Basisschool Fonkel in Den Dungen

Het team van Basisschool Fonkel in Den Dungen

Current section: team
Weidestraat 18
5275 Den Dungen

Zie hier hoe het team van Basisschool Fonkel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Fonkel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Fonkel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Fonkel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Fonkel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81%)
Man (19%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Fonkel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.8%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Fonkel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81%)
Direct ondersteunend personeel (9.5%)
Indirect ondersteunend personeel (4.8%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Fonkel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Fonkel

Basisschool Fonkel ervaart, net als veel andere scholen, de uitdaging van het vinden van voldoende gekwalificeerde leerkrachten. Ziekte en onvoorziene afwezigheid vragen om een vlotte en betrouwbare vervangingsregeling om het lesprogramma te waarborgen. Wij zijn aangesloten bij de Dommelgroep, een samenwerkingsverband van drie vooraanstaande schoolbesturen: Cadans Primair, SKOPOS en Talentis. Via de Dommelgroep maken we gebruik van de Vervangers- en Invallerspool, ook wel bekend als VIP. Deze pool biedt kansen aan leerkrachten die interesse hebben om flexibel inzetbaar te zijn op diverse scholen binnen de Dommelgroep, waaronder onze eigen Basisschool Fonkel. De VIP-pool bestaat uit zowel parttime als fulltime leerkrachten die een vast dienstverband hebben bij de Dommelgroep. Deze 'poolers' worden als Very Important Persons beschouwd vanwege hun cruciale rol in het continueren van kwalitatief onderwijs op alle aangesloten scholen. Hun flexibiliteit zorgt ervoor dat we snel kunnen inspelen op de vervangingsbehoeften. Indien de reguliere VIP-pool niet volstaat, hanteren we een stappenplan om onderwijscontinuïteit te garanderen. Dit omvat de inzet van bevoegd personeel dat normaliter niet voor de klas staat, zoals onze intern begeleiders of ondersteunende leerkrachten. Ook parttime leerkrachten die extra uren willen werken, worden flexibel ingezet. In situaties waarin vervanging uiterst complex is, kunnen we leerlingen tijdelijk samenvoegen of verdelen over andere klassen, mits dit de leeromgeving niet negatief beïnvloedt. Hoewel dit niet ideaal is, voorkomen we hiermee dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle vervangingsopties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat leerlingen voor een dag thuis moeten blijven. Dit wordt altijd ruim van tevoren gecommuniceerd, bij voorkeur de dag ervoor, via onze gebruikelijke communicatiekanalen zoals Parro.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor de groepsbezetting van schooljaar 2023-2024 klik hier.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Soc. emotioneel/zelfstandig werken
40%
Bewegingsonderwijs
25%
Taal
17%
Rekenen
10%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
20%
Taal
16.7%
Lezen
16%
Wereldoriëntatie
13.3%
Overig
10.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
10%
Bewegingsonderwijs
10%
Engelse taal
3.7%

Expert Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Fonkel

4

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Leesspecialist
Rekencoördinator

Toelichting van de school:

Op Basisschool Fonkel staat de ontwikkeling van uw kind centraal. Wij bieden gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Onze intern begeleider coördineert deze zorg en ondersteunt het team van leerkrachten. Daarnaast beschikken we over specialisten die leerlingen extra begeleiding bieden, afgestemd op hun individuele behoeften. Met kwaliteitsteams voor taal en rekenen blijven we op de hoogte van de nieuwste onderwijsontwikkelingen. Deze kennis wordt gedeeld met het team, wat zorgt voor continue professionalisering en een consistente leerlijn voor deze cruciale vakken.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Kindercoach
Coach Breinhelden

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind zijn prioriteit bij Basisschool Fonkel. We hebben een toegewijd kwaliteitsteam dat zich richt op deze belangrijke aspecten. We zetten de methode 'Breinhelden' in, waarbij coaches extra ondersteuning bieden. Daarnaast organiseren we 'gouden' en 'zilveren' weken, en monitoren we het welbevinden van leerlingen via speciale vragenlijsten. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken nauw samen om ervoor te zorgen dat elk kind zich veilig en gesteund voelt, en zich optimaal kan ontwikkelen op sociaal-emotioneel gebied.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Basisschool Fonkel biedt gerichte ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze intern begeleider en gespecialiseerde leerlingbegeleiders zetten hun expertise in om uw kind hierin te helpen. Zij werken samen met leerkrachten om strategieën te ontwikkelen die aansluiten bij de specifieke behoeften van elke leerling. Ons doel is om een positieve leeromgeving te creëren waarin elk kind effectief kan leren en zich optimaal kan ontwikkelen.

