
Het team van Katholieke Jenaplan Basisschool St. Lukas in Drachten
Current section: teamZie hier hoe het team van Katholieke Jenaplan Basisschool St. Lukas is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Katholieke Jenaplan Basisschool St. Lukas. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Katholieke Jenaplan Basisschool St. Lukas bij jullie?
Ontdek hoe goed Katholieke Jenaplan Basisschool St. Lukas bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Katholieke Jenaplan Basisschool St. Lukas zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 95.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Katholieke Jenaplan Basisschool St. Lukas. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Katholieke Jenaplan Basisschool St. Lukas werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Katholieke Jenaplan Basisschool St. Lukas gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.
Flexibele Invallersregeling op Jenaplan Basisschool St. Lukas
Ziekteverzuim van uw stamgroepsleider wordt efficiënt aangepakt op Jenaplan Basisschool St. Lukas. Bij onverwachte afwezigheid van een stamgroepsleider, schakelt de directie direct het gespecialiseerde personeelsbemiddelingsbureau SLIM in. Dit bureau garandeert een tijdige plaatsing van een gekwalificeerde invaller, afkomstig van het BMS supportteam of extern. Hun streven is om altijd aan te sluiten bij de specifieke behoeften van onze school, met oog voor continuïteit. Interne vervanging is een belangrijk onderdeel van onze flexibele opvang. Waar mogelijk vangen collega's elkaar op. Deze interne invallers zijn doorgaans niet degenen die op de betreffende dag al niet-lesgebonden taken hebben, zoals directie, CPO of andere stamgroepsleiders met geplande werkzaamheden. Dit waarborgt dat de onderwijskwaliteit gewaarborgd blijft. Wat gebeurt er als er geen directe vervanging beschikbaar is, zowel intern als extern? In dat geval informeren we ouders via Social Schools met het dringende verzoek de kinderen thuis te houden. Als dit niet mogelijk is, worden de kinderen om 8.30 uur opgevangen in de groep en verzoeken we ouders vriendelijk hun kind weer mee naar huis te nemen. Indien thuisopvang onverhoopt niet lukt, organiseren we opvang binnen school. Kinderen worden dan verdeeld over andere stabiele stamgroepen binnen dezelfde bouw. De dagelijkse continuïteit staat voorop. Ouders ontvangen dagelijks via Social Schools updates over de schoolgang van hun kind, specifiek voor de volgende dag. De tijdelijke plaatsing in andere stamgroepen is gemaximeerd tot twee dagen. Bij een langdurige afwezigheid van meer dan twee dagen zonder vervangingsmogelijkheid, worden ouders geïnformeerd dat hun kind de volgende dag niet naar school hoeft te komen. Communicatie over de hervatting van de schoolgang verloopt eveneens via Social Schools. Kinderen die thuis of elders niet opgevangen kunnen worden, blijven welkom op school. Bij gelijktijdige afwezigheid van twee stamgroepsleiders, beslist de directie welke stamgroep tijdelijk thuis blijft en welke wordt verdeeld. Ouders worden hierover zo snel mogelijk geïnformeerd via Social Schools. Kinderen die thuis niet opgevangen kunnen worden, blijven welkom op school en worden over de beschikbare groepen verdeeld. Het vinden van voldoende invallers is momenteel een significante uitdaging in het onderwijs, een probleem dat naar verwachting de komende jaren zal aanhouden. In het uitzonderlijke geval dat groepsverdeling vanwege specifieke omstandigheden, zoals (voormalige) Coronamaatregelen, niet is toegestaan, zouden stamgroepen helaas thuis moeten blijven. We monitoren de situatie nauwlettend.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Specialisten voor Optimale Kindontwikkeling op Jenaplanschool St. Lukas
Taal en Rekenen: Ondersteuning op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Jenaplanschool St. Lukas staat de unieke ontwikkeling van elk kind centraal. We beoordelen gedrag en prestaties altijd in relatie tot de individuele leergeschiedenis van het kind. Het schooljaar begint met een gedetailleerd pedagogisch groepsoverzicht, opgesteld door de stamgroepsleiders. Dit plan belicht welbevinden, talenten, onderwijsbehoeften en belemmerende/bevorderende factoren. Dit vormt de basis voor het schooljaar en wordt verwerkt in de stamgroepsmap en het weekplan. Voor didactische ondersteuning hanteren we een kwaliteitskaart, beschikbaar op onze website onder beleid. Groepsplannen worden niet meer gemaakt; de zorg voor leerlingen wordt geïntegreerd in de zorgzuil van het weekplan in de stamgroepsmap. Monitoring gebeurt binnen de bouw, waarbij het zorgteam de voortgang bespreekt. Kinderen die externe zorg of een eigen leerlijn nodig hebben, krijgen een Individueel Ontwikkelingsplan (IOP). Het zorgteam evalueert continu de effectiviteit van de ondersteuningsstructuur. Elke stamgroep beschikt over een kindkaart