De Windhoek in Egmond-Binnen

Het team van De Windhoek in Egmond-Binnen

Current section: team
Herenweg 72 A
1935 Egmond-Binnen

Zie hier hoe het team van De Windhoek is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Windhoek. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Windhoek bij jullie?

Ontdek hoe goed De Windhoek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Windhoek gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging bij De Windhoek: Altijd Doorlopend Onderwijs

Bij Basisschool De Windhoek garanderen we continuïteit in het onderwijs door middel van een professionele flexpool. Onze toegewijde leerkrachten binnen deze flexibele schil staan klaar om direct inzetbaar te zijn. Dit zorgt ervoor dat lessen en opvangactiviteiten, zelfs bij onverwachte afwezigheid, naadloos worden voortgezet. Wij zetten ons actief in om uw kind de best mogelijke leeromgeving te bieden, met minimale onderbrekingen en maximale aandacht voor educatieve ontwikkeling.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Optimale Ontwikkeling: Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam

4

Taal, Lezen en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator
Taal- en leesspecialist

Toelichting van de school:

Kindontwikkeling staat centraal bij De Windhoek. Sommige leerlingen hebben extra begeleiding nodig om hun taal-, lees- en rekenvaardigheden optimaal te ontwikkelen. Onze school biedt een stimulerende leeromgeving met veel interactie en visuele hulpmiddelen, zoals digiborden, om de uitleg te verduidelijken en taal in context aan te bieden. We koesteren leesplezier. Elke klas beschikt over een gevarieerd boekenassortiment, ook voor kinderen met dyslexie. Via ‘de Bibliotheek op School’ stimuleren we leesplezier en mediawijsheid. Ons leesonderwijs is afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind, met bewezen methodes zoals Ralfi-lezen, toneellezen en tutorlezen. Een toegewijde taal- en leesspecialist staat klaar voor extra ondersteuning. Op rekengebied bieden we gerichte hulp. We signaleren rekenproblemen vroegtijdig en passen effectieve modellen toe zoals het drieslagmodel en EDI (effectieve directe instructie). Digitale hulpmiddelen bieden directe feedback, waardoor kinderen actief werken aan begrip en strategiegebruik. Maatwerk, verlengde instructie en procesgerichte feedback zorgen voor optimale individuele ontwikkeling. Onze rekencoördinator volgt samen met de kwaliteitscoördinator de nieuwste inzichten en ondersteuningsmogelijkheden om het taal- en rekenonderwijs te optimaliseren.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling is cruciaal voor schoolsucces. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag en structuur, bieden wij een veilige en voorspelbare leeromgeving. Hier leren kinderen hun gedrag positief te sturen en zelfstandig keuzes te maken in diverse situaties. Onze vier vaste schoolregels zijn zichtbaar in elke klas en worden regelmatig besproken. Positief gedrag wordt gestimuleerd via een effectief beloningssysteem, wat bijdraagt aan het versterken van zelfvertrouwen. We besteden ook structureel aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling met een beproefde methode, wat de basis legt voor een gezonde ontwikkeling. In de klas zorgen we voor rust en duidelijkheid met behulp van dagritmekaarten, time-timers en vaste werkstructuren. Leerkrachten hanteren een voorspelbare aanpak, zodat kinderen weten wat er van hen verwacht wordt. In de bovenbouw leren leerlingen steeds zelfstandiger hun werk te plannen met behulp van een dag/weektaak. Hulpmiddelen zoals GIP-blokjes ondersteunen de ontwikkeling van zelfstandigheid. We monitoren het gedrag en welbevinden van leerlingen met observatie-instrumenten zoals SCOL en IEP Hart & Handen. Ouders en leerkrachten kunnen terecht bij onze interne contactpersoon of gedragsspecialist voor vragen. Een samenwerking met externe partners zorgt voor tijdige bijsturing en biedt ondersteuning bij onderzoek, advies en begeleiding van kind en ouders. Zo waarborgen we de optimale ontwikkeling van elke leerling.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Bij De Windhoek erkennen we dat leerlingen zich in een verschillend tempo en via diverse routes ontwikkelen. Voor deze kinderen bieden wij onderwijs op maat binnen een eigen leerlijn, met zowel extra ondersteuning als uitdaging. Voor leerlingen die waarschijnlijk het fundamentele niveau niet zullen halen, stellen we in overleg met ouders, kind en leerkracht een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Samen formuleren we leerdoelen in het TOPdossier, gebruikmakend van Handelingsgericht Werken (HGW). Kindgesprekken betrekken de leerling actief bij de eigen ontwikkeling. Binnen de leerlijn passen we lesinhoud aan op niveau, hoeveelheid en tempo, met diagnostisch onderwijs waarbij de leerkracht continu de leerbehoeften onderzoekt en de instructie aanpast. We besteden veel aandacht aan executieve functies, zoals plannen, emotieregulatie en timemanagement. Hulpmiddelen zoals time-timers, stappenplannen en reflectiegesprekken stimuleren deze vaardigheden. Voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, bieden we diverse vormen van meer-hoogbegaafdenondersteuning. Via protocollen zoals SiDi 3 of DHH signaleren we en stemmen we het onderwijs af, met uitdagende opdrachten en onderzoekend leren. Onze school waardeert verschillen en gelooft in het benutten van talenten. We zetten leervormen in zoals BreinPlein, koken en techniek, en bieden een rijke leeromgeving waar proces én resultaat belangrijk zijn. Zichtbare doelen versterken de zelfstandigheid en het zelfinzicht van onze leerlingen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Inclusiviteit voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij De Windhoek staat een veilige en gastvrije omgeving voorop. Indien een leerling extra ondersteuning behoeft vanwege lichamelijke, visuele of auditieve beperkingen, gaan we in gesprek met ouders om passende oplossingen te vinden. Onze school is fysiek toegankelijk met een rolstoelvriendelijk gebouw, brede deuren en een invalidentoilet met ringalarm. We beschikken tevens over een handelingsprotocol voor het veilig toedienen van medicatie of medisch handelen. Bij aanmelding van een kind met specifieke ondersteuningsbehoeften plannen we een intakegesprek met de kwaliteitscoördinator en/of directeur. In overleg met het schoolbestuur onderzoeken we zorgvuldig hoe wij adequate ondersteuning kunnen bieden, om zo samen een veilige, toegankelijke en stimulerende leeromgeving voor ieder kind te garanderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Het Toffe Lokaal (programmeren en ICT)
Het crea-lokaal
Het kooklokaal

