Basisschool De Kabas in Franeker

Het team van Basisschool De Kabas in Franeker

Current section: team
Tuinen 28
8801 Franeker

Zie hier hoe het team van Basisschool De Kabas is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Kabas. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Kabas bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Kabas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Kabas zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Kabas. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (46.2%)
45-55 jaar (7.7%)
55-65 jaar (23.1%)
&ge;65 jaar (7.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Kabas werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (92.3%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Kabas gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Zorgeloos Leren bij De Kabas

Op Basisschool De Kabas streven we ernaar dat uw kind altijd kan rekenen op deskundige begeleiding. Soms kan een leerkracht door ziekte of verlof tijdelijk afwezig zijn. In dergelijke gevallen zetten we eerst intern flexibele leerkrachten in om de continuïteit van de lessen te waarborgen. Wanneer interne vervanging niet mogelijk is, doen we een beroep op gespecialiseerde externe partners. Basisschool De Kabas werkt nauw samen met SLIM personeelsbemiddeling om gekwalificeerde invalleerkrachten te vinden. SLIM zorgt voor een efficiënte match tussen de vraag naar en het aanbod van onderwijspersoneel. Daarnaast beschikt onze bestuursstichting, BMS, over een eigen team van flexibele leerkrachten, het Supportteam. Ook voor deze medewerkers verloopt de aanvraag en plaatsing via de noordelijke invalpool SLIM. Dit zorgt voor een gestroomlijnd proces en snelle inzet. Ondanks deze inspanningen kan het lerarentekort soms leiden tot uitdagingen. In uitzonderlijke situaties kan het voorkomen dat groepen tijdelijk worden samengevoegd. We doen er echter alles aan om te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten. De Kabas zet zich volledig in voor een stabiele leeromgeving, ook bij onverwachte afwezigheid van personeel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Kabas werken we in 2025-2026 met 10 lesgroepen. Wij bieden kleuteronderwijs in drie groepen 1-2 en kennen verder: groep 3a en 3b, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7 en een groep 8. We werken op twee locaties. Op locatie Tuinen bevinden zich de peutergroepen, de vso/ bso en de groepen 1 t/m 5. Op locatie Rients Koopmanstraat zijn de babyopvang, peutergroepen, vso/bso en de groepen 6 t/m 8. Voor de kinderopvang werken wij samen met Stichting Kinderopvang Friesland (SKF). De SKF biedt een breed aanbod van naschoolse activiteiten waar kinderen, die gebruik maken van de BSO, veelal gratis of tegen een geringe vergoeding gebruik van kunnen maken. Ook als uw kind geen gebruik maakt van de BSO kan het tegen een vergoeding deelnemen. We zijn in ontwikkeling naar een IKC in een nieuw te bouwen gebouw, waarin we werken vanuit een gezamenlijke visie op onderwijs en zorg.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Extra Ondersteuning

3

Taal en Rekenen: Succes met Dyslexie en Dyscalculie

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Basisschool De Kabas biedt proactieve ondersteuning bij lees- en spellingproblemen, signalen van dyslexie. Onze gespecialiseerde leerkrachten en dyslexiespecialist adviseren en begeleiden leerlingen effectief. We werken met verschillende ondersteuningsniveaus (1, 2, 3) en verwijzen bij ernstige dyslexie naar externe expertise. Samen met ouders streven we naar optimale resultaten en zelfredzaamheid van leerlingen met dyslexie. Voor reken- en wiskundeproblemen, mogelijk wijzend op dyscalculie, signaleren onze leerkrachten vroegtijdig. In schooljaar 2025-2026 verbeteren we onze aanpak onder leiding van de rekencoördinator. We maken gebruik van externe orthopedagogen voor advies en diagnose. Ons doel is een solide basis in rekenen en wiskunde voor elke leerling.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De Kabas bevordert een veilig pedagogisch klimaat voor alle leerlingen, met extra aandacht voor ontwikkelingsbehoeften. Via de Kanjertraining versterken we de sociaal-emotionele vaardigheden van onze leerlingen. Onze gedragsspecialist ondersteunt leerkrachten bij gedrags- en leeruitdagingen. We werken nauw samen met schoolmaatschappelijk werk en externe psychologen voor optimale begeleiding. Het sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem KanVas helpt ons de ontwikkeling te monitoren. Indien nodig schakelen we jeugdhulpverlening en de jeugdgezondheidsdienst in. Ons team is toegewijd aan de positieve ontwikkeling van elk kind.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Onze coördinator passend onderwijs en leerkrachten monitoren gedrag, werkhouding en taakaanpak nauwgezet. Bij signalen van handelingsverlegenheid wordt proactief een orthopedagoog van Orthopedagogenpraktijk Friesland ingeschakeld. Dit gebeurt altijd in afstemming met ouders en met als doel vroegtijdige ondersteuning te bieden. Wij streven naar een positieve en productieve leeromgeving voor iedere leerling.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezonde Groei

