IKC De Lichtlijn in Den Helder

De resultaten van IKC De Lichtlijn in Den Helder

Current section: resultaten
Lekstraat 1
1784 Den Helder

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Lichtlijn, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC De Lichtlijn bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Lichtlijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behaald Fundamenteel Niveau op IKC De Lichtlijn

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die iedere leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit landelijke criterium geldt voor alle basisscholen, inclusief IKC De Lichtlijn in Den Helder.

Grafiek

Grafiek laden...

Behaald Streefniveau op IKC De Lichtlijn

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden. Het is ons doel om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken voor het einde van groep 8. De inspectie stelt voor elke school een specifiek streefniveaupercentage vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het succes van onze school in het realiseren van deze ambitie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Lichtlijn?

IKC De Lichtlijn hecht veel waarde aan een zorgvuldige overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs. Ons protocol voor de overdrachtsprocedure, in lijn met de regio Kop van Noord-Holland, zorgt voor een gestructureerde opbouw van het schooladvies. Het uiteindelijke advies voor uw kind wordt bepaald door een combinatie van factoren. Observaties van leerkrachten, resultaten van methodetoetsen en de gegevens uit ons leerlingvolgsysteem vormen de basis. We kijken hierbij naar de ontwikkeling van uw kind over meerdere jaren, de zogenaamde 'film'. Om een compleet beeld te krijgen, nemen we in september/oktober de Nederlandse Intelligentie Onderzoek (NIO) af. Dit onderzoek is verplicht voor leerlingen die doorstromen naar het praktijkonderwijs, maar wordt voor alle leerlingen uitgevoerd. In november/december bespreken we een voorlopig advies met u en uw kind, waarbij we uw input meenemen in het definitieve advies. Bij twijfels over de juiste plaatsing of de benodigde ondersteuning, schakelen we de ondersteuningscoördinator van het voortgezet onderwijs in. Het initiatief voor bijvoorbeeld een uitnodiging voor een overleg, ligt bij ons basisonderwijs. Als de doorstroomtoets aan het begin van februari een hoger advies oplevert, plannen we een opnieuw een gesprek om het advies eventueel aan te passen. De scholen voor voortgezet onderwijs in de regio Noord-Holland organiseren in januari en februari open dagen. Dit biedt leerlingen van groep 8 en hun ouders de gelegenheid om kennis te maken met verschillende schooltypen. De aanmelding bij de gekozen VO-school dient uiterlijk 15 maart plaats te vinden. Wij informeren de school van uw keuze vóór 1 maart via BRON en u ontvangt een bevestiging van de aanmelding. In april en mei vinden de warme overdrachten plaats. De leerkracht van groep 8 en het ondersteuningsteam van het voortgezet onderwijs bespreken de leerlingen, zodat de overgang soepel verloopt en uw kind de benodigde ondersteuning krijgt. U kunt te allen tijde zelf contact opnemen met de VO-school voor een gesprek. In juni ontvangen de leerlingen een uitnodiging voor een kennismaking met hun nieuwe school en klas. IKC De Lichtlijn onderhoudt nauwe banden met Scholen aan Zee en participeert in de subsidie 'gelijke kansen'. Dit stelt ons in staat om onze groep 8 leerlingen optimaal voor te bereiden op de vakken die zij op Scholen aan Zee zullen volgen en de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn bij IKC De Lichtlijn

Bij IKC De Lichtlijn staat een positieve opvoedkundige sfeer centraal. We werken nauw samen met ouders en verzorgers om een stimulerende leeromgeving te creëren. Een warm en veilig pedagogisch klimaat is essentieel voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Onze school bevordert openheid, zorg, respect en naastenliefde. Dit draagt bij aan een sterk veiligheidsgevoel, waardoor kinderen zich vrij voelen om zichzelf te zijn. Een evenwichtige ontwikkeling wordt hierdoor gestimuleerd, zodat zowel kinderen als ouders zich welkom en thuis voelen op onze school.

Vertrouwen: Een veilige basis voor groei.

Naastenliefde: Respect en zorg voor elkaar.

Veiligheid: Een omgeving waarin iedereen zich geborgen voelt.

