikkeling door middel van relevante scholing. De Cultuurcoördinator zorgt voor een rijk en gevarieerd aanbod aan culturele activiteiten. Door actief contact te onderhouden met diverse culturele aanbieders, verrijken we het leerervaring van onze leerlingen. Beeldcoaching is een krachtig instrument voor lerarenprofessionalisering. Op 't Kompas zetten we beeldcoaching in om leerkrachten te helpen hun didactische vaardigheden te verbeteren door zelfreflectie op klassituaties. Dit leidt tot een betere afstemming op de individuele leerbehoeften van de leerlingen. Onze Rekencoördinator en Taalspecialist bewaken de kwaliteit en continuïteit van het reken- en taalonderwijs. Zij werken nauw samen met de directie en het team om ervoor te zorgen dat onze methodes optimaal worden ingezet en de leerresultaten worden geëvalueerd.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een veilige basis voor groei

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor brede ondersteuning
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor extra uitdaging

Toelichting van de school:

De Kwaliteitscoördinator monitort de algemene ontwikkeling van onze leerlingen en coördineert de extra ondersteuning binnen de school. Dit omvat ook het onderhouden van waardevolle contacten met externe zorginstanties en andere onderwijsinstellingen. Onze Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid richt zich op het bieden van uitdagende leermogelijkheden aan getalenteerde leerlingen. Kinderen die extra verdieping zoeken naast hun individuele leerprogramma, kunnen deelnemen aan onze plusklas. Hier werken leerlingen van verschillende scholen samen aan projecten, begeleid door gespecialiseerde leerkrachten. De plusklas, die op woensdag plaatsvindt in Borger, biedt een stimulerende omgeving voor onderzoekend leren. Leerlingen van 't Kompas werken hier samen met leeftijdsgenoten van scholen uit Borger, Valthermond en Tweede Exloërmond aan uitdagende projecten.

0

Gedrag en Werkhouding: Positieve ontwikkeling stimuleren

Beschikbare specialisten:

1

Motorische Vaardigheden: Beweging en ontwikkeling hand in hand

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut voor fysieke ondersteuning

Toelichting van de school:

Onze externe Kinderfysiotherapeut is beschikbaar voor gespecialiseerde begeleiding. Deze ondersteuning kan plaatsvinden tijdens gymlessen of op andere momenten gedurende de schooldag, om de motorische ontwikkeling van onze leerlingen optimaal te stimuleren.

0

Persoonlijke Verzorging en Medische Zorg: Aandacht voor elke leerling

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Leerlingondersteuning op Dalton Kindcentrum 't Kompas

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Gids voor Succes

Ontdek hoe Dalton Kindcentrum 't Kompas zich inzet voor de individuele ontwikkeling van elke leerling. Ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel, beschikbaar op school en online, schetst de aanpak voor uiteenlopende ondersteuningsbehoeften. Wij bieden als toegewijd team basisondersteuning aan alle kinderen. Echter, sommige leerlingen hebben extra begeleiding nodig vanwege gedragsuitdagingen of leerproblemen die hun ontwikkeling belemmeren. Onze kernvraag is: Wat heeft deze specifieke leerling nodig om onderwijsdoelen te bereiken, ondanks eventuele hindernissen? We onderzoeken welke aanpassingen en extra hulp ingeschakeld kunnen worden, verkennen onze mogelijkheden en beperkingen, en definiëren de rollen van kwaliteitsfunctionarissen, leerkrachten en directie. Ook de communicatie met ouders is hierin zorgvuldig beschreven. In ons dagelijks contact volgen we de voortgang van elk kind nauwgezet. Wanneer extra ondersteuning wenselijk is, passen we ons aanbod aan de individuele verschillen aan, met focus op de sterke punten van het kind. Leerkrachten differentiëren in instructie en bieden verrijkend materiaal voor snelle leerlingen. Als de inspanningen van de leerkracht onvoldoende resultaat opleveren, wordt de intern begeleider (IB'er) ingeschakeld voor een gezamenlijke analyse en het verkennen van aanvullende mogelijkheden. Ons ondersteuningsprofiel, dat u ook op onze website kunt raadplegen, beschrijft gedetailleerd ons aanbod en de gestelde grenzen. CKC Drenthe: Samen Sterk in Basisondersteuning. Wij hebben de zorgplicht om ieder kind passend onderwijs te bieden. Indien nodig, kan de leerkracht en/of het kind aanvullende ondersteuning ontvangen van het ondersteuningsteam van CKC Drenthe. Dit team bestaat uit experts op het gebied van gedrag, onderzoek, ontwikkelingspsychologie en lichamelijke beperkingen. Elke deskundige is toegewezen aan een aantal kindcentra en onderhoudt regelmatig contact met onze meerschoolse intern begeleider. Gezamenlijk kunnen, in overleg met ouders, observaties en onderzoeken worden uitgevoerd om de ondersteuningsbehoefte van het kind beter te begrijpen en de begeleiding door de leerkracht te optimaliseren. Daarnaast kunnen we hulp inschakelen van ketenpartners zoals maatschappelijk werk en jeugdgezondheidszorg. Wanneer onze basisondersteuning niet meer volstaat, verkennen we samen met ouders opties voor extra ondersteuning binnen het speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO). Ons kindcentrum is aangesloten bij Samenwerkingsverband (SWV) 22.01, dat alle basisscholen in Aa en Hunze, Assen, Midden Drenthe en Tynaarlo omvat. Dit samenwerkingsverband deelt expertise en zorgt voor adequate ondersteuning aan elk kind. Scholen voor SBO en SO zijn ook aangesloten bij dit SWV. Voor plaatsing in SBO of SO is een toelaatbaarheidsverklaring vereist, die we samen met ouders aanvragen bij de Commissie van Toelaatbaarheid binnen het samenwerkingsverband. Meer informatie vindt u op www.passendonderwijs-po-22-01.nl.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Schoolplan en Kwaliteitszorg: Ons Kompas voor Excellent Onderwijs

Wat zijn de kerndoelen uit ons schoolplan?