0

Motorische Ontwikkeling: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Basisschool Fonkel geen specifieke motorische specialisten in dienst heeft, besteden onze leerkrachten veel aandacht aan de lichamelijke en motorische ontwikkeling van uw kind. Zij beschikken over de nodige basiskennis om hierin te begeleiden. Bij specifieke vragen of uitdagingen op dit gebied, werken we nauw samen met het samenwerkingsverband en de jeugdverpleegkundige. Zo garanderen we dat uw kind altijd de juiste ondersteuning krijgt. Wij geloven dat een gezonde motorische ontwikkeling essentieel is voor het algehele welzijn en leervermogen van uw kind.

1

Medische Zorg en Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

BHV-ers

Toelichting van de school:

De veiligheid van uw kind staat voorop bij Basisschool Fonkel. Dagelijks zijn er minimaal vier gecertificeerde BHV-ers (Bedrijfshulpverleners) aanwezig op school. Deze medewerkers, werkzaam vanuit de school, het kinderdagverblijf of de buitenschoolse opvang, zijn getraind om adequaat te handelen in geval van medische noodgevallen of persoonlijke verzorgingsvragen. Met deze deskundige hulp bieden we een veilige en verzorgde omgeving waarin uw kind zich volledig kan richten op zijn of haar ontwikkeling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Kookstudio

