IKC de Optimist in Den Helder

Het team van IKC de Optimist in Den Helder

Current section: team
Lijsterstraat 1
1781 Den Helder

Zie hier hoe het team van IKC de Optimist is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Optimist. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Optimist bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Optimist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Optimist zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Optimist. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (35%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (15%)
55-65 jaar (15%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Optimist werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (55%)
Direct ondersteunend personeel (35%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Optimist gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invallersregeling voor Continuïteit van Onderwijs

Bij IKC de Optimist zorgen we voor naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. Onze eerste prioriteit is het inzetten van gekwalificeerde invallers uit onze eigen, speciaal samengestelde invalpool en ons toegewijde invalteam. Zij staan paraat voor kortdurende vervangingen, zodat uw kind altijd les krijgt van een deskundige. Indien er geen geschikte kandidaat beschikbaar is binnen onze stichting, onderzoeken we de mogelijkheid om een interne collega tijdelijk in te zetten. Dit waarborgt een vertrouwde omgeving en minimale verstoring. In uitzonderlijke situaties waar geen directe vervanging mogelijk is, en thuisopvang geen optie is, bieden we opvang in een andere vertrouwde groep binnen IKC de Optimist. Zo garanderen we altijd een veilige en stimulerende leeromgeving voor elk kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op IKC de Optimist: Een Diepgaande Kijk

1

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Onze toegewijde Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Bij IKC de Optimist zetten we vol in op de taal- en rekenvaardigheden van uw kind. We beschikken over een ervaren intern begeleider die nauwlettend de voortgang monitort. Daarnaast werken we samen met externe deskundigen. Deze partners denken mee, geven waardevol advies en verrijken onze aanpak met hun specialistische kennis, wat zorgt voor een optimaal leerresultaat.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Onze Intern Begeleider en een gespecialiseerde Projectgroep

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind krijgt bij ons de hoogste prioriteit. Onze intern begeleider is hierbij een centrale figuur. Daarnaast is er een speciale projectgroep actief. Deze groep focust zich op het curriculum, de continuïteit in onze aanpak en het borgen van alle gemaakte afspraken. Zo creëren we een stabiele en ondersteunende omgeving voor alle leerlingen.

1

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Onze Intern Begeleider en Externe Specialisten

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, biedt IKC de Optimist gerichte hulp. Onze intern begeleider speelt hierin een sleutelrol. We onderhouden nauwe banden met externe specialisten. Deze samenwerking stelt ons in staat om te sparren over specifieke casussen en onze aanpak continu te optimaliseren, zodat elk kind succesvol kan zijn.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging als Kracht

Beschikbare specialisten:

Onze gespecialiseerde Vakleerkracht Beweging

Toelichting van de school:

IKC de Optimist stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen, van groep 1 tot en met 8. Dit gebeurt tijdens de gymlessen, gegeven door onze deskundige vakleerkracht beweging. Deze vakleerkracht biedt niet alleen begeleiding tijdens de lessen, maar kan ook ouders adviseren over eventuele externe ondersteuning. Zo zorgen we voor een brede ontwikkeling, zowel binnen als buiten de schoolmuren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht en Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische specialisten in huis hebben voor handelen en persoonlijke verzorging, staat de zorg voor uw kind bij ons centraal. We werken samen met ouders en, indien nodig, externe instanties om de best mogelijke ondersteuning te bieden waar nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Lokaal voor voor- en naschoolse opvang
Leerpleinen midden- en bovenbouw

Optimale Leerlingondersteuning op IKC de Optimist

Onze Aanpak voor Individuele Behoeften

Bij IKC de Optimist voelen we ons vanaf de aanmelding volledig verantwoordelijk voor het onderwijs van uw kind. We bieden binnen de klas op maat gemaakte begeleiding, zodat elke leerling met zijn of haar unieke onderwijsbehoefte optimaal kan leren. Onze leerkrachten geven gerichte instructie, waarbij leerlingen die de stof snel oppakken direct zelfstandig aan de slag gaan. Een groot deel van de leerlingen werkt samen met de leerkracht aan verdere inoefening. Leerlingen die extra uitleg nodig hebben, ontvangen verlengde instructie nadat de rest van de klas is gestart. Door het bevorderen van zelfstandig werken, creëren de leerkrachten ruimte om ook leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften intensief te begeleiden. Als er een kleine stagnatie in het leerproces optreedt, beschikt de leerkracht over de expertise om uw kind te helpen dit te overbruggen. Bij grotere uitdagingen werken leerkrachten samen met de intern begeleider of collega's om extra ondersteuningsmogelijkheden te verkennen. Indien nodig, betrekken we u bij het zoeken naar externe expertise, altijd met uw expliciete toestemming. Het ondersteuningsprofiel van onze school, opvraagbaar bij de directeur, vormt de basis voor alle ondersteuning. We streven ernaar uw kind zoveel mogelijk binnen de vertrouwde omgeving van IKC de Optimist te begeleiden, eventueel met aanvullende ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband. Zorgplicht en Plaatsing: Uw Kind Centraal IKC de Optimist neemt haar zorgplicht serieus. Mocht de school inschatten dat de specifieke ondersteuningsbehoefte van uw kind niet binnen onze mogelijkheden valt, dan gaan we in overleg met u op zoek naar een passende school. Dit kan een reguliere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs, afhankelijk van het ondersteuningsprofiel. De school heeft zes weken de tijd om te beslissen over toelating, met een mogelijke verlenging van vier weken indien extra informatie nodig is. Wij willen samen met u de optimale plek vinden waar uw kind zich optimaal kan ontwikkelen. Speciale scholen voor visueel beperkte, dove, slechthorende of communicatief beperkte kinderen beoordelen zelf de geschiktheid, maar wij blijven u begeleiden in dit proces. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: We investeren in de verdere opleiding van specialisten en coördinatoren binnen ons team. Dit versterkt de basis van onze ondersteuning en zorgt ervoor dat we een nog krachtigere leeromgeving kunnen bieden aan alle leerlingen van IKC de Optimist.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteit en Ontwikkeling bij IKC de Optimist: Ons Schoolplan

