
Het team van De Balein in De Rijp
Current section: teamZie hier hoe het team van De Balein is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Balein. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past De Balein bij jullie?
Ontdek hoe goed De Balein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij De Balein zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Balein. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij De Balein werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Balein gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Ziektevervanging Leerkrachten Basisschool De Balein: Onze Aanpak
Het waarborgen van onderwijscontinuïteit is cruciaal voor de ontwikkeling van uw kind. Basisschool De Balein, onderdeel van Stichting Blosse, hanteert sinds januari 2025 een efficiënte methode voor het regelen van ziektevervanging. Dit nieuwe systeem is ontworpen om uitval van leerkrachten door ziekte of ander verlof zo soepel mogelijk op te vangen, met minimale impact op de dagelijkse lesprogramma's. Binnen Stichting Blosse werken scholen in clusters samen om flexibele inzet van leerkrachten te maximaliseren. Een pool van reserveleraren staat paraat om snel in te springen op verschillende locaties binnen het cluster. Deze gecoördineerde aanpak zorgt voor een snellere reactietijd bij ziekteverzuim en vergroot de kans dat leerlingen les krijgen van een gekwalificeerde leerkracht. Het clusterarrangement ontlast individuele scholen en verbetert de algehele beschikbaarheid van invallers. Ondanks deze structurele verbeteringen kan het voorkomen dat het vinden van een vervanger op korte termijn uitdagend is, mede door een landelijk tekort aan onderwijspersoneel. In dergelijke situaties evalueert Basisschool De Balein elke situatie zorgvuldig. We zoeken naar de best mogelijke oplossing, zoals interne flexibiliteit, het tijdelijk samenvoegen van klassen of het inzetten van onderwijsassistenten onder supervisie van een leerkracht. Een klassikale sluiting is een uitzonderlijke maatregel die we alleen overwegen wanneer andere opties ontoereikend zijn en de veiligheid of onderwijskwaliteit in het gedrang komt. Voordat een dergelijke beslissing wordt genomen, worden ouders en het College van Bestuur van Blosse onmiddellijk geïnformeerd via de gebruikelijke communicatiekanalen. We streven ernaar ouders zo snel mogelijk op de hoogte te stellen. Wij begrijpen de impact van een klassikale sluiting op gezinnen en zetten ons maximaal in om dit te voorkomen. De prioriteit van De Balein ligt bij het bieden van een veilige en stimulerende leeromgeving. Dit vereist adequate begeleiding en toezicht, wat we alleen kunnen garanderen met voldoende gekwalificeerd personeel.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Organisatie van het onderwijs op De Balein
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek de Ondersteuningsspecialisten op Basisschool De Balein
Taal en Rekenen: Intensieve Begeleiding op De Balein
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Balein in De Rijp geloven we in onderwijs op maat, waarbij we aandacht hebben voor elke leerling. We bieden extra ondersteuning aan leerlingen die extra tijd nodig hebben bij taal en rekenen, en uitdaging aan leerlingen die meer kunnen. Een stimulerend leerklimaat staat centraal. Specifieke aandacht voor taal en lezen is essentieel. Onze leerkrachten zijn allen deskundig op het gebied van taal- en leesonderwijs. Bij lees- of taalproblemen werkt de intern begeleider nauw samen met de leerkracht om passende interventies te bieden. In groep 2 en 3 gebruiken we het programma Bouw om leesproblemen vroegtijdig te signaleren. Voor technisch lezen in de midden- en bovenbouw is Estafette de gekozen methode, die voldoet aan de eisen voor dyslexieverklaringen. Ons rekenonderwijs maakt gebruik van effectieve methodes die differentiatie mogelijk maken. Leerkrachten stemmen instructie en begeleiding af op individuele leerbehoeften. Er is focus op basisvaardigheden, inzichtelijk rekenen en het toepassen van rekenstrategieën. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen deze in de klas of in kleine groepjes. Voor leerlingen die meer uitdaging zoeken, is er de Plusgroep. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid begeleidt deze groep wekelijks met verrijkende opdrachten die creatief en analytisch denken stimuleren. Bij jonge kinderen hanteren we het principe van de zone van naaste ontwikkeling. We sluiten aan bij wat een kind al kan en wat het met begeleiding kan leren. Dit is met name belangrijk bij de overgang van klanken naar letters, waar scherpe observatie van de leerkracht cruciaal is voor optimale taal- en leesontwikkeling.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Veiligheid en Groei
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Balein is de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen net zo belangrijk als hun cognitieve groei. Een veilig en prettig schoolklimaat zorgt ervoor dat kinderen beter tot leren komen en zich evenwichtig ontwikkelen. We werken actief aan een positieve groepsdynamiek en een gevoel van gezien en gehoord worden. Taakspel is een belangrijk preventief instrument dat we in alle groepen inzetten. Deze methode helpt kinderen spelenderwijs om gewenst gedrag te vertonen, afspraken na te leven en verantwoordelijkheid te nemen. Dit draagt bij aan een rustige en productieve leeromgeving waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. Daarnaast maken we gebruik van de methode Kwink, een online programma voor sociaal-emotioneel leren (SEL) voor het basisonderwijs. Kwink richt zich op het versterken van sociale vaardigheden, het voorkomen van pestgedrag en