Openbare basisschool De Meander in Drachten

Het team van Openbare basisschool De Meander in Drachten

Current section: team
Flevo 194
9204 Drachten

Zie hier hoe het team van Openbare basisschool De Meander is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare basisschool De Meander. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare basisschool De Meander bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare basisschool De Meander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare basisschool De Meander zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.2%)
Man (27.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare basisschool De Meander. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (11.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare basisschool De Meander werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (5.6%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare basisschool De Meander gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool De Meander: Uw Kind Altijd Verzekerd van Onderwijs

Op Openbare Basisschool De Meander zetten we ons dagelijks in voor optimaal onderwijs. Wanneer een van onze toegewijde teamleden onverhoopt afwezig is, streven we ernaar om de continuïteit van de lessen te waarborgen. Eerst kijken we naar interne oplossingen binnen ons eigen team. Indien interne opvang niet mogelijk is, doen we een beroep op de professionele vervangingspoule van Adenium. Mocht er onverhoopt toch geen vervanging beschikbaar zijn, dan zijn we genoodzaakt een enkele groep tijdelijk vrij te geven. Ouders en verzorgers worden hierover zo spoedig mogelijk geïnformeerd door de directie, zodat u uw kind kunt thuis opvangen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer ouders op de ochtend zelf geïnformeerd moeten worden vanwege onvoorziene omstandigheden, doen we een dringend beroep op uw begrip en flexibiliteit. Als het op dat moment niet lukt om uw kind thuis op te vangen, wordt uw kind bij een andere groep geplaatst. De plaatsing gebeurt op basis van beschikbaarheid en ouders en leerlingen hebben hier geen invloed op. Bij frequent of langdurig verzuim van een leerkracht (langer dan drie dagen) treedt een speciaal rooster in werking om de impact op de leerlingen te minimaliseren. De betreffende groep kan dan naar school komen, terwijl een andere groep een dag vrij krijgt. Dit schema is zorgvuldig opgesteld met koppelingen tussen de groepen: groep 1-2a, 1-2b en 3 zijn gekoppeld, evenals groep 4, 5 en 6, en tot slot groep 7, 7-8 en 8.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Meander: Ons Specialistenteam

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op De Meander

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Bij Openbare Basisschool De Meander streven we naar optimale taal- en rekenontwikkeling voor elke leerling. Voor leerlingen met specifieke taaluitdagingen, zoals een taalontwikkelingsstoornis (TOS), bieden we gerichte ondersteuning. In samenwerking met experts zoals Kentalis beoordelen we de individuele behoeften en stellen we de meest geschikte begeleiding vast. Dit kan variëren van extra ondersteuning op school tot specifieke lesprogramma's. Nieuwkomers verwelkomen we met open armen en bieden we intensieve taallessen via de centrale Schakel-taalklassen van De Vlinderboom. Deze klassen zijn speciaal ingericht voor kinderen die vanuit het buitenland instromen of die onvoldoende Nederlands beheersen. De focus ligt op het snel eigen maken van de Nederlandse taal, zodat leerlingen succesvol kunnen doorstromen naar het reguliere onderwijs. Op het gebied van rekenen volgen we de landelijke richtlijnen voor het protocol Ernstige Reken- en Wiskunde-problemen en dyscalculie (ERWD). Onze leerkrachten zijn getraind in het bieden van kwalitatief hoogstaand rekenonderwijs, waarbij de lesstof wordt afgestemd op de individuele leerbehoefte. We signaleren rekenproblemen vroegtijdig, met name in de onderbouw, door middel van observaties en gestandaardiseerde toetsen. Indien nodig wordt er een handelingsplan opgesteld, eventueel in samenwerking met onze intern begeleider of rekenspecialist. Bij aanhoudende problemen schakelen we de orthopedagoog in voor een grondige analyse en een op maat gemaakt ondersteuningsplan. Bij een vastgestelde diagnose zoals dyscalculie, garanderen we blijvende intensieve en deskundige begeleiding.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Meander hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van elke leerling. We monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling en de ervaren veiligheid halfjaarlijks met het KANVAS observatie-instrument. Leerkrachten vullen observaties in, terwijl leerlingen vanaf groep 5 ook zelfvragenlijsten invullen. Deze gegevens vergelijken we met landelijke normen om eventuele extra ondersteuning te bepalen. Ons reguliere aanbod omvat de Kanjertraining, waarbij al onze leerkrachten gecertificeerd zijn. Deze lessen versterken de sociale vaardigheden, communicatie, respect en samenwerking binnen de groep. Door middel van kind-ouder-leerkrachtgesprekken stimuleren we zowel de sociaal-emotionele als de cognitieve groei van onze leerlingen.

