
De resultaten van IKC de Optimist in Den Helder
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC de Optimist, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC de Optimist bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC de Optimist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op IKC de Optimist
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage van 85% fungeert als de signaleringswaarde, welke uniform is voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC de Optimist. Bij IKC de Optimist zien we dat 88.9% van onze leerlingen het fundamenteel niveau bereikt. Dit overtreft de landelijke signaleringswaarde van 85%. In vergelijking met scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie, scoren wij met 93.4% eveneens uitstekend. Onze toewijding aan kwalitatief onderwijs zorgt ervoor dat de basisvaardigheden van uw kind optimaal worden ontwikkeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op IKC de Optimist
Het streefniveau op basisscholen omvat een ambitieuzer leerresultaat dan het fundamentele niveau. Het is ons doel om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de samenstelling van de leerlingenpopulatie. Dit streefniveau is dus maatwerk per school. IKC de Optimist streeft naar uitmuntendheid en dat ziet u terug in de resultaten. Momenteel behaalt 37.4% van onze leerlingen het streefniveau, wat direct gerelateerd is aan de specifieke signaleringswaarde van 36.3% die voor onze school is vastgesteld. In vergelijking met scholen met een vergelijkbare populatie, behalen we met 48.5% ook hier een bovengemiddeld resultaat. Dit toont onze inzet om elk kind de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen en verder te groeien dan de basis.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC de Optimist?
Ontdek het schooladvies voor het voortgezet onderwijs op IKC de Optimist. In groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies, gevolgd door een definitief advies in groep 8, dat doorslaggevend is voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. Het schooladvies wordt zorgvuldig samengesteld op basis van diverse factoren. Hierbij kijken we naar de leerprestaties uit methodetoetsen en Cito-toetsen van de afgelopen jaren. Tevens beoordelen we de ontwikkeling van de leerling gedurende de basisschooltijd, met aandacht voor concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen. Een belangrijk onderdeel van het adviesproces is de intelligentietest, specifiek de Adaptieve Digitale Intelligentie Test (ADIT). Deze test, afgenomen in groep 7, biedt waardevol inzicht in de cognitieve capaciteiten van uw kind. Alle verzamelde gegevens worden grondig geanalyseerd en besproken door de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en een expert van de Onderwijsbegeleidingsdienst (OBD). Het voorlopige advies wordt gedeeld met zowel ouders als de leerling. Rond februari wordt het definitieve advies vastgesteld. IKC de Optimist maakt gebruik van de IEP eindtoets. Mocht uw kind op deze toets beter presteren dan verwacht op basis van het eerdere advies, dan wordt het advies heroverwogen en indien nodig bijgesteld om de kansen van uw kind te maximaliseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel een Positieve Schoolervaring: Sociale Ontwikkeling bij IKC de Optimist
IKC de Optimist is een Positieve Gedragschool (PBS) die zich inzet voor een veilige en respectvolle leeromgeving. Wij geloven dat positief gedrag aangeleerd kan worden door middel van een proactieve aanpak met duidelijke regels en afspraken. Dit draagt bij aan een prettig schoolklimaat waarin iedereen zich gewaardeerd voelt. Onze aanpak start met heldere, gedeelde gedragsverwachtingen die aan het begin van het schooljaar met de leerlingen worden opgesteld. Tijdens onze jaarlijkse PBS-week leggen we extra nadruk op groepsvorming en positieve interacties. Deze afspraken worden gedurende het jaar regelmatig herhaald en nageleefd, zowel binnen als buiten de klaslokalen. Hoewel preventie centraal staat, hebben we ook een gedragsprotocol ontwikkeld voor situaties met grensoverschrijdend gedrag. In uitzonderlijke gevallen, bij aanhoudend problematisch gedrag, volgen we een strikte procedure. We streven ernaar om bij incidenten altijd nauw samen te werken met ouders om passende oplossingen te vinden en zo het welzijn van alle leerlingen te waarborgen.
Trots op onze school en prestaties
Plezier in leren en samenwerken
Samenwerken aan een positieve schoolcultuur
Hoe bevordert IKC de Optimist de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?
Bij IKC de Optimist beschouwen we sociaal-emotioneel leren als een essentieel onderdeel van het onderwijs, net zo belangrijk als rekenen of taal. We bieden gerichte lessen aan die leerlingen helpen hun emoties te uiten, conflicten constructief op te lossen, effectief samen te werken en zich verantwoordelijk en respectvol te gedragen. Onze lesplannen worden samengesteld op basis van actuele gebeurtenissen, onze levensbeschouwelijke methode 'Trefwoord', en materialen uit 'De Vreedzame School', aangevuld met diverse prentenboeken. Door observatie van de groepspraktijk en de behoeften van de leerlingen stellen we specifieke lesdoelen op. We werken met groepsdoelen die gedurende meerdere weken centraal staan. Leerlingen worden gestimuleerd en beloond voor positief gedrag, vaak in de vorm van bandjes. Het verzamelen van bandjes leidt tot gezamenlijke of individuele beloningen, die in overleg met de leerkracht worden bepaald. Deze aanpak motiveert leerlingen en bevordert een positieve houding, met als uiteindelijke doel dat positief gedrag intrinsiek wordt, vanuit een gedeelde wens voor een prettige schoolomgeving.
Welke registratiesystemen worden gebruikt om sociale opbrengsten te monitoren bij IKC de Optimist?
IKC de Optimist monitort de sociale opbrengsten van leerlingen met behulp van de volgende registratiesystemen:
- Kanvas
- Zien
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC de Optimist?
IKC de Optimist maakt gebruik van de volgende methodieken voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertrainingen
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit van IKC de Optimist
IKC de Optimist in Den Helder staat garant voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs. Wij streven naar een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ontdek de resultaten van de meest recente onderwijsinspectie en zie hoe wij ons inzetten voor de educatieve toekomst van uw kind.