IKC De Lichtlijn in Den Helder

Het team van IKC De Lichtlijn in Den Helder

Current section: team
Lekstraat 1
1784 Den Helder

Zie hier hoe het team van IKC De Lichtlijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Lichtlijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Lichtlijn bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Lichtlijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Lichtlijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Lichtlijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (23.1%)
35-45 jaar (46.2%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (15.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Lichtlijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (40%)
Direct ondersteunend personeel (40%)
Indirect ondersteunend personeel (10%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Lichtlijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij IKC De Lichtlijn: Een Vlekkeloos Proces

Bij IKC De Lichtlijn zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van uw vertrouwde leerkracht. We hanteren een gestructureerd beleid voor personeelsvervanging om de continuïteit en kwaliteit van de lessen te waarborgen. Onze eerste prioriteit ligt bij onze interne leerkrachten en ondersteunend personeel. Bij onverwachte afwezigheid benaderen we eerst de duo-collega's of de enthousiaste pleinmedewerkers die direct beschikbaar zijn. Zij kennen de kinderen en de lesprogramma's, wat zorgt voor een soepele overgang. Indien interne vervanging niet mogelijk is, schakelen we onze zorgvuldig geselecteerde pool van vaste invallers in. Deze professionals zijn bekend met onze school en onze onderwijsvisie. Daarnaast hebben we nauwe banden met andere scholen binnen LEV-WN, waardoor we ook gekwalificeerde medewerkers van deze partnerscholen kunnen inschakelen voor optimale dekking. In uitzonderlijke situaties, wanneer alle reguliere vervangingsopties zijn uitgeput, hebben we protocollen om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Dit kan betekenen dat de stamgroep tijdelijk wordt verdeeld over andere klassen, zodat elk kind de aandacht krijgt die het verdient. In het uiterste geval, en enkel na zorgvuldige overweging, kan overwogen worden om een klas naar huis te sturen, met directe communicatie naar de ouders.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We streven concrete onderwijsdoelen na

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC De Lichtlijn

2

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Op IKC De Lichtlijn bieden wij gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen. Onze onderwijsondersteuner werkt nauw samen met de leerkrachten om kinderen extra hulp te bieden, met name voor leerlingen die Nederlands als tweede taal leren. Nieuwkomers volgen de eerste 40 schoolweken onderwijs op de internationale school binnen ons samenwerkingsverband. Na deze periode keren zij terug naar IKC De Lichtlijn voor voortgezette ondersteuning door onze toegewijde leerkrachten en onderwijsondersteuner. Wij streven ernaar om alle leerlingen, ongeacht hun startpunt, te laten excelleren. Dit doen we door gerichte instructie en gepersonaliseerde leerlijnen, zodat elk kind op zijn eigen tempo kan groeien. In de bovenbouw leggen we extra nadruk op taal- en leesvaardigheid, zodat deze naadloos aansluit bij het niveau van de stamgroep.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Kanjertraining en Vertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Gecertificeerde Kanjertraining Leerkrachten

Toelichting van de school:

IKC De Lichtlijn hecht grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Het bevorderen van onderling vertrouwen binnen de klasgroepen is een essentieel onderdeel van ons onderwijs. Onze kernwaarden, liefde en vertrouwen, vormen de basis voor een veilige leeromgeving. Vertrouwen creëert rust in de klas, stimuleert sociale veiligheid en draagt bij aan een positief schoolklimaat. Om dit te waarborgen, hebben al onze leerkrachten de Kanjertraining succesvol afgerond. Dit stelt hen in staat om effectief sociaal-emotioneel onderwijs te verzorgen en onze kernwaarden consequent uit te dragen.

2

Gedrag en Leerstrategieën: Optimale Studieaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor een optimale gedragsbegeleiding en effectieve taakaanpak beschikt IKC De Lichtlijn over gespecialiseerde expertise. Onze gedragsspecialist en intern begeleider staan klaar om leerlingen, leerkrachten en ouders te ondersteunen. Daarnaast hebben onze leerkrachten de Kanjertraining gevolgd, wat hen de vaardigheden biedt om positief gedrag te stimuleren en leerlingen te begeleiden bij hun werkhouding en taakuitvoering. Deze combinatie van deskundigheid zorgt ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die nodig is om zijn of haar leerdoelen te bereiken.

