Basisschool Openbare Basisschool De Bongerd in Ede

De resultaten van Openbare Basisschool De Bongerd in Ede

Current section: resultaten
Lindenhorst 1
6714 Ede

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Bongerd, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Bongerd bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Bongerd bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersen van het Fundamenteel Niveau op De Bongerd: Taal en Rekenen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die iedere leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage van 85% fungeert als de signaleringswaarde en is uniform voor alle basisscholen in Nederland. Op Openbare Basisschool De Bongerd zien we dat 86.11% van de leerlingen het fundamenteel niveau bereikt. Dit ligt boven de landelijke signaleringswaarde van 85%, wat aangeeft dat onze leerlingen solide basisvaardigheden ontwikkelen. Ter vergelijking, het landelijk gemiddelde ligt op 92.67%, wat onze prestatie in perspectief plaatst.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau op De Bongerd: Ambitie en Potentieel van Leerlingen

Het streefniveau biedt een uitdagend doel dat verder gaat dan het fundamenteel niveau. We streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een apart streefpercentage vast. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Binnen Openbare Basisschool De Bongerd bereikt 37.50% van de leerlingen het streefniveau. Dit resultaat wordt vergeleken met de signaleringswaarde van 31.7% die voor onze school is vastgesteld door de inspectie. Het landelijk gemiddelde voor het streefniveau ligt op 44.71%, wat ons helpt om onze prestaties verder te analyseren en te optimaliseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Bongerd?

Bij Openbare Basisschool De Bongerd in Ede begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Het eerste voorlopige advies wordt in groep 7 besproken met ouders en leerlingen, gevolgd door een tweede voorlopig advies in november en een definitief advies in februari van groep 8. Na de eindtoets wordt indien nodig het advies herzien. Sinds het schooljaar 2023-2024 hanteren we een aangepast tijdspad met de doorstroomtoets. Meer informatie over deze wijziging is te vinden op de website van de Rijksoverheid. Onze schooladviezen worden breed gedragen. We nemen de resultaten van het leerlingvolgsysteem, de werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling mee in het adviesproces. De leerkrachten van groep 7 en 8, de interne begeleider en de directie werken hierin nauw samen. De uitstroomgegevens van onze leerlingen tonen een divers beeld: in schooljaar 2021-2022 stroomden leerlingen uit naar VMBO-K (2), VMBO-TL (2), VMBO-TL/Havo (1) en Havo (1). In schooljaar 2022-2023 zagen we de volgende uitstroom: VMBO-B (2), VMBO-B/K (2), VMBO-K (2), VMBO-K/TL (2), Havo (2), Havo/VWO (3) en VWO (1). Deze gegevens zijn deels een samenvatting van de uitstroom van zowel locatie De Bongerd als de nieuwkomersschool De Schakel, en bieden inzicht in de onderwijstrajecten die onze leerlingen na de basisschool vervolgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op De Bongerd Ede

Ontdek hoe Openbare Basisschool De Bongerd in Ede de sociale en emotionele ontwikkeling van uw kind stimuleert. Wij geloven dat een veilige en ondersteunende leeromgeving essentieel is voor kinderen om sociaal-emotionele vaardigheden en burgerschapscompetenties te ontwikkelen. Op De Bongerd creëren we een klimaat waarin leerlingen zich vrij voelen om te oefenen en te groeien. Aandacht voor mensen- en kinderrechten vormt de basis van ons onderwijs, met name binnen burgerschap. Dit biedt een kader voor belangrijke gesprekken over uiteenlopende thema's zoals pestpreventie, seksuele diversiteit en inclusiviteit, wat bijdraagt aan een respectvolle omgang met elkaar. De school is een ideale plek voor kinderen om te leren omgaan met hun rol in de maatschappij. We stimuleren vaardigheden als effectieve communicatie, samenwerking en participatie in besluitvormingsprocessen. Daarnaast maken we leerlingen bewust van de fundamenten van onze democratische rechtsstaat en bereiden we hen voor op een actieve deelname aan de samenleving.

Gedeelde Normen en Waarden

Een Veilig Schoolklimaat

Samenwerken aan Groei

Hoe bevordert De Bongerd de sociale ontwikkeling van uw kind?

Optimale samenwerking tussen ouders en school is cruciaal voor de sociale ontwikkeling van uw kind. Kinderen voelen zich veiliger wanneer thuis en op school dezelfde normen en waarden worden gehanteerd, met het welzijn van het kind als hoogste prioriteit. Onze aanpak is gebaseerd op de pijlers relatie, competentie en autonomie. Vanaf de onderbouw introduceren we 'Taakspel', een methode die leerlingen helpt zich beter aan klassenregels te houden. Dit vermindert onrust en storend gedrag, waardoor leerlingen zich beter kunnen concentreren en een prettiger leerklimaat ontstaat. Via de lessen van 'Kwink' werken we gericht aan sociaal-emotioneel leren en burgerschap. Daarnaast integreren we 'executieve functies' in ons onderwijs, ook wel bekend als 'breinkrachten', om leerlingen alle benodigde vaardigheden bij te brengen. In de bovenbouw verschuift de focus naar 'leren leren'.

Welke methoden gebruikt De Bongerd voor het meten van sociale vooruitgang?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van de volgende gestandaardiseerde registratiemiddelen:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
  • Observatielijsten van MijnKleuterGroep

Welke lesmethoden zet De Bongerd in voor sociaal-emotioneel leren?

Op Openbare Basisschool De Bongerd maken we gebruik van effectieve methoden om sociaal-emotioneel leren te bevorderen:

  • Kwink (integraal inclusief Burgerschap)
  • Taakspel (geschikt voor alle leeftijden, ook kleuters)
  • Executieve functies (ontwikkeling van breinkrachten)

Onderwijsinspectie Rapport Openbare Basisschool De Bongerd: Transparantie en Kwaliteit

Openbare Basisschool De Bongerd verwelkomt u met open armen. In het schooljaar 2022-2023 heeft de onderwijsinspectie ons bezocht om de kwaliteit van ons onderwijs te beoordelen. De inspectie heeft aangegeven dat er kansen liggen voor verdere ontwikkeling, met name op het gebied van het bieden van een meer uitdagend leeraanbod aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het zichtbaar maken van dezedifferentiatie in de dagelijkse lessen is een belangrijk aandachtspunt. Momenteel heeft de inspectie daarom een onvoldoende toegekend. De Bongerd deelt deze visie volledig; het verrijken van ons onderwijsaanbod was reeds een centraal punt in ons schooljaarplan 2022-2023. We zijn verheugd te kunnen melden dat de geconstateerde punten voor de zomervakantie zichtbaar en aantoonbaar zijn verbeterd. Ontdek de voortgang en de toekomstplannen van onze school via de onderstaande link.

Resultaten | Openbare Basisschool De Bongerd in Ede | [2025] Schoolregister