Hoe bevordert IKC De Lichtlijn de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?

IKC De Lichtlijn hecht veel waarde aan sociaal-emotionele vorming en een positieve schoolervaring voor elk kind. Hiervoor zetten we diverse methoden in, waaronder de Kanjertraining, Positive Behavior Support (PBS), het Kidsteam en het volgsysteem ZIEN!. De Kanjertraining leert kinderen respectvol om te gaan met zichzelf en anderen, en bevordert een sfeer van vertrouwen en veiligheid. We verwachten van zowel team als ouders een actieve rol in het oplossen van uitdagingen, met focus op constructieve oplossingen. Ons streven is een omgeving waarin iedereen zichzelf kan zijn, gebaseerd op het principe van naastenliefde. Positive Behavior Support (PBS) is een schoolbrede aanpak die gericht is op het versterken van gewenst gedrag en het minimaliseren van probleemgedrag. Het doel is een positieve, leerondersteunende omgeving te creëren. Met het ZIEN!-programma monitoren we het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen, waarbij we resultaten bespreken met ouders indien nodig. Het Kidsteam, bestaande uit leerlingen uit verschillende units, biedt leerlingen een stem in schoolontwikkelingen. Dit team dient als klankbord voor leerlingen uit groep 4 tot en met 8 en bespreekt onderwijszaken en welzijn. Krachtgericht coachen, gebaseerd op positieve psychologie, focust op de kernkwaliteiten en successen van kinderen. Door positieve feedback en het benoemen van talenten zoals flexibiliteit, inlevingsvermogen en creativiteit, versterken we het zelfvertrouwen en de motivatie van leerlingen.

Welke instrumenten gebruikt IKC De Lichtlijn voor het registreren van sociale vooruitgang?

IKC De Lichtlijn maakt gebruik van specifieke registratievormen om de sociale ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen te volgen. Dit omvat:

  • Het Zien! programma voor het monitoren van welbevinden en betrokkenheid.
  • De Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) om sociaal-emotionele vaardigheden in kaart te brengen.

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC De Lichtlijn?

Op IKC De Lichtlijn zetten we effectieve methodieken in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:

  • De Kanjertraining: Gericht op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en zelfvertrouwen.
  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS): Een systeem dat positief gedrag stimuleert.
  • Krachtgericht coachen: Een aanpak die focust op de sterke punten en kwaliteiten van kinderen.
  • PBS (Positive Behavior Support): Vergelijkbaar met SWPBS, gericht op een positieve schoolcultuur.

Inspectierapport IKC De Lichtlijn: Kwaliteit en Ontwikkeling

In het schooljaar 2020/2021 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan IKC De Lichtlijn. De inspectie signaleerde drie aandachtspunten na de eindtoets: taalverzorging, rekenvaardigheden en de uitsluiting van leerlingen van de eindtoets. Hoewel IKC De Lichtlijn voldoet aan het minimale niveau voor rekenen en taalverzorging, streven we ernaar om ook op deze gebieden het landelijk gemiddelde te evenaren of te overtreffen. Om deze ambitie te realiseren, hebben we een specifiek verbeterplan voor rekenen geïmplementeerd. Dit plan omvat toetsbare en ambitieuze leerdoelen, een consistente leerlijn, gedegen instructie, effectieve differentiatie en nauwkeurige monitoring. Daarnaast meten we vanaf dit schooljaar jaarlijks de Cito-taalverzorgingstoets in januari. De resultaten worden grondig geëvalueerd, zodat leerkrachten hun onderwijsaanpak direct kunnen afstemmen op de specifieke behoeften van groepen, subgroepen en individuele leerlingen. Het aantal uitgesloten leerlingen was de afgelopen jaren procentueel aan de hoge kant. Het is belangrijk te benadrukken dat alle uitsluitingen gebaseerd waren op wettelijke gronden, voornamelijk vanwege onze grote populatie NT2-leerlingen. Deze leerlingen waren bij de afname van de eindtoets doorgaans korter dan vier jaar in Nederland gevestigd, wat leidde tot hun uitsluiting conform de geldende regelgeving.

Resultaten | IKC De Lichtlijn in Den Helder | [2025] Schoolregister