Basisschool Christelijke Basisschool De Voorde in Drachten

De resultaten van Christelijke Basisschool De Voorde in Drachten

Current section: resultaten
Flevo 186
9204 Drachten

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Christelijke Basisschool De Voorde, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Christelijke Basisschool De Voorde bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke Basisschool De Voorde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Voorde

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze basisvaardigheden worden getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit fundamentele niveau. Op Christelijke Basisschool De Voorde streven we ernaar dit basale niveau voor al onze leerlingen te waarborgen en te overtreffen. Onze leerlingen laten uitstekende resultaten zien ten opzichte van de landelijke norm. Met een score van 94.48% op het fundamentele niveau, presteren onze leerlingen boven de verwachting van 85%. Ook vergeleken met scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie (scorevergelijking 96.87%), laten onze leerlingen een sterke prestatie zien. Deze resultaten bevestigen de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van zowel leerlingen als leerkrachten om een solide basis te leggen voor verdere educatieve trajecten.

Grafiek

Grafiek laden...

Ambitie voor het Streefniveau op De Voorde

Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te behalen. Het is ons doel om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken aan het einde van hun basisschoolperiode. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de samenstelling van de leerlingenpopulatie. Christelijke Basisschool De Voorde behaalt een score van 48.92% op het streefniveau, wat een solide prestatie is ten opzichte van de schoolse signaleringswaarde van 50.1%. Hoewel we dit nog niet volledig overtreffen, ligt onze prestatie dicht bij de norm. Vergeleken met scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie (scorevergelijking 61.79%), zien we dat onze leerlingen zich goed ontwikkelen. We blijven ons inzetten om de resultaten op het streefniveau verder te verbeteren door middel van gerichte didactische aanpakken en extra ondersteuning waar nodig. Dit weerspiegelt onze ambitie om elke leerling het beste uit zichzelf te laten halen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Christelijke Basisschool De Voorde?

Bij Christelijke Basisschool De Voorde geloven we in een breed perspectief op het schooladvies. Naast de verplichte doorstroomtoets, waarbij we gebruikmaken van de IEP-toets, baseren we ons advies op de volledige acht jaar onderwijs die uw kind bij ons doorloopt. Ons IEP Leerling Volg Systeem stelt ons in staat om elke leerling nauwkeurig te volgen. De leerkracht, die uw kind door de jaren heen kent, monitort de voortgang en resultaten. Deze diepgaande observaties, gecombineerd met de data uit acht jaar onderwijs en de resultaten van de eindtoets, vormen de basis voor een weloverwogen schooladvies. Dit advies geven we aan het einde van de basisschoolperiode. Een voorlopig advies wordt reeds aan het einde van groep 7 verstrekt, als richtlijn voor de kansen die nog liggen in groep 8. Ons beleid voor de verwijzing van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs is als bijlage toegevoegd voor uw gemak. Ontdek hoe wij uw kind optimaal voorbereiden op de volgende stap.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Voorde

Op Christelijke Basisschool De Voorde creëren we een omgeving die essentieel is voor de groei en ontwikkeling van elk kind. Wij geloven dat een gevoel van vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect de basis vormt voor succesvol leren. Kinderen ontwikkelen zich het best wanneer ze zich geborgen voelen, de ruimte krijgen om zichzelf te zijn en fouten te maken. Onze aanpak is geïnspireerd door de inzichten van onderwijspedagoog Luc Stevens, die het belang benadrukt van autonomie, competentie en relatie. Door deze pijlers te integreren in ons dagelijks onderwijs, zorgen we ervoor dat elk kind zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt, wat de motor is voor hun persoonlijke en academische vooruitgang.

Wederzijds Respect

Veilige Omgeving

Onderling Vertrouwen

Hoe bevordert De Voorde sociale vaardigheden bij leerlingen?

Ons programma voor sociale ontwikkeling is sterk gericht op het Kanjerbeleid, met de Kanjertraining als centraal onderdeel. Deze training, inclusief een pestprotocol, helpt kinderen essentiële sociale vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om positieve relaties aan te gaan en te onderhouden binnen de schoolgemeenschap. We streven ernaar dat elk kind zich prettig en geaccepteerd voelt. De Kanjertraining is gebaseerd op vijf kernafspraken die we consequent hanteren: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand mag de baas spelen, we lachen elkaar niet uit, en we zijn niet zielig. Deze principes bevorderen een cultuur van samenwerking en wederzijds respect, waardoor een veilige leeromgeving ontstaat voor alle leerlingen.

Welke methoden gebruikt De Voorde voor het meten van sociale vooruitgang?

Om de sociale opbrengsten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van effectieve registratiemethoden. Dit stelt ons in staat om de voortgang van elk kind te monitoren en ondersteuning te bieden waar nodig. Momenteel zetten we het registratie-instrument 'Kanvas' in. Dit systeem helpt ons om de sociale interacties en het welzijn van de leerlingen systematisch te volgen, zodat we proactief kunnen inspelen op ontwikkelingen en de sociale competenties van onze leerlingen optimaal kunnen stimuleren.

Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Voorde?

Op Christelijke Basisschool De Voorde hechten we groot belang aan sociaal-emotioneel leren. Daarom maken we gebruik van bewezen methoden die kinderen helpen bij het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden en emotionele intelligentie. Onze school maakt specifiek gebruik van de Kanjertraining. Dit programma is ontworpen om kinderen te leren hoe ze effectief met elkaar om kunnen gaan, conflicten kunnen oplossen en een positief zelfbeeld kunnen ontwikkelen. De Kanjertraining is een integrale aanpak die bijdraagt aan een veilige en ondersteunende schoolomgeving.

Inspectierapport Christelijke Basisschool De Voorde: Kwaliteit en Ontwikkeling

De Voorde, een levendige basisschool in Drachten, streeft naar excellent onderwijs voor al haar 413 leerlingen. Onze school, gelegen aan Flevo 186, biedt een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich kan ontwikkelen op eigen tempo. Ontdek hier de officiële bevindingen en aanbevelingen van de onderwijsinspectie die de kwaliteit van ons onderwijs waarborgen.