
Het team van De Wilakkers in Eindhoven
Current section: teamZie hier hoe het team van De Wilakkers is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Wilakkers. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past De Wilakkers bij jullie?
Ontdek hoe goed De Wilakkers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij De Wilakkers zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 72% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Wilakkers. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij De Wilakkers werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Wilakkers gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool De Wilakkers
Ontdek hoe Basisschool De Wilakkers zorgt voor continuïteit in het onderwijs bij afwezigheid van leerkrachten. Bij ziekte, noodsituaties of gepland verlof zetten we onze betrouwbare invalpool van SKPO in. Indien een externe invaller niet beschikbaar is, mobiliseren we onze eigen getalenteerde ambulante leerkrachten met de juiste onderwijsbevoegdheden. Dit waarborgt een soepele voortgang van de lessen en de ontwikkeling van uw kind. Als beide opties ontoereikend zijn, organiseren we de kinderopvang op een creatieve manier. Kinderen krijgen dan uitdagende opdrachten mee om zelfstandig in een andere klas te voltooien. We streven ernaar om te allen tijde te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten wegens personeelstekorten. Om dit te realiseren, schuiven we soms intern met leerkrachten, klassen en leerlingen. De schoolleiding focust zich primair op de aansturing en ondersteuning van het onderwijsteam, en neemt geen lesgevende taken op zich. Uw kind kan rekenen op een stabiele en stimulerende leeromgeving.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Groepsindeling:
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Wilakkers
Taal, Rekenen en Leesvaardigheid: Fundamenten voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Wilakkers in Eindhoven zetten we vol in op taal, lezen en rekenen, de kernvaardigheden voor de toekomst van uw kind. Vanaf schooljaar 2024-2025 werken we met de vernieuwde rekenmethode Pluspunt, zowel digitaal als in print, voor alle groepen. In schooljaar 2025-2026 introduceren we Veilig Leren Lezen (Zoem-versie) voor groep 3 en de uitgebreide taalmethode Taaljacht voor de groepen 4 tot en met 8. Taaljacht omvat spelling, grammatica, tekstbegrip en een leerlijn voor NT2-leerlingen. Voor technisch lezen hanteren we een gestructureerd Leesplan, met dagelijks aandacht voor vrij lezen en voorgelezen worden om leesplezier te stimuleren. Onze toegewijde logopediste, wekelijks aanwezig, werkt nauw samen met ouders en leerkrachten aan spraak- en taalontwikkeling. Ook werken we samen met externe logopediepraktijken. De Intern Begeleiders monitoren continu de voortgang en bieden gerichte ondersteuning. Voor risicoleerlingen op het gebied van technisch lezen en spelling introduceren we in 2025-2026 de methodes BOUW! en Letterster, ondersteund door dyslexiebehandelaars voor intensieve begeleiding.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Een positief pedagogisch klimaat en prettige omgangsvormen zijn essentieel voor de ontwikkeling van uw kind op De Wilakkers. We hanteren de methode Kwink, aangevuld met inzichten uit Groepsdynamisch Onderwijs (GDO), om een veilige en stimulerende speelleeromgeving te creëren. We werken met duidelijke, schoolbrede afspraken die zichtbaar zijn in de school. Wekelijks organiseren we een sociokring in elke groep om de groepsdynamiek te bespreken en gezamenlijk te werken aan verbeterpunten. Geweld, zowel verbaal als fysiek, wordt niet getolereerd. Onze leerkrachten surveilleren actief en grijpen adequaat in, met behulp van een logboekje voor het signaleren van gedragspatronen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt nauwgezet gevolgd via observatielijsten. Leerlingen uit de groepen 5-8 vullen jaarlijks een vragenlijst over sociale veiligheid in. De uitkomsten bespreken we met de Intern Begeleiders, die zowel individuele leerlingen als schoolbrede trends volgen. Aandacht voor mediawijsheid en seksuele ontwikkeling ( Lentekriebels) is ook onderdeel van ons beleid. Bij specifieke behoeften werken we samen met professionals zoals ergotherapeuten en kinderfysiotherapeuten.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Functies
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op De Wilakkers Eindhoven besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van executieve functies, cruciaal voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze leerkrachten passen de leerstof aan in kleinere stappen, geven procesgerichte feedback en stimuleren leerlingen om te reflecteren op hun werk. We integreren inzichten uit de gedragswetenschap om leerlingen te helpen bij het plannen, organiseren en uitvoeren van taken. Dit draagt bij aan een effectieve leerhouding en zelfstandigheid. Onze aanpak is erop gericht om elke leerling de ondersteuning te bieden die nodig is om zijn of haar potentieel te bereiken. Indien er extra ondersteuning nodig is op het gebied van gedrag, taak-werkhouding of sociaal-emotionele ontwikkeling, schakelen we een orthopedagoog in. Dit kan een medewerker zijn van het OndersteuningsTeam van SKPO of een externe professional, om zo optimale zorg op maat te garanderen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Wilakkers stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Elke leerling ontvangt minimaal twee keer per week gymles, verzorgd door onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. We maken gebruik van een volgsysteem voor motorische ontwikkeling. In de kleuterklassen (groepen 1-2) monitoren leerkrachten deze ontwikkeling via het observatie-instrument Mijn Kleutergroep. Bij signalen van extra zorg bespreken we dit met ouders en de Intern Begeleiding om een passende aanpak te ontwikkelen. Ook de schrijfmotoriek wordt nauwlettend gevolgd. Bij specifieke ondersteuningsvragen op het gebied van motorische ontwikkeling, kunnen ouders contact opnemen met een kinderfysiotherapeut of ergotherapeut voor gespecialiseerd advies en begeleiding.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking voor Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor leerlingen die medische ondersteuning nodig hebben, is nauw overleg met school essentieel. Leerkrachten kunnen ondersteuning bieden indien zij hiertoe bevoegd en bekwaam zijn. In specifieke gevallen schakelen we externe professionals in, zoals een wijkverpleegkundige, om de zorg voor uw kind te waarborgen.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod op De Wilakkers
Gedetailleerde Toelichting op de Kwaliteitscyclus
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgerichte Aanpak
Welke Ontwikkeldoelen Bevat Ons Schoolplan voor 2025-2026?
Hoe Realiseert De Wilakkers Haar Educatieve Doelstellingen?
Stimuleren van Jonge Kinderen op De Wilakkers
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt De Wilakkers extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Basisschool De Wilakkers biedt specifieke programma's gericht op jonge kinderen. Dit omvat samenwerking met Korein voor peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is gericht op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben om hun taalvaardigheid en sociaal-emotionele ontwikkeling te verbeteren, zodat zij optimaal voorbereid zijn op de basisschool.
Met welke organisaties werkt De Wilakkers samen voor het jonge kind programma?
De Wilakkers werkt nauw samen met Korein Kinderplein, met vestigingen aan de St. Adrianusstraat en de Piuslaan in Eindhoven. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen toegang hebben tot hoogwaardige peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), wat essentieel is voor een goede start in het onderwijs.