met essentiële informatie, die continu wordt aangevuld. Vanaf dit schooljaar worden alle documenten gedigitaliseerd en opgeslagen in ons leerlinginformatiesysteem Esis. Een toetskalender stuurt de evaluatie van leerstof, waarbij resultaten van de IEP-toetsen worden verwerkt in Esis. Groeps- en schoolresultaten worden geanalyseerd om gerichte acties te ondernemen (opbrengstgericht werken). Dagelijks werk van kinderen biedt tevens waardevolle inzichten in hun ontwikkeling. Deze gegevens worden geïntegreerd in de zorgzuil van de stamgroepsmap, waardoor stamgroepsleiders dagelijks zicht hebben op de individuele zorgbehoeften. Zorgleerlingen worden zes keer per jaar besproken in de bouw met de CPO, na voorbereiding door de stamgroepsleiders met een gestandaardiseerd format. Actieve zorg vindt zoveel mogelijk plaats binnen de eigen stamgroep, waarbij de professionaliteit van de stamgroepsleider en een positief pedagogisch klimaat centraal staan. Een goed groepsleerklimaat heeft een bewezen positieve impact op diverse leer- en gedragsuitdagingen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school hanteert succesvolle programma's zoals Rots & Water en De Vreedzame School. Alle medewerkers zijn getraind in Rots & Water, en we breiden onze inzet voor De Vreedzame School uit. Filosofielessen worden aangeboden om de sociaal-emotionele ontwikkeling, met name bij hoogbegaafde leerlingen, te stimuleren en te verdiepen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Jenaplan Principes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Binnen elke stamgroep op onze Katholieke Jenaplanschool St. Lukas besteden we continu aandacht aan de ontwikkeling van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Dit sluit naadloos aan bij onze Jenaplan-identiteit. Als Katholieke Jenaplanschool leggen we de nadruk op samenleven en opvoeding. Ons onderwijs is geïnspireerd door Peter Petersen, die een school voorstond waar kinderen zich ontwikkelen in een authentieke gemeenschap. Elk kind is uniek en bezit specifieke talenten die we maximaal willen ontwikkelen. Kinderen leren bij ons niet alleen om het beste uit zichzelf te halen, maar ook om dit te delen en samen te werken. Dit bereidt hen voor op een actieve deelname aan een vreedzame, democratische samenleving. Essentiële vaardigheden zoals communiceren, ondernemen, plannen, samenwerken, creëren, reflecteren, respecteren, zorgen, presenteren en verantwoorden worden actief geoefend. Samenwerken op onze school is een oefening in samenleven, waarbij we erkennen dat scholen verschillen en worden gevormd door hun omgeving en medewerkers.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Lichaamsbeweging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Naast veel buitenspelen, motorische kringspelletjes en gymlessen, bieden we gerichte ondersteuning via schrijfdans, handengym en 123 zing. De MRT specialist voor de onderbouw heeft een specifieke kalender ontwikkeld met diverse motorische oefeningen om de fysieke ontwikkeling van jonge kinderen te bevorderen.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Deskundige Assistentie
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Indien nodig bieden onze eigen teamleden medische assistentie. Voor gespecialiseerde medische zorg schakelen we externe professionals in die op school aanwezig zijn.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op St. Lukas Drachten
Ons Zorgbeleid en Passend Onderwijs Uitleg
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan bij Jenaplan St. Lukas
Wat zijn de kernambities van ons Jenaplan schoolplan?
Hoe monitoren en realiseren wij onze onderwijsdoelen?
Downloaden
Download Ons Uitgebreide Schoolplan HierOntdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Drachten
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal aanbod heeft St. Lukas voor jonge kinderen in Drachten?
Katholieke Jenaplan Basisschool St. Lukas biedt diverse extra faciliteiten en programma's speciaal gericht op de behoeften van jonge kinderen, ter ondersteuning van een optimale ontwikkeling en voorbereiding op de basisschool. Dit omvat een naadloze integratie met lokale kinderopvang en kindcentra, waardoor een consistente en stimulerende leeromgeving wordt gecreëerd vanaf de vroegste kinderjaren. We focussen op spelenderwijs leren en sociale interactie, essentieel voor de ontwikkeling van jonge kinderen.
Met welke partners werkt St. Lukas samen voor het programma voor jonge kinderen?
Katholieke Jenaplan Basisschool St. Lukas werkt nauw samen met gerenommeerde partners om een hoogwaardig programma voor jonge kinderen te garanderen. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is Eigen & Wijzer, een organisatie die gespecialiseerd is in kinderopvang en onderwijs. Via hun website kunt u meer informatie vinden over hun diensten en hoe zij bijdragen aan de ontwikkeling van jonge kinderen.