Basisschool Christelijke Basisschool De Voorde in Drachten

Het team van Christelijke Basisschool De Voorde in Drachten

Current section: team
Flevo 186
9204 Drachten

Zie hier hoe het team van Christelijke Basisschool De Voorde is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Christelijke Basisschool De Voorde. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Christelijke Basisschool De Voorde bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke Basisschool De Voorde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Christelijke Basisschool De Voorde zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81%)
Man (19%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Christelijke Basisschool De Voorde. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.5%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (23.8%)
45-55 jaar (9.5%)
55-65 jaar (38.1%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Christelijke Basisschool De Voorde werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Christelijke Basisschool De Voorde gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Voorde: Een Betrouwbaar Plan

Christelijke Basisschool De Voorde, een trotse vestiging van de Adenium holding, hanteert een doordacht systeem voor leerkrachtvervanging. Onze interne pool van vaste leerkrachten binnen Adenium zorgt voor flexibele inzetbaarheid bij kortdurende afwezigheid. Dit garandeert continuïteit van onderwijs voor uw kind. Bij onverwachte ziekte activeren we een gestroomlijnde procedure om zo snel mogelijk een gekwalificeerde vervanger te vinden. Ouders worden voor 07:30 uur geïnformeerd zodra er een oplossing is gevonden. Onze prioriteit bij vervanging ligt bij de interne middelen: eerst de vaste vervangerspool, gevolgd door collega's van dezelfde school. Ook stagiaires en onderwijsondersteuners, altijd onder supervisie van een bevoegde leerkracht, kunnen ingezet worden. In specifieke gevallen zetten we een 'Werelddocent' in. Dit is een specialist die een dagdeel een specifieke groep verrijkt. Per schooljaar wordt een groep maximaal drie keer door een Werelddocent ondersteund, wat zorgt voor unieke leerervaringen. Als alle opties uitgeput zijn en er geen vervanging mogelijk is, kan het voorkomen dat kinderen tijdelijk in een andere groep worden geplaatst. Mocht u hierdoor problemen ondervinden met de opvang van uw kind, neem dan telefonisch contact op met school. Uw kind wordt dan zo goed mogelijk opgevangen binnen de school. LEES MEER OVER ONS ONDERWIJS

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Over het algemeen maken we gebruik van het jaargroepensysteem in de groepen 3 t/m 8. Voor de onderbouw kiezen we vanuit visie bewust voor combigroepen 1/2. We streven ernaar om, binnen de grenzen van onze formatie, de groepen op het gemiddelde van 26 leerlingen te houden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten op Christelijke Basisschool De Voorde

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingvaardigheid
Intern Begeleider voor individuele leerplannen
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Taalspecialist voor taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Christelijke Basisschool De Voorde bieden we gerichte ondersteuning voor taal en rekenen. Dankzij onze samenwerking met Cedin kunnen leerlingen rekenen op gespecialiseerde dyslexiebehandeling. Onze toegewijde rekenspecialist staat klaar om leerlingen met specifieke leerbehoeften extra begeleiding te bieden. De leerkracht van onze plusklas, tevens een van onze intern begeleiders, heeft zich verder gespecialiseerd in de begeleiding van meer- en hoogbegaafde kinderen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Groeien

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal welzijn
Intern Begeleider voor sociaal-emotionele begeleiding
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Pedagogisch Educatief Professional voor een veilige leeromgeving
Jeugd- en Gezinshulp (SKJ-geregistreerd) voor brede ondersteuning

Toelichting van de school:

Binnen onze school staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. Ons voltallige team is getraind als Kanjertrainer, wat een positieve en veilige sfeer bevordert. Voor specifieke uitdagingen op dit gebied kunnen we tevens intern een beroep doen op een gediplomeerde trainer Rots en Water, om kinderen te helpen bij hun sociale en emotionele groei.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor optimale werkhouding
Intern Begeleider voor studievaardigheden
Pedagogisch Educatief Professional voor structuur
Kanjertrainer voor positief gedrag

Toelichting van de school:

Wij geloven in een gestructureerde aanpak voor gedrag en werkhouding. Ons team beschikt over de licentie voor de effectieve Kanjertraining, wat bijdraagt aan een positieve groepsdynamiek. Daarnaast zetten we, indien nodig, intern een trainer Rots en Water in om leerlingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van veerkracht en een proactieve taakaanpak.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Kinderoefentherapeut voor motorische vaardigheden