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool Fonkel

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Passend Onderwijs in de Meierij: Uw Kind Centraal Ons samenwerkingsverband, De Meierij, zet zich in voor thuisnabij passend onderwijs voor alle kinderen van 2 tot 14 jaar. We streven naar een ononderbroken optimale ontwikkeling voor elk kind. Dit betekent onderwijs dat voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen en wordt uitgevoerd met de principes van handelingsgericht werken. Basisondersteuning: De Basis die U Mag Verwachten Basisondersteuning is het kwaliteitsniveau dat u als ouder mag verwachten van elke school binnen ons samenwerkingsverband. Dit is de fundamentele verantwoordelijkheid van de school en het schoolbestuur, en vormt de basis voor alle leeractiviteiten. Individuele Ondersteuning op Maat Wij bieden maatwerk in de vorm van individuele ondersteuningsarrangementen. Deze arrangementen zijn afgestemd op de unieke behoeften van uw kind en houden rekening met alle omgevingsfactoren. De duur, intensiteit en middelen worden zorgvuldig bepaald door onze ondersteuners en goedgekeurd door ondersteuningsmanagers. Het samenwerkingsverband dekt de kosten en onze specialisten bieden begeleiding aan scholen. Geclusterde Arrangementen voor Effectiviteit Soms is een groepsgerichte aanpak effectiever. Kinderen met vergelijkbare ondersteuningsbehoeften kunnen tijdelijk samenwerken in speciaal samengestelde groepen. Dit efficiënte middeleninzet, in samenspraak met het samenwerkingsverband, ondersteunt zowel de leerling als de leerkracht. De voorkeur gaat uit naar ondersteuning binnen de eigen groep, met flexibele en op maat gemaakte arrangementen. Meer informatie over de ondersteuning binnen Samenwerkingsverband de Meierij is beschikbaar via onze website. Onze Expertise bij Basisschool Fonkel Wij heten elk kind welkom op onze school, mits wij de benodigde ondersteuning kunnen bieden. Onze school beschikt over ruime expertise op het gebied van gedragsontwikkeling. Hoewel we nog beperkte ervaring hebben met kinderen met een fysieke beperking, blijven we ons ontwikkelen. Onze Vier Niveaus van Ondersteuning: Ondersteuningsniveau 1: Algemene Ondersteuning Dit niveau omvat de algemene ondersteuning voor kinderen zonder specifieke uitdagingen. De leerkracht richt het onderwijs zo in dat er ruimte is voor verlengde of verdiepende instructie, wat essentieel is voor een effectieve leeromgeving. Ondersteuningsniveau 2: Significante Ondersteuning Kinderen die op specifieke gebieden (gedrag, cognitief, sociaal-emotioneel, motorisch) opvallen, vallen onder dit niveau. Als de basislesstof en extra instructie ontoereikend zijn, intensiveert de leerkracht het onderwijsaanbod. Dit niveau, samen met niveau 1, valt onder de basisondersteuning die elke leerkracht kan bieden. Ondersteuningsniveau 3: Specifieke Onderwijsbehoeften Dit niveau richt zich op kinderen met specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. De leerkracht speelt een cruciale rol in het in kaart brengen van deze behoeften en het bieden van maatwerk. Bij onvoldoende effect van intensieve begeleiding, schakelen we het samenwerkingsverband De Meierij of het ZAT in, altijd in overleg met ouders. Ondersteuningsniveau 4: Specialistische Ondersteuning Voor leerlingen wiens behoeften de basisondersteuning overstijgen, kan extra ondersteuning worden aangevraagd bij het SMV De Meierij. Wanneer leerlingbesprekingen geen oplossing bieden en er sprake is van handelingsverlegenheid, wordt de leerling besproken binnen het Zorg Advies Team (ZAT) voor specifieke ondersteuningsinzichten, met actieve betrokkenheid van ouders. Onze Aanpak: Duidelijkheid en Verantwoordelijkheid Deze vier ondersteuningsniveaus bieden duidelijkheid over de benodigde aanpak en de betrokken partijen. Het garandeert adequate begeleiding door middel van observaties, resultatenanalyses, gesprekken, groepsbesprekingen, collegiale consultatie, leerlingbesprekingen en inzet van deskundigen. Toekomstvisie: Inclusiever Onderwijs De weg naar inclusiever onderwijs is een gezamenlijke reis met het samenwerkingsverband De Meierij en ons schoolbestuur. We voeren constructieve gesprekken aan de hand van de inclusieladders van Sardes om onze ambities te realiseren. Organisatorische Inclusie: Thuisnabij Onderwijs We streven naar een dekkend netwerk van voorzieningen, zodat kinderen dichtbij huis passende onderwijsplekken vinden. Een integrale verbinding met het wijkteam en voorschoolse voorzieningen zorgt voor optimale ontwikkelkansen en een ononderbroken schoolloopbaan. Sociale Inclusie: Leren van en met Elkaar Bij sociale inclusie voelt elk kind zich welkom en gewaardeerd. We omarmen diversiteit en stimuleren ontmoetingen tussen kinderen, zodat zij van elkaar leren. Ouders en kinderen worden actief betrokken, waarbij hun vragen en krachten centraal staan. Didactische Inclusie: Maatwerk in de Klas Wij spelen in op de verschillen in onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, interesses en talenten van kinderen. Het onderwijsprogramma is afgestemd op de individuele leerling, wat leidt tot succeservaringen en loskomt van het denken in groepen. Maatwerk is de Sleutel tot Succes De professionals op school zijn essentieel. Door hen te ondersteunen, te laten leren van elkaar en ruimte te geven voor ontwikkeling, verlagen we de druk. Inclusiever onderwijs vereist maatwerk op elk niveau, wat alleen bereikt kan worden door voortdurende dialoog tussen alle betrokken partijen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie op Toekomstig Onderwijs

Welke Kerndoelen Ziet U Terug in Ons Schoolplan?

Ons schoolplan is de ruggengraat van ons onderwijsbeleid, nauw verbonden met de strategische visie van Cadans Primair. We hebben zes kernachtige thema's geïdentificeerd die de basis vormen voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Deze thema's omvatten: 'Onderzoekend Leren', waarbij nieuwsgierigheid centraal staat. 'Eigenaarschap' moedigt zelfstandigheid aan. 'Zicht op Onderwijsbehoefte en Aanpassing' zorgt voor gepersonaliseerd leren. 'Professioneel Organiseren' garandeert een efficiënte en effectieve aanpak. 'Goed Onderwijs: de Basis!' benadrukt de kern van ons vakmanschap. Tot slot focussen we op 'Samenwerken met Partners', omdat we geloven in de kracht van gezamenlijke inspanningen voor het beste onderwijsresultaat. Elk thema is zorgvuldig uitgewerkt om een stimulerende leeromgeving te creëren.

Hoe Realiseren Wij Onze Schoolse Doelstellingen?

