OBS De Bolder in Drachten

Het team van OBS De Bolder in Drachten

Current section: team
De Frisia 152
9207 Drachten

Zie hier hoe het team van OBS De Bolder is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Bolder. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Bolder bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Bolder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Bolder zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Bolder. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (35%)
55-65 jaar (15%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Bolder werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90%)
Direct ondersteunend personeel (5%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Bolder gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Friese taal
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op OBS De Bolder: Een Duidelijk Protocol

Bij ziekte van een leerkracht op OBS De Bolder zetten we ons toegewijde vervangingsprotocol in werking. De directeur activeert onze professionele vervangingscoördinator, die via een geavanceerd digitaal systeem zoekt naar beschikbare invallers in de regio. Onze prioriteit is het minimaliseren van onderwijsverstoring. Wanneer er echter een tekort aan beschikbare invallers is, volgen we ons zorgvuldig opgestelde protocol. Op de eerste dag onderzoeken we interne oplossingen, zoals het tijdelijk verdelen van klassen bij afwezigheid van een collega, mits dit onderwijskundig verantwoord is. Indien de ziekte aanhoudt en er geen externe vervanging gevonden kan worden, wordt de betreffende groep vanaf de tweede dag naar huis gestuurd. Ouders worden hierover zo spoedig mogelijk geïnformeerd door de school. Daarnaast benutten we de unieke inzet van 'Werelddocenten'. Dit zijn inspirerende professionals met een passie voor specifieke onderwerpen, zoals kunst of architectuur. Zij verrijken ons onderwijs met dagvullende, creatieve programma's die de wereld naar onze school brengen en leerlingen boeien.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Bolder

5

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheidsspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op basisschool De Bolder leggen we een sterke nadruk op taal- en rekenvaardigheden, essentieel voor de toekomstige ontwikkeling van uw kind. Ons team van specialisten, waaronder twee intern begeleiders (één voor onderbouw en één voor midden- en bovenbouw), een rekencoördinator en een taalcoördinator, staat klaar om individuele ondersteuning te bieden. Deze experts werken nauw samen met de leerkrachten en ouders om een leeromgeving te creëren die is afgestemd op de unieke behoeften van elk kind. Ze delen hun specialistische kennis om ervoor te zorgen dat alle leerlingen de best mogelijke begeleiding ontvangen, wat ten goede komt aan het gehele schoolteam. De school heeft ook een leesconsulent en ICT-er. Daarnaast werken we intensief samen met Kentalis, een organisatie gespecialiseerd in zorg en onderwijs voor kinderen met gehoor- en communicatieproblemen, waaronder kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Deze samenwerking verrijkt ons taalaanbod en taalonderwijs, waardoor alle leerlingen profiteren van deze expertise. We bieden specifieke begeleiding voor kinderen met TOS en slechthorende kinderen, zodat ook zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Schoolervaring

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Wij geloven dat een veilige en positieve sociaal-emotionele ontwikkeling de basis vormt voor succesvol leren. Op De Bolder bieden we diverse vormen van ondersteuning om elk kind zich gewaardeerd en begrepen te laten voelen. Ons team omvat specialisten zoals intern begeleiders, een specialist meer- en hoogbegaafdheid, en Kanjercoördinatoren. We werken ook samen met een schoolconsulent en een orthopedagoog vanuit Adenium om onze expertise op dit gebied te versterken. Deze professionals zetten zich in om een veilige leeromgeving te waarborgen, waar kinderen leren omgaan met hun emoties en zich sociaal vaardig ontwikkelen. Dit draagt bij aan een prettig schoolklimaat voor iedereen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Excelleren in Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool De Bolder besteedt veel aandacht aan de gedragsmatige en werkhouding van leerlingen, cruciaal voor een effectieve taakaanpak en academische vooruitgang. Onze intern begeleiders bespreken de voortgang van leerlingen, inclusief hun gedrag en werkhouding, tijdens reguliere teamoverleggen. Indien aanvullende expertise nodig is, schakelen we externe specialisten in. Als basisschool dragen we zorgplicht; we onderzoeken de behoeften van elke leerling en bieden passende ondersteuning. Indien nodig, werken we samen met het Samenwerkingsverband (www.passendonderwijsnu.nl) om de juiste onderwijsplek te garanderen. Ons Schoolondersteuningsprofiel (POS), voorheen SOP, beschrijft gedetailleerd hoe we leerlingen ondersteunen, omgaan met verschillen, samenwerken met partners en welke expertise we in huis hebben. Dit plan wordt jaarlijks geëvalueerd en is opvraagbaar bij de schoolleiding. De GGD Friesland voert preventief gezondheidsonderzoek uit bij kinderen van 5 jaar (groep 2) en 7 jaar (groep 7) om hun welzijn te waarborgen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Leerkrachten met Gymbevoegdheid
Vakleerkracht Gym