4

Gedrag, Werk- en Taakaanpak: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke gedragsvragen of uitdagingen in de taakaanpak, biedt Openbare Basisschool De Meander gespecialiseerde ondersteuning. Onze interne gedragsspecialist adviseert leerkrachten bij gedragsproblematiek, gebaseerd op zorgvuldige observaties en besprekingen. Bij complexere vraagstukken op leerling- of groepsniveau kunnen we de expertise van deze gedragsspecialist inschakelen voor effectieve interventies. Daarnaast werken we nauw samen met de Kanjertraining om de sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsdynamiek te bevorderen. Zij bieden zowel leerlingen als leerkrachten waardevolle handvatten en interventies om een positief leerklimaat te creëren.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Motorisch Remedial Teacher
Steunpunt Onderwijs Noord

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Meander ondersteunt leerlingen met motorische uitdagingen door middel van een motorisch remedial teacher. Bij complexere lichamelijke beperkingen maken we gebruik van de expertise van Steunpunt Onderwijs Noord, die samenwerkt met organisaties als Revalidatie Friesland. Samen met deze specialisten zoeken we naar de meest geschikte aanpassingen in de klas om een inclusieve leeromgeving te waarborgen.

3

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
BHV-ers en EHBO-ers

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Meander bieden we, onder bepaalde voorwaarden, ondersteuning bij het verstrekken van medicijnen. Gedetailleerde informatie en ons protocol medische handelingen zijn beschikbaar in de bovenschoolse schoolgids van Adenium en op onze website www.opo-demeander.nl. Ons schoolgebouw is volledig toegankelijk voor mindervalide leerlingen. Met drempelvrije doorgangen, een invalidentoilet en een lift zorgen we voor een comfortabele en veilige omgeving voor iedereen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Onderwijsplein
Sporthal (Sporthal De Drait)
Plusklas

