Openbare Basisschool de Tille in Drachten

Het team van Openbare Basisschool de Tille in Drachten

Current section: team
P.K.Pelstraat 1
9203 Drachten

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool de Tille is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool de Tille. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Tille bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Tille bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool de Tille zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool de Tille. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (25%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (37.5%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool de Tille werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (100%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool de Tille gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Personeelsvervanging op Basisschool de Tille

Bij Openbare Basisschool de Tille zorgen we voor een continue leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van onze vaste medewerkers. Voor een soepele doorloop van de lessen zetten we eerst in op interne oplossingen. Een directe collega of een teamlid met vergelijkbare expertise neemt de taken waar bij ziekte of verlof. Indien een interne vervanger niet beschikbaar is, maken we gebruik van de professionele vervangerspool van Adenium. Zo garanderen we kwalitatief hoogstaand onderwijs voor alle leerlingen, elke dag weer.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Kinderen leren door een goede instructie, maar ook door te leren met en van elkaar. Op school werken we met het 'effectieve directe instructie model' (EDI). Bij een EDI-instructieles wordt een vaste volgorde van stappen gehanteerd, waarbij steeds gecontroleerd wordt welke kinderen de nieuwe leerstof al snappen en welke kinderen nog meer uitleg nodig hebben. Zo krijgt elke leerling de uitleg die hij/zij nodig heeft. Soms heeft een kind wat extra uitleg nodig en soms juist wat minder. Binnen EDI doen kinderen nieuwe stappen eerst een aantal keren met de leerkracht, daarna met een maatje en tenslotte alleen. Doordat we dit al vanaf groep 3 inzetten zijn de kinderen hier bekend mee.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Maat voor Elk Kind bij OBS de Tille

1

Academische Groei: Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool de Tille excelleren onze leerkrachten door zich te specialiseren in kernvakgebieden zoals taal en rekenen. Deze toegewijde professionals fungeren niet alleen als instructeurs, maar ook als coördinatoren die de leerlijnen bewaken en verrijken. Ons team omvat een Rekencoördinator, een Taalcoördinator, een specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid, een ICT-coördinator, een IPC-coördinator en KiVa-coördinatoren, naast onze BHV-coördinatoren. Alle specialisten volgen continue bijscholing om hun expertise te verdiepen, wat garant staat voor actuele en effectieve onderwijsondersteuning op maat.

1

Sociaal-Emotioneel Welzijn: De KiVa-aanpak

Beschikbare specialisten:

Deskundige Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Sinds schooljaar 2021-2022 omarmt OBS de Tille de succesvolle KiVa-methode, een initiatief gericht op het versterken van het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen. KiVa, wat 'fijn' of 'leuk' betekent in het Fins, helpt ons actief pestgedrag en cyberpesten te voorkomen en effectief aan te pakken. Ons volledige team is grondig getraind in de KiVa-principes, waardoor we deze werkwijze naadloos integreren in onze dagelijkse schoolcultuur. De intern begeleider en onze KiVa-coördinatoren werken nauw samen om KiVa levendig en zichtbaar te houden. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, vinden een luisterend oor bij onze toegewijde KiVa-coördinatoren en anti-pestcoördinatoren.

0

Gedragsontwikkeling en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke gedragsdeskundigen direct op de loonlijst hebben staan, beschikt OBS de Tille over de flexibiliteit om, indien de situatie daarom vraagt, externe expertise in te schakelen. Dit waarborgt dat elk kind de juiste begeleiding krijgt bij gedrag, werkhouding en taakaanpak.

0

Motorische Ontwikkeling en Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze leerlingen genieten van dynamische gymnastieklessen, verzorgd door een gekwalificeerde vakleerkracht. Deze lessen zijn specifiek ontworpen om de motorische vaardigheden en de algehele lichamelijke ontwikkeling van elk kind te stimuleren en te verbeteren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS de Tille onderhoudt een waardevolle samenwerking met de GGD en kan, met uw expliciete toestemming, de expertise van een schoolarts inschakelen. Deze samenwerking garandeert deskundige zorg en advies. In specifieke gevallen, en altijd in overleg met ouders en de huisarts, kunnen onze teamleden, na het correct invullen van het protocol medicijnverstrekking, ondersteuning bieden bij afgesproken medische handelingen. Uw kind's welzijn en veiligheid staan hierbij voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
2
Totaal specialisten
2
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein
Ruimte voor extra ondersteuning aan kinderen
Peuterspeelzaal
Buitenschoolse opvang

