PCBS Koningin Julianaschool in Ermelo

Het team van PCBS Koningin Julianaschool in Ermelo

Current section: team
Spechtstraat 49
3853 Ermelo

Zie hier hoe het team van PCBS Koningin Julianaschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCBS Koningin Julianaschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PCBS Koningin Julianaschool bij jullie?

Ontdek hoe goed PCBS Koningin Julianaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PCBS Koningin Julianaschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCBS Koningin Julianaschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (0%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PCBS Koningin Julianaschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCBS Koningin Julianaschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leraren op PCBS Koningin Julianaschool: Onze Aanpak

Bij PCBS Koningin Julianaschool zorgen we voor een efficiënte regeling van lerarenvervanging. Indien een leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten we direct onze toegewijde invallers uit de vaste invalpool in. Deze pool bestaat uit ervaren krachten die flexibel inzetbaar zijn. Daarnaast kunnen we, indien nodig, een beroep doen op andere collega's binnen onze school die parttime werken. Zo garanderen we de continuïteit van het onderwijs voor uw kind. In uitzonderlijke situaties, zoals tijdens een griepgolf of bij onverwachte afwezigheid, kan het vinden van directe vervanging een uitdaging zijn. In dergelijke zeldzame gevallen bieden wij opvang aan voor leerlingen wiens ouders geen alternatieve opvang kunnen regelen. Uw kind is bij ons altijd welkom en veilig.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op PCBS Koningin Julianaschool

5

Taal en Rekenen: Boost Uw Kind's Academische Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Orthopedagoog voor Ontwikkelingsondersteuning
Rekenspecialist voor Wiskundige Vaardigheden
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Uitdaging
Taalspecialist voor Communicatieve Kracht

Toelichting van de school:

Op PCBS Koningin Julianaschool zetten we vol in op Expliciete Directe Instructie (EDI) voor alle kernvakken. Dit bewezen effectieve lesmodel verhoogt de instructiekwaliteit en zorgt voor succeservaringen en betere leerresultaten bij elke leerling. Met EDI krijgen leerlingen duidelijke instructies en wordt de begripstoetsing continu gewaarborgd. Denkstrategieën, overlegmomenten en willekeurige beurten stimuleren actief leren, waardoor leerlingen zelfverzekerd kunnen zeggen: 'Ik kan het!'. Naast EDI monitoren we de voortgang van elke leerling nauwkeurig via toetsen en observaties. Dit stelt leerkrachten in staat om tijdig extra ondersteuning te bieden, afgestemd op individuele leerbehoeften. Voor leerlingen met dyslexie hanteren we een strikt protocol. Onze expertise, opgebouwd door jarenlange ervaring, gaat verder dan basisondersteuning. We beschikken over gespecialiseerde materialen en bieden passende ondersteuning op niveau 2 (verlengde instructie) en niveau 3 (gerichte extra hulp zoals BOUW en Vloeiend en Vlot). Leerlingen met een dyslexieverklaring ontvangen extra tijd en hulpmiddelen, waaronder Alinea Online. Onze logopediste screent regelmatig leerlingen en verzorgt verwijzingen indien nodig. Dankzij specifieke trainingen en begeleiding van Auris, een expert op het gebied van taalontwikkelingsstoornissen (TOS), hebben we expertise opgebouwd, met name in de onderbouw. Een toegewijde schoolcontactpersoon van Auris ondersteunt ons team en onze leerlingen. Wat betreft dyscalculie volgen we een ERWD-protocol. Hoewel er geen vergoede zorg is, gaan we bij vermoedens direct met u in gesprek. Leerlingen met dyslexie krijgen bij ons extra tijd en toegankelijke hulpmiddelen om hun leerproces te optimaliseren. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen gebruiken we het DHH-protocol. Dit stelt ons in staat om begaafdheid vroegtijdig te signaleren en het onderwijs op maat te maken. Leerlingen kunnen compacten, wat ruimte creëert voor verdieping en verrijking. Een specifieke leerlijn en diverse werkvormen zorgen voor een uitdagend leerproces. Onze plusgroep, begeleid door een specialist, bevordert sociaal-emotioneel welzijn en verbetert werkhouding en studievaardigheden. Bovendien biedt de IQbus een dag per week uitdagend onderwijs aan voor leerlingen uit groep 3-8 uit Ermelo in een peergroup.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Welzijn
Leerkrachten als Rolmodellen