Bij Dalton Kindcentrum 't Kompas streven we naar excellent onderwijs met een focus op Expliciete Directe Instructie (EDI) en gepersonaliseerd leren. Onze leerkrachten passen het EDI-model toe in alle kernvakken, met speciale aandacht voor differentiatie. Dit stelt ons in staat om de leeropbrengsten te verhogen en individuele leerbehoeften te signaleren. Leerlingen ontvangen verlengde instructie waar nodig of werken zelfstandig aan uitdagende taken die aansluiten bij hun niveau, wat zorgt voor diepgang in het leerproces. Voor taalonderwijs implementeren we elementen uit SPE-LEZEN, met trainingen en intervisie om de effectiviteit te maximaliseren. Bezoeken aan andere scholen verrijken onze aanpak. We werken aan een helder burgerschapsplan en bevorderen sociale veiligheid door middel van KWINK-lessen en een toegewijde werkgroep. Daarnaast zetten we in op verbeterde resultaten voor begrijpend lezen, met structurele aandacht voor SPE-leren en extra instructietijd. We maken taalonderwijs betekenisvoller door thematische collecties aan te schaffen in samenwerking met de bibliotheek. Intern werken we aan een professionele cultuur waarin feedback, collegiale consultatie en gezamenlijke verantwoordelijkheid centraal staan. Dit draagt bij aan de schoolse doelen en het welbevinden van zowel medewerkers als leerlingen.

Hoe realiseert 't Kompas haar onderwijsdoelen?

Dalton Kindcentrum 't Kompas streeft naar optimale ontwikkeling voor elke leerling, met een focus op effectieve kennisoverdracht en brede wereldoriëntatie. We leggen verbanden tussen leergebieden en creëren samenhang in ons curriculum. Onze leerkrachten blijven zich ontwikkelen en maken weloverwogen keuzes voor hun onderwijspraktijk, ondersteund door een omgeving van rust, regelmaat en structuur. Expliciete Directe Instructie (EDI) en gevarieerde oefenmomenten zijn hierin essentieel. Met ambitiekaarten voor alle vakken verdiepen we de kennis van leerlijnen en referentieniveaus. Deze worden gedetailleerd beschreven in kwaliteitskaarten. We koesteren ons veilige pedagogische klimaat en richten ons op speerpunten zoals de nieuwe taalmethode STAAL, de doorgaande lijn van het Daltononderwijs, SPE-leren, oudercommunicatie en EDI. Ons schoolplan (kindcentrumplan) is een cyclisch en systematisch document dat onze ambities voor de komende vier jaar vastlegt. Regelmatige evaluaties, analyse van interne en externe data, en bijgestuurd beleid zorgen voor continue verbetering. Scholing van het team is hierbij een belangrijk instrument.

Downloaden

Ontdek het Jonge Kind Programma op Dalton Kindcentrum 't Kompas

Toelichting van de school

Dalton Kindcentrum 't Kompas in Gasselternijveen biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen om te groeien en te leren. Ons onderwijs is gericht op de ontwikkeling van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking en reflectie, kernwaarden van de Daltonpedagogiek. Wij geloven in een aanpak waarbij kinderen ontdekken wat ze kunnen en hoe ze dit verder kunnen ontwikkelen. Ons team van toegewijde leerkrachten creëert een veilige en inspirerende leeromgeving, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een succesvolle schoolloopbaan.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod heeft Dalton Kindcentrum 't Kompas voor jonge kinderen?

Dalton Kindcentrum 't Kompas biedt een rijk en afwisselend programma voor jonge kinderen, volledig geïntegreerd binnen onze Daltonpedagogiek. We focussen op de brede ontwikkeling van uw kind, met aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele vaardigheden. Onze aanpak stimuleert nieuwsgierigheid, creativiteit en zelfontdekkend leren. Door middel van gerichte activiteiten en spelontwikkeling bereiden we jonge kinderen voor op een succesvolle start in het basisonderwijs, waarbij we de unieke talenten van elk kind koesteren en verder ontwikkelen.

Met welke partners werkt Dalton Kindcentrum 't Kompas samen voor het jonge kind programma?

Dalton Kindcentrum 't Kompas werkt nauw samen met SKID kinderopvang om een doorlopende leerlijn te garanderen voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de kinderopvang naar de basisschool. Door deze bundeling van krachten met SKID kinderopvang, kunnen we een consistente en hoogwaardige educatieve ervaring bieden, die aansluit bij de ontwikkelingsfase van elk kind. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen.

Dalton Kindcentrum 't Kompas werkt nauw samen met SKID kinderopvang om een doorlopende leerlijn te garanderen voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de kinderopvang naar de basisschool. Door deze bundeling van krachten met SKID kinderopvang, kunnen we een consistente en hoogwaardige educatieve ervaring bieden, die aansluit bij de ontwikkelingsfase van elk kind. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen.

SKID kinderopvang