het bevorderen van een positieve groepsdynamiek. De lessen bevatten diverse werkvormen, zoals kringgesprekken en animaties, en besteden ook aandacht aan burgerschap en mediawijsheid. De intern begeleider coördineert de sociaal-emotionele ondersteuning en is nauw betrokken bij de implementatie van Taakspel. Bij gedragsproblemen of sociale uitdagingen werkt de leerkracht samen met de intern begeleider om de juiste ondersteuning te bieden, in nauw overleg met ouders en eventueel externe experts. Voor specifieke vragen en ondersteuning werken we samen met externe partners, zoals de GGD Jeugdgezondheidszorg. Dit zorgt voor een integrale aanpak van het welzijn van onze leerlingen. Om onze expertise te vergroten, heeft een teamlid recent de opleiding tot gedragsspecialist afgerond. Deze aanvullende kennis stelt ons in staat om leerlingen met complexe sociaal-emotionele behoeften nog beter te begeleiden en onze aanpak continu te verbeteren.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Balein stimuleren we een positieve gedragscultuur, een zelfstandige werkhouding en een efficiënte taakaanpak. Deze vaardigheden zijn cruciaal voor succesvol leren en prettig samenwerken. We zetten ons in voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen, zowel in kennis als in persoonlijke vaardigheden. De methode Taakspel vormt de basis voor ons pedagogisch klimaat. Dit bewezen effectieve programma helpt kinderen om gewenst gedrag te herkennen en toe te passen, afspraken na te leven en verantwoordelijkheid te nemen. Door middel van speelse elementen leren leerlingen spelenderwijs een positieve werksfeer te creëren, wat ten goede komt aan de leerprestaties van alle leerlingen. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, biedt onze school gespecialiseerde begeleiding. De leerkracht wordt hierin ondersteund door onze specialist meer- en hoogbegaafdheid. Leerlingen die niet voldoende hebben aan het reguliere aanbod, kunnen deelnemen aan onze plusgroep. Indien nodig, kunnen leerlingen in overleg met ouders ook deelnemen aan een bovenschoolse plusklas. Deze deelname vindt plaats op één ochtend per week en richt zich op de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden, metacognitieve vaardigheden (leren leren) en samenwerken in projecten met ontwikkelingsgelijken. Zo waarborgen we een brede ontwikkeling voor al onze leerlingen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Balein hecht veel waarde aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Beweging is een fundamenteel onderdeel van de algehele groei en ontwikkeling. Daarom krijgt bewegingsonderwijs een structurele en belangrijke plaats in ons lesprogramma. Onze bevoegde leerkrachten bieden een gevarieerd bewegingsprogramma dat aansluit bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van de leerlingen. Dit programma omvat zowel de grove motoriek (zoals rennen en springen) als de fijne motoriek (zoals knippen en schrijven). Beweging wordt geïntegreerd in de gymlessen en ook op andere momenten binnen en buiten de klas, zodat leerlingen dagelijks actief kunnen zijn. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op motorisch gebied, kunnen rekenen op de expertise van onze intern begeleider. In samenwerking met de leerkracht worden gerichte oefeningen of aanpassingen in de klas ontwikkeld. Indien nodig, schakelen we externe specialisten in, zoals kinderfysiotherapeuten, om aanvullende ondersteuning te bieden. Ons doel is om elk kind de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen op motorisch gebied, met aandacht voor bewegingsvrijheid en zelfvertrouwen.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg met Grenzen
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Balein staat het welzijn van onze leerlingen centraal, maar we hanteren duidelijke grenzen voor medische zorg. Als basisschool bieden wij geen structurele medische ondersteuning, aangezien wij geen zorginstelling zijn. Voor eenvoudige, tijdelijke medische handelingen, zoals het verzorgen van een schaafwond of het aanbrengen van een pleister, staan onze medewerkers klaar. Dit gebeurt altijd met de grootste zorg en wordt indien nodig vastgelegd en gecommuniceerd met ouders. Wanneer een leerling behoefte heeft aan structurele of gespecialiseerde medische zorg, werken we nauw samen met ouders en externe zorgprofessionals. We bespreken gezamenlijk de mogelijkheden binnen onze schoolomgeving en definiëren verantwoordelijkheden. Het medicijnprotocol van Blosse, dat op school beschikbaar is, biedt hierbij houvast. Voor leerlingen met specifieke zorgbehoeften of langdurige medische ondersteuning zoeken we samen met ouders naar de meest passende oplossing. De leidraad hierbij is altijd het belang van het kind, binnen de educatieve context van onze school.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Onze Aandacht voor Elke Leerling: Extra Ondersteuning op Maat
Ontwikkeling van Toekomstige Ondersteuningsmogelijkheden
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Groei en Visie
Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan?
Hoe realiseert onze school de gestelde doelen en monitort de voortgang?
Downloaden
Download Hier Ons SchoolplanOntdek Ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Basisschool De Balein extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Ja, Basisschool De Balein biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, inclusief toegang tot kinderopvang en VVE-programma's.
Met welke partners werkt De Balein samen voor het jonge kind programma?
Basisschool De Balein werkt nauw samen met Forte Kinderopvang om een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar de basisschool te garanderen.