Wat zijn de Kerndoelen van ons Schoolplan voor de komende jaren?

Bij IKC de Optimist richten we ons op de strategische pijlers van Kopwerk 2023-2027: medewerkers, leerlingen en scholen in hun kracht zetten. Onze verbeterdoelen voor 2023-2027 zijn gericht op kind- en toekomstgericht onderwijs, waarbij we de ontwikkeling van leerlingen stimuleren door middel van verschillende werkvormen. We streven naar opbrengstgericht werken om de resultaten op rekenen, taal en lezen te verbeteren. Hierbij is een heldere zichtbaarheid van de leerontwikkeling en het werken vanuit vastgestelde doelen en leerlijnen essentieel. Tevens zetten we in op wereldburgerschap, met aandacht voor de Kanjeraanpak, burgerschap, Koersmiddagen, IPC en talentontwikkeling. Jaarlijks evalueren we de voortgang van onze doelen in een onderwijskundig jaarverslag. Op basis van deze evaluaties, de jaarevaluatie en eventuele nieuwe overheidsrichtlijnen, stellen we jaarlijks nieuwe doelen bij. Zo waarborgen we een continue verbetering van ons onderwijs en borgen we de behaalde resultaten voor de toekomst.

Hoe Zorgt IKC de Optimist voor het Behalen van de Vastgestelde Onderwijsdoelen?

De onderwijsdoelen van IKC de Optimist komen uitgebreid aan bod tijdens teamvergaderingen, bouwvergaderingen en studiedagen. Dit zorgt voor een gezamenlijke focus en gedeelde verantwoordelijkheid binnen ons team. Om ervoor te zorgen dat we de juiste dingen goed doen, vragen we actief feedback aan onze omgeving. Dit omvat ouders, het schoolbestuur en externe partners waarmee we samenwerken. Door middel van diverse metingen en evaluaties verzamelen we waardevolle inzichten. Op basis van deze feedback kunnen we onze plannen en doelen continu bijstellen. Dit cyclische proces van feedback, evaluatie en aanpassing garandeert dat ons onderwijs altijd aansluit bij de behoeften van onze leerlingen en de maatschappij.

Optimale Start: Ons Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij IKC de Optimist geloven we in een naadloze overgang van opvang naar onderwijs. Daarom werken we nauw samen met Kappio voor onze voor- en vroegschoolse educatie. Omdat we in hetzelfde gebouw gevestigd zijn, garanderen we een ononderbroken leerervaring voor uw kind, vanaf de peuterleeftijd tot aan de basisschool. Onze samenwerking met Kappio wordt voortdurend versterkt. We organiseren gezamenlijke activiteiten die de ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren. Pedagogisch medewerkers en schoolteamleden vinden elkaar steeds beter, wat leidt tot effectieve begeleiding van elk kind. Door gezamenlijke scholingsdagen te organiseren, leren we continu van en met elkaar, wat de kwaliteit van onze educatie ten goede komt. Peuterschool 't Zeepaardje, een essentieel onderdeel van Stichting Kappio, verwelkomt kinderen van 2 tot 4 jaar. Twee dagdelen per week nodigen onze ervaren leidsters de peuters uit om te spelen en hun wereld te ontdekken. Op speelse wijze stimuleren en ondersteunen zij de ontwikkeling van elk kind, waarbij welbevinden centraal staat. Ouders worden regelmatig geïnformeerd over de voortgang. 't Zeepaardje maakt gebruik van het VVE-programma 'Puk en Ko', speciaal ontworpen voor voor- en vroegschoolse educatie. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden we de mogelijkheid om meer dagdelen te volgen. Neem contact op met het consultatiebureau of de leidsters van de peuterschool voor meer informatie over deze optie.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC de Optimist extra educatieve programma's voor peuters?

Absoluut! IKC de Optimist biedt gespecialiseerde programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, waaronder onze VVE-programma's en peuteropvang.

Absoluut! IKC de Optimist biedt gespecialiseerde programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, waaronder onze VVE-programma's en peuteropvang.

Ontdek onze Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang.
Ons Kindcentrum voor een integrale aanpak.

Met welke partners werkt IKC de Optimist samen voor peuteropvang en educatie?

IKC de Optimist werkt nauw samen met Kappio om een doorlopende leerlijn te garanderen voor onze jongste leerlingen.

IKC de Optimist werkt nauw samen met Kappio om een doorlopende leerlijn te garanderen voor onze jongste leerlingen.