De Swetten in Drachten

De resultaten van De Swetten in Drachten

Current section: resultaten
Kuiperssingel 1
9201 Drachten

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Swetten, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Swetten bij jullie?

Ontdek hoe goed De Swetten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen De Swetten

Ontdek het percentage leerlingen van Basisschool De Swetten dat het fundamenteel niveau beheerst, essentieel voor taal en rekenen. Dit niveau, gemeten in groep acht via de doorstroomtoets, is cruciaal voor succesvolle doorstroming naar het voortgezet onderwijs. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een standaard die ook voor De Swetten geldt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten Basisschool De Swetten

Bekijk het percentage leerlingen dat het streefniveau bereikt, een ambitieus doel voor Basisschool De Swetten. Dit hogere niveau wordt individueel bepaald door de Onderwijsinspectie, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie van onze school. Het streefniveau geeft een indicatie van de extra uitdaging en ontwikkeling die wij bieden aan onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Swetten?

De overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap voor elke leerling. In groep 8 wordt een persoonlijk schooladvies opgesteld dat aansluit bij het niveau en de ontwikkeling van het kind. Dit advies wordt zorgvuldig bepaald met behulp van de Plaatsingswijzer, een instrument dat de gegevens uit het leerlingvolgsysteem analyseert. Naast de leerprestaties worden ook de aanleg en de algemene ontwikkeling van de leerling meegenomen in het advies. Mocht een leerling een hogere score behalen op de eindtoets dan het oorspronkelijke schooladvies, dan wordt het advies herzien. Een herzien advies kan hoger uitvallen, maar nooit lager dan het eerdere advies. Een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs wordt versterkt door de 'warme overdracht'. Hierbij deelt de leerkracht van de basisschool essentiële informatie over de leerbehoeften van de leerling met de docent van het voortgezet onderwijs. Dit proces, samen met een tijdige inschrijving voor 1 april, bevordert een goede start in de nieuwe schoolomgeving.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Swetten: Welzijn en Prestaties

Basisschool De Swetten hecht enorm veel waarde aan het nauwkeurig volgen en analyseren van de sociale ontwikkeling van al onze leerlingen. Een positieve sociale omgeving is essentieel voor een optimale leerervaring. Wanneer een leerling zich niet prettig voelt, kan dit leiden tot conflicten, sociaal isolement en verminderde leerprestaties. Bij signalen die duiden op uitdagingen in de sociale ontwikkeling, bundelen we onze krachten. De groepsleerkracht en onze interne begeleider (IB-er) bespreken de bevindingen. Indien noodzakelijk, informeren we ouders om gezamenlijk een passende aanpak te ontwikkelen. Dit alles doen we met het welzijn en de vooruitgang van elk kind als hoogste prioriteit.

Bevordering van Zelfstandigheid en Eigen Initiatief

Creëren van een Veilige en Stimulerende Leeromgeving

Aanleren van Verantwoordelijkheidsgevoel en Betrokkenheid

Hoe monitort De Swetten de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Voor het meten van de sociale resultaten maken wij gebruik van de KiVa-monitor. De uitkomsten worden grondig geanalyseerd door onze IB-er en de groepsleerkracht, waarna passende interventies worden ingezet bij opvallende signalen. Deze interventies worden besproken binnen ons zorgteam. Daarnaast stelt IEP ons in staat om, naast cognitieve vaardigheden, ook de leeraanpak, sociaal-emotionele groei en creatieve leervermogens van leerlingen in kaart te brengen. Deze data ondersteunt onze analyses aanzienlijk.

Welke registratiemiddelen zet De Swetten in voor het meten van sociale opbrengsten?

Basisschool De Swetten gebruikt de volgende gestandaardiseerde instrumenten om de sociale ontwikkeling van leerlingen effectief in kaart te brengen:

  • Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Swetten?

Op basisschool De Swetten zetten wij de volgende bewezen methodieken in om het sociaal-emotioneel leren te bevorderen:

  • KiVa

Inspectierapport Basisschool De Swetten: Resultaten en Toekomstplannen

De Swetten is met trots een basisschool in Drachten die voldoet aan de standaarden van de Onderwijsinspectie. Onze school is recent bezocht voor het verplichte vierjaarlijkse inspectieonderzoek. De bevindingen van de inspectie zijn nauwkeurig geanalyseerd en vormen een belangrijk onderdeel van ons schooljaarplan. Hierin leggen we vast hoe we de kwaliteit van ons onderwijs verder willen verbeteren en de aandachtspunten uit het rapport integreren. Als basisschool in Drachten met 183 leerlingen, streven we naar uitstekend onderwijs. De school heeft een basisarrangement gekregen, wat de basis vormt voor onze verdere ontwikkeling en kwaliteitsborging.

Resultaten | De Swetten in Drachten | [2025] Schoolregister