Optimale Leerlingondersteuning op OBS de Tille: Een Inclusieve Aanpak

Gedetailleerde Uitleg Over Onze Ondersteuningsmogelijkheden

Openbare Basisschool de Tille biedt hoogwaardige, doelgerichte zorg voor elke leerling. Wij beschikken over gespecialiseerde leerkrachten met expertise op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, rekenen en taal. Deze specialisten werken nauw samen om een afgestemd onderwijsaanbod te garanderen, afgestemd op de individuele behoeften van uw kind. Ons team is ook getraind in de KiVa-methode, wat bijdraagt aan een positieve en veilige schoolomgeving. Waar nodig, bieden onze deskundige leerkrachten extra ondersteuning, zowel binnen als buiten de klas. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdient om succesvol te zijn. OBS de Tille is trots op haar lidmaatschap van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland. Dit partnerschap stelt ons in staat om te voldoen aan de diverse ondersteuningsbehoeften van leerlingen. We onderscheiden basisondersteuning, extra ondersteuning binnen de school, en verwijzing naar speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs clusters 3 en 4, indien dit het beste aansluit bij de leerbehoeften. Onze onderwijsaanpak is gebaseerd op cyclisch handelingsgericht werken. Hierbij staat de unieke ondersteuningsvraag van de leerling centraal. Door middel van onze interne zorgstructuur zetten we proactief in op het vroegtijdig signaleren en voorkomen van mogelijke leer- en gedragsproblemen. Dit creëert een veilige en stimulerende leeromgeving waarin iedereen kan floreren. Ontdek ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) voor een dieper inzicht in ons huidige aanbod en onze toekomstige ambities. Hierin worden onze mogelijkheden en grenzen op het gebied van ondersteuning gedetailleerd beschreven. Voor leerlingen die extra instructie behoeven, bieden wij ondersteuning door de groepsleerkracht en onderwijsassistenten. Speciaal voor meer- en hoogbegaafde leerlingen ontwikkelen we continu passende lesprogramma's en uitdagende activiteiten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitstrevend Onderwijs in Drachten

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op diverse strategische doelen om het leerrendement te maximaliseren. We versterken de integratie van taal- en leesonderwijs met onze IPC-units, wat resulteert in meer betekenisvolle leerervaringen. Dit omvat niet enkel Nederlands, maar ook het Fries en Engels, ter bevordering van meertaligheid. De implementatie en borging van het Friese taalonderwijs krijgt prioriteit, evenals het continueren en versterken van onze aanpak gericht op leerresultaten en handelingsplannen. We optimaliseren ons rekenonderwijs, met specifieke aandacht voor het versneld aanleren van basisvaardigheden en hoofdrekenen. Daarnaast ontwikkelen we ons onderwijs voor meer- en hoogbegaafde leerlingen verder en stellen we hierbij passend beleid op. Ook de digitale geletterdheid van onze leerlingen staat centraal, met beleidsontwikkeling en een duidelijke visie. We stellen concrete afspraken op voor burgerschapsonderwijs, afgestemd op de specifieke behoeften van onze leerlingen, en monitoren hun vooruitgang. Een vloeiende overgang van groep 2 naar groep 3, van het International Early Years Curriculum (IEYC) naar het International Primary Curriculum (IPC), wordt gewaarborgd met een overgangsdocument. Tot slot bevorderen we de professionele ontwikkeling van ons team door continue samenwerking en het geven van constructieve feedback en feedforward.

Welke methoden gebruiken we om onze onderwijsdoelen te realiseren?

Onze onderwijsdoelen bereiken we door een gefocuste en evidence-based aanpak. We stimuleren een onderzoekende houding bij zowel leerlingen als leerkrachten, en passen deze inzichten toe in de dagelijkse schoolpraktijk. Het inzetten van wetenschappelijk bewezen effectieve lesmethoden en interventies is een kernonderdeel van onze strategie. Regelmatige trainingen en bijscholingen, met name op het gebied van taalverwerving en IPC, zorgen voor actuele expertise binnen ons team. Door middel van gezamenlijke werksessies en professionele dialogen delen we kennis en best practices, wat leidt tot een continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs. We formuleren en evalueren periodiek ons schoolbeleid om ervoor te zorgen dat dit aansluit bij onze ambities en de nieuwste inzichten. Klassbezoeken stellen ons in staat om de effectiviteit van onze afspraken en methoden direct in de praktijk te observeren. Coaching met behulp van ICALT-observaties (een gestandaardiseerde observatielijst voor effectieve lessen) ondersteunt de professionele groei van onze leerkrachten. De resultaten van onze leerlingen worden nauwgezet gevolgd, geanalyseerd en gebruikt om gerichte ondersteuning en interventies te bieden waar nodig.

Start uw Kind in Drachten: Het Jonge Kind Programma op OBS de Tille

Toelichting van de school

Openbare Basisschool de Tille investeert in een naadloze start voor jonge kinderen. Vanaf schooljaar 2024-2025 is er structureel overleg met peuterleidsters van Kinderwoud. Dit waarborgt een optimale doorgaande lijn van peuteropvang naar kleuterklas. Kinderen van OBS de Tille en peuteropvang Kinderwoud spelen samen op ons schoolplein. Deze gezamenlijke activiteiten versterken de sociale ontwikkeling en maken de overgang naar de basisschool aangenaam. We betrekken peuters ook bij schoolbrede evenementen, wat de integratie bevordert en de stap naar de basisschool zo soepel mogelijk maakt.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS de Tille specifieke programma's of activiteiten voor jonge kinderen?

OBS de Tille focust op een soepele overgang en samenwerking met peuteropvang. Hoewel er geen apart 'extra' programma is, integreren we de jongste kinderen actief in het schoolleven en werken we nauw samen met partners voor een optimale start.

Met welke partners werkt OBS de Tille samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling en overgang van jonge kinderen, werkt Openbare Basisschool de Tille nauw samen met Kinderwoud. Deze samenwerking zorgt voor een consistente leerervaring, van de peuteropvang tot aan de eerste schooljaren.

Voor een optimale ontwikkeling en overgang van jonge kinderen, werkt Openbare Basisschool de Tille nauw samen met Kinderwoud. Deze samenwerking zorgt voor een consistente leerervaring, van de peuteropvang tot aan de eerste schooljaren.