Toelichting van de school:

Op PCBS Koningin Julianaschool is sociaal-emotionele ontwikkeling essentieel. Alle leerkrachten, directie en de intern begeleider zijn getraind in de Kanjertraining, wat zorgt voor een veilige en positieve leeromgeving. Als Kanjerschool bevorderen we onderling vertrouwen en creëren we een rustige klassfeer, wat de basis legt voor effectief leren. We hechten grote waarde aan sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat, waarin burgerschap en sociale vaardigheden centraal staan. Leerlingen leren binnen de Kanjertraining om op een positieve manier om te gaan met sociale uitdagingen. Kernwaarden zoals vertrouwen, respect, sociale redzaamheid en ouderbetrokkenheid vormen de pijlers van onze aanpak. Tweemaal per jaar evalueren we de sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale veiligheid middels vragenlijsten voor zowel leerlingen als leerkrachten. Deze data stellen ons in staat om ons onderwijs continu aan te passen aan de behoeften van de groep en individuele leerlingen.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist met Kanjer-expertise
Intern Begeleider voor Optimale Resultaten
Orthopedagoog voor Gedragsinzichten
Directeur voor Visie en Begeleiding
Leerkrachten voor Dagelijkse Implementatie

Toelichting van de school:

De combinatie van een gecertificeerde intern begeleider die tevens gedragsspecialist is, garandeert dat leerkrachten continu op de hoogte zijn van de nieuwste inzichten en specifieke coaching ontvangen voor gedragsvragen. Daarnaast hebben diverse teamleden aanvullende cursussen gevolgd op het gebied van gedragsproblematiek. Dit brede expertiseveld stelt ons in staat om effectieve strategieën te ontwikkelen en toe te passen voor een positieve werkhouding en succesvolle taakaanpak bij alle leerlingen. Alle leerkrachten, directeur en intern begeleider zijn getraind in de Kanjertraining, wat bijdraagt aan een gestructureerde en positieve benadering van gedrag en werkhouding.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs
Expertise via De Twijn voor Bewegingsstimulering

Toelichting van de school:

Onze school hecht belang aan een actieve levensstijl. Verschillende leerkrachten hebben hun opleiding tot vakleerkracht bewegingsonderwijs succesvol afgerond. Daarnaast ontvangen wij deskundige begeleiding van vakdocenten van Interactie Ermelo, wat zorgt voor een gevarieerd en kwalitatief hoogstaand bewegingsprogramma voor alle leerlingen.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Coördinatie
Leerkrachten voor Dagelijkse Zorg
Directeur voor Veiligheidsbeleid

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Al ons personeel is BHV (Bedrijfshulpverlening) gecertificeerd. Dit betekent dat ons team adequaat is opgeleid om te handelen in geval van medische noodgevallen en om de dagelijkse persoonlijke verzorging van leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Voor- en naschoolse opvang (Beertje Puk)

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Ontwikkeling van Onderwijsondersteuning: Toekomstgericht aanbod