Optimale Leerlingondersteuning op De Windhoek: Reken-, Taal- en Talentontwikkeling

Gedetailleerde Informatie over Schoolondersteuning en Welzijn

Op basisschool De Windhoek zetten we ons in voor optimale leerlingondersteuning. We bieden gerichte hulp aan leerlingen met specifieke uitdagingen op het gebied van rekenen en taal, evenals extra uitdaging voor onze plusleerlingen. Interne en Externe Hulpverlening: Een Gecoördineerde Aanpak Alle vormen van hulpverlening, therapie of onderzoek die tijdens schooltijd plaatsvinden door externe professionals, gebeuren altijd in overleg met de schoolleiding en worden schriftelijk vastgelegd. Ouders die ervoor kiezen hun kind buiten schooltijd te laten onderzoeken, zijn hierin volledig vrij. De school is echter niet verplicht om adviezen van externe onderzoeken op te volgen. Logopedische Begeleiding: Vroege Signalering en Ondersteuning Wanneer een leerkracht merkt dat een leerling moeite heeft met de spraak- of taalontwikkeling, kan dit leiden tot het advies om een logopedist in te schakelen voor een screening. Dit helpt om eventuele knelpunten vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. Gezonde en Veilige Leeromgeving: Prioriteit bij De Windhoek De Windhoek streeft naar een stimulerende, gezonde en veilige leer- en werkomgeving voor iedereen. Tijdens onze lessen besteden we actief aandacht aan gezonde voeding en welzijn. De volgende aspecten dragen bij aan een optimaal schoolklimaat: Jeugdgezondheidszorg: Samenwerking met GGD Hollands Noorden De GGD Hollands Noorden biedt ondersteuning aan alle kinderen en hun ouders tot 18 jaar. Zij staan klaar voor al uw vragen over gezondheid, ontwikkeling en opvoeding. Bovendien organiseert de GGD diverse gratis cursussen en workshops voor ouders. Jeugdgezondheidszorg is een wettelijk recht voor elk kind in Nederland en brengt voor ouders geen kosten met zich mee. Periodiek Gezondheidsonderzoek en Vaccinaties Elke basisschool werkt nauw samen met een toegewijd team van jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en opvoedadviseurs. Deze professionals bieden samen de best mogelijke zorg voor kinderen en ouders. Tijdens de basisschoolperiode worden kinderen en hun ouders tweemaal uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek, meestal rond groep 2 en groep 7. Specifieke informatie ontvangt u bij de uitnodiging. Daarnaast vinden vaccinaties plaats rond de leeftijd van 9 en 10 jaar. De GroeiGids App: Praktische Informatie voor Ouders De GGD Hollands Noorden maakt gebruik van de GroeiGids App. Deze app biedt ouders deskundige en leeftijdsgerichte informatie over opvoeden en opgroeien. Via de app kunnen ouders ook eenvoudig en laagdrempelig contact leggen met een jeugdverpleegkundige. Toekomstvisie: Passend Onderwijs voor Elk Kind Wij geloven dat elk kind recht heeft op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar unieke mogelijkheden. Daarom werken we binnen het samenwerkingsverband Noord-Kennemerland samen met andere scholen en besturen. Ons doel is om alle kinderen in onze regio passend onderwijs te bieden, bij voorkeur dichtbij huis in hun eigen dorp. Samenwerking en Individuele Behoeften: De Kracht van De Windhoek Wij koesteren de talenten van elk kind en de expertise van onze leerkrachten. In nauwe samenwerking met ouders identificeren we de specifieke behoeften van elk kind. Soms is extra begeleiding binnen de klas voldoende, soms is ondersteuning van externe experts nodig. Onze aanpak is altijd afgestemd op de leerling, diens