Beschikbare specialisten:

Vakdocenten Gym
Logopedist

Toelichting van de school:

Basisschool De Kabas investeert in de motorische ontwikkeling van leerlingen. Leerlingen in groep 3 ondergaan een motorische screening door gespecialiseerde vakdocenten gym. In september 2025 vindt een logopedische screening plaats voor alle 5-jarigen, gefinancierd door de gemeente Waadhoeke. Ouderlijke toestemming is essentieel voor deze screenings.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wij bieden ondersteuning bij fysieke ontwikkeling, zelfredzaamheid en belastbaarheid, in samenwerking met gemeenten en zorginstanties. Voor chronisch zieke of opgenomen leerlingen werken we met OZL-consulenten en het netwerk Ziezon. Ons protocol medisch handelen en medicijnverstrekking waarborgt veilige procedures. Met toestemming van ouders verzorgen wij orale medicatie en glucosecontrole. Diabetesmedicatie wordt niet door schoolpersoneel toegediend. We zorgen voor een optimale leerlijn, ook bij langdurige ziekte, met behulp van digitale communicatiemiddelen zoals Klasgenoot/KlasseContact.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning op Basisschool De Kabas

Onze Visie op Passend Onderwijs en Leerlingbegeleiding

Basisschool De Kabas, onderdeel van de Bisschop Möllerstichting (BMS), zet sinds 2018 vol in op passend onderwijs met de inzet van een Coördinator Passend Onderwijs (cpo). Deze cpo is cruciaal voor het waarborgen en ontwikkelen van de onderwijskwaliteit en implementeert het Handelingsgericht Werken (HGW) model in al onze scholen. Dit model garandeert een continue kwaliteitsverbetering door middel van groepsbesprekingen, het opstellen van zorgplannen en gerichte coaching. Marion Tiel Groenestege, onze toegewijde cpo, staat klaar om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben te begeleiden. Wij geloven dat elk kind zich prettig moet voelen en optimaal moet kunnen profiteren van het onderwijs. Daarom bieden we een scala aan voorzieningen en maatregelen om leerlingen te helpen, waarbij een open communicatie met ouders en leerkrachten centraal staat. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP), dat u kunt vinden op de website van De Kabas, beschrijft gedetailleerd voor welke specifieke ontwikkelingsuitdagingen wij extra ondersteuning kunnen bieden. Wanneer een leerling extra begeleiding nodig heeft, bespreken we dit altijd in samenspraak met de ouders, leerkrachten en de cpo. Dit kan zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel vlak. Indien nodig, schakelen we de expertise in van het gebiedsteam of externe specialisten. Dit kan leiden tot aangepaste lesmethoden, extra onderzoeken, aanpassingen in leermateriaal of doorverwijzingen naar gespecialiseerde instanties. Ons SOP definieert duidelijk de grenzen van onze expertise, met als doel passend onderwijs te garanderen, hetzij binnen onze eigen school, hetzij binnen ons netwerk. Als we constateren dat we binnen De Kabas geen op maat gesneden onderwijs kunnen bieden, kijken we naar mogelijkheden op andere reguliere basisscholen of binnen het speciaal basisonderwijs. We vinden dat elk kind dat onze school bezoekt recht heeft op uitstekende begeleiding. Helaas zijn er situaties waarin wij – wegens de complexiteit van de problematiek – deze zorg niet volledig kunnen bieden. Onze ondersteuningsgrenzen liggen bij: * Intensieve 1-op-1 begeleiding. * Complexe, meervoudige gedragsproblematiek. * Situaties waarin de veiligheid of het welzijn van leerlingen, de groep of leerkrachten in het geding komt. * Wanneer er onoverkomelijke meningsverschillen tussen ouders en school de samenwerking bemoeilijken. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: Lezen en Begrijpend Lezen: De Kabas volgt de nieuwste wetenschappelijke inzichten in effectief leesonderwijs, met begeleiding van Ellen Julius, onze taal- en leesspecialist vanuit de 'Rijke Taal'-visie. Rekenen: We streven ernaar om rekenproblemen en dyscalculie beter te kunnen aanpakken door het nauwgezet volgen van het ERWD-protocol. Tevens verbeteren we de begeleiding van hoogbegaafde rekenaars binnen de klas. Hoorrecht voor Leerlingen: Wat is Hoorrecht? Hoorrecht geeft leerlingen de mogelijkheid om hun mening te uiten over beslissingen die hen aangaan. Vanaf 1 januari 2025 wordt het verplicht om leerlingen actief te betrekken bij het opstellen van hun ontwikkelingsperspectief (OPP), een plan dat wordt gemaakt voor extra ondersteuning. Voor wie? Dit geldt voor alle leerlingen die extra hulp nodig hebben om succesvol naar school te kunnen gaan. De cpo's binnen de BMS worden getraind in effectieve methoden om dit hoorrecht vorm te geven. Hoe werkt het? Leerlingen krijgen zo de kans om mee te praten over het OPP, feedback te geven op de voortgang en mee te beslissen over de vervolgstappen. Hun input is essentieel om aan te geven wat zij nodig hebben en wat voor hen prettig is. De mening van de leerling telt mee bij het opstellen en evalueren van het plan, en bij alle vervolgbeslissingen. Hoorrecht is een fundamenteel recht, verankerd in het VN-Kinderrechtenverdrag.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan op Basisschool De Kabas

