Openbare Basisschool De Fuik in Den Ilp

Het team van Openbare Basisschool De Fuik in Den Ilp

Current section: team
Den Ilp 88
1127 Den Ilp

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Fuik is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Fuik. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Fuik bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Fuik bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Fuik zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Fuik. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (50%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Fuik werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (16.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Fuik gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Fuik: Onze Aanpak

Zorgen voor continuïteit in het onderwijs is cruciaal. Bij Openbare Basisschool De Fuik doen we er alles aan om de lessen van uw kind door te laten gaan, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Dit kan zijn vanwege ziekte, noodzakelijke bijscholing, geplande verlofdagen of andere persoonlijke omstandigheden. Wij begrijpen dat een stabiele leeromgeving essentieel is voor de ontwikkeling van uw kind. Daarom zet onze directeur zich actief in om gekwalificeerde vervanging te regelen. Dit gebeurt met prioriteit om de onderwijsactiviteiten zo min mogelijk te verstoren en de vertrouwde structuur te behouden. Ondanks onze inspanningen kunnen de huidige landelijke personeelstekorten in het onderwijs soms leiden tot uitdagingen bij het vinden van directe vervanging. In dergelijke situaties evalueren we per geval de beste oplossing. Dit kan variëren van het inzetten van flexibel ondersteunend personeel, het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere groepen, tot, als allerlaatste redmiddel, het informeren van ouders over de mogelijkheid van thuisonderwijs via school. Transparante communicatie staat bij ons voorop. Bij elke vorm van langdurige of onverwachte afwezigheid van een leerkracht informeren wij u direct. U wordt op de hoogte gesteld van de situatie en de maatregelen die we treffen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Uw betrokkenheid en begrip zijn hierbij van groot belang.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Bij De Fuik wordt gewerkt in combinatiegroepen. Door te werken met combinatiegroepen is het mogelijk om goed te differentiëren. De leerlingen werken met persoonlijke doelen en de leerkracht begeleidt en helpt de leerling om zijn doelen te bereiken. Behalve de groepsleerkracht is er een leerkrachtondersteuner aanwezig om de leerlingen te begeleiden.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Specialisten voor Optimale Ondersteuning op Basisschool De Fuik

3

Taal en Rekenen: Versterking van Kernvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Ervaren Intern Begeleider
Gespecialiseerde Rekenspecialist
Deskundige Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Basisschool De Fuik zet zich in voor de academische groei van elke leerling. We beschikken over toegewijde specialisten die we proactief inzetten om uw kind de best mogelijke ondersteuning te bieden. Als onderdeel van een samenwerkingsverband delen onze openbare scholen in Landsmeer deze expertise, wat zorgt voor een brede beschikbaarheid van hooggekwalificeerde professionals.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Betrokken Intern Begeleider
Gecertificeerde Rots en Watertrainers
Specialistische Faalangst-Reductietrainers

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Leerkrachten monitoren deze ontwikkeling nauwgezet, twee keer per jaar, en bespreken de bevindingen met onze intern begeleider. Bij eventuele zorgen, staan we open voor een proactief gesprek met u als ouder, om samen de beste aanpak te bepalen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesgericht Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten en de intern begeleider observeren de leerlingen continu om hun leerproces te optimaliseren. We hanteren hoge verwachtingen en communiceren deze duidelijk, wat leerlingen motiveert. Via co-teaching sessies met specialisten van Vostok, gericht op meer- en hoogbegaafdheid, verrijken we het onderwijs en bieden we extra uitdaging op maat.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Ondersteunende Intern Begeleider
Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling, raadplegen wij graag externe experts. Onze school vraagt advies aan Onderwijsadviesbureau ABC, het Samenwerkingsverband en Kinderpraktijk Sam-Sam voor de meest effectieve aanpak.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Veilig

Beschikbare specialisten:

Leerkracht Gecertificeerd voor Kinder-EHBO

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van uw kind zijn onze prioriteit. Een van onze leerkrachten is in het bezit van een erkend Kinder-EHBO-diploma. Dit stelt ons in staat om adequaat te handelen bij medische situaties en de nodige persoonlijke verzorging te bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Groen schoolplein en moestuin
Leerplein
Kinderzwerfboekstation
Vormingsonderwijs
Laika-begeleiding voor meer- en hoogbegaafden