Op PCBS Koningin Julianaschool in Ermelo bieden we meer dan standaard onderwijs. Onze leerlingen hebben individuele behoeften die soms extra ondersteuning vereisen. Wij onderscheiden ons door een breed scala aan bestaande ondersteuningsmogelijkheden. Denk hierbij aan verlengde instructie binnen de vertrouwde stamgroep, of juist pre-teaching om de leerstof voor te bereiden. Daarnaast maken we gebruik van onze toegewijde onderwijsassistenten voor gerichte hulp in kleine groepjes buiten de stamgroep. Sommige leerlingen floreren door deel te nemen aan andere stamgroepen voor specifieke vakgebieden, of door samen te werken met klasgenoten en onze assistenten binnen de eigen groep. Voor onze meer- en hoogbegaafde talenten hebben we een gespecialiseerd aanbod, verzorgd door onze eigen hoogbegaafdheidsspecialist. Deze expertise stellen we graag ten dienste van uw kind. Onze focus voor de komende jaren ligt op het versterken van de ondersteuning binnen de stamgroep. We onderzoeken voortdurend hoe we ons klasmanagement en onze lesmethoden kunnen optimaliseren. Dit doen we om ruimte te creëren voor gedifferentieerd onderwijs op maat, zowel tijdens instructiemomenten als bij de verwerking van lesstof. Ons doel is om de zelfstandigheid van kinderen te vergroten en tegelijkertijd verdiepende kennis op te doen via het EDI-model en effectief klasmanagement. We leren ook van 'good practices' van andere vooraanstaande scholen in Nederland om ons onderwijsaanbod continu te verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan voor de toekomst?

De PCBS Koningin Julianaschool is continu in ontwikkeling, met een sterke focus op zowel individuele groei als collectieve verbetering. We investeren in teambijscholing, met speciale aandacht voor het verbeteren van leesonderwijs. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op diverse kerngebieden. Ons leesonderwijs is gebaseerd op een heldere visie, waarbij we zowel met een gestructureerde methode als thematisch werken aan begrijpend lezen. Onze visie op onderwijs aan jonge kinderen is in schooljaar 2024-2025 vernieuwd en wordt in 2025-2026 actief geïmplementeerd in de dagelijkse praktijk. Dit proces wordt ondersteund door klasbezoeken en gerichte teamtrainingen om elke indicator te optimaliseren. Op het gebied van Expliciete Directe Instructie (EDI) bouwen we voort op de bestaande basis. In 2025-2026 verdiepen we ons verder in effectieve differentiatie en activerende werkvormen om de leeropbrengsten te maximaliseren. Burgerschap krijgt een formele plek met een beleidsplan voor het einde van schooljaar 2025-2026. Dit plan bevat concrete doelen en een activiteitenprogramma dat aansluit bij onze methodes en leerlingenpopulatie. We formaliseren de vele bestaande burgerschapsactiviteiten. De Kanjertraining vormt de basis van ons sociaal-emotioneel welbevinden. Jaarlijks evalueren we dit met behulp van vragenlijsten. In 2025-2026 analyseren we de resultaten, koppelen we specifieke actiepunten en zorgen we voor een continue cyclus van bespreking en bijsturing, waarbij we ook ouders betrekken.

Hoe realiseren we onze schoolbrede doelen en waarborgen we de kwaliteit?

Onze gezamenlijke schoolbrede doelen vormen de ruggengraat van onze studiedagen en teamvergaderingen. We monitoren de voortgang nauwgezet door middel van reflectie, lesbezoeken en continue evaluatie. We maken de voortgang transparant door tussendoelen te formuleren en deze te bespreken. Onze Medezeggenschapsraad (MR) is volledig geïnformeerd over ons jaarplan en ontvangt maandelijkse updates over de behaalde resultaten. De MR fungeert als een waardevol klankbord voor zowel ouders als de school. Daarnaast rapporteren we over de voortgang aan onze bestuurder. Deze evaluaties worden gevoed door onze interne analyse en de resultaten van de Leerling in Beeld (LIB) toetsen, wat ons helpt bij het bijsturen van onze onderwijsstrategie.

Welke schoolnormen hanteren we voor de leerontwikkeling van onze leerlingen?