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling op De Meander

Gedetailleerde Uitleg van Onze Ondersteuningsstructuur

Op Openbare Basisschool De Meander geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning voor elke leerling. Ons Profiel Ondersteuning op School (POS) is beschikbaar op onze website, onder het kopje documenten. U bent ook altijd welkom om een afspraak te maken met onze directeur of intern begeleider voor persoonlijk advies. Onze toegewijde intern begeleider (IB) coördineert de leerlingenzorg met expertise. Zij ondersteunt leerkrachten en ouders, analyseert toetsresultaten en organiseert belangrijke besprekingen. De IB'er speelt een cruciale rol in het vormgeven van ons zorg- en onderwijsbeleid, altijd in nauwe samenwerking met de directie. Bij vragen over de extra begeleiding van uw kind, is de groepsleerkracht uw eerste aanspreekpunt. Elke Adenium-school biedt basisondersteuning, en De Meander vormt hierop geen uitzondering. Via onze handelingsgerichte werkwijze identificeren we systematisch de ondersteuningsbehoeften van leerlingen. De intern begeleider faciliteert dit proces, en indien nodig, schakelen we het Zorg Advies Team (ZAT) van Adenium in. Dit team bestaat uit onderwijskundige experts zoals orthopedagogen, dyslexiespecialisten en logopedisten, aangevuld met flexibele schil specialisten voor rekenen, taal, gedrag en hoogbegaafdheid. Voor leerlingen wiens basisondersteuning niet volstaat en waar stagnatie optreedt, bieden we extra ondersteuning. Dit gebeurt altijd in nauwe samenspraak met u als ouders, om de best passende oplossing te vinden. Dit maatwerk vereist een sterke samenwerking tussen leerkracht, IB, ouders en eventuele externe specialisten. We betrekken de orthopedagoog van het ZAT in een multidisciplinair overleg (MDO) om de onderwijsbehoeften te verkennen en een passend onderwijsaanbod te ontwikkelen. De benodigde informatie verzamelen we tijdens gesprekken, met behulp van vragenlijsten, gerichte diagnostiek of klassenbezoeken. De verzamelde gegevens analyseren we om een effectief plan van aanpak op te stellen, inclusief doelen en taakverdelingen, waarbij uw inbreng als ouder essentieel is. Voor gespecialiseerde zorg die essentieel is voor onderwijsparticipatie, werken we samen met de gemeente en hun partner Carins om de optimale ontwikkeling van uw kind te waarborgen. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen binnen De Meander zoveel mogelijk ondersteuning in hun eigen groep. Dit kan variëren van een aangepaste leerlijn tot extra instructie, waarvoor we onderwijsassistenten inzetten. De middelen van het Samenwerkingsverband worden gericht ingezet waar de ondersteuning het meest nodig is, met een zorgvuldige afweging van de benodigde uren per leerling. Voor een soepele overgang van peuterspeelzaal naar basisschool, organiseren we een warme overdracht. Vanaf zes weken voor de vierde verjaardag van uw kind, plannen we kennismakingsmomenten om de wenningsperiode te vergemakkelijken. In de kleutergroepen ligt de focus op welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling, met gebruik van de Parnassys leerlijnen om de voortgang op diverse gebieden te monitoren. We dagen kinderen spelenderwijs uit om te leren, met speciale aandacht voor reken- en taalontwikkeling om een vlotte doorstroming naar groep 3 te garanderen. De doorstroom van groep 2 naar groep 3 wordt zorgvuldig overwogen, rekening houdend met individuele ontwikkeling en leertempo. Ouders worden in januari geïnformeerd bij twijfel, waarna de leerkracht het kind nauwlettend volgt. De beslissing, gebaseerd op sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, spelbeleving en cognitieve vaardigheden, wordt eind mei genomen, waarbij externe rapportages worden meegenomen. Dit proces volgt ons protocol voor versnellen/doubleren. Ons dyslexieprotocol is gericht op vroege signalering en adequate begeleiding van leerlingen met dyslexie. Ernstige dyslexie wordt ondersteund met vergoede diagnostiek en intensieve begeleiding door de gemeente. De school signaleert proactief, onderneemt interventies en beheert een compleet dossier voor extern onderzoek. Als lid van Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland dragen wij bij aan een ondersteuningsplan dat zorgt voor passende plekken en begeleiding voor alle leerlingen. Dit plan garandeert een minimaal niveau van basisondersteuning en regelt de evenredige verdeling van extra ondersteuningsmiddelen over de aangesloten scholen. We streven voortdurend naar het verbeteren van onze extra ondersteuning door het ontwikkelen van specifieke expertise binnen ons team, bijvoorbeeld op het gebied van zorg, rekenen, hoogbegaafdheid, ICT en bewegingsonderwijs. Daarnaast maken we gebruik van een extern netwerk voor specialistische hulp zoals logopedie, spelbegeleiding en fysiotherapie. Onze lesmethodes zijn ontworpen voor differentiatie, met extra ondersteuning voor leerlingen die extra uitdaging of juist hulp nodig hebben. Individuele begeleiding buiten de klas door onderwijsassistenten is hierbij een belangrijk onderdeel. Onze ambitie is om de afstemming op leerlingniveau te versterken door coaching van het team op Expliciete Directe Instructie en verdere differentiatie in het lesaanbod.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Meander Drachten

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan?