De ambitieuze doelen uit ons schoolplan worden vertaald naar concrete, haalbare acties in ons jaarplan. We borgen de voortgang via regelmatige bordsessies en teamvergaderingen, waarbij zowel het proces als het eindproduct wordt geëvalueerd. Dit doen we met het gehele team en in overleg met de Medezeggenschapsraad (MR), tweemaal per jaar. Binnen Basisschool Fonkel opereren zes gespecialiseerde kwaliteitsteams, elk verantwoordelijk voor de implementatie, begeleiding en monitoring van specifieke onderdelen uit het jaarplan. De voortgang van deze teams wordt nauwlettend gevolgd tijdens de bordsessies, wat zorgt voor een proactieve aanpak. Ons onderwijs is zo ingericht dat elke leerling zich continu kan ontwikkelen, met lesprogramma's die naadloos aansluiten bij individuele onderwijsbehoeften. We monitoren dit scherp door ons te concentreren op het primaire leerproces en cruciale vragen te beantwoorden: Wordt er effectief lesgegeven? Leren de leerlingen voldoende? Voelen de leerlingen zich veilig en gewaardeerd? Jaarlijks evalueren we het pedagogisch-didactisch handelen van onze leerkrachten, de behaalde onderwijsresultaten en de algehele veiligheid binnen de school. Deze continue monitoring, van de schoolplan- en jaarplan-doelen, garandeert dat we altijd op koers blijven. Aan het einde van elk schooljaar presenteren we een gedetailleerd jaarverslag, dat uitgebreid wordt besproken met het bestuur van Cadans Primair en de Medezeggenschapsraad (MR), wat zorgt voor transparantie en gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen: De Eerste Stappen bij Basisschool Fonkel

Toelichting van de school

Basisschool Fonkel zet zich in voor een vlotte start van alle jonge kinderen. Hoewel onze school geen Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) direct aanbiedt, werken we nauw samen met externe partners om uw kind optimaal voor te bereiden op de basisschool. Onze focus ligt op het creëren van een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich welkom voelt en de kans krijgt om zich volledig te ontwikkelen. We geloven in een warme overdracht en een proactieve samenwerking met kinderopvangorganisaties. Samen met onze partners zorgen we voor een naadloze overgang en een afgestemd aanbod, speciaal voor jonge kinderen. Dit bevordert de taalontwikkeling en sociale vaardigheden, essentieel voor een succesvolle schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool Fonkel voor de allerkleinsten?

Basisschool Fonkel biedt diverse aanvullende programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's sluiten naadloos aan bij de behoeften van peuters en kleuters. We stimuleren de taalontwikkeling en sociale interactie door middel van spelenderwijs leren. Onze leerkrachten zijn getraind om de individuele ontwikkeling van elk kind te volgen en te ondersteunen. Ontdek hoe wij uw kind een vliegende start geven met ons unieke aanbod voor het jonge kind.

Basisschool Fonkel biedt diverse aanvullende programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's sluiten naadloos aan bij de behoeften van peuters en kleuters. We stimuleren de taalontwikkeling en sociale interactie door middel van spelenderwijs leren. Onze leerkrachten zijn getraind om de individuele ontwikkeling van elk kind te volgen en te ondersteunen. Ontdek hoe wij uw kind een vliegende start geven met ons unieke aanbod voor het jonge kind.

Deskundige Kinderopvang
Kindcentrum Faciliteiten

Met welke kinderopvangorganisaties werkt Basisschool Fonkel samen?

Basisschool Fonkel onderhoudt sterke samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties. Dit garandeert een consistente en hoogwaardige opvang en educatie voor uw kind. Onze belangrijkste partners zijn Kinderdagverblijf De Teigetjes, gevestigd in ons schoolgebouw, en BSO Bolderburen, die naschoolse opvang biedt aan onze jongste leerlingen. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool en een gezamenlijke focus op de ontwikkeling van elk kind.

Basisschool Fonkel onderhoudt sterke samenwerkingsverbanden met vooraanstaande kinderopvangorganisaties. Dit garandeert een consistente en hoogwaardige opvang en educatie voor uw kind. Onze belangrijkste partners zijn Kinderdagverblijf De Teigetjes, gevestigd in ons schoolgebouw, en BSO Bolderburen, die naschoolse opvang biedt aan onze jongste leerlingen. Deze samenwerking zorgt voor een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool en een gezamenlijke focus op de ontwikkeling van elk kind.

Team | Basisschool Fonkel in Den Dungen | [2025] Schoolregister