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op De Fuik

Hoe De Fuik Extra Begeleiding Biedt

Op Openbare Basisschool De Fuik geloven we in het bieden van onderwijs op maat. Elke leerling krijgt binnen de klas de ondersteuning die nodig is, afgestemd op individuele behoeften per vakgebied. We monitoren de voortgang nauwkeurig en stellen minstens vier keer per jaar vast of de begeleiding effectief is en blijft. Indien specifieke hulpvragen of afwijkende leertrajecten zich voordoen, stellen we individuele leerplannen op om optimale ontwikkeling te garanderen. Jaarlijks zorgen we voor een naadloze overdracht van alle relevante leerlinggegevens tussen de huidige en toekomstige leerkrachten. De intern begeleider en leerkrachten overleggen regelmatig, meerdere malen per jaar, over de ontwikkeling van individuele leerlingen en de groepsprocessen. Dit zorgt voor een consistente en effectieve aanpak. De voortgang van leerlingen die extra aandacht behoeven, wordt periodiek besproken in een multidisciplinair overleg. Hierbij zijn de leerkracht, de intern begeleider en de directie betrokken. Indien er behoefte is aan gespecialiseerde expertise, kunnen externe professionals zoals een schoolmaatschappelijk werker, orthopedagoog, psycholoog of schoolarts worden uitgenodigd voor dit overleg. Ouders worden altijd geïnformeerd en gevraagd om toestemming voordat kindgegevens worden gedeeld. Ons uitgebreide ondersteuningsplan, met daarin de basis- en extra ondersteuning die De Fuik biedt, is beschikbaar in het Ouderportaal. Onze Intern Begeleider: Specialist in Leerlingondersteuning De intern begeleider is een leerkracht met gespecialiseerde kennis op het gebied van onderwijskundige ondersteuning voor zowel leerlingen als collega's. Bij vragen over de begeleiding van een leerling of bij behoefte aan extra ondersteuning, werken de leerkracht en intern begeleider samen aan een plan van aanpak. Dit wordt besproken met de directeur en de ouders, waarbij eventueel nader onderzoek kan worden voorgesteld. Elke stap in dit proces wordt zorgvuldig met de ouders gecommuniceerd. Vaak wordt een ondersteuningsplan opgesteld dat primair binnen de eigen klas wordt uitgevoerd. Protocol Dyslexie: Gerichte Hulp voor Lees- en Schrijfvaardigheid Voor leerlingen bij wie dyslexie is vastgesteld, volgen we een specifiek protocol. Dit garandeert dat zij de benodigde ondersteuning ontvangen, zoals aangepaste lesmethoden en werkwijzen voor lezen, taal en spelling. Ons doel is om elke leerling, ook met dyslexie, leesvaardig te maken zodat zij succesvol het voortgezet onderwijs kunnen doorlopen. Een dyslexieonderzoek wordt enkel in uitzonderlijke gevallen door de school geïnitieerd; vermoedens van dyslexie leiden al tot gerichte extra ondersteuning. Uitdaging voor Hoogbegaafde Leerlingen: Compacten en Verrijken Leerlingen die uitblinken met hoge scores op Cito-toetsen en een IQ van 130 of hoger, worden beschouwd als hoogbegaafd. Met behulp van het DHH-instrument kunnen we deze potentie verder onderzoeken. Hoogbegaafde leerlingen hebben niet alleen behoefte aan uitdagende opdrachten, maar ook aan een andere didactische aanpak. In de klas bieden we compacte lesstof en verrijkingsmateriaal, zodat zij in een sneller tempo door de leerstof kunnen gaan. Onze leerkrachten worden hierbij ondersteund door Laika, een speciaal ontwikkeld begeleidingstraject voor het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Sinds september 2016 is er een Vostoksteunpunt op OBS De Stap, speciaal voor hoogbegaafde leerlingen in de Gemeente Landsmeer. Dit initiatief, Vostok, biedt een programma dat deze leerlingen extra uitdaagt en stimuleert in hun ontwikkeling, met een ochtend per week specifieke les. Samenwerkingsverband Waterland Primair Onderwijs: Passend Onderwijs voor Iedereen Als onderdeel van het Samenwerkingsverband Waterland Primair Onderwijs, voldoen wij aan de Wet op Passend Onderwijs. Dit samenwerkingsverband biedt professionele ondersteuning voor de pedagogische en didactische aanpak van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Eerst wordt ondersteuning geboden op klasseniveau door de leerkracht. Als dit onvoldoende is, schakelen we de intern begeleider in. Indien nodig wordt de leerling besproken in een ondersteuningsteam, eventueel met inzet van een onderwijsassistent. Wanneer deze inspanningen niet volstaan, wordt advies ingewonnen bij een Adviseur Passend Onderwijs (APO) van het Samenwerkingsverband Waterland. Verwijzing naar Speciaal Onderwijs: Een Gezamenlijk Proces Als, na consultatie met de APO en inzet van extra ondersteuning, er geen perspectief meer is binnen onze school, volgt een aanmelding bij de Commissie Toelaatbaarheidsverklaring (TLV). Deze onafhankelijke commissie, geadviseerd door een orthopedagoog en GZ-psycholoog, beoordeelt op basis van een schoolrapport en eventueel eigen onderzoek of verwijzing naar speciaal onderwijs noodzakelijk is. Ouders worden bij elke stap nauw betrokken en geïnformeerd. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning We streven ernaar de effectiviteit van onze extra ondersteuningsmaatregelen, geboden door leerkrachten, onderwijsassistenten en externe begeleiders, continu te evalueren. Door de inzet en resultaten elke zes weken te beoordelen, kunnen we interventies optimaliseren. Bij onvoldoende of geen zichtbare verbetering na deze periode, wordt de expertise van een Adviseur Passend Onderwijs (APO) van het Samenwerkingsverband ingeschakeld om de ondersteuning verder te professionaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Voor Uitstekend Basisonderwijs

