Basisschool De Kabas in Franeker

De resultaten van Basisschool De Kabas in Franeker

Current section: resultaten
Tuinen 28
8801 Franeker

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Kabas, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Kabas bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Kabas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Kabas

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. Volgens de onderwijsinspectie moet minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool De Kabas. Op Basisschool De Kabas zien we dat 96.1% van de leerlingen het fundamentele niveau haalt, wat uitstekend presteert ten opzichte van de landelijke norm.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op De Kabas

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het fundamentele niveau, met als doel een hogere beheersing van taal en rekenen te bereiken. Het is een ambitie die we koesteren voor al onze leerlingen in groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze waarde geeft aan welk percentage van de leerlingen het streefniveau zou moeten behalen. Basisschool De Kabas streeft naar optimale ontwikkeling en ziet dat 61.0% van de leerlingen het streefniveau behaalt, wat de inzet van ons team en de leerlingen weerspiegelt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Kabas?

Bij Basisschool De Kabas in Franeker hechten we veel waarde aan een zorgvuldig en weloverwogen schooladvies voor onze leerlingen in groep 8. De doorstroomtoets, essentieel voor de overgang naar het voortgezet onderwijs, vindt plaats in februari. Ons advies is gebaseerd op de meerjarige ontwikkeling van elke leerling, geobserveerd vanaf groep 6 in ons leerlingvolgsysteem. We analyseren de vooruitgang in begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling, waarbij de focus ligt op de lees- en rekenvaardigheden. Gedurende groep 7 ontvangen leerlingen en hun ouders een voorlopig advies. Dit advies wordt aan het begin van groep 8 opnieuw besproken, met concrete handvatten voor zowel de leerling als de ouders om het beste uit het schooljaar te halen. Een tussentijdse toetsing in november door Cito Leerling in Beeld biedt aanvullende inzichten. In januari ontvangen de leerlingen hun definitieve schooladvies, gevolgd door de doorstroomtoets in februari. Indien de resultaten van de doorstroomtoets gunstiger uitvallen, kan het advies in overleg met ouders en leerling worden aangepast. De school is dan verplicht dit gesprek aan te gaan om de beste vervolgstappen te garanderen. De uiteindelijke plaatsing in het voortgezet onderwijs wordt bepaald door de toelatingscommissie, na consultatie met Basisschool De Kabas. Per onderwijsniveau hanteren we vier profielen: Basisprofiel (vereiste niveau), Plusprofiel (uitblinkers), Bespreekprofiel (onderbouwing vereist) en Disharmonisch profiel (onderbouwing bij leerstoornissen of sociaal-emotionele factoren).

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschapsvorming op Basisschool De Kabas

Bij Basisschool De Kabas staat het welbevinden van elk kind centraal. Dit creëren we door aan te sluiten bij de behoeften van de kinderen, zodat ze zich competent, betrokken en verbonden voelen met elkaar, de school en de wereld om hen heen. We streven naar een warme en veilige leeromgeving waar iedereen zich welkom voelt, zowel kinderen als ouders en medewerkers. Dit verwachten we ook van onze leerlingen, die we aanmoedigen tot vriendelijk en sociaal gedrag, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Onze school is een afspiegeling van de diverse maatschappij, met kinderen uit verschillende sociaaleconomische achtergronden. Dit betekent dat we een brede aanpak hanteren om alle kinderen sociale vaardigheden bij te brengen. We leren hen hoe ze zelfstandig problemen kunnen oplossen, respectvol met anderen omgaan en inzicht krijgen in hun eigen gedrag en dat van klasgenoten. Dit is essentieel om zich geaccepteerd te voelen en succesvol te zijn in de maatschappij. Om deze sociale competenties te bevorderen, maken we gebruik van de Kanjertraining. Deze methode, die door de hele school wordt toegepast met een gedeelde 'Kanjertaal', helpt kinderen zich bewust te worden van hun gedrag en dit positief te sturen. De effectiviteit van de Kanjertraining wordt bevestigd door de stabiel positieve resultaten die we meten via de KanVas vragenlijst, ingevuld door zowel leerkrachten als leerlingen uit groep 5 tot en met 8. Nieuwe leerlingen, ouders en personeel worden actief geïntroduceerd aan de Kanjermethode. Tijdens kennismakingsgesprekken en via informatiemateriaal leggen we de principes en regels uit, zodat iedereen snel de voordelen van Kanjer begrijpt. Nieuwe medewerkers volgen de opleiding tot Kanjertrainer in hun eerste werkjaar. Burgerschapsvorming is een integraal onderdeel van onze visie. We leren kinderen sociale gedragscodes middels de Kanjertraining, stimuleren participatie via de Kinderraad en vergroten hun kennis over democratie en maatschappij binnen wereldoriëntatie. Voor het schooljaar 2025-2026 werken we aan een gestructureerd overzicht van onze burgerschapsdoelen per groep.

