De Wilakkers in Eindhoven

Het team van De Wilakkers in Eindhoven

Current section: team
Piuslaan 68
5614 Eindhoven

Zie hier hoe het team van De Wilakkers is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Wilakkers. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Wilakkers bij jullie?

Ontdek hoe goed De Wilakkers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Wilakkers zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72%)
Man (28%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Wilakkers. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (20.8%)
45-55 jaar (29.2%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (4.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Wilakkers werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (4.2%)
Indirect ondersteunend personeel (4.2%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Wilakkers gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool De Wilakkers

Ontdek hoe Basisschool De Wilakkers zorgt voor continuïteit in het onderwijs bij afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte, noodsituaties of gepland verlof zetten we onze betrouwbare invalpool van SKPO in. Indien een externe invaller niet beschikbaar is, mobiliseren we onze eigen getalenteerde ambulante leerkrachten met de juiste onderwijsbevoegdheden. Dit waarborgt een soepele voortgang van de lessen en de ontwikkeling van uw kind. Als beide opties ontoereikend zijn, organiseren we de kinderopvang op een creatieve manier. Kinderen krijgen dan uitdagende opdrachten mee om zelfstandig in een andere klas te voltooien. We streven ernaar om te allen tijde te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten wegens personeelstekorten. Om dit te realiseren, schuiven we soms intern met leerkrachten, klassen en leerlingen. De schoolleiding focust zich primair op de aansturing en ondersteuning van het onderwijsteam, en neemt geen lesgevende taken op zich. Uw kind kan rekenen op een stabiele en stimulerende leeromgeving.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Wilakkers

6

Taal, Rekenen en Leesvaardigheid: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingproblemen
Intern Begeleider voor onderwijsontwikkeling
Rekenspecialist met focus op rekenvaardigheden
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Wilakkers in Eindhoven zetten we vol in op taal, lezen en rekenen, de kernvaardigheden voor de toekomst van uw kind. Vanaf schooljaar 2024-2025 werken we met de vernieuwde rekenmethode Pluspunt, zowel digitaal als in print, voor alle groepen. In schooljaar 2025-2026 introduceren we Veilig Leren Lezen (Zoem-versie) voor groep 3 en de uitgebreide taalmethode Taaljacht voor de groepen 4 tot en met 8. Taaljacht omvat spelling, grammatica, tekstbegrip en een leerlijn voor NT2-leerlingen. Voor technisch lezen hanteren we een gestructureerd Leesplan, met dagelijks aandacht voor vrij lezen en voorgelezen worden om leesplezier te stimuleren. Onze toegewijde logopediste, wekelijks aanwezig, werkt nauw samen met ouders en leerkrachten aan spraak- en taalontwikkeling. Ook werken we samen met externe logopediepraktijken. De Intern Begeleiders monitoren continu de voortgang en bieden gerichte ondersteuning. Voor risicoleerlingen op het gebied van technisch lezen en spelling introduceren we in 2025-2026 de methodes BOUW! en Letterster, ondersteund door dyslexiebehandelaars voor intensieve begeleiding.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal welzijn
Intern begeleider voor pedagogische aanpak
Ergotherapeut voor aanpassingen

Toelichting van de school:

Een positief pedagogisch klimaat en prettige omgangsvormen zijn essentieel voor de ontwikkeling van uw kind op De Wilakkers. We hanteren de methode Kwink, aangevuld met inzichten uit Groepsdynamisch Onderwijs (GDO), om een veilige en stimulerende speelleeromgeving te creëren. We werken met duidelijke, schoolbrede afspraken die zichtbaar zijn in de school. Wekelijks organiseren we een sociokring in elke groep om de groepsdynamiek te bespreken en gezamenlijk te werken aan verbeterpunten. Geweld, zowel verbaal als fysiek, wordt niet getolereerd. Onze leerkrachten surveilleren actief en grijpen adequaat in, met behulp van een logboekje voor het signaleren van gedragspatronen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt nauwgezet gevolgd via observatielijsten. Leerlingen uit de groepen 5-8 vullen jaarlijks een vragenlijst over sociale veiligheid in. De uitkomsten bespreken we met de Intern Begeleiders, die zowel individuele leerlingen als schoolbrede trends volgen. Aandacht voor mediawijsheid en seksuele ontwikkeling ( Lentekriebels) is ook onderdeel van ons beleid. Bij specifieke behoeften werken we samen met professionals zoals ergotherapeuten en kinderfysiotherapeuten.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Functies