behoeften en de ambitieuze doelstellingen van onze school. Onze Kernwaarden: Sterke Basis en Integrale Samenwerking Onze uitgangspunten zijn een sterke educatieve basis voor elk kind, regulier onderwijs waar mogelijk, en speciaal onderwijs waar dat beter aansluit. We streven naar integrale samenwerking met ouders en externe partners. Passend onderwijs zien wij als een gedeelde verantwoordelijkheid waarbij we samenwerken aan de ontwikkeling van elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Een Diepgaande Kijk op ons Schoolplan

Welke ambitieuze doelen stellen we in ons schoolplan 2025-2026?

Bij Basisschool De Windhoek waarborgen we de onderwijskwaliteit door middel van een gedetailleerd jaarplan, dat nauw aansluit bij het strategisch beleidsplan van ons bestuur. We hanteren tevens het draaiboek 'Kwaliteitszorg' op bestuursniveau. Voor het schooljaar 2025-2026 hebben we de volgende ambitieuze streefbeelden vastgelegd: We versterken burgerschapsonderwijs, geleid door onze gespecialiseerde coördinator en het voltallige team. Ons doel is om burgerschap zichtbaar te maken binnen de school, de impact te meten en inspirerende activiteiten te organiseren, met de SLO-kerndoelen als leidraad. De focus ligt op schoolcultuur, deelname aan de samenleving en het bespreken van maatschappelijke vraagstukken. Daarnaast verdiepen we ons in gepersonaliseerde leertrajecten ('anders volgen') en analyseren we onze toetsstrategieën. We brengen ook expliciet niet-cognitieve vaardigheden van leerlingen in kaart om een compleet beeld te krijgen van hun ontwikkeling. Cultuuronderwijs krijgt bij ons een waardevolle invulling, onder supervisie van onze cultuurcoördinator. Aankomend jaar lanceren we een uniek project 'Erfgoed' in samenwerking met de Abdij van Egmond. Dit project, geïnspireerd door het thema van de Kinderboekenweek, zal zich richten op de verhalen van lokale helden. We onderzoeken innovatieve organisatievormen voor toekomstgericht onderwijs. Dit stelt ons in staat flexibel om te gaan met uitdagingen zoals het lerarentekort en om ons onderwijs optimaal af te stemmen op onze leerlingenpopulatie en schoolgrootte. Een belangrijk speerpunt voor het komende schooljaar is het intensiveren van de samenwerking tussen onze leerkrachten. De rol van onze intern begeleider evolueert naar die van kwaliteits- en onderwijscoördinator. Deze verschuiving positioneert hen als een waardevolle onderwijskundige teamleider en een directe ondersteuner van de directie. We blijven groeien als opleidingsschool via het initiatief 'Samen opleiden', in nauwe samenwerking met Hogeschool Inholland Alkmaar. Aankomend schooljaar verwelkomen we opnieuw een leerteam met eerstejaars studenten. Ons vernieuwde rapport focust op ontwikkelingsgerichte feedback voor leerlingen, aansluitend op de terminologie van het IEP (Individueel Educatie Plan). Met de subsidie 'Verbetering Basisvaardigheden' versterken we de kwaliteit van ons taal-, lees- en burgerschapsonderwijs. Hiervoor is een specifiek actieplan opgesteld. Ons team volgt een uitgebreide bijscholing in agile/scrum werken. Deze training, die een heel schooljaar beslaat, zal onze samenwerking effectiever en doelgerichter maken, zodat we sneller resultaten boeken. Nu de methode Leeslink voor begrijpend lezen wordt uitgefaseerd, ontwikkelen we een nieuwe, innovatieve aanpak en visie op het vak. Via de subsidie CMK-5 breiden we ons creatieve aanbod uit. We zoeken naar een methode die een consistente leerlijn biedt voor techniek en materiaalgebruik.

