
De resultaten van PCBS Koningin Julianaschool in Ermelo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van PCBS Koningin Julianaschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past PCBS Koningin Julianaschool bij jullie?
Ontdek hoe goed PCBS Koningin Julianaschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau door Leerlingen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten bij de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, 85%, dient als de cruciale signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland. Op PCBS Koningin Julianaschool zien we dat 97,95% van onze leerlingen dit fundamentele niveau bereikt. Dit overtreft de landelijke signaleringswaarde van 85% ruimschoots en ligt ook boven het landelijk gemiddelde van 95,71%, wat getuigt van een sterke basisopleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Behaald Streefniveau door Leerlingen
Het streefniveau markeert een ambitieuzer leerresultaat dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het streefniveau, specifiek voor onze school. Voor PCBS Koningin Julianaschool is de signaleringswaarde voor het streefniveau vastgesteld op 45,5%. Wij zijn trots te melden dat 66,67% van onze leerlingen dit niveau behaalt, wat aanzienlijk hoger is dan de gestelde norm en ook beter presteert dan het landelijk gemiddelde van 56,20%. Dit laat zien dat we leerlingen uitdagen om hun volledige potentieel te benutten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van PCBS Koningin Julianaschool?
De overgang naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap voor elke leerling. Op de PCBS Koningin Julianaschool in Ermelo begeleiden we leerlingen en ouders zorgvuldig bij deze transitie. Na gemiddeld acht jaar basisonderwijs staat de keuze voor het voortgezet onderwijs centraal. Ons team, bestaande uit groepsleerkrachten en de intern begeleider, biedt uitgebreide informatie over de diverse schooltypen en helpt bij het maken van de juiste keuze. De schoolloopbaan, de bevindingen van leerkrachten en ouders op leer- en sociaal-emotioneel gebied, de behaalde resultaten (zoals Cito Leerling in Beeld), leerrendementen en de doorstroomtoets vormen de basis voor een persoonlijk schooladvies. Dit advies, samen met de input van ouders, leidt tot de definitieve schoolkeuze. Jaarlijks onderhouden de leerkrachten van groep 8 contact met brugklascoördinatoren om de overgang soepel te laten verlopen. Een voorlopig advies wordt al in groep 6 gegeven. Als de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan het initiële advies, vindt er een heradvisering plaats in samenspraak met de leerling, ouders en het schoolteam. Dit zorgt ervoor dat elke leerling op de best passende plek in het voortgezet onderwijs terechtkomt.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op PCBS Koningin Julianaschool Ermelo
Op PCBS Koningin Julianaschool in Ermelo begeleiden we kinderen actief bij het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden. We geloven dat een goede omgang met jezelf en anderen een cruciale basis vormt voor succes in het leven. Onze school streeft naar een omgeving waarin 'veiligheid', 'vertrouwen' en 'verantwoordelijkheid' centraal staan. Veiligheid is onze hoogste prioriteit; een veilige omgeving waarin kinderen zich vrij voelen om zichzelf te ontwikkelen, relaties aan te gaan en hun mening te uiten. Vanaf de eerste schoolweken en bij de start van elk nieuw schooljaar leggen we de nadruk op het creëren van deze veilige basis, waarbij we elk kind vanuit zijn of haar unieke situatie benaderen. We besteden veel aandacht aan conflictbeheersing en oplossingsgerichtheid. Kinderen leren om de goede intenties van anderen te zien en effectief met elkaar in gesprek te gaan. Dit is extra belangrijk in onze wijkgerichte school, waar we kinderen uit diverse culturen verwelkomen. Door begrip voor elkaars achtergrond en gedrag, bevorderen we verbinding en wederzijds respect. Om positief gedrag te stimuleren, hanteren we duidelijke pleinregels en groepsafspraken. Samen met de kinderen dragen we verantwoordelijkheid voor een prettige schoolomgeving. Door middel van groepsvormende activiteiten en de Kanjertraining investeren we continu in een positief pedagogisch klimaat, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit de sleutel is tot effectief leren.
veiligheid op school
onderling vertrouwen
gedeelde verantwoordelijkheid
Hoe bevordert PCBS Koningin Julianaschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Kanjertraining vormt de ruggengraat van onze sociaal-emotionele aanpak. De 'gouden weken' aan het begin van het schooljaar en de 'zilveren weken' in het nieuwe kalenderjaar zijn speciaal ingericht voor intensieve groepsvormende activiteiten. Wanneer kinderen zich gezien en gewaardeerd voelen door zowel leerkrachten als klasgenoten, ontstaat er een veilige leeromgeving die optimaal is voor academische en sociale groei. Wekelijks integreren we spelenderwijs lessen en oefeningen uit de Kanjertraining, gericht op zowel groepsdynamiek als individueel gedrag en de impact daarvan op anderen. De kernprincipes hierbij zijn: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand doet zielig. Tweejaarlijks meten we de sociale veiligheid en het welbevinden met de Kanvas-lijsten. Indien nodig zetten we gerichte groepsinterventies of individuele ondersteuning in via ons gespecialiseerde Kanjerteam.
Welke methoden gebruikt PCBS Koningin Julianaschool voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt PCBS Koningin Julianaschool gebruik van de volgende registratiemethoden:
- Kanvas
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op deze school?
PCBS Koningin Julianaschool maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjer trainingen
Inspectierapport PCBS Koningin Julianaschool: Uitmuntend Basisonderwijs in Ermelo
De PCBS Koningin Julianaschool in Ermelo, een bloeiende basisschool met 182 leerlingen, streeft naar excellente educatie binnen een veilige en stimulerende leeromgeving. Wij zetten ons dagelijks in voor de persoonlijke ontwikkeling van elk kind, waarbij we aandacht besteden aan zowel academische vooruitgang als sociaal-emotionele groei. Onze school, gevestigd aan de Spechtstraat 49, is trots op haar christelijke identiteit die verweven is in ons onderwijs. Dit betekent dat we waarden als respect, zorgzaamheid en gemeenschapszin actief uitdragen in onze dagelijkse praktijk. Leerlingen leren omgaan met verschillen en ontwikkelen een positieve kijk op de wereld. De Onderwijsinspectie speelt een cruciale rol in het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Zij beoordelen scholen op diverse aspecten, waaronder de onderwijskundige aanpak, de schoolorganisatie en de resultaten die leerlingen behalen. Voor ouders en belangstellenden biedt een inspectierapport waardevolle inzichten in de prestaties en de kwaliteit van een basisschool.