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van motoriek, biedt Christelijke Basisschool De Voorde de mogelijkheid van begeleiding door een kinderoefentherapeut. Deze specialist helpt kinderen die door een stoornis, afwijking of ontwikkelingsachterstand belemmeringen ervaren in hun dagelijkse bewegingsactiviteiten.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid voorop

Beschikbare specialisten:

Verpleegkundige/Schoolarts GGD voor gezondheidsonderzoek

Toelichting van de school:

Christelijke Basisschool De Voorde werkt nauw samen met een verpleegkundige en schoolarts van de GGD om de gezondheid van onze leerlingen te waarborgen. Kinderen worden op gezette tijden, zoals rond 5 en 9 jaar, uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek. Voor meer gedetailleerde informatie over onze medische ondersteuning, klik hier.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Een plusklas
Een ruim natuur en ontdekplein

Ontdek de Ondersteuning op Christelijke Basisschool De Voorde

Hoe Wij Uw Kind Begeleiden

Christelijke Basisschool De Voorde biedt een rijke leeromgeving waar elk kind de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen. Wij geloven in het bieden van basisondersteuning aan al onze leerlingen. Dit betekent dat we onderwijs aanbieden op drie verschillende niveaus, toegankelijk via onze zorgvuldig opgestelde arrangementen. We ondersteunen kinderen die een aangepaste leerlijn volgen, waarbij we een persoonlijk ontwikkelingsperspectief opstellen. Onze expertise strekt zich uit tot het begeleiden van leerlingen met dyslexie en dyscalculie, evenals kinderen met lichte gedragsproblematiek. Daarnaast kunnen wij ondersteuning bieden aan leerlingen die lichte medische handelingen nodig hebben. Onze schoolfaciliteiten zijn ontworpen met inclusiviteit in gedachten; we beschikken over een lift en zijn volledig rolstoelvriendelijk ingericht om een veilige en toegankelijke omgeving te garanderen. Bij specifieke vragen over de ondersteuning van uw kind, bundelen we onze krachten binnen het brede zorgteam. Samen beoordelen we of onze school de meest passende plek is voor de aangemelde leerling. Indien nodig, kunnen we een beroep doen op onze SBO-school binnen de organisatie voor een optimale aansluiting. Wij streven naar een continuüm van zorg, waardoor we een breed scala aan kinderen passend onderwijs kunnen bieden. Ons ondersteuningsprofiel benadrukt onze capaciteit voor basisondersteuning, maar erkent ook de noodzaak van duidelijke grenzen. Deze grenzen waarborgen de veiligheid en het welzijn van leerlingen, personeel en ouders. Om een effectieve leeromgeving te behouden, hanteren we specifieke criteria. Leerlingen dienen zich te kunnen houden aan school- en groepsregels, of een ontwikkeling te tonen die hiernaartoe leidt. Zelfstandig taken uitvoeren of een vergelijkbare ontwikkeling is eveneens belangrijk. Een vertrouwensrelatie tussen ouders en school, gebaseerd op respect en samenwerking, is essentieel voor succesvolle begeleiding. De groepsgrootte voor leerlingen met specifieke begeleidingsbehoeften wordt zorgvuldig beheerd, afhankelijk van de aard van de problematiek. Leerlingen moeten bij aanvang van hun schooltraject zindelijk zijn. Bij aanmelding van kinderen met fysieke beperkingen, evalueert ons ondersteuningsteam de mogelijkheden. Voor de toekomst plannen we de uitbreiding van onze ondersteuning, met name voor kinderen met een bovengemiddelde behoefte aan gedragsbegeleiding. Dit initiatief, in samenwerking met de gemeente, beoogt een reductie in doorverwijzingen voor diagnostiek. Daarnaast willen we ons aanbod voor leerlingen met individuele leerlijnen verdiepen, met een focus op een soepele overgang van primair naar voortgezet onderwijs via passende perspectieven.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan op De Voorde: Een Diepgaande Blik

Wat Zijn de Kernambities van ons Schoolplan op De Voorde?