Hoe zorgen we ervoor dat we onze schoolontwikkelingsdoelen bereiken?

Onze schoolontwikkelingsdoelen zijn helder uiteengezet in het jaarplan en worden jaarlijks grondig geëvalueerd om voortdurende verbetering te garanderen.

Peuteropvang en Voor- en Naschoolse Opvang bij De Windhoek

Toelichting van de school

Ontdek de naadloze aansluiting tussen onze peuteropvang en het basisonderwijs bij De Windhoek in Egmond-Binnen. Forte Kinderopvang biedt hier naast buitenschoolse opvang (BSO) ook gespecialiseerde dagopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar, en stimulerende peuteropvang voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Onze jongste ontdekkers werken nauw samen met de oudere leerlingen van De Windhoek. Deze integratie zorgt voor een soepele overgang naar het basisonderwijs en verrijkt de dagelijkse ervaringen. Denk hierbij aan gezellige voorleesmomenten waarbij basisschoolleerlingen hun enthousiasme delen met de peuters. Ons gezamenlijke pedagogisch beleid, ontwikkeld in samenwerking met Forte Kinderopvang, rust op vier kernprincipes. We creëren een veilige en inspirerende omgeving waar elk kind zichzelf kan zijn, zich optimaal kan ontwikkelen en kan groeien. Openheid, betrokkenheid en een sterke band met zowel kinderen als ouders staan centraal. Wij geloven in proactief inspelen op de behoeften van elk kind en streven naar een warme, gastvrije sfeer voor iedereen. Daarnaast stimuleren we zelfstandigheid en zelfbewustzijn, door kinderen een stevige basis mee te geven. Ons brede aanbod aan activiteiten stelt elk kind in staat om het beste uit zichzelf te halen, met focus op de essentiële vaardigheden voor de 21e eeuw. We bereiden onze kinderen voor op een dynamische wereld, met aandacht voor oplossingsgericht denken, creativiteit en het verkennen van nieuwe perspectieven. Duurzaamheid en respect voor de natuur integreren we, omdat deze kinderen de bouwstenen zijn voor de toekomst.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor de jongste kinderen op De Windhoek?

Basisschool De Windhoek biedt een geïntegreerd programma voor jonge kinderen, waarbij peuteropvang en basisonderwijs nauw samenwerken voor een optimale ontwikkeling en een soepele overgang.

Met welke organisaties werkt De Windhoek samen voor opvang van jonge kinderen?

De Windhoek werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners zoals KDV & POV De Berenboot en BSO Herenweg om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

De Windhoek werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangpartners zoals KDV & POV De Berenboot en BSO Herenweg om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen.