De Swetten in Drachten

Het team van De Swetten in Drachten

Current section: team
Kuiperssingel 1
9201 Drachten

Zie hier hoe het team van De Swetten is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Swetten. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Swetten bij jullie?

Ontdek hoe goed De Swetten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Swetten zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Swetten. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (27.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Swetten werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.6%)
Direct ondersteunend personeel (23.5%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Swetten gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Zo Regelen Wij Dat op Basisschool De Swetten

Op basisschool De Swetten hanteren we duidelijke afspraken voor het regelen van zieke en afwezige leerkrachten, binnen de richtlijnen van Adenium. Elke directeur past dit toe met oog voor de specifieke schoolorganisatie. Ziektevervanging: Onze Prioriteit Bij ziekte streven we ernaar om altijd een bevoegde leerkracht in te zetten als vervanging. Dit doen we door de coördinator van de Vervangingspool in te schakelen, die een geschikte kandidaat selecteert uit de erkende invallerslijst van Adenium. Flexibele Inzet Parttimers en LIO-stagiaires Daarnaast zetten we graag parttimers van onze eigen school in die extra uren beschikbaar hebben. Voor het schooljaar stellen we hiervoor een lijst op. Als een bevoegde leerkracht niet beschikbaar is, overwegen we de inzet van een onderwijsassistent of een LIO-stagiaire, een veelbelovende Pabo-student in de afrondende fase van zijn of haar studie. Noodoplossingen en Randvoorwaarden Mochten deze opties niet toereikend zijn, dan evalueren we de mogelijkheid van interne werkverdeling of, als laatste redmiddel, het tijdelijk naar huis sturen van een leerlingengroep. Essentiële schooltaken, zoals die van de IB'er of directeur, lopen geen gevaar omdat zij primair niet voor directe vervanging worden ingezet. Communicatie bij Thuisblijven van Groepen Indien een groep naar huis moet, streven we naar tijdige communicatie, idealiter een dag van tevoren. Ouders ontvangen dan informatie over welke groep het betreft en wanneer de kinderen weer welkom zijn op school. Er wordt een rooster opgesteld om te zorgen dat niet steeds dezelfde groep thuis is, met een maximum van 1 tot 1,5 dag per week per groep.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool De Swetten

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding op De Swetten

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellinghulp
Intern Begeleider voor onderwijsadvies
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalproblemen
Specialist Jonge Kind voor vroege ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op De Swetten zetten we ons in om elk kind de ondersteuning te bieden die het nodig heeft, binnen de mogelijkheden van onze school. We bieden specifieke begeleiding aan leerlingen die extra zorg vereisen. Dit kan variëren van individuele sessies met onze interne specialisten tot ondersteuning door onderwijsassistenten en het gebruik van gespecialiseerde leermaterialen. Ons team van specialisten werkt nauw samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waarin alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veiligheid op De Swetten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor sociaal-emotionele begeleiding
Pedagogisch Educatief Professional voor welzijn
Kiva Trainer voor pestpreventie

Toelichting van de school:

Ons deskundig team, waaronder een Intern Begeleider, Pedagogisch Educatief Professional en Kiva Trainer, is toegewijd aan het bevorderen van het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen. De aanwezigheid van deze specialisten wordt tijdig gecommuniceerd via onze nieuwsbrief, zodat ouders op de hoogte zijn van de beschikbare ondersteuning. Samen werken we aan een positieve en veilige schoolcultuur waarin elk kind zich gewaardeerd en gesteund voelt.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Begeleiding door Experts

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gedragsstrategieën
Orthopedagoog voor specialistisch advies

Toelichting van de school:

Dankzij extra uren van de gemeente Smallingerland versterken we onze begeleiding op het gebied van gedrag en werkhouding. Vanaf 2023 is er een specialist van Carins twee dagen per week aanwezig om te ondersteunen bij diverse opvoedkundige en gedragsgerelateerde vraagstukken. Deze samenwerking stelt ons in staat om effectieve strategieën te bieden voor een optimale taakaanpak en leerprestaties.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional voor bewegingsactiviteiten
Logopedist voor fijne motoriek
Vakleerkracht Beweging voor sport en spel

Toelichting van de school:

De Swetten bevordert de motorische en lichamelijke ontwikkeling door gebruik te maken van de expertise van Sportbedrijf Smallingerland. Onze leerlingen profiteren van gekwalificeerd personeel dat gespecialiseerd is in bewegingsonderwijs en sportactiviteiten. We stimuleren een actieve levensstijl en bieden uitdagende bewegingslessen die bijdragen aan de algehele ontwikkeling van het kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op De Swetten bieden we geen specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging aan door schoolpersoneel. Voor dergelijke zorgvragen verwijzen we ouders naar gespecialiseerde externe instanties. We focussen ons op een breed scala aan onderwijsgerelateerde ondersteuning, waarbij we samenwerken met externe partners waar nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Computerlokaal
Verkleedkelder
HV-ruimte
Stilteplek

Ontdek Onze Aanpak voor Extra Ondersteuning op Basisschool De Swetten

Gedetailleerde Uitleg: Hoe Basisschool De Swetten Leerlingen Begeleidt

Jaarlijks evalueren we onze inspanningen voor het welzijn en de academische resultaten van onze leerlingen. Op basis van deze evaluaties voeren we proactief formatieve aanpassingen door om de leerervaring continu te verbeteren. Onze school investeert in een breed scala aan toekomstige ondersteuningsmogelijkheden. Wij onderhouden sterke banden met externe onderwijs- en zorginstanties, wat essentieel is voor een holistische benadering van kinderontwikkeling. Ons toegewijde team van onderwijsassistenten staat klaar om individuele leerlingen extra begeleiding te bieden, zowel binnen als buiten de klaslokalen. Bovendien beschikt ons team over gespecialiseerde expertise op gebieden zoals taalontwikkeling, hoogbegaafdheid, ICT-integratie en rekenvaardigheid. Met de ontwikkeling van een nieuw Multifunctioneel Centrum (MFC) streven we ernaar om een naadloze doorlopende leerlijn te creëren voor kinderen van 0 tot 12 jaar, en tegelijkertijd onze samenwerking met externe partners verder te optimaliseren en te verstevigen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Basisschool De Swetten

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op basisschool De Swetten stellen we onze leerlingen centraal. Op basis van grondige analyses van onze leerlingenpopulatie en diverse evaluaties, hebben we specifieke aandachtspunten gedefinieerd voor ons onderwijsaanbod. We streven naar een verrijkt en samenhangend aanbod voor taal en rekenen, met een inspirerende leeromgeving die aansluit bij de behoeften van onze leerlingen. De leerlijnen en referentieniveaus vormen een duidelijke rode draad door de school, waarbij leerkrachten samenwerken om een naadloze aansluiting tussen leerjaren te garanderen, van peuterklas tot de overgang naar het voortgezet onderwijs. Regelmatige evaluaties van ons onderwijs, van individuele lessen tot jaarlijkse plannen, vinden plaats. Samenwerking met externe partners zoals peuterspeelzalen en het voortgezet onderwijs levert waardevolle input op voor de continue verbetering en verrijking van ons aanbod. Tijdens lesbezoeken observeren we actief de differentiatie en afstemming in het didactisch handelen. Alle leerlingen krijgen de aandacht die ze nodig hebben. Kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften beschikken over een individueel ontwikkelingsplan (OPP). Door gerichte differentiatie en afstemming voldoen we aan de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling. We bereiden kinderen voor op hun rol in de maatschappij door brede ontwikkeling te stimuleren, inclusief sociale, emotionele en maatschappelijke vaardigheden. Sinds schooljaar 2023-2024 integreren we KiVa om de sociaal-emotionele ontwikkeling verder te versterken. We bieden een curriculum dat leerlingen voorbereidt op regionale, nationale en mondiale ontwikkelingen, met een focus op kennis en vaardigheden. Specifiek besteden we aandacht aan meer- en hoogbegaafde leerlingen door uitdagende leerstof en vanaf 2024-2025 een projectgroep voor extra stimulans. Voor NT2-leerlingen werken we met een integrale aanpak waarbij leerkrachten en ouders samenwerken aan de Nederlandse taalontwikkeling. We implementeren een nieuwe aanpak voor rekenen-wiskunde (WIG-5) met effectieve instructie, formatieve toetsing en feedback. Groep 1/2 werkt met een thematisch aanbod gebaseerd op SLO-doelen en de leerlijnen van Digikeuzebord. De Engelse methode wordt vernieuwd en we ontwikkelen een doorlopende leerlijn voor Friese taalontwikkeling. Verder oriënteren we ons op materialen voor levensbeschouwing en humanistische onderwijsvormen, en hebben we een doorlopende leerlijn drama ontwikkeld. Techniek, inclusief programmeren en kritisch denken, is zichtbaar in alle groepen. We heroverwegen de onderwijstijd voor lezen, rekenen, woordenschat en taal, en optimaliseren het aanbod in groep 1-2 met focus op doelgericht werken en kleine groepsinstructie. Er wordt een begeleidingstraject voor de doorgaande lijn tussen groep 2 en 3 opgestart, en leerteams worden gevormd onder begeleiding van specialisten. We maken doelbewuste keuzes voor ICT-gebruik en zorgen voor aansluiting tussen onderbouw en bovenbouw. Het referentiekader wordt expliciet gemaakt in methodes voor groep 6, 7 en 8 voor gerichte sturing op schoolbrede doelstellingen. Thematisch werken wordt een centraal onderdeel met een doorlopende lijn van groep 3 tot en met 8.

Hoe monitort De Swetten de voortgang en kwaliteit?

De directie, intern begeleider en coördinatoren voeren gedurende het schooljaar zowel korte 'flitsbezoeken' als uitgebreidere klassenbezoeken uit. Flitsbezoeken, die maximaal vijf minuten duren, richten zich op de actieve betrokkenheid van leerlingen, de duidelijkheid van leerdoelen en de rijkdom van de leeromgeving. Klassenbezoeken kunnen specifiek gericht zijn op een ontwikkelingsgebied, zoals begrijpend lezen. Deze bezoeken, uitgevoerd door de directeur, dragen bij aan de professionele ontwikkeling van de leerkrachten. De voortgang en de gestelde doelen worden teambreed geëvalueerd tijdens reguliere bijeenkomsten en studiedagen, wat zorgt voor een continu proces van kwaliteitsverbetering op basisschool De Swetten.

Downloaden

Stimuleren van Jonge Kinderen: Ontdek Ons Aanbod

Toelichting van de school

Thematisch Leren voor Peuters en Kleuters Op Basisschool De Swetten geloven we in de kracht van thematisch werken, speciaal voor onze jongste leerlingen in groep 1, 2 en 3. Dit creëert een rijke en betekenisvolle leeromgeving waar kinderen spelenderwijs ontdekken en ontwikkelen. Onze leerkrachten faciliteren dit dynamische proces, waarbij we aansluiten bij de bestaande kennis van het kind en deze uitbreiden met nieuwe inzichten en vaardigheden. Spelen, Leren en Groeien Door het thema te verkennen in diverse spelactiviteiten, thematische hoeken en in samenhang met taal- en rekenonderwijs, bieden we een uitdagend leerpad. We zorgen ervoor dat elk kind betrokken is en de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. De inhoud is zorgvuldig samengesteld om nieuwsgierigheid te prikkelen en een solide basis te leggen voor toekomstig succes. Extra Ondersteuning voor een Vlotte Start Basisschool De Swetten zet zich in voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs. Daarom bieden we extra ondersteuning voor jonge kinderen, vaak in nauwe samenwerking met lokale peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Deze gezamenlijke inspanning garandeert een optimale voorbereiding en een succesvolle start op onze school.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Swetten extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Swetten biedt specifieke programma's en extra ondersteuning om jonge kinderen een vliegende start te geven. Dit omvat activiteiten die de ontwikkeling stimuleren en aansluiten bij de behoeften van jonge leerlingen.

Ja, Basisschool De Swetten biedt specifieke programma's en extra ondersteuning om jonge kinderen een vliegende start te geven. Dit omvat activiteiten die de ontwikkeling stimuleren en aansluiten bij de behoeften van jonge leerlingen.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt De Swetten samen voor het jonge kind programma?

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool De Swetten samen met gerenommeerde partners zoals Peuterspeelzaal 't Kwetternest en Kinderopvang Krullevaar. Deze samenwerkingen waarborgen een consistente en stimulerende leerervaring.

Voor een optimale ontwikkeling van jonge kinderen werkt Basisschool De Swetten samen met gerenommeerde partners zoals Peuterspeelzaal 't Kwetternest en Kinderopvang Krullevaar. Deze samenwerkingen waarborgen een consistente en stimulerende leerervaring.

Kinderopvang Krullevaar
Team | De Swetten in Drachten | [2025] Schoolregister