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern begeleider voor leerlingondersteuning
Orthopedagoog voor specialistische hulp
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdagend leren

Toelichting van de school:

Op De Wilakkers Eindhoven besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van executieve functies, cruciaal voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze leerkrachten passen de leerstof aan in kleinere stappen, geven procesgerichte feedback en stimuleren leerlingen om te reflecteren op hun werk. We integreren inzichten uit de gedragswetenschap om leerlingen te helpen bij het plannen, organiseren en uitvoeren van taken. Dit draagt bij aan een effectieve leerhouding en zelfstandigheid. Onze aanpak is erop gericht om elke leerling de ondersteuning te bieden die nodig is om zijn of haar potentieel te bereiken. Indien er extra ondersteuning nodig is op het gebied van gedrag, taak-werkhouding of sociaal-emotionele ontwikkeling, schakelen we een orthopedagoog in. Dit kan een medewerker zijn van het OndersteuningsTeam van SKPO of een externe professional, om zo optimale zorg op maat te garanderen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor bewegingszorg
Ergotherapeut voor functionele aanpassingen
Vakleerkracht bewegingsonderwijs voor sportieve vaardigheden

Toelichting van de school:

Basisschool De Wilakkers stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Elke leerling ontvangt minimaal twee keer per week gymles, verzorgd door onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. We maken gebruik van een volgsysteem voor motorische ontwikkeling. In de kleuterklassen (groepen 1-2) monitoren leerkrachten deze ontwikkeling via het observatie-instrument Mijn Kleutergroep. Bij signalen van extra zorg bespreken we dit met ouders en de Intern Begeleiding om een passende aanpak te ontwikkelen. Ook de schrijfmotoriek wordt nauwlettend gevolgd. Bij specifieke ondersteuningsvragen op het gebied van motorische ontwikkeling, kunnen ouders contact opnemen met een kinderfysiotherapeut of ergotherapeut voor gespecialiseerd advies en begeleiding.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die medische ondersteuning nodig hebben, is nauw overleg met school essentieel. Leerkrachten kunnen ondersteuning bieden indien zij hiertoe bevoegd en bekwaam zijn. In specifieke gevallen schakelen we externe professionals in, zoals een wijkverpleegkundige, om de zorg voor uw kind te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod op De Wilakkers

Gedetailleerde Toelichting op de Kwaliteitscyclus

Op Basisschool De Wilakkers zetten we ons dagelijks in voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. We hanteren een gestructureerde, handelingsgerichte en opbrengstgerichte aanpak, onderverdeeld in drie heldere cycli. De kleine cyclus focust op dagelijkse, methodische instructie, waarbij leerkrachten gericht werken aan specifieke leerdoelen per les. Door continue observatie en analyse van de leerresultaten, stemmen we de lesstof direct af op de individuele behoeften van de leerlingen, zodat niemand achterblijft. De midden cyclus omvat regelmatige leerlingbesprekingen, waarin leerkrachten en de intern begeleider (IB) de pedagogische en didactische voortgang en het welbevinden van elke leerling evalueren. Deze inzichten delen we vervolgens met ouders, en in de hogere groepen kunnen leerlingen zelf actief deelnemen aan deze gesprekken. Tweemaal per jaar organiseren we intensieve opbrengstgesprekken met parallelleerkrachten en de IB. Hier analyseren we de didactische resultaten, de groei per vakgebied en toetsen we de schoolnormen. Op basis van deze evaluaties en schoolweging passen we onze aanpak continu aan, met opties voor zowel groepsgerichte interventies als individuele begeleiding. De grote cyclus is gericht op jaarlijkse teamoverleggen, waar we gezamenlijk de schoolbrede opbrengsten evalueren. We identificeren mogelijkheden voor verbetering in de doorgaande lijn en schoolbrede aanpak, die we vervolgens integreren in onze jaarplannen voor een continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: We zijn actief bezig met het versterken van ons aanbod, met een specifieke focus op meertaligheid. De nieuwe methode Taaljacht biedt een gestructureerde leerlijn voor NT2-leerlingen, en het project 'Van Alle Talen Thuis' zal onze meertaligheidsondersteuning verder verdiepen. Daarnaast ligt onze prioriteit bij het optimaliseren van het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Ook starten we met de methodes BOUW! en Letterster om risicolezers en -spellers nog effectiever te kunnen begeleiden naar succes.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgerichte Aanpak

