
De resultaten van De Trimaran PC en RK Basisschool in Den Helder
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Trimaran PC en RK Basisschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Trimaran PC en RK Basisschool bij jullie?
Ontdek hoe goed De Trimaran PC en RK Basisschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van De Trimaran
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt beoordeeld middels de doorstroomtoets in groep acht. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt als norm voor alle basisscholen in Nederland, inclusief De Trimaran.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op De Trimaran Basisschool
Het streefniveau markeert een hoger prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons streven is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken tegen het einde van groep acht. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast, gebaseerd op de achtergrondkenmerken van de leerlingenpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau naar verwachting moeten behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Trimaran PC en RK Basisschool?
De Trimaran PC en RK Basisschool begeleidt leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Het schooladvies, opgesteld door ervaren leerkrachten en de schoolleiding, is gebaseerd op de persoonlijke ontwikkeling van uw kind en de resultaten op het gebied van taal en rekenen. We maken hierbij gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem. Ons proces voor het schooladvies kent duidelijke stappen. In groep 7 formuleren we een voorlopig advies, dat we bespreken tijdens voortgangsgesprekken. In groep 8 maken leerlingen en ouders kennis met het voortgezet onderwijs via open dagen en proeflessen. De definitieve adviezen worden vastgesteld na de doorstroomtoets in februari. Indien de toetsresultaten hoger uitvallen, passen we het advies in overleg aan. De warme overdracht in mei zorgt voor een soepele start op de nieuwe school. We onderhouden nauwe banden met het voortgezet onderwijs in Den Helder en nemen deel aan de PO-VO werkgroep. Dit garandeert een optimale doorstroming voor al onze leerlingen. Uw kind krijgt het best passende advies voor een succesvolle schoolcarrière na de basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op De Trimaran
Op Basisschool De Trimaran, gelegen in Den Helder, creëren we een warme en veilige leeromgeving waar elk kind zich thuis voelt. Dit geldt niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor hun ouders en ons toegewijde team van leerkrachten. Om deze positieve sfeer te waarborgen, zetten we de Kanjertraining in, een bewezen methode die kinderen helpt om op een constructieve manier naar zichzelf en hun klasgenoten te kijken. De Kanjertraining ondersteunt leerlingen bij het ontwikkelen van veerkracht en het effectief omgaan met uiteenlopende sociale situaties. Daarnaast besteden we via de methode Trefwoord aandacht aan levensbeschouwelijke thema's. Door middel van boeiende verhalen en open gesprekken stimuleren we kinderen om respect te tonen voor diversiteit in onze samenleving, zoals verschillende culturele achtergronden en geloofsovertuigingen, zonder hun eigen identiteit te verliezen. Onze kernwaarden – verantwoordelijkheid, verbinding, vertrouwen, liefde en respect – vormen de leidraad voor ons dagelijks handelen. Onze leerkrachten fungeren als rolmodellen en integreren deze waarden actief in het onderwijs, zodat leerlingen ze niet alleen leren, maar ook beleven en internaliseren.
Vertrouwen en Veiligheid
Sterke Verbindingen
Actieve Verantwoordelijkheid
Hoe bevordert De Trimaran de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Trimaran hanteert de Kanjertraining om een positieve en veilige schoolcultuur te bevorderen. Deze training leert kinderen hoe ze effectief kunnen omgaan met diverse sociale interacties en stimuleert een constructieve kijk op zichzelf en anderen. De school heeft heldere 'kanjerregels' opgesteld die zichtbaar zijn in elke klas, om deze principes dagelijks te onderstrepen en de volgende leerdoelen na te streven:
Welke registratiemethoden gebruikt De Trimaran voor sociale resultaten?
Om de vooruitgang in de sociale ontwikkeling van onze leerlingen te monitoren, maakt De Trimaran gebruik van de volgende registratiemethode:
- Kanvas
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Trimaran?
Op De Trimaran zetten we diverse methoden in om het sociaal-emotioneel leren te versterken. Deze omvatten:
- Een doos vol gevoelens
- Kanjertrainingen
- Rots en Water
Inspectierapport De Trimaran: Kwaliteit en Ontwikkeling van Ons Basisonderwijs
De Onderwijsinspectie bewaakt de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Elk kind verdient uitstekend onderwijs, en dat vraagt om scholen die zich continu inspannen voor verbetering. Het schoolbestuur is primair verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit en de schoolresultaten. Dit omvat een breed scala aan aspecten, zoals het garanderen van kwalitatief hoogstaand onderwijs voor alle leerlingen, het naleven van wet- en regelgeving, en het zorgvuldig beheren van financiën. De Inspectie van het Onderwijs voert toezicht uit en rapporteert over de onderwijsontwikkelingen met als doel het onderwijs als geheel te versterken. Scholen worden doorgaans eens in de vier jaar bezocht. Thematisch onderzoek, zoals het onderzoek naar 'Onderwijs tijdens COVID-19' waaraan De Trimaran in 2020 deelnam, kan leiden tot een breder inspectiebezoek om het gehele inspectiekader te toetsen. Bij De Trimaran vertalen we inzichten uit eerdere jaren actief naar concrete verbeteringen in de dagelijkse praktijk. Sinds het schooljaar 2017-2018 voldoen onze leerlingresultaten aan de inspectienormen, gemeten aan de hand van het percentage leerlingen dat het Fundamenteel niveau (F1) en het Streefniveau (1S of 2F) behaalt. Deze resultaten worden beoordeeld op basis van een driejarig gemiddelde en vergeleken met vergelijkbare scholen. Ons onderwijs legt een sterke nadruk op het 'eigenaarschap' van leerlingen. Via portfolio's, kindgesprekken en gerichte feedback stimuleren we leerlingen om actief deel te nemen aan hun eigen leerproces en ontwikkeling. We kijken daarbij niet alleen naar cognitieve prestaties, maar ook naar sociaal-emotionele groei en persoonlijke ontwikkeling. De kwaliteit van ons didactisch handelen wordt gewaarborgd door regelmatige groepsbezoeken van intern begeleiders, vakcoördinatoren en de directie. Daarnaast bevorderen collegiale consultaties een gedeelde professionele cultuur, waarin leerkrachten elkaars werk zien, zorgen voor een doorlopende leerlijn en elkaar ondersteunen. Via onze datadagen analyseren we als team gezamenlijk leerlinggegevens, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak. Deze analyses op leerling-, groeps- en schoolniveau vormen de basis voor het bespreken en implementeren van noodzakelijke interventies. Om de effectiviteit van data-analyse continu te verbeteren, investeren we in gespecialiseerde scholing voor ons team.