Basisschool Canada in Doetinchem

Het team van Basisschool Canada in Doetinchem

Current section: team
Dichterseweg 145
7006 Doetinchem

Zie hier hoe het team van Basisschool Canada is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Canada. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Canada bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Canada bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Canada zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Canada. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (5.9%)
35-45 jaar (41.2%)
45-55 jaar (35.3%)
55-65 jaar (11.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Canada werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (86.7%)
Direct ondersteunend personeel (6.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Canada gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning: Ons Beleid voor Onderwijsondersteuning

Bij Basisschool Canada zetten we flexibiliteit voorop als het gaat om het waarborgen van continue en kwalitatieve lesuitvoering. We streven ernaar om personele uitdagingen zoveel mogelijk intern op te vangen door het inzetten van ons ervaren en toegewijde team. Dit zorgt voor stabiliteit en een vertrouwde leeromgeving voor onze leerlingen. Indien interne oplossingen ontoereikend zijn, werken wij nauw samen met de IJsselpool, een betrouwbare partner voor gespecialiseerde onderwijsondersteuning. Gezien de landelijke uitdagingen rondom het tekort aan gekwalificeerde (inval)leerkrachten, hebben wij proactief meerdere noodscenario's ontwikkeld. Deze scenario's garanderen dat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, zelfs in uitzonderlijke omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Canada

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexie-expert voor gerichte hulp bij lees- en spellingproblemen.
Intern begeleider met expertise op het gebied van leerontwikkeling.
Orthopedagoog voor diepgaande diagnostiek en begeleiding.
Rekenspecialist die zorgt voor een sterke basis in wiskundige vaardigheden.
Taalspecialist ter bevordering van leesvaardigheid en taalontwikkeling.

Toelichting van de school:

Op Basisschool Canada zetten we ons in om iedere leerling de best mogelijke academische ondersteuning te bieden. Ons team van specialisten werkt nauw samen om leerlingen met specifieke uitdagingen op het gebied van taal en rekenen effectief te begeleiden. Deze deskundige aanpak zorgt ervoor dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en hun leerdoelen bereiken. Wij geloven in een proactieve en gepersonaliseerde ondersteuning.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor ondersteuning bij gedragsuitdagingen.
Intern begeleider als centraal aanspreekpunt voor leerlingondersteuning.
Orthopedagoog voor psychologische begeleiding en advies.
Pedagogisch educatief professional met focus op sociaal welbevinden.

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat voorop. Ons team bestaat uit toegewijde leerkrachten en specialisten die bedreven zijn in het bevorderen van een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij bieden een veilige en ondersteunende omgeving waarin kinderen zich vrij voelen om te leren en te groeien. Onze aanpak is gericht op het versterken van zelfvertrouwen en sociale vaardigheden.

5

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor optimale begeleiding bij gedragsmanagement.
Intern begeleider voor coördinatie van ondersteuningsplannen.
Orthopedagoog voor expertise op het gebied van leer- en gedragsproblematiek.
Pedagogisch educatief professional voor structuur en begeleiding.
Didactisch coach voor het verbeteren van lesmethoden en leerstrategieën.

Toelichting van de school:

Binnen ons toegewijde team werken specialisten nauw samen om de ontwikkeling van elke leerling te optimaliseren. Dit omvat zowel gedrag als de aanpak van schooltaken. Onze gezamenlijke expertise garandeert een proactieve en effectieve ondersteuning, waarbij we inspelen op de individuele behoeften van elk kind. Wij streven naar een positieve leerervaring voor iedereen.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch educatief professional met aandacht voor beweging.
Intern begeleider voor brede ondersteuning van leerlingen.
Orthopedagoog voor integrale begeleiding.
Vakdocent bewegingsonderwijs van Sport ID Doetinchem voor gespecialiseerde gymlessen.