Welke Ambities Bevat Ons Vierjaren Schoolplan voor Basisonderwijs?

Bij Openbare Basisschool De Fuik staat het welzijn en de brede ontwikkeling van uw kind centraal. Ons kwaliteitsbeleid reikt verder dan enkel academische prestaties; we focussen op de algehele groei van leerlingen. Dit omvat de ontwikkeling van algemene kennis, een sterk burgerschap, essentiële 21e-eeuwse vaardigheden, sociale competenties en een veilige leeromgeving. We volgen de voortgang van elk kind nauwgezet via observaties, individuele gesprekken en diverse toetsen, die samenkomen in ons leerlingvolgsysteem. Ons toegewijde team evalueert en analyseert gezamenlijk de resultaten van zowel groepen als de school als geheel. Dit gebeurt na afloop van midden- en eindtoetsen en na metingen van sociale veiligheid. Op basis van deze analyses stellen we gerichte verbeterplannen op. Om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen, voeren leerkrachten regelmatig klassenbezoeken uit. Dit bevordert collegiale ondersteuning en deelt best practices. Elke vier jaar voeren we een uitgebreid tevredenheidsonderzoek uit onder ouders, leerlingen en ons personeel. We verantwoorden de onderwijskwaliteit en onze ontwikkelingen in het jaarverslag en tijdens periodieke overleggen met ouders, de Medezeggenschapsraad (MR), het College van Bestuur en de Onderwijsinspectie. Ons schoolplan presenteert de strategische doelen voor de komende vier jaar en vormt de leidraad voor onze langetermijnvisie. Jaarplannen vertalen deze ambitieuze doelen naar concrete, uitvoerbare acties voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Op deze manier streven we voortdurend naar het allerbeste onderwijs voor ieder kind op De Fuik. Schoolplan 2023-2027: Onze Kernambities In het schooljaar 2022-2023 heeft ons team de belangrijkste ontwikkelingsprioriteiten voor de komende vier jaar vastgesteld. De centrale verbeterdoelen voor onze school zijn: Verdere Ontwikkeling van Groepsdoorbrekend Werken: Sinds schooljaar 2018-2019 werken de groepen 3/4/5 en 6/7/8 thematisch en groepsdoorbrekend aan wereldoriëntatie met de Da Vinci methode. Hierbij ligt extra nadruk op burgerschapsvorming, met aandacht voor democratie, diversiteit en technologisch burgerschap. De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, creatieve vorming en 21e-eeuwse vaardigheden (zoals computational thinking, onderzoeken en informatievaardigheden) worden geïntegreerd. Leerkrachten bereiden deze thema's gezamenlijk voor, en elk thema wordt verrijkt met een bezoek aan een relevant museum of een inspirerende locatie. Kinderen sluiten elk thema af met een creatieve uiting, zoals een presentatie, werkstuk, tentoonstelling of een zelfgekozen project. Integratie van Begrijpend Lezen binnen Da Vinci: Door begrijpend lezen te verweven met de zaakvakkenmethode Da Vinci, verwachten we een positieve impact op de leesvaardigheid. Het aanleren van thematische woordenschat en het vergroten van de algemene kennis dragen bij aan een betere tekstbegrip. Verbeterde Volging van Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: We verdiepen de monitoring van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen schoolbreed met het kindvolgsysteem KIJK! en CITO-Leerling in Beeld – Sociaal-Emotioneel. Implementatie Anti-pest Methode PRIMA!: De anti-pest methode PRIMA! wordt geïmplementeerd in alle groepen, van 1 tot en met 8, ter bevordering van een veilige schoolomgeving. Nieuw Rekenkundig Beleid en Coördinator: We stellen een nieuw rekenbeleid op, voeren dit door en borgen het effectief, inclusief de opleiding van een gespecialiseerde rekencoördinator. Versterking Ouderbetrokkenheid: We streven naar een grotere betrokkenheid van ouders, hen te zien als actieve educatieve partners in het leer- en ontwikkelingsproces van hun kinderen. Versterking Schoolprofiel met Buitenactiviteiten: Ons schoolprofiel wordt versterkt door het organiseren van meer buitenactiviteiten, zoals een buitenklas, een doeklas/klusklas en de inrichting van een moestuin met een buitenkraan. Dit helpt om diverse talenten van leerlingen aan te spreken, ook buiten de traditionele cognitieve vakgebieden.