Toelichting van de school:

Op basisschool De Bolder stimuleren we een gezonde levensstijl en motorische vaardigheden door middel van uitdagende gymlessen. Onze vakdocenten gymnastiek en leerkrachten met gymbevoegdheid bieden alle groepen minimaal één keer per week gespecialiseerde lessen. Deze professionals zijn goed op de hoogte van de motorische en lichamelijke ontwikkeling van kinderen. Ze bieden extra begeleiding en uitdaging aan leerlingen die dit nodig hebben, zodat elk kind zich op zijn of haar eigen tempo kan ontwikkelen. Deze focus op beweging en fysieke activiteit draagt bij aan het algehele welzijn en de leerprestaties van onze leerlingen.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid voorop

Beschikbare specialisten:

Hoofd Bedrijfshulpverlener

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van uw kind staan centraal op basisschool De Bolder. Bij ziekte of een ongeval tijdens schooltijd nemen we direct contact op met de aangewezen contactpersonen. Indien het nodig is om medische hulp in te schakelen, maken we een zorgvuldige afweging. Het is daarom essentieel dat we op de hoogte zijn van eventuele allergieën of andere bijzondere omstandigheden, waarvoor een inschrijfformulier beschikbaar is. Voor kinderen die medicatie nodig hebben tijdens schooluren, bieden we een gestructureerde procedure. Ouders dienen hiervoor een formulier in te vullen en te ondertekenen, zodat meerdere leerkrachten op de hoogte zijn van de afspraken. Dit zorgt voor een veilige en verantwoorde omgang met medicatie.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
In het zelfde gebouw zit een kinderopvang met o.a.

Optimale Leerlingondersteuning bij OBS De Bolder

Ons Betrokken Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Ontdek hoe OBS De Bolder uw kind de best mogelijke ondersteuning biedt met ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel. Wij zetten ons in voor passend onderwijs, nauw samenwerkend binnen het regionale samenwerkingsverband. Onze focus ligt op het identificeren en benutten van de unieke talenten en mogelijkheden van elk kind. Wij geloven dat door een sterke samenwerking tussen leerkrachten, ouders en professionals zoals onze intern begeleider, alle kinderen een stimulerende leeromgeving ontvangen die aansluit bij hun individuele behoeften. Binnen OBS De Bolder hebben we veel expertise in huis om leerlingen te begeleiden. Door kennis te bundelen en gebruik te maken van de expertise binnen onze stichting, waaronder een orthopedagoog, streven we ernaar extra ondersteuning te bieden. Ons doel is om waar mogelijk verwijzingen naar speciaal (basis)onderwijs te voorkomen, zodat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen binnen onze vertrouwde basisschoolomgeving.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitszorg en Schoolbeleid: Een Diepgaande Blik op OBS De Bolder

Welke concrete doelen worden nagestreefd in het schoolplan van OBS De Bolder?

Het schooljaarplan en evaluatieverslag vormen de kern van onze kwaliteitsborging. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd schooljaarplan op, dat de ambities uit het algemene schoolplan vertaalt naar concrete actiepunten. Dit plan schetst de planning en de benodigde stappen om onze onderwijsdoelstellingen te realiseren. Het bijbehorende evaluatieverslag reflecteert op de kwaliteitsverbeteringen van het afgelopen schooljaar en de impact van onze inspanningen, en dient als verantwoording naar onze betrokkenen. Dit verslag kan tevens input leveren voor de formulering van nieuwe ontwikkelpunten voor het komende schooljaar. Voor uitgebreide informatie over deze documenten kunt u onze website raadplegen onder 'Documenten' of een persoonlijk gesprek aanvragen met de directie. Het schooljaarplan voor 2025-2026 wordt begin dat schooljaar op onze website gepubliceerd.