De komende drie jaar focussen we op zes kernkernthema's die essentieel zijn voor kwalitatief hoogstaand onderwijs en een professionele schoolcultuur. Elk thema doorloopt een gestructureerd ontwikkelingsproces: van oriëntatie en implementatie tot borging en het creëren van eigenaarschap. We transformeren vakoverstijgend werken van ad-hoc initiatieven naar een geïntegreerd curriculum. In het eerste jaar leggen we de basis met een gedeelde visie en scholing voor 90% van het team. Jaar twee markeert de start van de uitvoering, waarbij elke bouwfase jaarlijks minimaal twee thematische projecten realiseert, inclusief vakintegratie. In het derde jaar verankeren we dit structureel in de jaarplanning met een schoolbreed format voor vakintegratie en 21e-eeuwse vaardigheden. Voor de Kanjertraining evolueren we van groepsvorming naar integrale sociale veiligheid op schoolniveau. We starten met basisimplementatie door structurele aandacht voor de 'gouden weken' en wekelijkse Kanjerlessen door 90% van de leerkrachten. Vervolgens verdiepen we met het volledige Kanjerprogramma en streven we naar een 10% stijging in leerlingtevredenheid over welbevinden. Tot slot borgen we dit door ouderbetrokkenheid te versterken en sociale veiligheid op minimaal landelijk gemiddelde te brengen. Kwalitatief goed onderwijs ontwikkelen we van methodegebonden naar behoeftegericht onderwijs. Differentiatie versterken we door ruimte te bieden voor eigen leerlijnen en planmatige toepassing door 90% van de leerkrachten. Eigenaarschap stimuleren we door leerlingen persoonlijke leerdoelen te laten stellen en te laten reflecteren op de effectiviteit van hun leerproces. Dit borgen we met gezamenlijke afspraken in het kwaliteitsbeleid, met als doel een 10% stijging in tevredenheid. Voor doelgericht en planmatig onderwijs gaan we van intuïtief naar evidence-based werken. Alle leerkrachten hanteren een cyclische PDCA-aanpak (Plan-Do-Check-Act) en 80% past effectieve differentiatie toe. We systematiseren door lesdoelen zichtbaar te koppelen aan leerlijnen en tweemaal per jaar te evalueren. Eigenaarschap bereiken we door structurele differentiatie zichtbaar te maken en de leerlingtevredenheid over instructie met 10% te verhogen. EDI (Expliciete Directe Instructie) ontwikkelen we van wisselende naar consistente instructiekwaliteit. We implementeren door 90% van de leerkrachten EDI-coaching te bieden en zichtbare lesmodellen in alle groepen te realiseren. Beleidsontwikkeling volgt door EDI vast te leggen in het didactisch plan en 80% van de lessen gedifferentieerde instructieniveaus te laten tonen. Zelfstandigheid bereiken we door planmatig EDI-gebruik en interne begeleiding van nieuwe teamleden. Executieve functies ontwikkelen we van incidenteel naar structureel. We starten met teamscholing en een schoolbrede focus op twee executieve vaardigheden. Een werkgroep ontwikkelt praktische routines en implementeert drie concrete toepassingen schoolbreed. We borgen de werkwijze door deze vast te leggen in het beleid met een doorlopende lijn en opname in het schoolplan. Professionele cultuur transformeren we van individueel naar collectief eigenaarschap. Nieuwe structuren introduceren we met wekelijkse bordsessies, teamvergaderingen per zes weken en werkgroepparticipatie, waarbij 80% samenwerkt aan lesvoorbereiding. We borgen de werkwijze door deze op te nemen in het schoolbeleid en het draagvlak te evalueren. Eigenaarschap bereiken we door 90% van het team betrokkenheid bij schoolontwikkeling te laten voelen en werkgroepen tweemaal per jaar voortgang te laten presenteren. Burgerschap integreren we van theoretisch naar praktisch maatschappijonderwijs. Op De Meander is burgerschap verweven door het gehele onderwijsaanbod. We beschouwen actief burgerschap als een continue ontwikkeling die op verschillende momenten en bij diverse lessen aan bod komt. Onze school fungeert als een micro-maatschappij waar kinderen leren samenleven in een diverse wereld, waarbij verschillen als leerkansen worden benut. Onze aanpak kenmerkt zich door gefaseerde implementatie, waarbij elk thema logisch opbouwt van bewustwording naar toepassing en borging. Teamontwikkeling staat centraal als basis voor alle andere ontwikkelingen. We werken data-gedreven met regelmatige evaluatie en bijstelling op basis van concrete resultaten. Duurzame borging waarborgen we door alle ontwikkelingen structureel te verankeren in beleid en schoolcultuur. Zo ontwikkelen we van individuele competentie naar gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onderwijskwaliteit.