Toelichting van de school:

We werken intensief samen met deskundigen binnen ons schoolbestuur en externe partners, zoals logopediepraktijken, om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we een breed scala aan ondersteuning kunnen bieden, afgestemd op de specifieke behoeften van elk kind. We zetten ons in voor een gezonde groei en ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Canada volgt strikt het protocol voor medicijnverstrekking en medisch handelen van Stichting IJsselgraaf, een document dat op aanvraag beschikbaar is. Hoewel we geen specifieke medische specialisten in vaste dienst hebben, beschikt onze school over zes getrainde BHV'ers en een omgeschoolde verpleegkundige. Deze combinatie van expertise garandeert een adequate respons op medische situaties en persoonlijke verzorging, met oog voor de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Centrale hal
Patio
Grote buitenspeelruimte
Voetbalveld
Grote vergader- en overlegruimte

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool Canada

Ons Toegewijde Team en Hulpmiddelen voor Succes

Bij Basisschool Canada geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling. Ons team van hoogopgeleide leerkrachten is pedagogisch en didactisch sterk onderlegd, zodat zij uw kind de best mogelijke begeleiding kunnen geven. We werken nauw samen met een toegewijde intern begeleider, een proactieve onderwijsassistent, externe experts en enthousiaste vrijwilligers. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we beschikken over een breed scala aan expertise en middelen om aan de individuele leerbehoeften te voldoen. Onze school is uitgerust met een ruime hoeveelheid aan gespecialiseerd ondersteuningsmateriaal en beschikt over voldoende werkplekken, wat een effectieve leeromgeving garandeert. We streven ernaar een stimulerende en veilige omgeving te creëren waar elk kind kan excelleren. Toekomstgericht Leren met Handelingsgericht Werken (HGW) Met de expertise van onze ervaren intern begeleider zetten we vol in op Handelingsgericht Werken (HGW). Dit betekent dat we ons richten op de specifieke onderwijsbehoeften van uw kind. Intensieve samenwerking met u als ouder is hierbij essentieel voor ons. HGW is een doelgerichte, systematische en transparante aanpak. De onderwijsbehoeften van uw kind staan centraal, waarbij we positieve benaderingen hanteren die voor alle betrokkenen van grote waarde zijn. Het nieuwe Cirkelformulier vormt hierbij een waardevol hulpmiddel om dit proces te ondersteunen en te optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg voor Toekomstgericht Onderwijs

Welke ambitieuze doelen heeft Basisschool Canada voor de toekomst?

Bij Basisschool Canada zetten we vol in op continue verbetering en groei. We hebben een ambitiekaart geactualiseerd voor kwaliteitszorg en werken aan een bloeiende professionele leercultuur waar teamleden van elkaar leren en het onderwijs continu wordt aangescherpt. Onze focus ligt op het versterken van het schoolklimaat en de sociale veiligheid door middel van de HiRO-methodiek en Kapstokregels, wat resulteert in betere leerresultaten en een positieve schoolervaring voor iedereen. We streven naar een heldere communicatiestructuur binnen ons team, waarin feedback essentieel is voor professionele ontwikkeling. De focus ligt op het primaire proces: effectieve lesvoorbereiding, evaluatie en het cultiveren van vakmanschap. Dit betekent dat we bewuste keuzes maken in ons onderwijsaanbod, met aandacht voor zowel de individuele leerbehoeften als collectieve vooruitgang. Onze teamleden worden aangemoedigd om proactief samen te werken met ouders en zorgprofessionals, met als doel een cultuur van betrokkenheid te creëren. We verwachten van hen een diepgaande kennis van leerlijnen en het vermogen om deze actief toe te passen, zodat elk kind zijn of haar potentieel kan bereiken. Door te investeren in duurzame professionaliteit, zorgen we voor een inspirerende leeromgeving. Kinderen op Basisschool Canada ervaren een veilige omgeving waarin uitdagende, maar haalbare doelen centraal staan. We stimuleren hen om hun unieke talenten te ontdekken en te ontwikkelen, en vieren de diversiteit die onze school zo rijk maakt. Onze ambitie is om in 2028 de scores op het gebied van zorg en begeleiding, zoals gemeten in oudertevredenheidsonderzoeken, significant te verbeteren. Digitale geletterdheid is een kerncompetentie die we integreren in ons curriculum, zodat onze leerlingen goed voorbereid zijn op de toekomst. Onze leer- en speelomgeving is inclusief en sluit aan bij de diverse behoeften van onze leerlingen. We zetten ons in voor milieubewuste praktijken, waarbij kinderen actief leren over duurzaamheid en democratische principes. Voor 2028 streven we naar een actieve participatie van alle betrokkenen, een passende plek voor elk kind, verbeterde leerprestaties en verhoogd welzijn. We zetten in op innovatief leiderschap, flexibele schooldagen en een sterke focus op duurzaamheid, met speciale aandacht voor kinderen uit financieel minder draagkrachtige gezinnen. Een bloeiende onderzoekscultuur, waarin best practices worden gedeeld, is hierbij cruciaal. Op pedagogisch vlak borgen we een veilig klimaat met methodes als HiRO en Kapstokregels, aangevuld met collegiale consultaties en investeringen in didactiek en klassenmanagement. Dit alles met als doel het aantal negatieve scores op het gebied van sociale veiligheid en incidenten in 2028 te minimaliseren. Wat betreft de resultaten streven we ernaar het percentage leerlingen dat de referentieniveaus 1S/2F behaalt, te verhogen, met specifieke aandacht voor taal, rekenen en spelling. We investeren in scholing om onze prestaties structureel boven het landelijk gemiddelde uit te tillen. De leerlijnen voor spelling en lezen worden geëvalueerd en geoptimaliseerd, met een focus op een doorlopende lijn van groep 1 tot en met 8. Ook de verbinding met begrijpend lezen wordt versterkt. Ons gedragsbeleid is gericht op het stimuleren van gewenst gedrag, zowel bij leerlingen als teamleden. De implementatie van Executieve Functies en de borging van HiRO en Kapstokregels voor 2028 zijn hierbij leidend. Digitale geletterdheid krijgt een structurele plek in ons curriculum met de invoering van Basicly, wat de integratie met andere vakken vergemakkelijkt. De implementatie start in het schooljaar 2025-2026 na aanpassing van ons ICT-beleid. Met de subsidie voor verbetering van basisvaardigheden versterken we taalonderwijs en de professionele leercultuur. We focussen op groepskrimp in de onderbouw, de invoering van de ZLKLS-methodiek en leesbevordering om de basisvaardigheden van onze leerlingen optimaal te ontwikkelen.