Hoe Zorgt De Fuik Voor Continue Verbetering van Onderwijskwaliteit?

Wij hanteren een gestructureerde PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) om onze onderwijsdoelen systematisch te monitoren en te evalueren. De specifieke evaluatiemomenten voor de gestelde doelen zijn gedetailleerd opgenomen in ons jaarplan, zodat transparantie en continue verbetering gewaarborgd zijn.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: Naadloze Overgang naar De Fuik

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Fuik werkt nauw samen met Berend Botje, dé expert in kinderopvang, die gevestigd is in ons schoolgebouw. Deze unieke samenwerking zorgt voor een vloeiende overgang van de opvang naar de basisschool, met afgestemde activiteiten en gedeelde expertise tussen onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten. Onze strategische locatie nabij Amsterdam, Purmerend en Zaandam maakt De Fuik en Berend Botje de ideale keuze voor werkende ouders die op zoek zijn naar hoogwaardige opvang en onderwijs. Dagopvang en Peuterspeelgroep: De Voordelen Kinderen die de dagopvang of peuterspeelgroep van Berend Botje bezoeken, kunnen moeiteloos doorstromen naar onze basisschool. Vanaf de leeftijd dat uw kind bijna vier wordt, nodigen we het uit voor kennismakingsmomenten op De Fuik. Deze vroege interactie garandeert een 'warme overdracht', waarbij de pedagogisch medewerkers waardevolle inzichten delen met de toekomstige leerkracht van groep 1. Hierdoor voelt uw kind zich direct thuis en kan het optimaal profiteren van ons onderwijsaanbod.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Basisschool De Fuik specifieke programma's voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool De Fuik is toegewijd aan een optimale start voor elk kind. Hoewel er geen aparte programma's specifiek voor het jonge kind zijn, zorgen wij voor een naadloze integratie met kinderopvangpartners voor een soepele overgang naar het basisonderwijs.

Met welke organisaties werkt De Fuik samen voor het jonge kind?

Openbare Basisschool De Fuik onderhoudt een waardevolle samenwerking met Berend Botje, een vooraanstaande kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking waarborgt een harmonieuze overgang van kinderopvang naar basisschool.

Openbare Basisschool De Fuik onderhoudt een waardevolle samenwerking met Berend Botje, een vooraanstaande kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking waarborgt een harmonieuze overgang van kinderopvang naar basisschool.

Team | Openbare Basisschool De Fuik in Den Ilp | [2025] Schoolregister