Welke Ontwikkeldoelen Bevat Ons Schoolplan voor 2025-2026?

Ons schoolplan 2025-2026 stelt heldere en haalbare doelen, waarbij onze proactieve kwaliteitszorg een cruciale rol speelt in het succesvol realiseren ervan. Dit plan biedt ons waardevolle inzichten in het professioneel handelen van ons toegewijde team en bevordert een consistente doorgaande lijn door de gehele school. Om deze doelen te bereiken, organiseren we tweewekelijks overleg- en werkmomenten voor ons team, onderverdeeld per bouw of cluster. Dit bevordert de onderlinge afstemming en versterkt de doorlopende ontwikkeling binnen onze school. De Wilakkers is onderverdeeld in twee bouwen: de onderbouw (groepen 1 t/m 4, bestaande uit clusters 1-2 en 3-4) en de bovenbouw (groepen 5 t/m 8, bestaande uit clusters 5-6 en 7-8). Elke bouw heeft een toegewijde bouwcoördinator die mede verantwoordelijk is voor het behalen van de vastgestelde ontwikkeldoelen en het waarborgen van de afstemming van schoolafspraken. Daarnaast ondersteunen drie intern begeleiders/kwaliteitscoördinatoren de leerlingenzorg en de onderwijskwaliteit binnen hun toegewezen groepen. Samen met de directeur vormen zij het breed managementteam, dat zeven keer per jaar bijeenkomt. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen wij op de volgende kerngebieden: het stimuleren van een professionele cultuur met gedeelde verantwoordelijkheid door gezamenlijk leren en werken; het waarborgen dat alle leerkrachten beschikken over de didactische vaardigheden om kwalitatief sterk, op maat gesneden onderwijs te bieden dat aansluit bij de ondersteuningsbehoeften van elk kind; het wekelijks en preventief werken aan een positief pedagogisch klimaat en prettige omgangsvormen, waarbij zowel leerkrachten als leerlingen hierin een actieve rol spelen. Verder zetten we in op een zichtbare doorgaande lijn in didactisch handelen, werkwijzen en de inrichting van onze stimulerende leeromgeving. Onze missie en visie vormen de basis voor onze profilering, en we bieden een breed en verrijkend aanbod op het gebied van burgerschap en digitale geletterdheid, zodat onze leerlingen optimaal voorbereid zijn op de toekomst. Ons cyclische kwaliteitszorgsysteem garandeert hoogwaardig onderwijs, sterke leerresultaten en een collectieve inzet voor kwaliteit.

Hoe Realiseert De Wilakkers Haar Educatieve Doelstellingen?