Hoe realiseert De Meander haar onderwijsdoelen?

De komende drie jaar werken we aan zes cruciale thema's die ons onderwijs en onze schoolcultuur versterken. Elk thema wordt gefaseerd ontwikkeld: eerst leren we, dan passen we toe, en vervolgens borgen we de nieuwe werkwijzen. Vakoverstijgend werken integreren we door verschillende leergebieden te combineren in projecten. In het eerste jaar leggen we de basis met een gezamenlijke visie en scholing voor 90% van het team. Jaar twee is gericht op uitvoering, waarbij elke bouwfase jaarlijks minimaal twee projecten met vakintegratie uitvoert. In het derde jaar wordt dit een structureel onderdeel van het lesrooster met een vast format voor alle leerkrachten. De Kanjertraining versterkt de sociale vaardigheden van onze leerlingen. We starten met de 'gouden weken' en wekelijkse Kanjerlessen door 90% van de leerkrachten. Later implementeren we het volledige programma, met als doel een 10% hogere leerlingtevredenheid over welbevinden. Ouderbetrokkenheid wordt versterkt en we streven ernaar dat leerlingen zich net zo veilig voelen als op andere scholen in Nederland. Kwalitatief goed onderwijs betekent dat we ons onderwijs afstemmen op de individuele behoeften van elk kind. We creëren ruimte voor aangepaste lessen en leren 90% van de leerkrachten hoe ze dit kunnen toepassen. Kinderen krijgen de ruimte om eigen leerdoelen te stellen en te reflecteren op hun leerproces. We maken hierover afspraken en streven naar een 10% hogere tevredenheid bij leerlingen en ouders. Doelgericht en planmatig onderwijs passen we toe door een gestructureerde cyclus van plannen, uitvoeren, controleren en verbeteren. 80% van de leerkrachten leert effectief om te gaan met verschillen tussen leerlingen. Lesdoelen worden zichtbaar gekoppeld aan leerlijnen en we evalueren tweemaal per jaar de effectiviteit. Kinderen zullen 10% meer tevreden zijn over de geboden instructie. EDI (Expliciete Directe Instructie) zorgt voor duidelijke en gestructureerde uitleg. 90% van de leerkrachten ontvangt coaching om deze methode te beheersen, en in elke klas zijn de lesmodellen zichtbaar. EDI wordt vastgelegd in het didactisch plan en 80% van de lessen biedt instructie op verschillende niveaus. Ervaren leerkrachten begeleiden nieuwe collega's bij de implementatie. Executieve functies, zoals plannen en flexibel denken, krijgen structurele aandacht. Het team wordt geschoold en we focussen op twee kernvaardigheden. Een werkgroep ontwikkelt praktische oefeningen en drie concrete activiteiten worden schoolbreed ingezet. Deze werkwijze wordt vastgelegd in het schoolplan en geïntegreerd in het onderwijsprogramma. Professionele cultuur bevorderen we door betere samenwerking binnen het team. We introduceren wekelijkse bordsessies en teamvergaderingen om de zes weken. 80% van de leerkrachten bereidt lessen voor in werkgroepen. Dit beleid wordt geëvalueerd en 90% van het team voelt zich betrokken bij de schoolontwikkeling. Burgerschap wordt geïntegreerd in alle vakken, niet als een apart onderdeel. Kinderen leren burgerschap door actief deel te nemen aan het schoolleven, wat fungeert als een oefenplaats voor samenleven in diversiteit. We benadrukken het belang van een veilige omgeving voor effectief leren. In groep 7 en 8 bieden we vrijwillig levensbeschouwelijk onderwijs aan om wederzijds begrip te bevorderen. De Kanjer-methode ondersteunt de sociaal-emotionele ontwikkeling. Alle afspraken worden vastgelegd in een kwaliteitskaart. Onze gefaseerde aanpak, met een focus op teamontwikkeling en data-gedreven besluitvorming, zorgt voor duurzame verbeteringen. Alle ontwikkelingen worden structureel verankerd in ons beleid en onze schoolcultuur, wat leidt tot collectief eigenaarschap voor onderwijskwaliteit.