Op Christelijke Basisschool De Voorde monitoren we onderwijsresultaten nauwgezet. Middels een gestructureerde cyclische werkwijze, bekend als 'Goed Leren, Goed Laten' (GLGL), anticiperen we proactief op eventuele leermogelijkheden. Dit proces wordt ondersteund door strategisch geplande overlegmomenten gedurende het schooljaar. Directie, intern begeleiders en coördinatoren werken gezamenlijk aan continue verbetering en kwaliteitsborging binnen onze school. De schoolleiding rapporteert deze ontwikkelingen periodiek aan het bevoegd gezag. Leerkrachten zetten volop in op professionele groei door deelname aan Professionele Leergemeenschappen (PLG's), effectieve bordsessies en gezamenlijke lesvoorbereidingen. Het observeren van elkaars lessen draagt bij aan gedeelde expertise en verdere ontwikkeling. Als strategisch speerpunt voor de komende jaren omarmen we 'Building Learning Power' als fundering voor ons onderwijs. De focus ligt hierbij op het leerproces van het kind, niet enkel op het eindproduct. Een ander belangrijk aandachtspunt is de verrijking van ons taalaanbod, waarbij we taaldoelstellingen integreren met de thema's van Wereldoriëntatie. Voor spelling introduceren we de nieuwe methode 'Staal Spelling'. Daarnaast richten we ons op de volgende belangrijke thema's: * **Rekenen & Taal:** Versterking van automatiseringsvaardigheden met 'Bareka' en diepgaande analyse van leerdoelen, mede gefinancierd door de subsidie 'Basis op Orde'. * **Lezen:** Implementatie van de 'Blink lezen' aanpak voor effectief leesonderwijs. * **Leerlingvolgsysteem (LVS):** Verdere ontwikkeling van het IEP LVS, met nadruk op analyse en individuele kindgesprekken. * **Rapportage:** Introductie en implementatie van ons vernieuwde rapportportfolio. * **Burgerschap & Identiteit:** Verdieping in 'De Dialoogschool' en culturele vorming. * **Digitale Geletterdheid:** Ontwikkeling en implementatie van de leerlijn 'Presenteren'. * **Professionalisering:** Continue doorontwikkeling van 'Building Learning Power', gericht op procesoptimalisatie. * **Oudertevredenheid:** Een uitgebreid oudertevredenheidsonderzoek vindt plaats in november 2025.

Hoe Zorgt De Voorde voor de Realisatie van Gestelde Kwaliteitsdoelen?

Onze kwaliteitsdoelstellingen worden gedetailleerd uitgewerkt binnen het 'Schoolmonitor'-systeem, dat fungeert als een alomvattend overzicht van ons schoolplan. Dit platform dient als een kwaliteitskalender die de cyclische planning en borging van alle schoolplanonderdelen en jaarplanactiviteiten garandeert. Ontwikkelteams opereren conform deze kwaliteitskalender, en de medezeggenschapsraad van De Voorde houdt actief toezicht op dit proces.

Downloaden

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen op Basisschool De Voorde

Toelichting van de school

Op Christelijke Basisschool De Voorde bieden we een rijke leeromgeving voor onze jongste leerlingen, ook zonder specifieke VVE-financiering. Als trotse onderdeel van Brede School De Drait, werken we nauw samen met basisschool De Meander, peuterspeelzaal Kinderwoud (inclusief VVE-aanbod) en kinderopvang Partou. Deze hechte samenwerking zorgt voor een soepele overgang en professionele afstemming tussen alle betrokken partijen. Ons Vroeg- en Voorschoolse Educatie programma (VVE) vindt zijn basis in onze groepen 1 en 2. Hier staat spelend leren en ontdekken centraal, met een focus op de ontwikkeling van uw kind. Ontdek meer over ons inspirerende aanbod voor de onderbouw, waar elk kind de kans krijgt om te groeien en te bloeien.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Voorde voor jonge kinderen?

Basisschool De Voorde biedt een stimulerend programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en ontdekken in een veilige omgeving. Wij focussen op een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool, met speciale aandacht voor de ontwikkeling in groep 1 en 2. Ons aanbod is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en een solide basis te leggen voor verdere schoolontwikkeling.

Basisschool De Voorde biedt een stimulerend programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en ontdekken in een veilige omgeving. Wij focussen op een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool, met speciale aandacht voor de ontwikkeling in groep 1 en 2. Ons aanbod is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en een solide basis te leggen voor verdere schoolontwikkeling.

Kinderopvang De Voorde: Professionele opvang en educatie voor de allerkleinsten.
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang: Een vliegende start voor uw kind.

Met welke partners werkt Basisschool De Voorde samen voor het jonge kind?

Christelijke Basisschool De Voorde werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen omvatten Partou Kinderopvang en Kinderwoud, beide met een sterke focus op educatie en ontwikkeling. Door deze samenwerkingen zorgen we voor een doorlopende leerlijn en een warme overdracht van kinderopvang naar basisschool.

Christelijke Basisschool De Voorde werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen omvatten Partou Kinderopvang en Kinderwoud, beide met een sterke focus op educatie en ontwikkeling. Door deze samenwerkingen zorgen we voor een doorlopende leerlijn en een warme overdracht van kinderopvang naar basisschool.