
De resultaten van Openbare basisschool De Meander in Drachten
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare basisschool De Meander, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare basisschool De Meander bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare basisschool De Meander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool De Meander
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. In groep acht meten we dit met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde en is uniform voor alle basisscholen in Nederland. Bij Basisschool De Meander zien we dat 95.61% van onze leerlingen het fundamentele niveau behaalt, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit toont de sterke basis die wij onze leerlingen bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Uitdaging op Basisschool De Meander
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en excelleren op het gebied van taal en rekenen. Het is ons doel om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als richtlijn voor de schoolprestaties. Basisschool De Meander streeft ernaar om leerlingen uit te dagen, met 60.82% van onze leerlingen die het streefniveau behalen, vergeleken met een signaleringswaarde van 50.6%. Dit resultaat onderstreept onze inzet voor hoogwaardig onderwijs en de ontwikkeling van alle talenten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare basisschool De Meander?
Op Openbare basisschool De Meander volgen we een zorgvuldig proces om het schooladvies voor uw kind vorm te geven. Dit begint al in groep 7 met een voorlopig advies, dat nog kan wijzigen in groep 8. Dit eerste advies geeft een indicatie van passend vervolgonderwijs. Het voorlopige advies wordt bepaald door een brede evaluatie. We kijken niet alleen naar Cito-scores uit groep 7, maar ook naar de observaties en beoordelingen van de leerkrachten uit groep 7 en 8. Input van de intern begeleider en overleg met de directeur, mede gebaseerd op de Friese Plaatsingswijzer, zijn essentieel. Alle verzamelde informatie over schoolresultaten, werkhouding en sociale ontwikkeling wordt gedeeld. In groep 8 evalueren we opnieuw. Na de Cito-toets in november en een herziening van het voorlopige advies in januari, baseren we ons op de groep 8 Cito-scores, het eerdere advies en observaties van de leerkracht. De doorstroomtoets in februari dient als controle; een hogere score kan het definitieve advies positief beïnvloeden, maar een lagere score zal het advies niet verlagen. Het definitieve schooladvies, dat in maart wordt vastgesteld, is een totaalpakket van de hele schoolloopbaan, met speciale aandacht voor de prestaties in groep 7 en 8 en de resultaten van de doorstroomtoets. Na dit advies start de aanmelding voor het voortgezet onderwijs, waarvoor wij u uitgebreid informeren en ondersteunen. Communicatie staat centraal. U ontvangt bij elk voorlopig advies een gesprek om de overwegingen toe te lichten. Ook het definitieve advies wordt persoonlijk besproken, inclusief begeleiding bij de aanmelding voor het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Bevordering Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Meander
Op Openbare Basisschool De Meander hechten we enorm veel waarde aan de sociale ontwikkeling van elk kind. We bereiden leerlingen voor op een actieve deelname aan de maatschappij, die steeds complexer wordt met diverse culturen en achtergronden. Onze focus ligt niet alleen op kennisoverdracht, maar vooral op het aanleren van respectvolle omgangsvormen en zorg voor elkaar. Sociale vaardigheden integreren we naadloos in al onze lessen en schoolactiviteiten. De school fungeert als een micro-maatschappij waarin kinderen leren omgaan met verschillen, wat essentieel is voor burgerschap. Kinderen krijgen de kans om deel te nemen aan de leerlingenraad, actieve discussies te voeren over belangrijke thema's en kennis op te doen over diverse culturen en levensbeschouwingen. Wij erkennen dat elk kind uniek is, met eigen talenten en ervaringen, en dat ze uit diverse gezinnen komen. Deze diversiteit zien we als een kracht en een bron van leren. Het welzijn van onze leerlingen staat voorop; pas als zij zich prettig voelen, kunnen ze optimaal leren. De Kanjertraining is een integraal onderdeel van ons programma, gericht op het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden voor harmonieus samenleven. Onze aanpak stimuleert kinderen om alert te zijn op de behoeften van anderen en proactief hulp te bieden. Dit gaat verder dan louter respect; het omvat actieve betrokkenheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bovendien ontwikkelen leerlingen democratische vaardigheden door te leren praten, luisteren en gezamenlijk beslissingen te nemen. Onze unieke aanpak omvat drie kerncomponenten: de Kanjertraining voor sociale competenties, participatie in de leerlingenraad voor democratisch burgerschap, en de integratie van maatschappelijke thema's in alle vakgebieden. Leerlingen uit groep 7 en 8 kunnen optioneel deelnemen aan verdiepende lessen over verschillende religies en levensbeschouwingen, wat hun intercultureel begrip vergroot. Alle gemaakte afspraken en ons beleid zijn vastgelegd in een plan dat aansluit bij de behoeften van onze leerlingenpopulatie.
Ontwikkel een nieuwsgierige houding ten opzichte van de wereld
Stimuleer persoonlijke groei en het leren leren
Bevorder gezamenlijk leren en samenleven
Hoe bevordert Openbare Basisschool De Meander sociale vaardigheden bij leerlingen?
Onze school integreert sociale vaardigheden structureel via de Kanjertraining, wat samenwerking en harmonieus samenleven bevordert en verantwoordelijkheidsgevoel voor de maatschappij aanwakkert. Daarnaast stimuleren we participatie via de leerlingenraad, nemen we deel aan maatschappelijke discussies en maken we kinderen bekend met diverse culturele activiteiten. We monitoren de sociale veiligheid tweemaal per jaar met KanVAS, waarbij we per groep de resultaten analyseren in november en april. Dit stelt leerkrachten in staat om de sociale veiligheid te beoordelen en tijdig bij te sturen met gerichte plannen voor groepen of individuele leerlingen. Jaarlijks voeren we een leerlingtevredenheidsenquête uit (groepen 6-8) en om de twee jaar een oudertevredenheidsenquête, beide met specifieke vragen over sociale veiligheid via Vensters. Bij sociale problemen hanteren we een gestructureerde aanpak: preventie door Kanjertraining, monitoring via KanVAS en probleemoplossing door werkplannen, waarbij zowel individuele leerlingen als groepen aandacht krijgen. Ouders worden actief betrokken bij het oplossen van sociale uitdagingen.
Welke registratiemethoden gebruikt De Meander voor sociale opbrengsten?
Openbare Basisschool De Meander monitort sociale opbrengsten met behulp van het volgende registratiesysteem:
- Kanvas
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op deze school?
Op deze basisschool wordt de volgende methode ingezet voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjer trainingen
Inspectierapport Basisschool De Meander: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Basisschool De Meander in Drachten focust op continue verbetering van het onderwijs. In 2021 voerde de Onderwijsinspectie een thematisch onderzoek uit naar de analyse en afstemming binnen onze school. De bevindingen uit dit belangrijke onderzoek zijn verwerkt in het officiële jaarverslag van de inspectie. Dit biedt ouders en belangstellenden waardevolle inzichten in de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. Ontdek hoe we streven naar uitmuntendheid en een stimulerende leeromgeving creëren voor elk kind op onze basisschool in Drachten.