Hoe implementeert Basisschool Canada haar schoolbrede doelen?

Onze vernieuwde overlegstructuur omvat een duidelijke jaarplanning, die ons in staat stelt om gezamenlijk de voortgang van onze doelen te bespreken en waar nodig bij te sturen. Het schooljaar is opgedeeld in vijf periodes, afgesloten met een evaluatiemoment. De ontwikkelgroepen, die zich richten op organisatie, ondersteuning, taal, rekenen, gedrag en cultuur & creativiteit, informeren elkaar over hun voortgang en toekomstige doelstellingen tijdens geplande studiedagen. Deze gestructureerde aanpak zorgt ervoor dat we collectief werken aan de realisatie van onze ambities en een continue verbetercyclus waarborgen.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool Canada

Toelichting van de school

Basisschool Canada in Doetinchem biedt een warm welkom aan de allerkleinsten. We werken nauw samen met Kinderopvang Organisatie van Human Kind, gevestigd direct naast onze school. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Kinderen profiteren van de uitgebreide faciliteiten van Human Kind en maken daarnaast volop gebruik van onze veilige en stimulerende buitenspeelruimte.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool Canada?

Basisschool Canada faciliteert een rijke leeromgeving voor jonge kinderen. Dit omvat gespecialiseerde programma's zoals voor- en vroegschoolse educatie (VVE), wat essentieel is voor een sterke start in het onderwijs. Daarnaast bieden we toegankelijke peuteropvang, waardoor kinderen al vroeg kunnen wennen aan een schoolse omgeving in een veilige en stimulerende setting.

Basisschool Canada faciliteert een rijke leeromgeving voor jonge kinderen. Dit omvat gespecialiseerde programma's zoals voor- en vroegschoolse educatie (VVE), wat essentieel is voor een sterke start in het onderwijs. Daarnaast bieden we toegankelijke peuteropvang, waardoor kinderen al vroeg kunnen wennen aan een schoolse omgeving in een veilige en stimulerende setting.

Uitgebreide kinderopvang mogelijkheden
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Canada samen voor het jonge kind?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Basisschool Canada samen met gerenommeerde partners. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is Human Kind, een organisatie die bekend staat om haar kwalitatieve kinderopvang en onderwijs. Daarnaast onderhouden we een waardevolle relatie met BSOactief4kids voor naschoolse opvang, wat een complete dagstructuur biedt voor werkende ouders.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Basisschool Canada samen met gerenommeerde partners. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is Human Kind, een organisatie die bekend staat om haar kwalitatieve kinderopvang en onderwijs. Daarnaast onderhouden we een waardevolle relatie met BSOactief4kids voor naschoolse opvang, wat een complete dagstructuur biedt voor werkende ouders.