
De resultaten van Basisschool Canada in Doetinchem
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Canada, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Canada bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Canada bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Basisschool Canada
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Op Basisschool Canada meten we dit niveau nauwkeurig in groep acht via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, de signaleringswaarde, is uniform voor alle basisscholen in Nederland en dient als graadmeter voor de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen op Basisschool Canada
Het streefniveau op Basisschool Canada daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, weerspiegelt de op maat gemaakte onderwijsambities van Basisschool Canada en onze inzet voor excellente leerresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Canada?
Bij Basisschool Canada geloven we in een proactieve begeleiding van onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs. Drie keer per jaar organiseren we oudergesprekken om de ontwikkeling van uw kind te bespreken. In september starten we met een omgekeerd oudergesprek, waarin u als ouder waardevolle inzichten deelt over uw kind en uw verwachtingen voor het komende schooljaar. Dit vormt de basis voor onze gezamenlijke inspanningen. In februari vindt het tweede gesprek plaats, waar we een voorlopig schooladvies geven voor het vervolgonderwijs. Dit advies wordt zorgvuldig samengesteld op basis van de leerontwikkelingsresultaten en de expertise van onze leerkrachten. Het definitieve schooladvies wordt in groep 8, tijdens het gesprek in februari, vastgesteld. Dit advies is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen het bovenbouwteam, de intern begeleider en de directeur. Zij baseren zich hierbij op de leer- en ontwikkelingsresultaten (LVS) en hun diepgaande kennis van elke leerling. De doorstroomtoets in groep 8, afgenomen in februari, kan leiden tot een aanpassing van het definitieve advies. Een aanpassing is enkel mogelijk indien de resultaten van de toets beter zijn dan het eerder afgegeven advies, altijd in overleg met u als ouder. Onze resultaten over 2025 laten zien dat een indrukwekkende 76% van onze leerlingen succesvol doorstroomt naar het vmbo (met gl-tl optie), havo of vwo. Dit onderstreept de effectiviteit van onze onderwijsaanpak en de voorbereiding op het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling Sociaal Emotionele Vaardigheden op Basisschool Canada
Op Basisschool Canada stimuleren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen in alle groepen met het HIRO-programma. Deze methode is speciaal ontwikkeld voor het primair onderwijs en bouwt voort op de principes van Schooljudo. Door middel van ervarend leren staan de zeven kernwaarden uit het judo centraal. Deze kernwaarden zijn: Vertrouwen, Samenwerken, Respect, Beheersing, Weerbaarheid, Discipline en Plezier. Deze waarden helpen kinderen om positieve relaties op te bouwen, conflicten op te lossen en een gezonde dosis zelfvertrouwen te ontwikkelen. Wij geloven dat een sterke sociaal-emotionele basis essentieel is voor succes op school en in het leven. Daarom integreren we deze waarden actief in ons dagelijks onderwijs en onze schoolomgeving.
Vertrouwen
Samenwerken
Respect
Hoe bevordert Basisschool Canada de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Canada hanteert een gestructureerde aanpak voor sociale ontwikkeling, waarbij de kernwaarden van de school centraal staan. Deze waarden zijn tot stand gekomen via een gezamenlijk missie- en visietraject. We hebben bewust gekozen voor de HIRO-methode en de bijbehorende registratieformulieren, omdat deze uitstekend aansluiten bij de dagelijkse praktijk. De methode biedt concrete handvatten voor het effectief interveniëren in sociale situaties. Daarnaast maken we gebruik van vier zogenaamde 'Kapstokregels'. Deze zijn ontworpen om kinderen te helpen zich beter aan basisregels te houden door middel van duidelijke, rijmvormige regels die makkelijk te onthouden zijn. Onze leerkrachten fungeren als positieve rolmodellen en dragen de schoolvisie actief uit. Bij elke kernwaarde zijn specifieke 'IK-afspraken' geformuleerd die ons handelen sturen en bijdragen aan een veilige en positieve leeromgeving.
Welke registratiesystemen gebruikt Basisschool Canada voor sociale resultaten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt Basisschool Canada gebruik van de volgende registratiesystemen:
- BOSOS
- HIRO
- Scholen op de kaart - Vensters
Welke lesmethodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op Basisschool Canada?
Basisschool Canada zet de volgende lesmethodes in voor sociaal-emotioneel leren:
- HIRO
- Kapstokregels
Inspectierapport Basisschool Canada: Kwaliteit en Ambities
In februari 2020 heeft de onderwijsinspectie Basisschool Canada bezocht voor een thematisch onderzoek naar didactisch handelen. De inspecteur, de heer A.E.M. Reijnen, onderzocht hoe onze schoolambities op dit gebied in de praktijk worden gebracht. Dit onderzoek draagt bij aan de jaarlijkse publicatie "Staat van het Onderwijs" en voldoet aan de verplichting om elke basisschool minimaal eens per vier jaar te bezoeken. De inspectie focuste op de kwaliteit van het didactisch handelen, en specifiek op taakgerichtheid, leerlingbetrokkenheid en de effectiviteit van feedback binnen onze klassen. Wij streven ernaar om door middel van didactisch coachen onze hoge verwachtingen waar te maken. Dit doen we door gerichte feedback, stimulerende vragen en duidelijke aanwijzingen. Het verbeteren van de interactie tussen leerkracht en leerling, het geven van concrete feedback en het vergroten van het eigenaarschap bij de kinderen zijn hierin centraal. De inspecteur was zeer onder de indruk van onze aanpak en de professionele vorderingen van onze leerkrachten. Hij gaf aan dat Basisschool Canada zich mag profileren als een "goede" school, mede dankzij onze ambitieuze visie en de succesvolle implementatie ervan. Dit compliment bevestigt de solide basis van onze school en motiveert ons om verder te bouwen aan ons onderwijs. Er wordt geen formeel, gedetailleerd verslag van dit specifieke bezoek gepubliceerd, enkel een vermelding van het bezoek en de besproken onderwerpen in "Vensters".