1

Motoriek en Beweging: Professionele Gymlessen

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

IKC De Lichtlijn biedt kwalitatief hoogwaardig bewegingsonderwijs. Onze vakdocent gymnastiek verzorgt alle gymlessen met expertise en enthousiasme. Deze gespecialiseerde aanpak zorgt ervoor dat leerlingen niet alleen werken aan hun fysieke gezondheid, maar ook belangrijke motorische vaardigheden ontwikkelen. De lessen zijn afgestemd op de leeftijd en ontwikkeling van de kinderen, met als doel een actieve en gezonde levensstijl te bevorderen.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Bed Hulp Verleners (BHV-ers)

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop op IKC De Lichtlijn. Wij zorgen voor adequate medische ondersteuning en hulp bij persoonlijke verzorging. Er is te allen tijde minimaal één gecertificeerde Bed Hulp Verlener (BHV-er) aanwezig op school. Daarnaast is er een team van meerdere BHV-ers telefonisch bereikbaar voor directe assistentie. Deze paraatheid garandeert dat wij snel en effectief kunnen handelen in geval van nood, wat bijdraagt aan een veilige en zorgzame omgeving voor iedereen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
speel/werkplein voor de onderbouw en een leerplein voor de bovenbouw
natte gymles voor de kinderen van de bovenbouwUnit in het zwembad Het Heersdiep

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Lichtlijn

Onze Visie op Extra Begeleiding

Bij IKC De Lichtlijn zetten we alles op alles om elk kind een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. We geloven in een inclusieve aanpak, waarbij we streven naar langdurige schoolparticipatie voor al onze leerlingen. Onze expertise wordt versterkt door nauwe samenwerking met het regionale samenwerkingsverband en onze toegewijde orthopedagoog. Zij helpen ons om kinderen met specifieke behoeften de juiste begeleiding te geven. Naast de standaard zorg bieden we gerichte ondersteuning aan leerlingen die het Nederlands als tweede taal leren (NT2). Deze NT2-ondersteuning wordt zoveel mogelijk geïntegreerd in het dagelijkse onderwijs, met extra instructies waar nodig. Voor het schooljaar 2023-2024 investeren we actief in de professionele ontwikkeling van ons team door middel van NT2-scholingen. Hiermee willen we de kwaliteit van ons onderwijs verder verhogen en nog beter inspelen op de diversiteit binnen onze schoolgemeenschap.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Ontwikkeling bij IKC De Lichtlijn

Welke Focuspunten Bevat Ons Jaarplan en Schoolplan?

Ons schoolplan vormt de basis voor onze jaarlijkse planning. Voor het schooljaar 2023-2024 richten we ons op cruciale verbeteringen binnen ons onderwijs. We streven naar een solide fundament op team-, ondersteunings-, professioneel en onderwijsinhoudelijk niveau. Ons onderwijsmodel, EDI, wordt schoolbreed toegepast voor effectieve instructie. Kindgericht werken staat centraal, waarbij we waar mogelijk groepsdoorbrekend werken om dit te stimuleren. Leerkrachten en leerlingen leren elkaars en collega's' kernkwaliteiten te herkennen en te benoemen binnen de unit. Dit jaar starten we met de vernieuwbouw van onze school. We zullen tijdelijke huisvesting betrekken om onze onderwijsactiviteiten ongestoord voort te zetten.

Hoe Garanderen Wij de Kwaliteit en Bereiken We Onze Onderwijsdoelen?

Voor onze kwaliteitszorg hanteren wij het model 'Regie op Onderwijskwaliteit'. Dit model waarborgt dat ons schoolplan voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie op het gebied van kwaliteit. We zetten in op constante monitoring, toetsing en verbetering van onze schoolorganisatie. Effectief onderwijs vereist dat leerkrachten hun handelen kunnen onderbouwen met data. Continue zelfevaluatie van ons onderwijs is essentieel. Binnen de LEV-Academie houden leerkrachten een persoonlijk jaarplan bij, waarin ook ons schooljaarplan is opgenomen. We evalueren de voortgang van onze doelen per kwartaal. Deze evaluaties worden met het voltallige team besproken en geanalyseerd. Ouders en verzorgers worden geïnformeerd via ouderavonden en onze digitale weekbrief. De bestuurlijke rapportages aan LEV-WN bevatten gedetailleerde verslagen van de doeluitwerking. Elk jaar stellen we een nieuw, ambitieus jaarplan op.