Passend bij onze unieke leerlingenpopulatie hebben we als team duidelijke schoolnormen vastgesteld. We volgen de individuele vorderingen van elke leerling nauwkeurig met behulp van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen, zoals de Cito-toetsen uit Leerling in Beeld. Deze toetsen meten de langetermijnvaardigheden van leerlingen en worden uitgedrukt in niveaus (I tot en met V). Niveau I vertegenwoordigt de top 20% van de leerlingen, terwijl niveau V de laagst scorende 20% omvat. Dit geeft een heldere indicatie van de prestaties ten opzichte van het landelijk gemiddelde en stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden, zoals extra instructie aan de instructietafel voor leerlingen op niveau IV en V. Onze specifieke schoolnormen zijn als volgt: Voor rekenen en wiskunde streven we ernaar dat 75% van de leerlingen een score behaalt van niveau I t/m III. Voor begrijpend lezen is dit doel gesteld op 85%, en voor taalverzorging op 75%. We koppelen deze niveaus ook aan landelijke referentieniveaus. Niveaus I en II komen overeen met referentieniveau 1S/2F, het niveau dat leerlingen met een schooladvies TL/HAVO of hoger behalen. Leerlingen met een VMBO TL-advies of lager behalen referentieniveau 1F. Ons team heeft daarom ook schoolnormen opgesteld met betrekking tot deze referentieniveaus: Voor rekenen en wiskunde verwachten we dat 95% van de leerlingen referentieniveau 1F haalt en 50% referentieniveau 1S. Voor begrijpend lezen stellen we de norm dat 100% referentieniveau 1F haalt en 80% referentieniveau 1S. Voor taalverzorging mikken we erop dat 98% van de leerlingen referentieniveau 1F haalt en 70% referentieniveau 1S.

Ontwikkeling voor het Jonge Kind: Peuterschool bij PCBS Koningin Julianaschool

Toelichting van de school

PCBS Koningin Julianaschool in Ermelo bereidt zich voor op een uitbreiding van haar onderwijsaanbod, met de ambitie om kinderen vanaf 2 jaar te verwelkomen. Deze ontwikkeling, inclusief de introductie van een peuterschool, stelt ons in staat om kinderen al op jonge leeftijd te begeleiden en tegelijkertijd te voldoen aan de groeiende vraag van ouders naar een geïntegreerde leeromgeving. Wij geloven dat een vroege start in een vertrouwde omgeving de basis legt voor een succesvolle schoolloopbaan.

Veelgestelde vragen

Biedt PCBS Koningin Julianaschool speciale programma's voor peuters en kleuters?

Momenteel zijn we bezig met de ontwikkeling van een peuterschool om ons aanbod voor het jonge kind uit te breiden. Dit initiatief is gericht op het bieden van een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten, met de intentie om hen een vliegende start te geven in hun educatieve reis. We informeren u graag zodra ons nieuwe aanbod beschikbaar is en welke specifieke activiteiten en leermogelijkheden we kunnen bieden.

Met welke organisaties werkt PCBS Koningin Julianaschool samen voor het jonge kind?

Om een naadloze overgang en een kwalitatief hoogwaardig aanbod voor het jonge kind te garanderen, werkt PCBS Koningin Julianaschool nauw samen met vertrouwde partners. Onze samenwerking met Kinderdagcentrum Beertje Puk in Ermelo is hier een belangrijk onderdeel van. Deze samenwerking stelt ons in staat om ervaringen en expertise te bundelen, wat ten goede komt aan de ontwikkeling en het welzijn van de jongste kinderen binnen onze gemeenschap.

Om een naadloze overgang en een kwalitatief hoogwaardig aanbod voor het jonge kind te garanderen, werkt PCBS Koningin Julianaschool nauw samen met vertrouwde partners. Onze samenwerking met Kinderdagcentrum Beertje Puk in Ermelo is hier een belangrijk onderdeel van. Deze samenwerking stelt ons in staat om ervaringen en expertise te bundelen, wat ten goede komt aan de ontwikkeling en het welzijn van de jongste kinderen binnen onze gemeenschap.

Kinderdagcentrum Beertje Puk Ermelo
Team | PCBS Koningin Julianaschool in Ermelo | [2025] Schoolregister