Wat zijn de ambitieuze doelen van Basisschool De Kabas voor de komende jaren?

Het schoolplan van Basisschool De Kabas, dat de periode 2023-2027 bestrijkt, bevat een gedetailleerd doelenoverzicht als bijlage. Dit plan is de leidraad voor onze educatieve missie en visie, met concrete doelstellingen voor elke onderwijssector. Ontdek hoe wij de toekomst van het onderwijs vormgeven.

Hoe waarborgt Basisschool De Kabas de hoogste onderwijskwaliteit en bereikt zij haar gestelde doelen?

Bij Basisschool De Kabas staat kwaliteitsborging centraal. Onze coördinatoren, inclusief die voor passend onderwijs, en de schoolleiding voeren regelmatig groepsbezoeken uit en faciliteren reflectiegesprekken met ons toegewijde team. Dit alles draagt bij aan een continue verbetercyclus van ons onderwijs. Elke twee jaar voeren we een grondige zelfevaluatie uit. Ons schoolbeleid, de BMS, hanteert een robuust systeem van interne audits. Hierbij wordt de kwaliteit van onze school continu getoetst aan de strenge normen en criteria van de Onderwijsinspectie. Om de tevredenheid van onze schoolgemeenschap te meten, organiseren we elke twee jaar een uitgebreid tevredenheidsonderzoek onder ouders, leerlingen van groep 6 tot en met 8, en onze leerkrachten. Onze medewerkers blijven zich jaarlijks bijscholen in de nieuwste onderwijsmethoden en actuele thema's die aansluiten bij de visie van De Kabas. Veiligheid en integriteit zijn vanzelfsprekend; alle medewerkers leveren een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) bij indiensttreding. De kinderopvang binnen onze school wordt jaarlijks gecontroleerd door de GGD. Zij toetsen of wij voldoen aan de landelijke kwaliteitseisen. Inspecteurs kunnen onaangekondigd langskomen om locaties te beoordelen op pedagogische aanpak, de ratio tussen beroepskrachten en kinderen, groepsgroottes, de beroepskwalificaties van ons personeel, en de geldigheid van Verklaringen Omtrent Gedrag (VOG's). Jaarlijkse Doelstellingen voor Groei: De onder-, midden- en bovenbouw vertalen de ambitieuze ontwikkeldoelen uit het jaarplan van De Kabas naar concrete, haalbare doelen voor hun specifieke bouwen. Deze doelen worden verdeeld over drie periodes en zichtbaar gemaakt op onze verbeterborden. Tijdens elke bordsessie worden deze doelen systematisch besproken en geëvalueerd. Aan het einde van elke periode koppelen de bouwcoördinatoren de voortgang en resultaten terug aan de Coördinerend Pedagogisch Ondersteuner (CPO) en de directeur, wat essentieel is voor de continue verbetering van ons onderwijs.