Hoe realiseert OBS De Bolder haar onderwijsdoelen en waarborgt zij de kwaliteit?

Ons team, onder leiding van de directie, werkt gezamenlijk aan de continue en planmatige verbetering van de onderwijskwaliteit. We verantwoorden onze resultaten transparant aan ouders, samenwerkingspartners en de onderwijsinspectie via diverse kanalen, zoals de schoolgids, Scholen op de Kaart, het schoolplan en het schooljaarverslag. Het schooljaarplan specificeert onze doelen, verantwoordelijkheden, budgetten en tijdslijnen. Dit plan wordt in teamverband opgesteld en voorgelegd aan de medezeggenschapsraad, die de voortgang monitort. Aan het einde van het schooljaar evalueert het team het plan en analyseren we eventuele niet behaalde doelstellingen om vervolgstappen te bepalen. Sinds kort maken we gebruik van een centraal platform, de 'schoolmonitor', wat ons cyclisch werkproces versterkt. Bovendien stimuleren onze Ontwikkelteams, waarin elke leerkracht participeert, gezamenlijke innovatie en verbetering van het onderwijs op OBS De Bolder, waardoor we onze ambities effectief kunnen versterken, vernieuwen en borgen.

Welke methoden gebruikt de school voor het bereiken van haar doelen en kwaliteitsborging?

Wij hanteren een proactieve aanpak met gedetailleerde planning, regelmatige evaluatie en grondige analyse binnen onze teamvergaderingen en professionele leergemeenschappen (PLG's). Door het toenemende gebruik van kwaliteitskaarten worden onze doelen, leerlijnen en afspraken transparanter en beter zichtbaar. Het borgen van deze kaarten is cruciaal; minimaal tweemaal per jaar vindt een tussenevaluatie plaats. Daarnaast faciliteren wij regelmatige gesprekken met de directie en het schoolbestuur, waarbij we verantwoording afleggen over onze voortgang en resultaten.

Downloaden

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij OBS De Bolder

Toelichting van de school

OBS De Bolder faciliteert een soepele overgang voor jonge kinderen door nauwe samenwerking met Kinderopvang De Tovervis en de BSO Partou Schip Ahoy. Deze partners delen de hoofdingang, wat zorgt voor een veilige en overzichtelijke omgeving waar kinderen gemakkelijk van de ene naar de andere afdeling kunnen. Regelmatig overleg tussen de school en haar partners waarborgt een consistente aanpak en een optimale begeleiding bij de overdracht van kinderen en bij organisatorische vraagstukken. Dit gezamenlijke initiatief versterkt de educatieve ervaring voor onze jongste leerlingen. *Specifieke aandacht: Kinderen in de groepen 1 en 2 worden na schooltijd direct vanuit de klas opgehaald door de naschoolse opvang, wat zorgt voor continuïteit in de zorg.

Veelgestelde vragen

Welke extra faciliteiten en programma's biedt OBS De Bolder voor de allerkleinsten?

OBS De Bolder onderscheidt zich met een rijk en afgestemd aanbod, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit omvat kwalitatief hoogstaande kinderopvang en toegewijde VVE-programma's.

OBS De Bolder onderscheidt zich met een rijk en afgestemd aanbod, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit omvat kwalitatief hoogstaande kinderopvang en toegewijde VVE-programma's.

Professionele kinderopvang
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke vooraanstaande kinderopvangpartners werkt OBS De Bolder samen voor het jonge kind programma?

OBS De Bolder werkt exclusief samen met gerenommeerde partners om een naadloze en stimulerende omgeving te garanderen voor onze jongste leerlingen.

OBS De Bolder werkt exclusief samen met gerenommeerde partners om een naadloze en stimulerende omgeving te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Team | OBS De Bolder in Drachten | [2025] Schoolregister