Ontdek ons programma voor jonge kinderen in Drachten

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Meander biedt in de groepen 1 en 2 een gestructureerd en doordacht onderwijsaanbod. Dit aanbod is afgestemd op de ontwikkelingsdoelen van SLO, wat betekent dat spelenderwijs leren, gerichte lessen en uitdagende opdrachten de basis vormen. Onze doelstelling is om leerlingen de benodigde kennis en vaardigheden mee te geven voor een succesvolle start in groep 3. Binnen de Brede School de Drait werken onze toegewijde leerkrachten nauw samen met professionals van de Voorde, peuterspeelzaal OINK en kinderopvang Partou. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang van de opvang naar de basisschool. De vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) die wordt aangeboden door onze partners, sluit perfect aan bij de leerdoelen van onze groepen 1 en 2. Door constante communicatie en gedeelde expertise ontwikkelen we een doorlopende leerlijn die kinderen optimaal voorbereidt op hun verdere schoolloopbaan.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op De Meander?

Openbare Basisschool De Meander biedt diverse extra leermogelijkheden voor de allerkleinsten. Deze activiteiten zijn ontworpen om hun ontwikkeling te stimuleren en hen een vliegende start te geven in hun schooltijd. Ons programma focust op spelend leren en sluit naadloos aan bij de ontwikkelingsfases van jonge kinderen. We zorgen voor een stimulerende omgeving waar ze nieuwe vaardigheden kunnen opdoen.

Openbare Basisschool De Meander biedt diverse extra leermogelijkheden voor de allerkleinsten. Deze activiteiten zijn ontworpen om hun ontwikkeling te stimuleren en hen een vliegende start te geven in hun schooltijd. Ons programma focust op spelend leren en sluit naadloos aan bij de ontwikkelingsfases van jonge kinderen. We zorgen voor een stimulerende omgeving waar ze nieuwe vaardigheden kunnen opdoen.

Kinderopvang Drachten
Vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt De Meander samen voor het jonge kind programma?

De Meander werkt intensief samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een optimale doorlopende leerlijn te garanderen. Dit omvat samenwerking met peuterspeelzaal OINK en kinderopvang Partou. Deze samenwerking zorgt voor een warme overdracht en een consistente benadering van de educatie van jonge kinderen, wat essentieel is voor hun ontwikkeling en schoolsucces.

De Meander werkt intensief samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een optimale doorlopende leerlijn te garanderen. Dit omvat samenwerking met peuterspeelzaal OINK en kinderopvang Partou. Deze samenwerking zorgt voor een warme overdracht en een consistente benadering van de educatie van jonge kinderen, wat essentieel is voor hun ontwikkeling en schoolsucces.