
De resultaten van Basisschool Fonkel in Den Dungen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Fonkel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Fonkel bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Fonkel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool Fonkel
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het fundamentele niveau. Dit betekent dat ten minste 85% van alle leerlingen aan het einde van de basisschool basisvaardigheden op dit niveau dient te tonen. Op Basisschool Fonkel streven we ernaar dit cruciale niveau ruimschoots te halen en onze leerlingen optimaal voor te bereiden op hun verdere schoolloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties van Leerlingen op Basisschool Fonkel
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden, met als doel een hoger niveau van taal en rekenen te bereiken aan het einde van groep acht. Dit niveau biedt een uitstekende basis voor vervolgonderwijs. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke kenmerken van de leerlingenpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen naar verwachting dit ambitieuze niveau kunnen behalen. Basisschool Fonkel zet zich in om, met aandacht voor individuele leerontwikkeling, zoveel mogelijk leerlingen te stimuleren het streefniveau te bereiken en hun talenten volledig te benutten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Fonkel?
Bij Basisschool Fonkel geloven we dat een schooladvies persoonlijk maatwerk is. Tijdens onze adviesgesprekken nemen we niet alleen de resultaten van toetsen mee, maar kijken we ook naar de bredere ontwikkeling van elk kind. Hierbij letten we op werkhouding, enthousiasme en individuele persoonlijkheidskenmerken. Ons doel is om elke leerling de best mogelijke start in het voortgezet onderwijs te bieden. We hanteren een duidelijk protocol voor het vaststellen van schooladviezen, waarin de rol van de leerkracht en de Doorstroomtoets helder zijn gedefinieerd. Een indicatief advies wordt al aan het einde van groep 7 besproken. Dit voorlopige advies wordt samengesteld na overleg met de leerkrachten van groep 7 en 8, directie en de intern begeleider. Gezamenlijk dragen we zorg voor een passend advies voor iedere leerling. Voor 31 januari ontvangen de leerlingen van groep 8 hun voorlopige advies, gevolgd door een persoonlijk gesprek met de leerkracht. In februari legt elke leerling van groep 8 de Doorstroomtoets basisonderwijs af. De definitieve adviezen worden medio maart vastgesteld, nadat de resultaten van deze toets bekend zijn. Deze definitieve adviezen worden opnieuw met ouders en leerlingen besproken. Bij Basisschool Fonkel adviseren we kansrijk, wat betekent dat we niet onnodig voorzichtig zijn en leerlingen bij twijfel het voordeel van de twijfel geven. Dit is echter geen vrijbrief voor een hoger advies, maar een bewuste keuze voor een motiverende begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Emotioneel Welzijn op Basisschool Fonkel
Bij Basisschool Fonkel creëren we een veilige en positieve leeromgeving waar sociale vaardigheden centraal staan. We begeleiden onze leerlingen actief bij de ontwikkeling van sociaal wenselijk gedrag, met aandacht voor de individuele behoeften van elk kind. Door middel van positieve gesprekken ontdekken we de oorzaken achter gedrag en stimuleren we zelfbewustzijn. Om de cruciale executieve functies te versterken, maken we gebruik van de innovatieve Breinhelden methode. Deze methode helpt kinderen om hun aandacht te focussen, impulsbeheersing te ontwikkelen en zich aan te passen aan veranderingen. Functies zoals volgehouden aandacht, flexibiliteit, doelgericht doorzetten en emotieregulatie zijn essentieel voor zowel persoonlijk als academisch succes en vormen de basis voor een veerkrachtige toekomst.
Veiligheid: Een geborgen omgeving voor groei
Sociaal: Samenwerken en respect voor elkaar
Uniek: Ieder kind is speciaal en wordt gewaardeerd
Hoe bevordert Basisschool Fonkel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is zorgvuldig samengesteld door ons toegewijde team, met een focus op preventie en het creëren van een veilige, gelukkige schoolomgeving. We hanteren vier kern-gedragsverwachtingen die gelden voor iedereen: leerlingen, leerkrachten en ouders. Deze worden regelmatig besproken en benadrukt, ook in onze nieuwsbrief, om een gedeelde cultuur te bevorderen. De eerste weken van het schooljaar, de 'Gouden Weken', staan in het teken van groepsvorming met diverse binnen- en buitenactiviteiten. Na de kerstvakantie volgen de 'Zilveren Weken' met opnieuw extra aandacht voor groepscohesie. De Breinhelden methode wordt consequent in alle groepen toegepast, waarbij actuele klassensituaties prioriteit krijgen. We monitoren sociale opbrengsten met IEP (Hoofd, Hart, Handen) en de VenstersPO-vragenlijst (groep 5-8). Een gedragsspecialist werkt nauw samen met de intern begeleider en directeur om de voortgang te bespreken en leerkrachten te ondersteunen met aanvullende strategieën voor een optimale groepsdynamiek.
Welke systemen gebruikt Basisschool Fonkel voor het registreren van sociale vooruitgang?
Basisschool Fonkel maakt gebruik van de volgende methoden om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- ParnasSys leerlijnen voor jonge kinderen (leeftijd 4-6 jaar)
- IEP: Hoofd, Hart en Handen voor een holistische benadering
- Breinhelden voor de ontwikkeling van executieve functies
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op Basisschool Fonkel toegepast?
Voor het stimuleren van sociaal-emotioneel leren zet Basisschool Fonkel primair de volgende effectieve methode in:
- Breinhelden: Gericht op het versterken van executieve functies en emotionele intelligentie
Onderwijsinspectie Basisschool Fonkel: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de inzichten uit de officiële onderwijsinspectierapporten voor Basisschool Fonkel. Deze rapporten bieden een gedetailleerd overzicht van de onderwijskwaliteit en schoolontwikkeling. Belangrijk om te weten is dat de huidige inspectierapporten dateren van vóór de fusie met voormalig basisschool 't Kiemveld. Per 1 augustus 2010 zijn de scholen samengevoegd, wat heeft geleid tot de huidige Basisschool Fonkel. Wij nodigen u uit om de officiële bevindingen te bekijken en zo een compleet beeld te krijgen van de educatieve prestaties en de toekomstgerichte visie van onze school.