Welbevinden en betrokkenheid van leerlingen

Verbondenheid in de schoolgemeenschap

Competentieontwikkeling

Hoe bevordert Basisschool De Kabas de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Kabas zet de Kanjertraining in als kernmethode voor sociale en emotionele ontwikkeling. Deze training helpt kinderen bewust te worden van hun gedrag en verantwoordelijkheid te nemen. De methode richt zich op positieve intenties en stimuleert de eigenheid van elk kind door middel van vier herkenbare 'Kanjerpetten'. Kinderen leren hun eigen gedrag en dat van anderen te herkennen en positief te beïnvloeden. De Kanjerregels – 'We vertrouwen elkaar', 'We helpen elkaar', 'Niemand speelt de baas', 'Niemand lacht uit', 'Niemand blijft zielig' – vormen de basis van ons schoolklimaat. Daarnaast integreren we burgerschapsvorming via de methode Faqta, binnen het domein 'Oriëntatie op jezelf en de wereld'. Dit omvat het aanleren van respect voor waarden en normen, kennis van staatsinrichting en het ontwikkelen van vaardigheden om respectvol om te gaan met diversiteit. Kinderen leren debatteren en afspraken te maken, wat bijdraagt aan hun sociale en maatschappelijke competenties.

Welke tools gebruikt De Kabas om de sociale vooruitgang van leerlingen te meten?

Basisschool De Kabas monitort de sociale opbrengsten systematisch met behulp van de Kanvas vragenlijst. Deze vragenlijst wordt tweemaal per jaar ingevuld door zowel de leerkrachten als de leerlingen in de groepen 5 tot en met 8. De resultaten van deze metingen laten zien dat de sociale opbrengsten op De Kabas consistent positief en stabiel zijn, wat de effectiviteit van onze aanpak onderstreept.

  • Kanvas

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Kabas?

Op Basisschool De Kabas wordt de Kanjertraining ingezet als de primaire methode voor sociaal-emotioneel leren. Deze training is een essentieel onderdeel van ons pedagogisch beleid en wordt in alle groepen van de school toegepast.

  • Kanjertraining

Inspectierapport Basisschool De Kabas: Inzichten in Onderwijskwaliteit

Basisschool De Kabas in Franeker wordt periodiek beoordeeld door de onderwijsinspectie. Deze inspecties bieden waardevolle inzichten in de onderwijskwaliteit, schoolontwikkeling en het bestuurlijke beleid. De inspectie onderzoekt vier kernvragen: Is er een duidelijk beeld van de onderwijskwaliteit en wordt er actief gestuurd op verbetering? Is er sprake van een professionele cultuur en functioneert het bestuur transparant en integer? Wordt er open gecommuniceerd over de prestaties en ontwikkelingen van het bestuur en de aangesloten scholen? Is het financieel beheer solide en verantwoord? De inspectie heeft in december 2018 een positief oordeel gegeven over de kwaliteit van het Bestuurlijk en Maatschappelijk Samenwerken (BMS). Dit bevestigt de inzet van Basisschool De Kabas voor excellent onderwijs en continue verbetering.