Ons onderwijs wordt gestructureerd en gemonitord door middel van gespecialiseerde vakgroepen. Deze groepen dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor specifieke vakgebieden en het bereiken van onze vastgestelde doelen. De intern begeleiders houden de aanpak van deze vakgroepen nauwlettend in de gaten en zien toe op de effectieve uitvoering van de plannen, conform ons WMK-kwaliteitszorgsysteem. Jaarlijks evalueren we onze methoden en passen we deze aan waar nodig om continue verbetering te waarborgen. De directie investeert in de professionele groei van elke leerkracht door minimaal twee keer per schooljaar ontwikkelgesprekken te voeren, die direct gekoppeld zijn aan de bredere schoolontwikkeling. Daarnaast vinden er klassenbezoeken plaats door zowel de directie als de intern begeleiders, gevolgd door constructieve feedbackmomenten. Voor het volgen van de voortgang van onze leerlingen maken we gebruik van geavanceerde CITO Leerling in Beeld-toetsen en specifieke leerlingvragenlijsten. Onze toetskalender biedt een overzicht van geplande toetsmomenten, evenals de evaluatie van leerlingtevredenheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. In groep 8 nemen alle leerlingen een doorstroomtoets af, die hun niveau voor het voortgezet onderwijs nauwkeurig in kaart brengt. Tweemaal per jaar analyseren we gezamenlijk de leerresultaten en toetsen tijdens teambijeenkomsten. Leerkrachten bespreken hun aanpak met de intern begeleider en hun collega's van de parallelgroep. Dit stelt ons in staat om effectief af te stemmen, groepsdoorbrekend werken te faciliteren en ons onderwijsaanbod optimaal af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling binnen het betreffende leerjaar.

Stimuleren van Jonge Kinderen op De Wilakkers

Toelichting van de school

Op Basisschool De Wilakkers in Eindhoven zetten we ons actief in voor de ontwikkeling van jonge kinderen. We werken nauw samen met Korein St. Adrianusstraat, een partner die gespecialiseerde dagopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar biedt. Ze organiseren ook peuteropvang en bieden Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is speciaal ontworpen om kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taalontwikkeling en sociaal-emotionele groei te helpen. Kinderen die de Nederlandse taal nog niet volledig beheersen of die baat hebben bij extra begeleiding in hun sociaal-emotionele ontwikkeling, komen in aanmerking voor een VVE-indicatie. Deze wordt zorgvuldig toegekend door het consultatiebureau Zuidzorg. Kinderen met een VVE-indicatie bezoeken Korein vier dagdelen per week. Het doel is om taalachterstanden te verkleinen en de sociaal-emotionele vaardigheden te versterken, zodat ze een vliegende start maken in hun schoolcarrière. Voor ons VVE-aanbod is er een toegewijde coördinator binnen De Wilakkers. Juffrouw Yvonne van Haalen is uw aanspreekpunt hiervoor. U kunt haar bereiken via e-mail op y.vanhaalen@skpo.nl voor meer informatie over onze VVE-programma's en hoe uw kind hiervan kan profiteren.

Veelgestelde vragen

Biedt De Wilakkers extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Basisschool De Wilakkers biedt specifieke programma's gericht op jonge kinderen. Dit omvat samenwerking met Korein voor peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is gericht op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om hun taalvaardigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling te verbeteren, zodat zij optimaal voorbereid zijn op de basisschool.

Basisschool De Wilakkers biedt specifieke programma's gericht op jonge kinderen. Dit omvat samenwerking met Korein voor peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is gericht op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om hun taalvaardigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling te verbeteren, zodat zij optimaal voorbereid zijn op de basisschool.

Met welke organisaties werkt De Wilakkers samen voor het jonge kind programma?

De Wilakkers werkt nauw samen met Korein Kinderplein, met vestigingen aan de St. Adrianusstraat en de Piuslaan in Eindhoven. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen toegang hebben tot hoogwaardige peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), wat essentieel is voor een goede start in het onderwijs.

De Wilakkers werkt nauw samen met Korein Kinderplein, met vestigingen aan de St. Adrianusstraat en de Piuslaan in Eindhoven. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen toegang hebben tot hoogwaardige peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), wat essentieel is voor een goede start in het onderwijs.

Team | De Wilakkers in Eindhoven | [2025] Schoolregister