Stimulerend Programma voor Jonge Kinderen bij IKC De Lichtlijn

Toelichting van de school

IKC De Lichtlijn biedt een stimulerende en liefdevolle omgeving voor kinderen van 2 tot 13 jaar. Samen met ouders en professionals van onderwijs en kinderopvang De Kleine Reiziger creëren we een rijke leeromgeving waarin de ontwikkeling van elk kind centraal staat. Onze deuren staan vijf dagen per week, van 7.00 tot 18.00 uur, wijd open voor een compleet dagprogramma vol afwisseling en uitdaging. Wij geloven in leren, ontwikkelen, spelen, ontdekken en ontspannen in een veilige sfeer. Voor het schooljaar 2023-2024 staat een ingrijpende vernieuwbouw gepland, waarbij onze kinderopvang wordt uitgebreid naar een opvang voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Wanneer uw kind 4 jaar wordt, mag het op of na de verjaardag starten op school. De schooldagen zijn van 8.30 tot 14.00 uur. Kinderen die na 1 januari jarig zijn, starten in groep 0 maar maken volledig deel uit van stamgroep 1/2. Bij verjaardagen rond de zomer- of kerstvakantie stemmen we de startdatum en wenmomenten in overleg met u af. Kinderen mogen tot hun vijfde verjaardag alle dagen naar school komen, zij zijn dan nog niet leerplichtig. De specifieke dagen kunnen in overleg met de stamgroepleerkracht worden bepaald. Vanaf vijf jaar geldt de leerplicht. Kinderen die in oktober, november of december vier worden, starten in groep 1. Peuters die vanaf januari jarig zijn, beginnen in de instroomgroep en stromen het daaropvolgende schooljaar door naar groep 1. Soms is een verlengd kleuterjaar, bijvoorbeeld bij de overgang van groep 1 naar 2 of 2 naar 3, gunstig. Bij twijfels vanuit ouders of school over de schoolse overgang, bieden beslissingslijsten ondersteuning bij de keuze voor een extra kleuterjaar. Voordat uw kind vier wordt, ontvangt u van de stamgroepleerkracht een brief met informatie over de groepsdynamiek en de wenmomenten. Uw kind mag enkele keren komen wennen, waarbij u als ouder de eerste keer mag deelnemen. Voor al uw vragen staan de stamgroepleerkracht en de unitmedewerkers klaar. Kinderen leren het best door actief bezig te zijn met betekenisvolle activiteiten. We sluiten daarom aan bij hun belevingswereld, wat zorgt voor diepe betrokkenheid. In de onderbouw werken we thematisch, waarbij we samen met de kinderen een passende hoek inrichten. De leeractiviteiten zijn opgebouwd rond kerngebieden zoals spel, constructie, lezen/schrijven en rekenen/wiskunde, aangevuld met gespreksactiviteiten. In de kleuterbouw werken we handelingsgericht met de methode Onderbouwd. Leervorderingen en meervoudige intelligentie worden geregistreerd in een online omgeving. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we ZIEN, waarbij we vragenlijsten invullen over welbevinden en betrokkenheid. De screening van meer- en hoogbegaafde leerlingen vindt plaats met het DHH (Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid). De schooldeur opent om 8.20 uur, waarna kinderen naar binnen mogen. U mag uw kind begeleiden, de leerkracht staat klaar om hen te verwelkomen. Om 8.30 uur start de school en vragen we u om de klasruimte te verlaten zodat de les rustig kan beginnen. De kinderen starten in hun stamgroep en verspreiden zich gedurende de dag binnen de unit. Een planbord toont de dagelijkse activiteiten; kinderen kiezen zelf een activiteit als ze niet aan een 'verplichte' activiteit deelnemen. Om 9.45 uur eten we fruit, en om 11.30 uur de lunch. Na het eten is er pauze, en spelen de kinderen ook extra buiten. Waar mogelijk werken we thematisch samen met stamgroep 3/4. Om 13.45 uur is er een afsluitend kringmoment, waarna u uw kind om 14.00 uur kunt ophalen van het kleuterplein. De onderbouwmedewerkers hebben pauze van ongeveer 14.10 tot 14.30 uur. Voor dringende vragen kunt u de leerkracht per e-mail bereiken of bellen via de schooltelefoon. De werkdagen van de leerkrachten staan vermeld in het infogidsje. Wij hechten veel waarde aan oudercontact en waarderen het als u belangrijke informatie deelt met de stamgroepleerkracht. Gesprekken kunnen altijd worden aangevraagd door u of de leerkracht om de communicatielijnen kort te houden. Indien mogelijk participeren we in de PUK klas, een initiatief van het samenwerkingsverband dat extra taalonderwijs biedt aan groep 1 leerlingen met een D/E score op de TAK toets. Dit schooljaar hebben we echter onvoldoende leerlingen die hiervoor in aanmerking komen.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC De Lichtlijn specifieke programma's voor jonge kinderen?

IKC De Lichtlijn biedt diverse extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en ontdekken.

IKC De Lichtlijn biedt diverse extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen, gericht op spelenderwijs leren en ontdekken.

Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Peuteropvang
Kindcentrum

Met welke partners werkt IKC De Lichtlijn samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

IKC De Lichtlijn werkt nauw samen met Peuterspeelzaal/ Buitenschoolse opvang De Kleine Reiziger om een doorlopende leerlijn en een breed scala aan activiteiten te garanderen voor de jongste kinderen.

IKC De Lichtlijn werkt nauw samen met Peuterspeelzaal/ Buitenschoolse opvang De Kleine Reiziger om een doorlopende leerlijn en een breed scala aan activiteiten te garanderen voor de jongste kinderen.

Team | IKC De Lichtlijn in Den Helder | [2025] Schoolregister