Prinses Marijkeschool in Den Haag

De resultaten van Prinses Marijkeschool in Den Haag

Current section: resultaten
Abraham Van Beyerenstr 1 C
2525 Den Haag

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Prinses Marijkeschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Prinses Marijkeschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Prinses Marijkeschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamenteel Niveau op de Prinses Marijkeschool

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor alle basisscholen, inclusief de Prinses Marijkeschool.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten Prinses Marijkeschool Den Haag

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden. Wij streven ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een eigen streefpercentage vast. Dit percentage is de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Prinses Marijkeschool?

De Prinses Marijkeschool in Den Haag, met 322 leerlingen, focust op het verbeteren van de doorstroom naar het VMBO-T, HAVO en VWO. Dit schooljaar zetten we extra in op het verhogen van deze uitstroompercentages. Door onze deelname aan het Samen10+ initiatief, een samenwerking met tien andere basisscholen in de wijk, bundelen we onze krachten. Samen streven we ernaar een optimaal schooladvies te bieden dat aansluit bij de talenten en ambities van elke leerling. Ontdek hier de specifieke adviezen en hoe we uw kind voorbereiden op een succesvolle vervolgopleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling: Bloei met De Vreedzame School op de Prinses Marijkeschool

De Prinses Marijkeschool is trots op haar identiteit als Vreedzame School. Ons unieke programma transformeert de klas en school tot een levendige leefgemeenschap. Hier voelen kinderen zich gehoord, gezien en krijgen ze een eigen stem. Kinderen leren actief om samen beslissingen te nemen en conflicten constructief op te lossen. Ze ontwikkelen een sterk gevoel van verantwoordelijkheid voor elkaar en voor de schoolomgeving, en leren open te staan voor de diversiteit die onze maatschappij kenmerkt. Ouderbetrokkenheid is hierbij essentieel; we streven naar een naadloze aansluiting tussen het schoolklimaat en de thuissituatie. Onze visie op sociale ontwikkeling rust op drie kernpijlers: het actief creëren van een positieve sociale en morele norm, het stimuleren van sterke sociale verbondenheid en een hechte gemeenschapszin, en het bevorderen van het oplossen van conflicten door middel van effectieve mediatie.

Sociale veiligheid en geborgenheid

Wederzijds respect en waardering

Gezamenlijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid

Hoe bevordert de Prinses Marijkeschool de sociale ontwikkeling van uw kind?

Wekelijks staat er een les uit 'De Vreedzame School' op het programma voor alle groepen. Leerlingen van groep 6 tot en met 8 vullen tweemaal per jaar een uitgebreide vragenlijst in. Deze peilt hun beleving rond sociale veiligheid, omgang met klasgenoten, weerbaarheid, eventuele incidenten, het pedagogisch klimaat en de didactische aanpak van de leerkracht. Ook leerkrachten evalueren tweemaal per jaar het groepsklimaat. De intern begeleider en de leerkracht analyseren deze resultaten om gerichte ondersteuning te bieden, zowel voor de hele groep als voor individuele leerlingen. Bij pestgedrag hanteren we strikt ons 'Pestprotocol', aangevuld met de principes van 'De Vreedzame School'. Dit programma is door OCW erkend als effectief anti-pestprogramma. Voor de veiligheid van iedereen hebben we tevens een 'Protocol gedragskaarten' opgesteld voor grensoverschrijdend gedrag.

Welke methoden gebruikt de Prinses Marijkeschool om sociale vooruitgang te meten?

De Prinses Marijkeschool monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen met behulp van de volgende registratievormen:

  • Het observatie-instrument 'Kijk!'
  • Specifieke vragenlijsten van 'De Vreedzame School'

Met welke methoden voor sociaal-emotioneel leren werkt de Prinses Marijkeschool?

De Prinses Marijkeschool zet zich actief in voor de sociaal-emotionele groei van leerlingen door middel van:

  • Het uitgebreide sociaal-emotionele leerprogramma 'De Vreedzame School'

Inspectierapport Prinses Marijkeschool: Kwaliteit en Resultaten

De Prinses Marijkeschool in Den Haag is in mei 2015 grondig geïnspecteerd. Bij dit bezoek werden tien cruciale onderdelen van de schoolkwaliteit beoordeeld. Met trots melden we dat de school voor zeven van deze onderdelen het predicaat 'GOED' heeft ontvangen, en voor de overige drie onderdelen het oordeel 'VOLDOENDE'. Dit inspectierapport benadrukt de sterke punten van onze basisschool. We behalen solide eindresultaten, met name in de kernvakken zoals rekenen en taal. Ons toegewijde team werkt continu en doelgericht aan het verbeteren van de leerprestaties van alle leerlingen, wat resulteert in een positieve ontwikkeling. Onze leerkrachten zijn vakbekwaam en zetten hun pedagogische en didactische expertise dagelijks in. We streven ernaar om leerlingen actiever te betrekken bij hun eigen leerproces, waardoor ze meer eigenaarschap ontwikkelen. Samen creëren we een ambitieus en veilig leerklimaat waarin elke leerling wordt ondersteund en gestimuleerd. De Prinses Marijkeschool hecht veel waarde aan de sociale ontwikkeling van leerlingen. Dit uit zich in de prettige en respectvolle omgang tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en leerkrachten. We koesteren een professionele kwaliteitscultuur, waarbij de directie de kwaliteitszorg effectief aanstuurt. De leraren werken vanuit een gedeelde visie en dragen actief bij aan voortdurende kwaliteitsverbetering.