Ontwikkeling voor het Jonge Kind: Spelend Leren bij Basisschool De Kabas

Toelichting van de school

Basisschool De Kabas streeft ernaar een Integraal Kindcentrum (IKC) te worden voor kinderen van 0 tot 13 jaar, in nauwe samenwerking met Stichting Kinderopvang Friesland. Momenteel (2024) onderzoekt de gemeente Waadhoeke een optimale locatie voor nieuwbouw in Franeker, wat de basis zal leggen voor een toekomstbestendig IKC. Onze visie op het jonge kind is gebaseerd op spelend leren, zowel binnen als buiten de klaslokalen. Wij geloven dat spel essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Door actief te ervaren en te ontdekken, ontwikkelen zij belangrijke vaardigheden, vergroten ze hun kennis van de wereld en verrijken ze hun handelingsmogelijkheden. De overgang van groep 2 naar groep 3 wordt bij De Kabas soepel gefaciliteerd. In groep 3 maken kinderen de stap naar meer formeel leren, waarbij we dit combineren met betekenisvolle, spel-georiënteerde activiteiten. Vanaf vier jaar heeft elk kind recht op onderwijs en vanaf vijf jaar geldt de leerplicht. Uw kind start op De Kabas in een van onze drie gecombineerde kleuterklassen (groepen 1-2). Deze combinatie van leeftijden bevordert de persoonlijke en sociaal-emotionele ontwikkeling. Kinderen leren van elkaar, bieden hulp en ontvangen hulp, wat leidt tot meer oog voor de medemens. Welbevinden en betrokkenheid staan centraal; een veilige omgeving waarin elk kind zich gezien voelt, stimuleert optimale groei. De kleuterperiode, die doorgaans twee schooljaren beslaat, legt een cruciale basis voor lezen, rekenen en schrijven. Wij zien de kleuterjaren als een periode waarin kinderen, op hun eigen tempo, een sterke fundering leggen voor hun verdere schoolcarrière. Specifiek voor herfstkinderen (geboren in oktober, november, december) geldt dat de leerkrachten, in plaats van een vaste datum, de individuele ontwikkeling van het kind volgen. Vooral de sociale en persoonlijke vooruitgang zijn hierbij leidend bij de beslissing voor doorstroming naar groep 3. Kinderen geboren na 1 januari blijven doorgaans langer in de kleuterfase om deze belangrijke basis optimaal te ontwikkelen. De ontwikkeling van jonge kinderen wordt nauwkeurig geobserveerd met behulp van 'Het digitaal keuzebord'. Dit registratiesysteem volgt diverse ontwikkelingsgebieden, zoals motoriek, taal, rekenen, spel en sociaal-emotionele vaardigheden. De ontwikkeling van kleuters kan grillig verlopen, met soms aanzienlijke sprongen in korte periodes. Onze thematische aanpak zorgt voor een rijke en stimulerende leeromgeving. Door activiteiten te koppelen aan betekenisvolle thema's die alle vormingsgebieden integreren, sluiten we aan bij de onderwijsbehoeften en talenten van elk kind. Deze thema's, die van vakantie tot vakantie lopen, zijn zichtbaar in alle kleuterruimtes en versterken de woordenschat, taalontwikkeling en alle andere essentiële ontwikkelingsgebieden.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Kabas voor jonge kinderen?

Basisschool De Kabas biedt specifieke programma's en ondersteuning gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen, waaronder integratie met kinderopvang en VVE-programma's.

Basisschool De Kabas biedt specifieke programma's en ondersteuning gericht op de vroege ontwikkeling van kinderen, waaronder integratie met kinderopvang en VVE-programma's.

Kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Kabas samen voor het jonge kind programma?

De school werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Friesland om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor de jongste kinderen.

De school werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Friesland om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor de jongste kinderen.